Pelti kolisi huonossa kelissä 21.1.2007 13:57, päivitetty 21.01. 18:31. Eteläisen Suomen teillä sattui useita kymmeniä peltikolareita tänään.
Ilmatieteen laitos varoitti huononevasta ajokelistä - lunta tuprutti aluksi Uudenmaan, Itä-Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan maakunnassa. Muualla maassa vallitsi normaali talvikeli.
Äiti ja poika loukkaantuivat puolenpäivän aikaan Nurmijärvellä, kun äidin ohjaama henkilöauto alkoi liukkaalla Hämeenlinnan moottoritiellä heittelehtiä ohituksen jälkeen. Auto joutui kovassa vauhdissa ulos tien keskialueelle ja pyöri useita kertoja ympäri katon kautta. Tienpinta oli liukas ja jäinen, autossa KITKARENKAAT ja niihin nähden liian suuri tilannenopeus, pohti pelastuslaitos turman syytä.
*** Mites olisi nastojen kanssa käynyt? No sitä emme saa tietää, mutta kitkoihin tuossa viitataan negatiivisessa mielessä. ***
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1304623
Onnettomuus ja osasyynä kitkat, mites nastoilla kävis?
27
1551
Vastaukset
- että
saimme siinä uuden nastarenkaan kannattajan.
Yleensä se tulee juuri tuollain kantapään kautta, onneksi nyt siinä kantapäässä säilyi henki. - piikkiin
tuo näyttäisi menevän, toimittaja näemmä on ennen toimittajakouluun menoa ollut VTT:llä / vastaavassa organisaatiossa vuosikausia ja tutkinut kitkojen ja nastojen välistä teoriaa... :)
En itse voi ymmärtää miten nastarenkaat estävät auton heittelehtimistä enkä ole koskaan tuollaisesta kuullut missään kirjoitettavan.
Itse en pidä nastarenkaiden luomasta "keinoturvallisuudentunteesta" vaan tykkään ajella paremman ajotuntuman tarjoavilla kitkoilla. Jollekin toiselle nastarenkaat voivat sopia vallan hyvin paljon paremmin. Ja fakta kuitenkin on, että (ainoastaan) umpijäisellä pinnalla nastarenkailla jarrutettaessa auto pysähtyy huomattavasti tehokkaammin kuin kitkoilla. En silti ole koskaan kuullut, että auto alettua heittelehtimään olisi jotain apua, tai kääntäen kitkoista haittaa, etenkään tämänpäiväisessä lumikelissä.- Jäisellä pinnalla
Ei riittänyt kitkan pito jäisellä pinnalla. Siitä se heittelehtiminen alkaa.
- nastankaan
Jäisellä pinnalla kirjoitti:
Ei riittänyt kitkan pito jäisellä pinnalla. Siitä se heittelehtiminen alkaa.
pito riittää jos kuljettaja esim. ajaa polanteeseen. Jotenkin aina välillä tuntuu että tuo nastarengaspoppoo on kuin jokin uskonnollinen lahko joka vannoo sen nimeen että kun on nuo pari kolme naskalia kerrallaan siinä lumen / jään pinnassa kiinni niin silloin ajetaan kelissä kuin kelissä kuin junakiskoilla...
Itsellä ihan ok nastarenkaat autossani tällä hetkellä ja pito oli todella surkea tänään. Edellisissä autoissa ollut aina testivoittajakitkat ja hyvin on sujunut kun rengas antaa palautetta hyvin ja siitä viisastuneena osaan sovittaa nopeuden kelin mukaan. Seuraavassa autossa olisi tarkoitus jälleen olla kitkat paremman ajotuntuman takia. Nämä toki ovat makuasioita, itselläni näkemys on tämä eikä se välttämättä ole mikään maailmantotuus. - Pakkasukko
nastankaan kirjoitti:
pito riittää jos kuljettaja esim. ajaa polanteeseen. Jotenkin aina välillä tuntuu että tuo nastarengaspoppoo on kuin jokin uskonnollinen lahko joka vannoo sen nimeen että kun on nuo pari kolme naskalia kerrallaan siinä lumen / jään pinnassa kiinni niin silloin ajetaan kelissä kuin kelissä kuin junakiskoilla...
