Tietoa käytännön jutuista kaivataan, eli miten kannattaa menetellä kun tilanne on tämä:
Olen sopimut muutaman maalauksen myynnistä, mutta mitään varsinaisia sopimuspapereita ei ole allekirjoitettu, eikä minulla ole kuvataiteilijan koulutusta ja näin en kuulu yhteenkään liittoon tms., eli toiminta on lähinnä harrastelupohjaista. Opiskelen päätoimisesti käsi- ja taideteollista alaa, eikä tekeminen ole siis täyspäiväistä hommaa.
-Eli mitenköhän verotuksen kanssa, jos esim. tänä vuonna myytyjen teosten yhteishinnaksi tulee noin 1500-2500 euroa?
-Onko kirjallisten sopimuspaperien täyttäminen välttämätöntä?
Jos tulee mieleen vielä jotain käytännön vinkkejä aloittelijalle niin kaikki tieto on tervetullutta. KIITOS!
Taideteosten myynti ja verotus
5
1909
Vastaukset
- dooris
...mutta olen kuullut jostakin, että omaa kamaa (johon luen myös omat taulut) saisi myydä 3000e edestä vuodessa ilman, että verottaja puuttuu. Ja jos kauppa on yksityishenkilöltä yksityishenkilölle, niin miten puuttuisi? Firmoille myymisessä on se ongelma (tai ainakin itse olen törmännyt), että he tarvitsee tositteen ostosta ja minulla olisi pitänyt olla vähintään toiminimi. Ratkaisimme asian vaihtokaupalla: kortteja vastaan tasokkaita asiakaslahoja.
- puupie
vaikuttaa ettei välttämättä tarvii ilmotella mitään.
- kärsinyt...
Jos ostaja vaatii kuitin, ilmoitat tulosi verottajalle, mutta jos saat rahat käteen ilman kuittia niin et tietenkään ilmoita verottajalle. Koulutuksesi ei vaikuta asiaan mitenkään. Verokarhu ottaa ison osan myyntituloistasi jos olet niin tyhmä, että menet sen ilmoittamaan. Mutta jos ostaja haluaa kuitin, silloin suosittelen, että ilmoitat sen muina tuloina tai palkkioina veroilmoituksessasi. Voisit vähän neuvotella ostajan kanssa ja vaivihkaa kysyä että tarviiko kuitin vai ei.
- voicee
Olen itse päätoiminen kuvantekijä/taiteilija.
Eipä ole verottaja koskaan sanonut että jos tulot eivät ylitä 3000 euroa , olisin verovapaa.
Maksan ennakot niinkuin yrittäjä. Edellisen vuoden mukaan. Se on todella hankalaa.
Taiteilijoilla on vaikeuksia.
Jotkut taiteilijaystäväni ovat pitkäaikaistyöttömänä kortistossa ja jos joku sattuu taulun ostamaan myyvät sen ilman kuittia.
Tähän en itse ole rohjennut . Ainakaan vielä.
Mielestäni 10 000 euron vuositulot pitäisi aina olla verovapaita.
Itseltäni taiteilu onnistuu, koska mieheni on lupautunut "elättämään" minut.
Hankkeille harva taiteilija pääsee jos ei ole nimeä. - Anonyymi
Laskekaa lapsukaiset ve ro.fi verolaskurilla paljonko veroa menee alle 15,000 euron tulosta tulo veroa noin 150 , tosta summasta alv on nolla v onna 2021 alkaen, yle vero alkaa 14,000.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269