Olen yrittänyt aika ajoin etsiä tietoa ko. laivasta. Kuvia löytynyt monestakin saman nimisestä, mutta ei siitä mitä etsin. Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö omisti 70-luvulla (70 - 72 ) pollux nimisen laivan, oli musta, kuten muutkin ns, sisaralukset, muistaaksen mm. kastor, hector ym, näinkin näistä useita eri satamissa, niin suomessa kuin ulkomailla.
Olin töissä pollux laivalla, muistan muutamia nimiä, penna, keminjärven junkki,päälystön messi kalle carlos, lasse? porkka taisi olla hyttikaveri.
Tietääkö kukaan tästä laivasta, mahdollisesti henkilöistä, tai mistä voisi tietoa hakea.
terv kj
M/S POLLUX 1970 luvulla
54
7469
Vastaukset
- Geminimies
Effoalla laivojen nimet menivät usein perintönä laivasukupolvesta toiseen.
1970-luvulla Effoalla oli (vuosikymmenen alkua lukuunottamatta) tällainen valkoinen Pollux:
http://images.tradera.com/288/41907288_1.jpg
Sitä et kuitenkaan ilmeisestikään tarkoita?
Edeltäjä-Pollux oli kai tällainen:
»M/S FRUEN (I) (JXBB) (1959 – 1959)
Bygd av Gebr. Van der Werf, Deest (# 277)
1326/1999 brt, 568/1189 nrt, 2175/3008 t.dw. 78,67 x 12,53 x 5,05/6,05
8cyl. 4T EV DM (NV Werkspoor, Amsterdam), 1700 bHK
1959: Febr.: Levert som FRUEN for Sofie Helene Wigert & Olsen Daughter A/S
(Sofie Helene Wigert), Oslo
1959: Juli: Solgt til Finska Ångfartygs Ab – Suomen Höyrylaiva Oy, Helsingfors, SF. Omdøpt POLLUX
1971: Mai: Solgt til Rederi-Ab Lux (Gösta Lindström), Borgå, SF
1974: Solgt til Lian Soon Shipping Co. Pte. Ltd., Singapore.
Omdøpt CHERRY CHANTEK
1983: 07.01.: Sank 10 nm utf. Bombay Floating Light etter kollisjon med vraket av
M/S SUNRIZE.»
http://www.skipet.no/048.htm
Ensimmäinen lyhytaikainen omistaja on siis ollut norjalaisvaristamo. Effoalla paatti on palvellut 1959-1971. Lindströmillä Porvoossa (Lux) 1971-1974, minkä jälkeen Singaporeen. Uponnut Intian rannikolla 1983.
Kuvaa en löydä.
Tätäkin ennen FÅA:lla on ollut Pollux-niminen paatti, valmistunut 1898. Se lienee palvellut aina tuon 1959 hankitun Polluxin tuloon asti?
Pollux (Beta Geminorum= on Kaksosten tähdistön kirkkain tähti (beta-luokituksestaan huolimatta kirkkaampi kuin saman tähdistön alfa eli Castor) ja koko tähtitaivaan 17. kirkkain tähti. Itse olen syntynyt kaksosten merkeissä, joten tuo tähti kuuluu ”minun tähtiini”.
Olin ahtaajana Helsingin satamassa 1970-1974. Taisinpa olla joskus lossaamassa Polluxiakin.- Wanha äijä
Minulla on kuva Polluxista tulossa Turun satamaan heinäkuussa -71. Tällöin sillä oli vielä ainakin Fåa:n nälkärenkaat korsteenissa.
- esille?
Wanha äijä kirjoitti:
Minulla on kuva Polluxista tulossa Turun satamaan heinäkuussa -71. Tällöin sillä oli vielä ainakin Fåa:n nälkärenkaat korsteenissa.
- Wanha äijä
esille? kirjoitti:
Wanha äijä ei juuri ole aiemmin leikkinyt näiden kuvien kanssa, mutta toivottavasti tästä nyt löytyy jotakin . Kuva on otettu 19.07.1971. Jos haluat vähän parempaa (isompaa) versiota, voisin koittaa lähettää sitä sähköpostilla. Tämä aijaa kun ei huolinut, oli kuulemma liian iso.