Itsellä ihan ok nastarenkaat autossani tällä hetkellä ja pito oli todella surkea tänään. Edellisissä autoissa ollut aina testivoittajakitkat ja hyvin on sujunut kun rengas antaa palautetta hyvin ja siitä viisastuneena osaan sovittaa nopeuden kelin mukaan. Seuraavassa autossa olisi tarkoitus jälleen olla kitkat paremman ajotuntuman takia. Nämä toki ovat makuasioita, itselläni näkemys on tämä eikä se välttämättä ole mikään maailmantotuus.Miten se parempi ajotuntuma ilmenee kitkarenkaissa?
- ajotuntumasta
Pakkasukko kirjoitti:
Miten se parempi ajotuntuma ilmenee kitkarenkaissa?
Itse sanoisin, että kitka yksinkertaisesti antaa paremmin palautetta liukkaudesta siinä missä nasta vielä pitää verrattain hyvin. Tuo nastojen pito kun sotkeutuu mukaan kuvioihin on se hyvä asia luonnollisesti, mutta samalla rengas viestii kuljettajaa vähemmän pinnan liukkaudesta. Tätähän kirjoitellaan melkolailla paljon myös esim. TM:n testeissä, ainakin rivien välistä luettuna "Nokian kitka antaa huippuluokan palautetta kuljettajalle, ajettavuus on erinomainen ja luistot korjaantuvat helposti...". Eihän nuo testit mitään pelkkiä pitokykytestejä ole, vaan pääpaino on käytännön ajamisella joko mitaten (ylämäki, rata-ajat) tai sitten fiilispohjaisia.
- varomattomuus
Huonolla ja liukkaalla kelillä kaistanvaihdossa ei saisi tehdä äkkinäisiä ohjausliikkeitaä,koska tällöin saattaa helposti lähteä perä luisuun.
Itse olin tänään liikenteessä kitkarenkailla ja tiet olivat todellakin jäisiä.Kyllä kitkoillakin pärjää näissä olosuhteissa ja itse ohittelin monia todella alinopeutta ajelevia autoilijoita mutta tottakai näissä olosuhteissa täytyy ohitus suorittaa varovaisemmin.
Suoraan ajettaessa kitkarenkailla ei ollut mitään ongelmia kunhan muisti pitää riittävää turvaväliä.Nämä samat säännöt pätevät tietenkin nastoihin,koska eivät nekään tee kesää talven keskelle.- ÄIJÄLÄ
Varomattomuus nimenomaan oli äidin moka tuossa paljon uutisoidussa turmassa.
Sille muijalle kun oli lusikalla annettu, niin ei voi kauhallakaan vaatia.
Onko pakko ohitella huonossa kelissä, sitä en tajua. Olis varmasti sekin muija ehtinyt pienemmällä vauhdilla, mutta kun se on iskostunut päähän, että aina pitää mennä kovaa, hidastella ei koskaan, ei huonollakaan kelillä saa.
Psykologian oppitunnille kaikki tuollaiset kuljettajat viedä, että oppisivat tajuamaan, ettei liikenteessä ole pakko ajaa niinkuin kaikki muutkin tekee.
Liikenne on suoraan sanottua joukkohysteriaa, se tarttuu kaikkiin, mutta ei minuun. - pitäs
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Varomattomuus nimenomaan oli äidin moka tuossa paljon uutisoidussa turmassa.
Sille muijalle kun oli lusikalla annettu, niin ei voi kauhallakaan vaatia.
Onko pakko ohitella huonossa kelissä, sitä en tajua. Olis varmasti sekin muija ehtinyt pienemmällä vauhdilla, mutta kun se on iskostunut päähän, että aina pitää mennä kovaa, hidastella ei koskaan, ei huonollakaan kelillä saa.
Psykologian oppitunnille kaikki tuollaiset kuljettajat viedä, että oppisivat tajuamaan, ettei liikenteessä ole pakko ajaa niinkuin kaikki muutkin tekee.
Liikenne on suoraan sanottua joukkohysteriaa, se tarttuu kaikkiin, mutta ei minuun.talviautoilu kieltää kokonaan.Taas tämäkin pistettiin kitkarenkaiden piikkiin vaikka selkänojan ja ratin välistä löytyy ainut syyllinen.Kortti pois ja jääradalle harjoittelemaan sopivaa ajonopeutta huonoon keliin.
- stycke
pitäs kirjoitti:
talviautoilu kieltää kokonaan.Taas tämäkin pistettiin kitkarenkaiden piikkiin vaikka selkänojan ja ratin välistä löytyy ainut syyllinen.Kortti pois ja jääradalle harjoittelemaan sopivaa ajonopeutta huonoon keliin.
