Järkyttävä kokemus...:(

Järkyttävä

Olipas järkyttävä kokemus wintoosan parissa. Jouduin käyttämään kyseistä järjestelmää tossa pari päivää ja ihan oikeasti meinasi mennä hermot lopullisesti. Palomuuri hakkasi koko ajan koputtelijoita ulos, virustorjunta samoin. Kun pari tuntia yritti työskennellä, niin eikös joku ohjelma alkoi temppuilemaan yms... EI IKINÄ ENÄÄN WINTOOSAA MIHINKÄÄN.. Onneksi sain oman koneeni vihdoin toimimaan ja pääsi tuttuun ja turvalliseen Linuxiin...:)

7

654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen itse entinen windowskäyttäjä ja työn puolesta joudun sitä lähes päivittäin käyttämään mutta ei se tuollaista sentään ole. Tai voihan se olla jos muuri ja virustutka on määritelty hysteerisiksi.

Mutta kunhan kertoo muurille ja tutkalle että "hys, hoida hommat hiljaisuudessa" niin on heti paljon rauhallisempaa. Ja en tiedä missä olet surffaillut mutta eipä mulla virustutka kovinkaan usein vinkaissut, joskus tietty, useammin kuitenkin cräkki-sivustoilla yms. Mutta jos surffailee asiallisesti normaaleilla sivuilla niin ei tosiaan kovin usein tutka vingu.

Tai jos sun tarinasi on liioittelematta tosi niin sen koneen asetukset olivat sitten aivan pielessä. Eipä toimi linuxikaan jos se "säädetään" päin helvettiä. Ja jos jokin ohjelma alkaa parin tunnin käytön jälkeen tempuilemaan niin onhan siinä jotakin omituista. Wintoosa-aikana mulla saattoi XP-kone olla viikon päällä imuroimassa emulella tavaraa eikä se siitä miksikään mennyt. Ja duunipaikan koneet ovat päällä 24/7 mitä nyt kerran kuussa buutataan päivityksien takia eikä niissä ole koskaan mitään vikaa mitä nyt on joskus joku hardware hajonnut vanhuuttaan.

Ei mulla muuta mutta yritetään pysyä totuudessa.

• yksi sentään

Löytyhän sentään linux käyttäjistä sentään yksi täyspäinen ihminen eli exergy nimimerkki .

• puusilima_

tuo kuulostaa ihan siltä kuin windowsissa ei mitään ongelmia koskaan olisi ollutkaan??
        onhan se siis silleen että aika hyvin toimivaksi sen saapi kun on osaava ylläpitäjä. kädettömän hoidossa xp:t meneepi aika nopiaan solmuun.

sitten on vielä pakko kysyä:

"Wintoosa-aikana mulla saattoi XP-kone olla viikon päällä imuroimassa emulella tavaraa eikä se siitä miksikään mennyt."

eikö se buuttaaminen ees koskaan hidastunut? siis kun sitähän hehkutettiin kun xp käynnistyy niin nopeesti. kukaan ei vaan viittiny mainita että vain aluks..

• ihan pakko kysyä
        puusilima_ kirjoitti:

tuo kuulostaa ihan siltä kuin windowsissa ei mitään ongelmia koskaan olisi ollutkaan??
        onhan se siis silleen että aika hyvin toimivaksi sen saapi kun on osaava ylläpitäjä. kädettömän hoidossa xp:t meneepi aika nopiaan solmuun.

"Wintoosa-aikana mulla saattoi XP-kone olla viikon päällä imuroimassa emulella tavaraa eikä se siitä miksikään mennyt."

eikö se buuttaaminen ees koskaan hidastunut? siis kun sitähän hehkutettiin kun xp käynnistyy niin nopeesti. kukaan ei vaan viittiny mainita että vain aluks..

Mikä teidän ongelma on? Siinä omassa käyttiksessä ei ole koskaan mitään vikaa ja muissa käyttiksissä ei muuta olekaan kuin vikaa. Naurettavaa paskanjauhamista.

Kaikissa järjestelmissä on ne omat ongelmansa, yksikään käyttis ei tee siinä asiassa poikkeusta. Jos joku väittää että se oma suosikkijärjestelmä on kiistattomasti ylivoimaisin asiassa kuin asiassa, niin se on kyettävä todistamaan ja perustelemaan. Onhan se siis silleen että XPn lisäksi kaikki muutkin järjestelmät menee kädettömän hoidossa solmuun. Vai väitätkö muuta?

"eikö se buuttaaminen ees koskaan hidastunut? siis kun sitähän hehkutettiin kun xp käynnistyy niin nopeesti. kukaan ei vaan viittiny mainita että vain aluks.."

Minulla ei ole kotikoneen XP oleellisesti hidastunut edes buuttaamisen suhteen. Jos on sellaisia ohjelmia, jotka ladataan heti koneen käynnistyessä (esimerkiksi kaikenmaailman ilmaisinalueelle ladattavat agentit yms), niin tottakai se siitä hieman hidastuu, mutta tämäkin on asia joka on käyttäjästä itsestään kiinni.