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=245053 - Geminimies
Wanha äijä kirjoitti:
Wanha äijä ei juuri ole aiemmin leikkinyt näiden kuvien kanssa, mutta toivottavasti tästä nyt löytyy jotakin . Kuva on otettu 19.07.1971. Jos haluat vähän parempaa (isompaa) versiota, voisin koittaa lähettää sitä sähköpostilla. Tämä aijaa kun ei huolinut, oli kuulemma liian iso.
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=245053Uskoisinpa todellakin olleeni ahtaustöissä tuossa(kin) FÅA:n paatissa. Sisaraluksissa ainakin.
Ensimmäisen keikkani tilapäisahtaajana/jalkamiehenä tein Katajanokalla FÅA:n Fenniassa joulukuun alkupäivinä 1970. Kappaletavaraa maailmalta Suomeen. Viimeiseksi laivakseni jäi jokin Finnlinesin Amerikan-linjan ”superlinereista” (ehkä Finnbuilder?) Jätkäsaaressa toukokuun lopulla 1974. Sen päivän ajelin trukkipiikeillä varustettua Volvo BM -pyöräkuormaajaa. Vanerinippuja vientiin.
Aloittaessani (1970 siis) oli ahtaajan takuutuntipalkka 4,71 mk ja tuollaisissa kappaletavaran lossauksissa päästiin tyypillisesti 6–7 markan tuntipalkoille. Kiinteä tuntipalkka tuli pari vuotta myöhemmin; ensimmäinen noteeraus oli 8,02 mk (1970-luku oli tosi nopean inflaation aikaa).
Jos ahtaustöistä jotain halusi saada, oli puskettava pirusti yö- ja viikonlopputöitä, ”prosenttitunteja”.
Heti ensimmäisenä työpäivänäni 1970 onnistuin saamaan kappaletavaroiden ”nostopöydän” (sellaisen lankkurakenteisen, raudoitetun, ehkä satakiloisen) jalalleni kohtuukorkealta. Ei puhettakaan sairastuvalle menosta, vaan työvuoro loppuun, vaikka kuinka kipeää teki! Kotiin päästyä diagnoosi: sukka aivan veressä, isonvarpaan kynsi irti. Seuraavana aamuna samalla jalalla töihin. Tervettä kynttä ei tuohon varpaaseen ole kasvanut vieläkään, vaikka on ollut yli 36 vuotta aikaa parantua. Mutta onneksi tuo 1. päivän haaveri jäi koko ahtaajanurani pahimmaksi työtapaturmaksi! - Kiitos minunkin puolesta
Wanha äijä kirjoitti:
Wanha äijä ei juuri ole aiemmin leikkinyt näiden kuvien kanssa, mutta toivottavasti tästä nyt löytyy jotakin . Kuva on otettu 19.07.1971. Jos haluat vähän parempaa (isompaa) versiota, voisin koittaa lähettää sitä sähköpostilla. Tämä aijaa kun ei huolinut, oli kuulemma liian iso.
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=245053laivan tunnistaa.
- Pliis
Kun sulla on noin hyvät laivaluettelot ja kuviakin niin löytyskö tietoja/kuvaa norjalaisesta ss. Mauritasta? Rakennettu ennen sotaa mutta seilasi vielä sodan jälkeenkin luullakseni 1950-luvun loppupuolelle. Oli saattueissakin, niistä löytyy tietoja.
Pliis kirjoitti:
Kun sulla on noin hyvät laivaluettelot ja kuviakin niin löytyskö tietoja/kuvaa norjalaisesta ss. Mauritasta? Rakennettu ennen sotaa mutta seilasi vielä sodan jälkeenkin luullakseni 1950-luvun loppupuolelle. Oli saattueissakin, niistä löytyy tietoja.
Valitettavasti kuvaa ei ole.
D/S Maurita
J. M. Johannesens Rederi A/S, Bergen
1569 gt
Built in Bergen 1925.
There's a ship by this name listed in Convoy HN 6 from Norway to the U.K. in Dec.-1939/Jan.-1940, but no nationality is given in the original document. In March-1940 she's listed as sailing in Convoy HN 17, bound for Blyth in ballast - several Norwegian ships took part in both these convoys.- juuri tätä
styyri kirjoitti:
Valitettavasti kuvaa ei ole.
D/S Maurita
J. M. Johannesens Rederi A/S, Bergen
1569 gt
Built in Bergen 1925.
