Matkalle

mukaan!

Ennenkuin lähtee matkalle on tärkeää hankkia eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka saa paikallisesta kelan toimistosta haettua erillisellä hakemuksella. Kun on kerran hakenut ja sanut kortin se tulee automaattisesti 2-vuoden välein.
Toinen mikä on otettava huomioon on matkavakuutus, mutta kaikki vakuutukseen liittyvä teksti on luettava huolella, vakutuksessa ei välttämättä korvata jo olemassa olevan sairauden hoitoa ulkomailla, sekä vakuutuksen voimassaoloaikaan on kiinnitettävä huomiota.
Käytettävistä lääkkeistä olevien reseptien valokopio on myös syytä pitää käsimatkatavaroissa mukana.

5

1216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niiiii.....

      Pieniä ongelmia voi tulla ainakin Ranskassa. Siellä kun ko. kortilla ole mitään virkaa. Hyvät ovat ohjeet Kelan sivuilla miten toimia ko.maassa, mutta käytäntö onkin sitten jo toinen juttu.

      • kokemusta

        ko-kortista Ranskassa?
        Vai perustuuko väitteesi "olen kuullut puhuttavan",ettei kelpaa Ranskassa!


      • niiiii.....
        kokemusta kirjoitti:

        ko-kortista Ranskassa?
        Vai perustuuko väitteesi "olen kuullut puhuttavan",ettei kelpaa Ranskassa!

        Kyllä minulla on kokemusta. Eipä siitä ole ollut mitään hyötyä, ei lääkärissä, ei apteekissa, eikä laboratoriossa. En tässä nyt ala selittämään paperisotaa, että saa ne korvaukset.


      • Italiassa

        Gardalla, Gardalla.
        Turistipaikan nuorehkolle mieslääkärille tuntematon läpy.
        5:n puhelinsoiton jälkeen uskoi sen olemassaoloon.
        Eikä muuten puhunut sitä lontoon murretta jonka kaikkivoipaisuuteen valtaosa vahvasti uskoo.
        Oma saksani on sitä tasoa että vaivani selvityksessä oli vaikeuksia.
        Matkatoimistosta löytyi tulkki.


    • ei toimi

      Uusi Eurooppalainen sairaanhoitokortti tarjoaa julkisen terveydenhuollon palvelut kaikissa EU- ja ETA-maissa sekä Sveitsissä. Palvelut ovat ilmaisia tai niistä peritään vastaava omakustannushinta kuin maan omilta asukkailta. Hyvä idea – paitsi ettei se ei aina toimi
      Pistämättömän EU-logiikan mukaan tekstit eurooppalaisessa sairaanhoitokortissa ovat vain ja ainoastaan kunkin jäsenmaan omalla kielellä. Sairaalan potilastoimisto olisi ehkä saattanut kortin tunnistaa, satunnaiselle ambulanssimiehistölle se oli yhtä selkeä kuin thaimaalainen kirjastokortti.
      Myöhemmin kuulen tarinan siitä, miten korttia ei hyväksytty edes Ruotsissa. Ehkä suomalainen ambulanssimiehistökin pyörittelisi hetken käsissään kreikkalaista korttia.
      Että parantamisen varaa näyttää olevan EU:ssa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe