Savirakentaminen

Savinen

Savesta rakentaminen on Suomessa aika harvinaista. olen tässä tutustunut alan kirjallisuuteen (savirakentaminen, Franz Volhard - Mikael Westermarck, Rakennusalan kustantajat, Helsinki 1994) ja netissä selaillut sivustoja. Minun on tarkoitus rakentaa muutaman vuoden kuluessa ja olen suunnitellut tekeväni talon kivestä. Nyt kuitenkin on alkanut savirakentaminen kiinnostamaan.

Rakennustekniikka tuntuu olevan äärettömän helppoa ja halpa. Aikaakaan ei varmasti mene enempään kuin perinteisesti kivestä rakentamalla. Rakennusmateriaali on periaatteessa lähes ilmaista (savi ja olki) ja jos vielä rappaa seinät itsetehdyllä savilaastilla, niin a'vot!

Heittäkää mielipiteitä ja kommentteja. Varsinkin jos jollakin on omakohtaista kokemusta savirakentamisesta, niin olisi mukava kuulla.

Tässä yksi linkki
http://www.saviry.fi/index.html

12

3993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loka Vatten

...savirakentamisessa on polttaa siitä savesta ensin noin maitopurkin kokoisia suorakulmaisia pötköjä. Näistä voi sitten liimailla isompaakin taloa. Poltettu savi kestää sadettakin aika paljon paremmin kuin polttamaton.

• Amatööriharkkomuurari

taatusti pelimiehen ratkaisu :) Ei voi muuta sanoa..

• kovin

Minua kiinnostaa myös talon tekeminen vähempi tuotteistetuista ja kaupallisista materiaaleista.

Tässä mielestäni hyvä linkki, yksityiskohtaista tietoa savimateriaalin valinnasta, tarvittavista laitteista, lämmönjohtavuudesta, ym.

Yksi suuri kysymysmerkki mielestäni on KOSTEAT TILAT. Miten ne toteutetaan savitalossa?

Suurin kustannuserähän on nykyään talon tekniikka. Ilmastointi, lämmitys, sähköistys, vesi- ja viemäri. Niitä pitäisi myös miettiä...

• vielä.

• Savinen

itsekin olen pohtinut tuota kysymystä. Varmaan minä tekisin kosteat tilat poltetusta II-luokan tiilestä. Tiilien hinnat ovat noin 15-20senttiä/kpl (priima n. 60-70senttiä/kpl). Tiilet ovat värivikaisia tms. mutta sillähän ei ole mitään väliä kun ne kuitenkin tasoitetaan piiloon.

• Baskeriville
        Savinen kirjoitti:

itsekin olen pohtinut tuota kysymystä. Varmaan minä tekisin kosteat tilat poltetusta II-luokan tiilestä. Tiilien hinnat ovat noin 15-20senttiä/kpl (priima n. 60-70senttiä/kpl). Tiilet ovat värivikaisia tms. mutta sillähän ei ole mitään väliä kun ne kuitenkin tasoitetaan piiloon.

Eikös ne kosteat tilat tehdä olkisavi- tai olkitaloon niinkuin muihinkin taloihin, missä rakenteet eivät saa kasttua? Märät tilat on vaan vesieristettävä. Lattiahan on varmaan lattia siinä missä muissakin taloissa ja sitten kylppärille pitää tehdä rankarunko, tai voihan sen muuratakin. Rankarunkoon vaan laattalujaa (saa valmiiksi vesieristettynäkin) seiniin ja vielä koko komeuteen sisäpuolelle vesieristysmälli lattiasta kattoon. Höyryt häipyy putkistoon katon räppänän kautta ja pisaravesi menee toiseen putkistoon lattiassa olevan rei'än kautta. Ihan tavanomaiseen malliin.

• jukka

miten olis luonnon kivi.jos siitä alkais rakentamaan.itellä on selainen ajatus että joskus tekis.onko linkkejä kellään

• sule

ysk linki. Kivites ja soraset.moc
        mua tasen kinnostasi kuivatsuta lehmälantast bygga täs ku jollai osilsi hyvä likkin jokkeli sivutsol..

• ####
        sule kirjoitti:

ysk linki. Kivites ja soraset.moc
        mua tasen kinnostasi kuivatsuta lehmälantast bygga täs ku jollai osilsi hyvä likkin jokkeli sivutsol..

kiitti vitusti

• Savinen

Linkkiä ei ole. Muistelen, että joskus lama-aikaan joku kaveri rakensi hervottoman kivilinnan petäjien keskelle metsään. Kaveri taisi olla kuvanveistäjä tai jotain sellaista. Hän käytti rakentamiseen pyöreitä luonnonkiviä ja "linnassa" oli neliöitä varmaan 300-400m2. Hinnaksi kertoi saman kuin yksiö kaupungissa.

Olisihan se tosi upean nököistä, jos tekisi perustukset luonnonkivestä ja rungon (puusta) savesta.

• kivistä
        Savinen kirjoitti:

Linkkiä ei ole. Muistelen, että joskus lama-aikaan joku kaveri rakensi hervottoman kivilinnan petäjien keskelle metsään. Kaveri taisi olla kuvanveistäjä tai jotain sellaista. Hän käytti rakentamiseen pyöreitä luonnonkiviä ja "linnassa" oli neliöitä varmaan 300-400m2. Hinnaksi kertoi saman kuin yksiö kaupungissa.

Olisihan se tosi upean nököistä, jos tekisi perustukset luonnonkivestä ja rungon (puusta) savesta.

Katsopas vaikka noita TOSI vanhoja rakennuksia. Kirkkojen, linnojen, ym. seiniä. Niissä on käytetty aivan suruttomasti luonnonkiveä muurauslaastin kanssa. Joskun vain aukkojen pielet on tiilistä, mihin poka tai karmi pitää sovittaa. Ja kestää. Siinä voisi käyttää esim. veistämöiden sivukiveä tai pienempää louhintakiveä. 10 kuormaa tontille ja siitä valkkaamaan. Ylimääräiset lopuksi pois.

http://www.aspegrenstradgard.net/historia_fi.html

Monesti todella krouvia jälkeä ja sellaisenaan komeaa. Välillä on aseteltua ja pikkutarkempaa jälkeä. Kiviä on jopa lohkottu. Mutta ei aina. Ulkonäöllisesti mielestäni luonnonkiviseinien yhteydessä on käytettävä muita rakennusosia, jotka on samalla toleranssilla tehty tai sitten modernien osien pitää olla tosi vähäeleisiä ja yksinkertaisia. Riittävä yhtenäinen vastapaino rosoisuudelle.

Luonnonkiviseinän pitää ilmanmuuta olla kaksikuorirakenne, keskelle eristettä mitä se onkin: Leca-soraa?

Kivien on oltava ainakin alimmaisia varveja lukuunottamatta käsin liikuteltavia - ellei nyt omista itse nostokoneita. Käsin liikuteltavien kivien kooksi tulee silloin kuution mallisina n. 20-40 centtisiä.

Ja lopuksi, voihan seinän harjata kerran valkoisella kalkivellillä. Turun tai Kasteholman linnan yläosan malliin. Siihen kun yhdistää tumman konesaumapeltikaton ja yksinkertaiset linjakkaat rautakaiteet ja tervattua lankkua niin jopa...

http://www.ee.oulu.fi/~jakentta/ahven/imagepages/image4.htm

• hiidenlinna
        Savinen kirjoitti:

Olisisiko tama:

http://www.hiidenlinna.com/

Taiteilija Reino Koivuniemen Ateljee Hiidenlinna

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      53
      4300
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      81
      3993
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3468
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3400
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      106
      2415
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2278
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2149
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2149
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2119
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2014
    Aihe