There's a ship by this name listed in Convoy HN 6 from Norway to the U.K. in Dec.-1939/Jan.-1940, but no nationality is given in the original document. In March-1940 she's listed as sailing in Convoy HN 17, bound for Blyth in ballast - several Norwegian ships took part in both these convoys.Nimenomaan tästä Mauritasta olen yrittänyt kaivella kissojen ja koirien kanssa kuvaa, mutta en ole löytänyt. Maurita seilasi sodan jälkeen 1940-luvun lopulla Suomenkin vesillä. Tuolloin ei tainnut olla laivaharrastaja jotka olisivat sen kuvanneet, eikä ollut paljon kameroitakaan. Mutta etsiskelen edelleen, jospa löytyisi.
- keuruun junkki
Wanha äijä kirjoitti:
Wanha äijä ei juuri ole aiemmin leikkinyt näiden kuvien kanssa, mutta toivottavasti tästä nyt löytyy jotakin . Kuva on otettu 19.07.1971. Jos haluat vähän parempaa (isompaa) versiota, voisin koittaa lähettää sitä sähköpostilla. Tämä aijaa kun ei huolinut, oli kuulemma liian iso.
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=245053Terve! Kiitos tiedoista, jos oikein muistan, sain laivalla työskennelleiltä postikortteja, joissa kertoivat laivan myydyn johonkin lämpösiin maihin??.
Kertomasi tiedot ovat parhaat muruset mitä olen vuosien varrella saanut, se valkoinen "pollux" on kyllä uudempi versio.
Jos sinulla on valokuva, olisin siitä kyllä kiitollinen, voisi jo aikuisille lapsilleni näyttää iskä yhtä työ paikka.
edelleen jos joku asiasta tietää, edes murusen, kaikki otetaan vastaan juuri tätä kirjoitti:
Nimenomaan tästä Mauritasta olen yrittänyt kaivella kissojen ja koirien kanssa kuvaa, mutta en ole löytänyt. Maurita seilasi sodan jälkeen 1940-luvun lopulla Suomenkin vesillä. Tuolloin ei tainnut olla laivaharrastaja jotka olisivat sen kuvanneet, eikä ollut paljon kameroitakaan. Mutta etsiskelen edelleen, jospa löytyisi.
Skipet.com kertoo laivan histosiasta:
D/S MAURITA (LELN/LKFD) (1936 – 1950)
FORTUN (LKFD) (1950 – 1954)
Bygd av Bergens mek. Verksted, Bergen (# 208)
1595 brt, 893 nrt, 2350 t.dw. 244.9 x 37.7 x 15.6
3Exp. (BMV), 161 NHK
1925: Sept.: Levert som MAURITA for A/S D/S Belita (Sigmund Sunde), Bergen
1936: Jan.: Disp. overtatt av F. Walter-Johannessen, Bergen
1939: Aug.: Overtatt av J. M. Johannessens Rederi A/S, Bergen
1940: April: Hjemmeflåten
1950: Omdøpt FORTUN
1954: Des.: Solgt til G. Ursino fu Francesco, Napoli, It. Omdøpt MARIS FORTUNA
1955: Omdøpt GENTIL MAR
1963: Juli: Solgt for hogging i Italia.
Jos joku jaksaa kaivella noilla nimillä kuvaa netistä, niin ollos hyvä.- laskuvesi
juuri tätä kirjoitti:
Nimenomaan tästä Mauritasta olen yrittänyt kaivella kissojen ja koirien kanssa kuvaa, mutta en ole löytänyt. Maurita seilasi sodan jälkeen 1940-luvun lopulla Suomenkin vesillä. Tuolloin ei tainnut olla laivaharrastaja jotka olisivat sen kuvanneet, eikä ollut paljon kameroitakaan. Mutta etsiskelen edelleen, jospa löytyisi.
etu sivulla kuva Mauritasta....otsikolla tässä sulle p
- olenko väärässä
Nämä tiedot eivät vastaa hakemaanne Pollukseen---nämä ovat Höegh transporter II tiedot
M/S FRUEN (I) (JXBB) (1959 – 1959)
Bygd av Gebr. Van der Werf, Deest (# 277)
1326/1999 brt, 568/1189 nrt, 2175/3008 t.dw. 78,67 x 12,53 x 5,05/6,05
8cyl. 4T EV DM (NV Werkspoor, Amsterdam), 1700 bHK
1959: Febr.: Levert som FRUEN for Sofie Helene Wigert & Olsen Daughter A/S
(Sofie Helene Wigert), Oslo
1959: Juli: Solgt til Finska Ångfartygs Ab – Suomen Höyrylaiva Oy, Helsingfors, SF. Omdøpt POLLUX
1971: Mai: Solgt til Rederi-Ab Lux (Gösta Lindström), Borgå, SF
1974: Solgt til Lian Soon Shipping Co. Pte. Ltd., Singapore. - merivesi/laskuvesi
styyri kirjoitti:
Valitettavasti kuvaa ei ole.