On niitä paljon munallisiakin, joilla ei oikeasti ole ajotaitoa. Olisi aika lanseerata se talviajokortti.
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Varomattomuus nimenomaan oli äidin moka tuossa paljon uutisoidussa turmassa.
Sille muijalle kun oli lusikalla annettu, niin ei voi kauhallakaan vaatia.
Onko pakko ohitella huonossa kelissä, sitä en tajua. Olis varmasti sekin muija ehtinyt pienemmällä vauhdilla, mutta kun se on iskostunut päähän, että aina pitää mennä kovaa, hidastella ei koskaan, ei huonollakaan kelillä saa.
Psykologian oppitunnille kaikki tuollaiset kuljettajat viedä, että oppisivat tajuamaan, ettei liikenteessä ole pakko ajaa niinkuin kaikki muutkin tekee.
Liikenne on suoraan sanottua joukkohysteriaa, se tarttuu kaikkiin, mutta ei minuun.siinä tapahtui. Loppu selittely taas meni Äijälään itseensä. Hyvästi autonsa hallitseva pystyy ajamaan 40-50 Km/h nopeammin vaarantamatta liikennettä ja saamatta autoansa luisuihin ja heittelehtimiseen. Huonolla kuskilla se onnistuu pienelläkin nopeudella. Ja huomatkaa, huonoja kuskeja on valtaosa, ÄIJÄLÄ mukaan lukien.
- Turvallista ajoa jo 28 vuotta
Harvoin syy on yksistään renkaissa, sillä useimmiten syy kolariin tai ulosajoon löytyy kuljettajasta. Kun ei tajuta autoilusta juuri mitään, niin jälkikin on sen mukaista. Uskokaa nyt jo viimeinkin, että fysiikan lait ovat myös teitä huonompia kuskeja varten.
Terveisin:
Kitkoilla tämä talvi - Spekulaattori
...todennäköisesti mennyt ihan samalla tavalla. Motarilla ei ole ollut niin paksua jääkerrosta, että nasta olisi siihen purrut. Kuurainen tienpinta on nykyään kaikkein yleisin olosuhde tien päällä talvisin. Ja siinä kitkat toimivat nastoja paremmin. Tänä aamunakin 93-Saabilla oli todellisia vaikeuksia kiihdyttää liikennevaloista, kun nastat ruopivat kuuraista tienpintaa. Rinnakkaisella kaistalla pääsin kitkoilla liikkeelle vaivatta ja Saabi jäi kauas taakse.
Mutta mikään rengas ei auta, jos ei osaa ajaa talvella. Äkkinäisiä sivuliikkeitä ei parane tehdä muuta kuin rutikuivalla asvaltilla.- Juffe
Kiihdytyksissä ei ole vauhtiin pääsy yksistään renkaista kiinni, jos kuski painaa kaasun "pohjaan" ja odottaa auton kiihtyvän... Kevyemmällä kaasulla pääsee paremmin liikkeelle ja sama tilanne renkaiden tyypistä riippumatta.
Ehkä se Saabi kuski ei osannut kiihdyttää. Olettaa että kiihtyy sitä paremmin mitä kovemmin nastat rapisee... - Sledge Hammer
Juffe kirjoitti:
Kiihdytyksissä ei ole vauhtiin pääsy yksistään renkaista kiinni, jos kuski painaa kaasun "pohjaan" ja odottaa auton kiihtyvän... Kevyemmällä kaasulla pääsee paremmin liikkeelle ja sama tilanne renkaiden tyypistä riippumatta.
Ehkä se Saabi kuski ei osannut kiihdyttää. Olettaa että kiihtyy sitä paremmin mitä kovemmin nastat rapisee..."Ehkä se Saabi kuski ei osannut kiihdyttää. Olettaa että kiihtyy sitä paremmin mitä kovemmin nastat rapisee... "
Tästähän se talviajossa muutenkin useimmiten on kyse: ei vaan osata. Oli alla kitkat tai nastat, uudet tai kuluneet, niin täytyisi vaan ajaa olosuhteiden mukaan. - muuten huomaa
Sledge Hammer kirjoitti:
"Ehkä se Saabi kuski ei osannut kiihdyttää. Olettaa että kiihtyy sitä paremmin mitä kovemmin nastat rapisee... "
Tästähän se talviajossa muutenkin useimmiten on kyse: ei vaan osata. Oli alla kitkat tai nastat, uudet tai kuluneet, niin täytyisi vaan ajaa olosuhteiden mukaan.liikennevaloissa.Kaasu pistetään pohjaan ja jumitaan tien tukkona.7/10 tapauksesta nainen ratin takana.Kone huutaa kuin sirkkeli mutta auto sutii paikallaan.
