Mikä mahtaisi olla kulutus puoliliukuvassa 8.4m veneessä tuolla koneella noin 10-12 solmun matkavauhdilla ? Itse veikkailin 20 litraa tunti, mutta olenko ihan hakoteillä.
Volvo-Penta TMD40 126hp (diesel)
4
3488
Vastaukset
- lienee
korkeimmillaan tuolla matkavauhdilla, koska vettä työnnetään edessä aika lailla. arviosi lienee melko kohdillaan, ei ainakaan alakantissa. Toki riippuu veneesi pohjaratkaisusta aika lailla.
Minulla itsellä TAMD 40 (165 hv) 8,7 m "puoliliukuvassa" 4000 kg veneessä. Oma veneeni nousee kylläkin liukuun n 14 solmussa ja ajelen matkanopeutta n 16 - 18 s, jolloin kulutus n 20 l/h. En ole ikinä ajellut pitkiä matkoja liukukynnyksen alapuolella, joten tarkemmin en osaa sanoa, mutta luulisin kulutuksen olevan mieluummin 30 l/h. Pohjan kunto vailuttaa 15 - 20%, sen verran putosi kulutus kun peruskunnostin pohjan edellistalvena. - Katsastusmies-1
Puoliliukuva vene kuluttaa noin 2 l/mpk joka 10 solmun vauhdilla tekee 20 l/h.
Mikäli pudotat nopeutta hieman alemmaksi voi kulutus pudota tuntuvastikin, eli lähemmäs uppoamarunkoisen kulutusta.
Ellei sitten 12 solmua jo ole liukukynnyksen yläpuolella jota epäilen.- eskom
Marino 9000 vastaavalla koneella vei 8 solmun nopeudessa vain 1,1 litraa/mpk ja 13 solmun nopeudella neljän henkilön kuormalla oli kulutus 1,8 litraa/mpk. Henkilömäärän lisäys lisää kulutusta suuremmalla nopeudella tuntuvasti voimakkaammin.
ja Marino 9000 (124 hv TMD40A) vie n.2.2l/mmaili itselläni. Tosin ystävieni marinot vie samat vaikka niissä jossain on BMV 165. Tämä matkavauhdissa 2600rpm/min. Ilmeisesti Volvo on vähän janoisempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859