D/S Maurita
J. M. Johannesens Rederi A/S, Bergen
1569 gt
Built in Bergen 1925.
There's a ship by this name listed in Convoy HN 6 from Norway to the U.K. in Dec.-1939/Jan.-1940, but no nationality is given in the original document. In March-1940 she's listed as sailing in Convoy HN 17, bound for Blyth in ballast - several Norwegian ships took part in both these convoys.Nimimerkeille, Styyri-Sparks-Pliis
http://www.sjohistorie.no/skip/1285525387.87 merivesi/laskuvesi kirjoitti:
Nimimerkeille, Styyri-Sparks-Pliis
http://www.sjohistorie.no/skip/1285525387.87On se hyvä, että täällä on muutakin kuin betonirakentamista. Kiitos linkistä
- Base
TÄSSÄ
- Base
KEURUUN JUNKKI MOI kyllä olin hyttikaverisi.Seilaan edelleen.
- keuruun...
Hitsi, ei olisi uskonut näin monen vuoden jälkeen.
Voitko antaa yhteystietosi, olisi mukava saada kuulla/nähdä kuulumisia.
mun sähköposti on petrivheinonen(ät)luukku.com
terv ph - Anonyymi
vieläkö Base on linjoilla, pistä viestiä peeveeheinonen(at)gmail.com
- Opis
Olin opiksena ja moottorimehenä Polluxsessa keväästä 1970 kevääseen 1973. Ensiksi vuosi SHO:lla ja laivan myynnin mukana siirryin porvoolaisille.
SHO:n aikana dunkkina seilasi Sauli Heijari Kotkasta, moottorimiehinä Osmo Keltalahti Orimattilasta ja Teemu Ahlaisista. Matruuseina oli Veikko Pohjola Merikarvialta ja Leo Virola.
Keuruun junkin nimellä en muista
kaveria.Satiaiseksi kutsuttiin yhtä puolikasta
Tatu oli SHO:n aikana kokkina. Paljon ehti kolmen vuoden aikana porukka vaihtuakin. Terveisiä vaan kaikille.Ensimmäinen matkani oli Helsingistä telakalta Valkoon lastaamaan paperia ja se vietiin Tanskaan Randersiin. Porvoolaisilla oli hyvä olla hommissa. Ei ollut sotalaiva. Minulla on laivasta parempi kuva. - mustaksi
sopiiko tämä t.merivesi laskuvesi.
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Pollux-05.html- seilori70
vanha fåan pollux. Kyseessä joku isompi kanootti.
- laskuvesi
seilori70 kirjoitti:
vanha fåan pollux. Kyseessä joku isompi kanootti.
sopisiko näistä joku?
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Pollux-07.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Pollux-06.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Pollux-04.html - seilori70
laskuvesi kirjoitti:
sopisiko näistä joku?
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Pollux-07.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Pollux-06.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Pollux-04.htmlnämäkään. Yritin itsekin fakta om fartygistä ym. laivakuvastoista, kaikilla kolmella nimellä jotka ovat tiedossa. Ei vaan löydy.
seilori70 kirjoitti:
nämäkään. Yritin itsekin fakta om fartygistä ym. laivakuvastoista, kaikilla kolmella nimellä jotka ovat tiedossa. Ei vaan löydy.
Täällä on yksi kuva jostain Polluxista
http://www.forum-schiff.de/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=109&sid=73e12dc99750418f6803580c228487e6&start=30- Raste
Sparks kirjoitti:
Täällä on yksi kuva jostain Polluxista
http://www.forum-schiff.de/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=109&sid=73e12dc99750418f6803580c228487e6&start=30pollu kympistä,niin siit sanottiin 60 luvul Pollux:ta,Pinjan kuva viel hukassa. terveisii ja hyvää kesää.