- kitkahattusetä
Voidaanko tästä vetää johtopäätös, että silloin kun renkaita ei ole mainittu (98% talvikolareista), renkaina on nastarenkaat?
- kyllä
huvittaa tälläinen uutisointi.Ajotaidottomasta kuskista talvikeliin ei mainittu mitään.Taitaa olla jutun kirjoittaja nasta-äijiä. ;D
- ratissa
Kuskissahan se vika on eikä renkaissa.Se pitää kelin ja ajotaitojen mukaan.Tyypillinen minä minä kuski tässäkin tapauksessa kyseessä.
- Kallonkutistaja
"Tyypillinen minä minä kuski tässäkin tapauksessa kyseessä."
Ja heille on tyypillistä, että ajetaan kitkoilla. Ei tietenkään kaikille...kun minäkin ajelen kitkoilla. - niiniii
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Tyypillinen minä minä kuski tässäkin tapauksessa kyseessä."
Ja heille on tyypillistä, että ajetaan kitkoilla. Ei tietenkään kaikille...kun minäkin ajelen kitkoilla.Niin minäkin olen kitkakuski mutta eipä lähde auto suoralla tiellä heittelehtimään.
- Kallonkutistaja
Missään ei kerrota, missä kunnossa renkaat olivat.
Pakkasta oli eilen sen verran (ilmeisesti 5-10 astetta pakkasta?), että tuossa ei juurikaan ole eroa nastarenkaalla ja kitkarenkaalla. Oikeastaanhan pakkasluminen keli on juuri kitkojen toivekeli. Toivottavasti tästä ei tehdä johtopäätöstä, että parhaimmallakaan kitkakelillä kitkat eivät toimi tuon paremmin. Pelastuslaitos voi tietysti esittää mitä mutua tahansa.
Oliskohan se moottoritie lähtenyt vähälumisena syksynä urautumaan nastarenkaiden vaikutuksesta ja jos ohituksen jälkeen tullaan liukkaalla enemmän urautuneelle puolelle, niin se voi kokemattoman yllättää pienellä heijaamisella, jota ei osata korjata ja auto karkaa heittelehtien käsistä.- Kallonkutistaja
Aika paljolti tässä jokainen joutuu heittämään mutua tuosta asiasta. Esim tarkka paikka on harvan tiedossa, samoin muut olosuhteet ja tapahtumat. Mm. noissa seikoissa ollaan vielä pelastuslaitostakin tietämättömämpiä.
Urien vaikutus riippuu tietysti paljon autosta ja renkaista. Omassa autossa noita uria ei juurikaan vielä kolmostiellä tunnu, muualla kylläkin. Mutta siellä Nurmijärven kohdalla on kylläkin myös melkoisia poikittaisheittoja, joissa esim heikot iskarit "pääsevät oikeuksiinsa". Tuskin paljoakaan tarvitaan muuta häiriötä, kun auton peräpään saa irtoamaan tiestä.
- niko_
Veikkaanpa että suurimpana syynä tuohonkin niinkuin moneen muuhunkin ajoneuvon hallinnan menettämiseen on jalan äkillinen nosto kaasulta, jostain syystä, jolloin jos esimerkiksi etupyörä on juuri pienen lumivallin kohdalla, niin hellurei. Tasaista kaasua vaan, niin ei etupyörävetoisella ole suoralla tiellä huolen päivää, oli sitten alla millaiset talvirenkaat hyvänsä.
- stycke
On tosiaan ihan tosiasia, että liukkaalla, runsaslumisella tai muuten hankalalla kelillä kaikkien manööverien tulee olla hyvin rauhallisia. Kaikki äkkinäiset teot ovat pahasta, paitsi mikäli kuljettaja todella tietää mitä tekee ja miten.
- vs. mies puri koiraa
Harvinainen juttu on enemmän uutinen.
Eli jos alla olisivat olleet nastat, ei olisi mainittu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823193
- 922905
- 532162
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201605Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61379- 151369
- 191354
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141317Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351285