Olin yliopiston työnhakukurssilla, jossa oli meitä eri alojen vastavalmistuneita tai valmistumassa olevia. Olen tässä ihmetellyt miksi yliopisto-opiskelijat tekevat todella surkeita kesätöitä:
Kv. politiikkaa lukenut opiskelija oli lähinnä ollit marketin kassalla
Lääkäri tehnyt siivoushommia
Mikrobiologi ollut pakkaamassa elintarvikkeita ja olut firman varastossa
Itse olen maatalous-metsätieteellisessä, meillä kesätyöt on jo samoilla aloilla, joissa tulemme työskentelemään valmistumisen jälkeenkin. En tunne ketään, joka olisi kaupan kassana. Sen sijaan porukkaa on valtionlaitoksissa harjoittelijoina, pankissa, kaupan keskusliikkeissä ym.
Onko syynä se, että kaikki tiedekunnat ei tee harjoittelusopimuksia firmojen kanssa. Eikö pitäisi tehdä? Eihän siinä oo mitään järkeä, että hyvin koulutetut ihmiset eivät pääse treenaamaan oman alansa töitä ennekuin ovat maistereita.
KESÄTYÖT
10
1920
Vastaukset
- fgrerge
Harvapa nyt ainkaaan ensimmäisinä opiskeluvuosinaan on oman alansa hommia saanut, ellei ole jotain suhteita. Ja ne suhteillakin saadut työt käsittävät lähinnä kahvin keittämistä ja roskien viemistä. Tosin paikkana ei ole kauppa, vaan joku tutkimuslaitos. Lasketaanko se sitten oman alansa työkokemuksesksi, sitä en osaa sanoa.
"En tunne ketään, joka olisi kaupan kassana."
Sitten tunnet ihmisiä aika vähän. - ei ole alalla töitä
Mihin ne humanistit menee valmistumisen jälkeen?
Jos niillä on aineenopettajan sivuainekokonaisuus, opettajaksi. Jos ei, tutkijaksi tai työkkäriin. Mäkkäri on ihan hyvä vaihtoehto, kun siitä saa vähän enempi palkkaa kuin kahdesta viimeksi mainitusta ;-)- nytten
Tunnen valmistuneen humanistin, joka oli työkkärissä töissä. ;) Tosin voi olla että mäkkäristä saa yhtä hyvää jos ei parempaakin kuukausipalkkaa...
- Humboogie
nytten kirjoitti:
Tunnen valmistuneen humanistin, joka oli työkkärissä töissä. ;) Tosin voi olla että mäkkäristä saa yhtä hyvää jos ei parempaakin kuukausipalkkaa...
Mä tunnen monta humanistia jotka eivät ole töissä tutkijana tai opettajana ja saavat ihan kivaa liksaa... toisaalta tiedän myös OTK, DI ja KTM tyyppejä jotka tekevät toita 2000e kuukausipalkalla. Elämä on kovaa...
- kurssilla
jos oman alan töitä on aina löytynyt helposti?
Lääkärit pääsee hyväpalkkaseen duuniin, vaikka olisi siivonnut opiskelijana vessoja.
Itse olen poiminut mansikoita, täyttänyt maalipurkkeja, pistänyt korkkeja shampoo pulloihin, tutkinut verinäytteitä. Mikään näistä ei ole ollut alaani liittyvää. Töitä on kyllä valmistumisen jälkeen riittänyt.- hoitsukki
Itse asiassa pakko sanoa, että olen hoitoalalla törmännyt ihan samaan. Lääketieteen opiskelijat paiskii aivan surkeita hommia. Luulisi, että niille olisi käyttöä edes labroissa tai jossakin terveysalan asiakaspalvelussa kuten ambulanssissa, apteekissa tms. Sen mitä olen itse kesätyöntekijöiden valitsemista päässyt seuraamaan, lääkisopiskelijat karsiutuu ihan ensimmäisenä esim. hoitajien kesätyöhakijoista. "Tää on lääkiksessä, ei tuu ainakaan meille"
En sitten tiedä, että onko tää jotakin hoitoalan kyykyttämistä, tyyliin "kyykytetään kun voidaan, kohta ne kyykyttää meitä", vai mistä on kysymys. Ihmetyttää vaan kun huippulahjakkaat ei kelpaa muuhun kuin siivoamaan tai lajittelemaan ruoka-annoksia.
Ihan yleisesti, kommentoisin vielä, että toi työllistymisasia on varmaan pitkälti paikkakuntakysymys. Pk-seudulla on enemmän tarjontaa, mutta ei esim. Kuopion kokoisessa kaupungissa kauheesti ole "alan töitä" kaikille yliopistolaisille.
- kesätyöt
olivat kiven alla 90-luvulla, mutta "luonnon parissa" maastotöitä riitti hyvin. Useilla aloilla ns. kesäsesonkia ei ole. Eli ei ole niitä oikeita kesätyöpaikkojakaan.
Oikeasti työllistyminen on sitten hieman eri asia. Suurin osa meistä on pääasiassa toimistossa ja maastotöissä vain kesäkausina. Näihin oikeisiin valmistumisen jälkeisiin töihin katsotaan todellakin mitä on kesäisin tehnyt.
En oikein usko, että MMM -tutkinnon suorittaneita revittäisiin töihin. Positiivinen asenne ehkä auttaa työnsaannissa. - Kauppatieteilijä
Vau... täytyy sitä kai sitten olla tyytyväinen. Opiskelen laskentatoimen puolella, ja olin heti ensimmäisen vuoden jälkeen alan hommissa. Löysivät minut koulun rekrysivuilta, joten en edes ole joutunut varsinaisesti hakemaan töitä. Nyt toisen vuoden jälkeen menen pomoni vuorotteluvapaan sijaiseksi (talouspäällikkö). Palkkaa maksavat 1700 euroa kuussa.
Tosin täytyy myöntää, että muutama vuosi on aikaa kirjoituksista ja alempi tutkinto työkokemusta alla.- palkka
kerran aikaisempaakin kokemusta on.
- ex-duunari.
Pidin lukion jälkeen välivuoden ja olin varastohommissa. Samoissa homissa oli pätkätöissä muun muassa kolmannen vuoden lääketieteen opiskelija, neljännen vuoden englannin käännöstieteen opiskelija sekä viimeistä vuotta opiskeleva melkein valmis kauppatieteiden maisteri. Kaikki vaikuttivat lisäksi ns. kunnollisilta, fiksuilta ja ahkerilta tyypeiltä. Asia olisi jotenkin ymmärrettävissä, jos opinnot menisi miten sattuu, mutta kun ei... Olisivatkohan olleet noissa töissä ihan vain rentoutumassa? Ainakin itse olen huomannut, että opiskelujen ohessa pieni irtiotto oman alan jutuista rentouttaa. Tosin en itse ainakaan enää 3 vuoden opiskelujen jälkeen alkaisi tekemään töitä 6 euron tuntipalkalla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965