- kuvassa
Raste kirjoitti:
pollu kympistä,niin siit sanottiin 60 luvul Pollux:ta,Pinjan kuva viel hukassa. terveisii ja hyvää kesää.
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=87296
- Raste
kuvassa kirjoitti:
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=87296
ei ole sama Pinja joka hakusessa on kai uudempi,pitäis olla 1962 rakennettu,tunnus OGGM,pituus suurin 85,85m,lev 12,84m, oli Nielsenin laiva on melko mysteeri kuvan suhteen,hyvää kesän jatkoo sin.
- Junk
Raste kirjoitti:
ei ole sama Pinja joka hakusessa on kai uudempi,pitäis olla 1962 rakennettu,tunnus OGGM,pituus suurin 85,85m,lev 12,84m, oli Nielsenin laiva on melko mysteeri kuvan suhteen,hyvää kesän jatkoo sin.
Olin talven ms Granvikissa .Tiedän mitä pinjaa tarkoitat, Tämä kaksikorsteeninen laiva ei ole kyseessä .60 luvun pinja oli aikalailla Granvikin näkoinen parituhattonninen perätuuppari jossa oli yksi korsteeni. Näin usein saaristo väylillä.
- laskuvesi
Junk kirjoitti:
Olin talven ms Granvikissa .Tiedän mitä pinjaa tarkoitat, Tämä kaksikorsteeninen laiva ei ole kyseessä .60 luvun pinja oli aikalailla Granvikin näkoinen parituhattonninen perätuuppari jossa oli yksi korsteeni. Näin usein saaristo väylillä.
Alkaa minullakin usko loppua pikku hiljaa, tämän Pinjan suhteen. ei löydy sitten mistään. samoin tämän Maurita....ei edes norjan laiva sivut tunteneet kyseistä laivaa, hyvää loppu kesää...
- seilori70
laskuvesi kirjoitti:
Alkaa minullakin usko loppua pikku hiljaa, tämän Pinjan suhteen. ei löydy sitten mistään. samoin tämän Maurita....ei edes norjan laiva sivut tunteneet kyseistä laivaa, hyvää loppu kesää...
laivaa ei löydy Suomen kauppalaivastontietokannasta muuta, kuin yllämainittu
kuvaliitteen kera oleva. En kyllä itsekään muista, että olisi ollut toista Pinjaa.
Hyvää kesää vaan kaikille etsijöille. seilori70 kirjoitti:
laivaa ei löydy Suomen kauppalaivastontietokannasta muuta, kuin yllämainittu
kuvaliitteen kera oleva. En kyllä itsekään muista, että olisi ollut toista Pinjaa.
Hyvää kesää vaan kaikille etsijöille.Niin, tuo kaksikorsteeninen oli uudempi Pinja, ex-Esso Finlandia, myöhemmin Sirri. Tietoa mm. http://www.wellandcanal.ca/salties/e/essofinlandia/finlandia.htm
Tuo etsitty vanhempi Nielsenin Pinja oli IMO 5278729. Myytiin 1973 Kreikkaan Latsis.varustamolle ja nimenä oli Petrola XV ja Petrola 15. Romutettiin 1996. Pikaisella googlauksella en löytänyt netistä kuvaa.- minullakin
Sparks kirjoitti:
Niin, tuo kaksikorsteeninen oli uudempi Pinja, ex-Esso Finlandia, myöhemmin Sirri. Tietoa mm. http://www.wellandcanal.ca/salties/e/essofinlandia/finlandia.htm
Tuo etsitty vanhempi Nielsenin Pinja oli IMO 5278729. Myytiin 1973 Kreikkaan Latsis.varustamolle ja nimenä oli Petrola XV ja Petrola 15. Romutettiin 1996. Pikaisella googlauksella en löytänyt netistä kuvaa.Eikö Nielsenillä ollut kolme pikku tankkeria:Pinja, Piccolo ja Pinoccio?Muistaakseni
vielä maalattu vihreiksi.Muistelot tuolta -50-60-luvulta,joten saattaa vähän päkiäkin. - myöskin hata
minullakin kirjoitti:
Eikö Nielsenillä ollut kolme pikku tankkeria:Pinja, Piccolo ja Pinoccio?Muistaakseni
vielä maalattu vihreiksi.Muistelot tuolta -50-60-luvulta,joten saattaa vähän päkiäkin.on vähän samanlaiset, mietteet, että nämä kyseiset laivat olisivat olleet vihreän puoleisia väriltänsä. Miramar Ship Index...sivuilta löytää lähes laivan kuin laivan tiedot...IMO ym..tietoineen.. pinja paattejakin oli kaksittain...ovat niistäkin kirjoitelleet....näillä sivuilla....
