Osaako joku ihana ihminen täällä suomen kilen kiekurat? Onko tass-sana partikkeli suomenkilessä vai mikä se on?
En oikein tiennyt mistä muualtakaan tätä kysyä :)
...
Kiitos ja kumarrus!
äininkielen taitajat
7
1017
Vastaukset
- tahi adverbi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Adverbi
Luulisin...- mk_
"Taas" on sekä partikkeli että adverbi. Tässäpä esimerkkilause: Kissa söi taas hiiren.
Sanojen sanaluokat ovat seuraavat:
kissa: substantiivi
söi: verbi
taas: partikkeli
hiiren: substantiivi
Sanojen fukntiot lauseenjäseninä ovat puolestaan seuraavat:
kissa: subjekti
söi: predikaatti
taas: adverbi
hiiren: objekti - että joku
mk_ kirjoitti:
"Taas" on sekä partikkeli että adverbi. Tässäpä esimerkkilause: Kissa söi taas hiiren.
hiiren: objektiosaa. Hatunnosto sinulle :).
- et
et luulis
- äikänopett.
mk_ kirjoitti:
hiiren: objektiVäärin! Sana "taas" on lauseenjäsenenä _adverbiaali_.
Semmoista lauseenjäsentä kuin adverbi ei ole olemassakaan!
Adverbit ovat yksi partikkeleiden alaluokista eli adverbit
kuuluvat sanaluokkien osastoon. - Turha kulttuuritäti
äikänopett. kirjoitti:
Väärin! Sana "taas" on lauseenjäsenenä _adverbiaali_.
Semmoista lauseenjäsentä kuin adverbi ei ole olemassakaan!
Adverbit ovat yksi partikkeleiden alaluokista eli adverbit
kuuluvat sanaluokkien osastoon.Peruskoulun yläasteen tiedoilla mennään:
taas
sanaluokka: partikkeli
tarkempi partikkelilaji: adverbi
(Partikkelit jakaantuvat useaan eri lajiin, samoin kuin esimerkiksi pronominit.)
Lauseenjäseninä adverbejä käytetään yleisimmin adverbiaaleina, mutta esimerkiksi lauseessa "Taas-sana askarruttaa minua" se on objekti ja lauseessa " ´Taas' on jännittävä sana" se on subjekti. - Turha kulttuuritäti
Turha kulttuuritäti kirjoitti:
Peruskoulun yläasteen tiedoilla mennään:
taas
sanaluokka: partikkeli
tarkempi partikkelilaji: adverbi
(Partikkelit jakaantuvat useaan eri lajiin, samoin kuin esimerkiksi pronominit.)
Lauseenjäseninä adverbejä käytetään yleisimmin adverbiaaleina, mutta esimerkiksi lauseessa "Taas-sana askarruttaa minua" se on objekti ja lauseessa " ´Taas' on jännittävä sana" se on subjekti.Korjaan:
lauseessa "Taas-sana askarruttaa minua" se onkin luultavasti subjekti ja "minä" on objekti. Mutta lauseessa "Minä mietin taas-sanaa" on taas objekti ja minä subjekti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 13310619
- 525100
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html432301Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1072125- 282006
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131641Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,411462Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta291144Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v331091Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk541007