• puusilima_ kirjoitti:

Mä tarkoitin sillä lainauslauseella varmaankin että kone pysyi pystyssä ;D

Eli mikään prosessi ei rohmunnut muistia vapauttamatta sitä (esim. yhdistelmä p2p-ohjelma shareaza zone alarm palomuuri teki tuollaista, 4kt/s katosi muistia kunnes kone jumitti ellei hokannut tuota fibaa, en tiedä onko koskaan korjattu) eikä mitään örkkejäkään vilissyt koneeseen. 4Gt musiikkia mulla on, ei sen enempää, 95% imuroitu XP:llä loput linuxilla.

Tarkoitin vain ettei se sentään parissa tunnissa hajoo käsiin ellei pohjalla ole jokin perusmöhli.

Käynnistys hidastuu tietenkin pikkuhiljaa ellei konetta huolla. SP2 oli varmaan raskautensa vuoksi yksi erityisesti hidastava tekijä. Tuo roskan kerääminenhän on winkun perusmurheita, lisäksi kovo pirstaloituu koska erillistä swap-osiota ei ole eli sehän johtaa tähän surullisen kuuluisaan "eheyttämiseen". Jos viitsii viilata konetta niin kyllähän sen varsin nopeasti saa käynnistämään mutta ei mulla tainnut 45 sekuntia nopeampi olla koskaan kuitenkaan.

Onhan siinä winkussakin joskus ongelmia mutta itse olen selvinnyt vähällä. Suurimmalla osalla taitaa olla XP Home jossa on heikommat suojausominaisuudet kuin esim. XP Prossa joka mulla oli henkkoht koneissa. Siinähän voi antaa tiedosto-oikeuksia kuten linuxissakin esim. käyttäjä- tai ryhmäkohtaisesti, lisäksi on yleisiä suojauskäytäntöjä.

Kaikkine vikoineenkin sanoisin että ainakin mulla XP toimi tosi hyvin, linux kiinnostaa noin muussa mielessä omine etuineen.

• erilliseksi
        exergy kirjoitti:

Mä tarkoitin sillä lainauslauseella varmaankin että kone pysyi pystyssä ;D

Eli mikään prosessi ei rohmunnut muistia vapauttamatta sitä (esim. yhdistelmä p2p-ohjelma shareaza zone alarm palomuuri teki tuollaista, 4kt/s katosi muistia kunnes kone jumitti ellei hokannut tuota fibaa, en tiedä onko koskaan korjattu) eikä mitään örkkejäkään vilissyt koneeseen. 4Gt musiikkia mulla on, ei sen enempää, 95% imuroitu XP:llä loput linuxilla.

Tarkoitin vain ettei se sentään parissa tunnissa hajoo käsiin ellei pohjalla ole jokin perusmöhli.

Käynnistys hidastuu tietenkin pikkuhiljaa ellei konetta huolla. SP2 oli varmaan raskautensa vuoksi yksi erityisesti hidastava tekijä. Tuo roskan kerääminenhän on winkun perusmurheita, lisäksi kovo pirstaloituu koska erillistä swap-osiota ei ole eli sehän johtaa tähän surullisen kuuluisaan "eheyttämiseen". Jos viitsii viilata konetta niin kyllähän sen varsin nopeasti saa käynnistämään mutta ei mulla tainnut 45 sekuntia nopeampi olla koskaan kuitenkaan.

Onhan siinä winkussakin joskus ongelmia mutta itse olen selvinnyt vähällä. Suurimmalla osalla taitaa olla XP Home jossa on heikommat suojausominaisuudet kuin esim. XP Prossa joka mulla oli henkkoht koneissa. Siinähän voi antaa tiedosto-oikeuksia kuten linuxissakin esim. käyttäjä- tai ryhmäkohtaisesti, lisäksi on yleisiä suojauskäytäntöjä.

Kaikkine vikoineenkin sanoisin että ainakin mulla XP toimi tosi hyvin, linux kiinnostaa noin muussa mielessä omine etuineen.

>lisäksi kovo pirstaloituu koska erillistä swap-osiota ei ole eli sehän johtaa tähän surullisen kuuluisaan "eheyttämiseen".<

Mikset tee erillistä swap osiota? Mun mielestä ainakin XP-PROssa voi itse valita mitä asemaa käytetään swappina ja paljonko sitä käytetään. Jos on paljon muistia niin sen voi oikeastaan ottaa pois kokonaan käytöstä.

• Suurta valetta...

Kukaan ei keksi niin suurta valetta, ettei olisi totta toinenpuoli.
      Noin se aika usein on, vaikka kirjoitus provo onkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4793
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      11
      3459
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3241
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2696
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      82
      2424
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1803
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1424
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1293
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1218
    Aihe