- Raste
myöskin hata kirjoitti:
on vähän samanlaiset, mietteet, että nämä kyseiset laivat olisivat olleet vihreän puoleisia väriltänsä. Miramar Ship Index...sivuilta löytää lähes laivan kuin laivan tiedot...IMO ym..tietoineen.. pinja paattejakin oli kaksittain...ovat niistäkin kirjoitelleet....näillä sivuilla....
värit,et oikees olette.
- Raste
Junk kirjoitti:
Olin talven ms Granvikissa .Tiedän mitä pinjaa tarkoitat, Tämä kaksikorsteeninen laiva ei ole kyseessä .60 luvun pinja oli aikalailla Granvikin näkoinen parituhattonninen perätuuppari jossa oli yksi korsteeni. Näin usein saaristo väylillä.
nähtiin usein,oli nää linjat samallaisia villejä-linjoja kai molemmilla.terveisii sin ja hyvii kesän jatkoja.
- nilkkukustaa
Raste kirjoitti:
nähtiin usein,oli nää linjat samallaisia villejä-linjoja kai molemmilla.terveisii sin ja hyvii kesän jatkoja.
Pinjasta löytyy kuva Vapalahden opuksesta "Suomalaiset rahtilaivat 1970-80".
- Raste
nilkkukustaa kirjoitti:
Pinjasta löytyy kuva Vapalahden opuksesta "Suomalaiset rahtilaivat 1970-80".
Googlasin Vapalahti on kustantaja Kotkassa kai sieltä saa tilata kirjan,huomenna soitto. Kiitos sul!
- on hyviä
minullakin kirjoitti:
Eikö Nielsenillä ollut kolme pikku tankkeria:Pinja, Piccolo ja Pinoccio?Muistaakseni
vielä maalattu vihreiksi.Muistelot tuolta -50-60-luvulta,joten saattaa vähän päkiäkin.muistikuvia m/t Pinjasta jossa olin konekakkosena -68 kesällä. Kipparina Arne Etholen jne. Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä. Pinjalla oli periaatteessa sisarlaiva, oli kuitenkin rakennettu kuivalastialukseksi muuten samoilla piirustuksilla. Laivan nimi oli Pirjo.
- vuosiluku edelliseen
on hyviä kirjoitti:
muistikuvia m/t Pinjasta jossa olin konekakkosena -68 kesällä. Kipparina Arne Etholen jne. Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä. Pinjalla oli periaatteessa sisarlaiva, oli kuitenkin rakennettu kuivalastialukseksi muuten samoilla piirustuksilla. Laivan nimi oli Pirjo.
olinkin Pinjassa jo vuonna 1967.
on hyviä kirjoitti:
muistikuvia m/t Pinjasta jossa olin konekakkosena -68 kesällä. Kipparina Arne Etholen jne. Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä. Pinjalla oli periaatteessa sisarlaiva, oli kuitenkin rakennettu kuivalastialukseksi muuten samoilla piirustuksilla. Laivan nimi oli Pirjo.
"Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä."
Tämä on askarruttanut minua pitkään. Jos puhutaan normaaleista henkilökuvista, ei mistään pornojutuista, milloin on oikeus laittaa nettiin näitä laivakuvia? Jokaiselle on selvää, ettei vuosikymmenien jälkeen pysty hakemaan kultakin henkilöltä kuvan julkaisulupaa. Onko olemassa joku laki, joka rajaa kuvan julkaisun - joku vuosimäärä kuvan oton jälkeen? Netissä löytyy vanhoja (siis wanhoja) kuvia suomalaisista merimiehistä laivoillaan. Missä kulkee raja? Minullakin on vino pino kuvia seilaamieni laivojen porukoista, mutta mitä sanoo laki noiden kuvien julkaisemisesta? Nimim. "No more Folsom"- Raste
Sparks kirjoitti:
"Minulla on kyllä kuvia, mutta kuvat ovat otettu laivassa. Kaikissa on myös ihmisiä niin ettei voi julkaista täällä."
Tämä on askarruttanut minua pitkään. Jos puhutaan normaaleista henkilökuvista, ei mistään pornojutuista, milloin on oikeus laittaa nettiin näitä laivakuvia? Jokaiselle on selvää, ettei vuosikymmenien jälkeen pysty hakemaan kultakin henkilöltä kuvan julkaisulupaa. Onko olemassa joku laki, joka rajaa kuvan julkaisun - joku vuosimäärä kuvan oton jälkeen? Netissä löytyy vanhoja (siis wanhoja) kuvia suomalaisista merimiehistä laivoillaan. Missä kulkee raja? Minullakin on vino pino kuvia seilaamieni laivojen porukoista, mutta mitä sanoo laki noiden kuvien julkaisemisesta? Nimim. "No more Folsom"jos vaikka tekee kotisivut,niin eikö niihin voisi näitä kuvia laittaa? On kertynyt näitä henkilökuvia laivois otettuja.
Olisko tämä mahdollista? On ollut mietinnässä mut jos joku kuvis olevista ei pidä tästä miten käy? - ei estettä
Raste kirjoitti:
jos vaikka tekee kotisivut,niin eikö niihin voisi näitä kuvia laittaa? On kertynyt näitä henkilökuvia laivois otettuja.
Olisko tämä mahdollista? On ollut mietinnässä mut jos joku kuvis olevista ei pidä tästä miten käy?Katsellaan yhdessä.
- KapteeniMeri
Sparks kirjoitti:
Niin, tuo kaksikorsteeninen oli uudempi Pinja, ex-Esso Finlandia, myöhemmin Sirri. Tietoa mm. http://www.wellandcanal.ca/salties/e/essofinlandia/finlandia.htm
Tuo etsitty vanhempi Nielsenin Pinja oli IMO 5278729. Myytiin 1973 Kreikkaan Latsis.varustamolle ja nimenä oli Petrola XV ja Petrola 15. Romutettiin 1996. Pikaisella googlauksella en löytänyt netistä kuvaa.Olin kesalla 1973 Nilsun Mini'ssa ja jaimme ylosmakaamaan Helsinkiin. Saimme yhden takkikaverin kanssa homman maalata Mini'n ulkosivuja. Yhtena kauniina kesapaivana tuli Nilsulta kasky menna viemaan Pinja'a Teijon telakalle luovutustelakointiin.
Nain tehtiin, parin paivan reissu ja tultiin komeasti taksilla takaisiin Helsinkiin ulkosivujen maalaushommiin.
En kuolemaksenikaan muista keita oli silla reissulla mukana, kuitenkin vain ehka kuusi ukkoa.
- ehvooaastako
- jenkki-junkki
ihan mielenkiinnosta kysyisin oliko toi messikalle Carlos Alejandrido Chilestä oli vielä -70luvun
loppupuolella Ilmari Tuulella- äänekosken puolikas
carlos oli 74 ilmari tuulen somerissa
- vemalle
Katso merikuvista siinä on hesarinkuva osa jalkapallojoukueen osaanottajista
- topreemi
kuvassa näkyy olevan Pollu kymppi
- kauris 55
löytyy sivukuva laivasta
- v.... v......
löytyy fåa:nkuva galleria
- Kemijärven junkki.
Moro. Tunnistin itseni näiltä sivuilta. Olen Kemijärven junkki, eli Jussi Erkkilä. Muistan muutamia ihmisiä sieltä. Pemma, Veijo Järvensivu, Petri Heinonen, Riitta kokki, Jokke raumalta, Jokke raumalta, Lasse Porkka. Jos jollakin kiinnostaa ottaa yhteyttä, niin ottakaapa yhteyttä. [email protected]
- Kallena svanössä
Hei. Muistaako kukaan sellaista laivva kuin Svanö. Oli Finlinesin entinen Varjakka. Porvoolaiset osti sen keväällä 1974. Olin siinä uffari kallena. Olen kemijärveltä ja nimi on Jussi Erkkilä. Olin saman yhtiön Polluxsessa aiemmin. Myytiin saman vuoden alkupuolella Singaporeen. Romuutettiin intiassa vuonna 1983. Jos tulee jotain mieleen tai tunnistat, ota ihmeessä yhteyttä: [email protected]
- selailijatar
svanö juttuja http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?gallery&g2_itemId=18584
Noita shoyn polluxia useampienkin tietoja näkyy http://www.aanimeri.fi/gallery2/6?g2_itemId=9735
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822