Mitä tarkoittaa

ksynkronointi?

Elikkäs otsikon mukainen kysymys tietäjille, mitä tarkoittaa kun kuuluu joskus puhuttavan perämoottorien huolon kohdalla kaasuttimien ksynkronoinnista?

6

5015

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osku2

      Syngronointi tarkoittaa sitä että jos koneessa on useampia kaasuttimia ne säädetään alipainemittarilla niin että kaikissa kaasuttimissa kaasuläppä aukeaa samanverran se vaikuttaa käyntiin ja polttoaineen kulutukseen ,näin kansanomaisesti ilmaistuna.

    • Synchronicity

      Kaasuttimien synkronoinnilla tarkoitetaan periaatteessa sitä, että moottoreissa, joissa on useampi kuin yksi kaasutin, kaasuttimet kaasuläpät) säädetään aukeamaan samalla kaasulla yhtä paljon. Tällöin kaikki moottorin sylinterit käyvät samalla teholla ja moottorin käynti on tasaista. Tarkalleen ottaen tilanne voi olla sellainen, että esim. imukanavien muotoilun takia, läppien tasasäädöllä ei välttämättä saavuteta oikeaa säätöä. Oikeammin onkin sanoa, että imukanavien alipaine säädetään kaasuläppien säädöllä samaksi (tai valmistjan ilmoittamiin arvoihin). Synkronoimattomien kaasuttimien takia moottori käy epätasaisesti, joka pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kampiakseliin vääntövärähtelyä, joka pidemmän päälle voi aiheuttaa kampiakselin väsymismurtuman (=täystuho). Välittömänä seurauksena on moottorin lisääntynyt käyntitärinä ja suorityskyvyn lasku.

      • sitten

        Olisit nyt hienoon selitykseesi laittanut, että kysymyksessä on vain tyhjäkäyntiin vaikuttava säätö. Kaasu pohjassa kaikki läpät avetaan täysille on imut sitten synkroonissa tai ei.


      • Osku2
        sitten kirjoitti:

        Olisit nyt hienoon selitykseesi laittanut, että kysymyksessä on vain tyhjäkäyntiin vaikuttava säätö. Kaasu pohjassa kaikki läpät avetaan täysille on imut sitten synkroonissa tai ei.

        Ei imuläpillä ole mitään tekemistä sinkronoinnin kanssa kaasuläpät säädetään alipainemittarin avulla toimimaan juuri samallalailla läppiä yleensä yhdistää välitanko joka liikuttaa läppiä ,synkronointi pitää kaikki läpät samassa asennossa kaasun määrästä riippumatta.


      • Synchronicity
        sitten kirjoitti:

        Olisit nyt hienoon selitykseesi laittanut, että kysymyksessä on vain tyhjäkäyntiin vaikuttava säätö. Kaasu pohjassa kaikki läpät avetaan täysille on imut sitten synkroonissa tai ei.

        Kysymyksessä ei ole pelkästään tyhjäkäyntiin vaikuttava säätö. Ajatellaan, että yhden kaasuttimen läppä säädetään aukeamaan puolilleen, kun muut ovat kiinni, jolloin kaasuttimet ovat pahasti epäsynkronissa. Kaasu kiinni yksi sylinteri käy nyt puolella teholla, kun muut käyvät vielä tyhjäkäyntiä. Jos nyt kaasu käännetään auki käy yksi sylinteri täydellä teholla kaasuttimen läppä kokonaan auki, mutta muut kaasuttimet eivät pääse aukeamaan kuin puolet, jolloin ne käyvät vain puolella teholla. Eli jos kaasuttimet eivät ole synkronissa, kaikki läpät eivät täyskaasulla ole täysin auki, toisin kuin nimimerkki "sitten" esittää. Valmistaja myös yleensä ilmoittaa, millä moottorin pyörimisnopeudellä synkronointi on tehtävä, ja tämä pyörimisnopeus ei ole tyhjäkäyntiä.


      • Roller2
        Synchronicity kirjoitti:

        Kysymyksessä ei ole pelkästään tyhjäkäyntiin vaikuttava säätö. Ajatellaan, että yhden kaasuttimen läppä säädetään aukeamaan puolilleen, kun muut ovat kiinni, jolloin kaasuttimet ovat pahasti epäsynkronissa. Kaasu kiinni yksi sylinteri käy nyt puolella teholla, kun muut käyvät vielä tyhjäkäyntiä. Jos nyt kaasu käännetään auki käy yksi sylinteri täydellä teholla kaasuttimen läppä kokonaan auki, mutta muut kaasuttimet eivät pääse aukeamaan kuin puolet, jolloin ne käyvät vain puolella teholla. Eli jos kaasuttimet eivät ole synkronissa, kaikki läpät eivät täyskaasulla ole täysin auki, toisin kuin nimimerkki "sitten" esittää. Valmistaja myös yleensä ilmoittaa, millä moottorin pyörimisnopeudellä synkronointi on tehtävä, ja tämä pyörimisnopeus ei ole tyhjäkäyntiä.

        "Kysymyksessä ei ole pelkästään tyhjäkäyntiin vaikuttava säätö. Ajatellaan, että yhden kaasuttimen läppä säädetään aukeamaan puolilleen, kun muut ovat kiinni, jolloin kaasuttimet ovat pahasti epäsynkronissa. Kaasu kiinni yksi sylinteri käy nyt puolella teholla, kun muut käyvät vielä tyhjäkäyntiä. Jos nyt kaasu käännetään auki käy yksi sylinteri täydellä teholla kaasuttimen läppä kokonaan auki, mutta muut kaasuttimet eivät pääse aukeamaan kuin puolet, jolloin ne käyvät vain puolella teholla. Eli jos kaasuttimet eivät ole synkronissa, kaikki läpät eivät täyskaasulla ole täysin auki, toisin kuin nimimerkki "sitten" esittää."

        Onpahan kovin karrikoitu esimerkki.

        Käytännössä monikaasuttajaisissa 2T-perämoottoreissa ei synkronoinnilla ole pahemmin merkitystä, kuin hidaskäynnillä, edellyttäen että kaasarit aukeaa edes jotakuinkin samalla tavalla. Hidaskäynnillä väliä onkin sitten sitäkin enemmän.
        Syy synkoronoinnin menetykseen on joko kaasarien irrotus jostain syystä ja vipujen tai kaasarien aseman muutos työn yhteydessä tai vivuston kuluminen / vääntyminen.
        Tärkeintä on, että kaikki kaasarit lähtevät aukeamaan täsmälleen samasta asemasta samalla hetkellä, eli vivustojen välykset on hoidettu säädössä siten, että näin tapahtuu. Helpointa on lähteä tilanteesta, jossa kaikkien kaasuttimien läpät sulkeutuu täysin, siis tyhjäkäynnin nopeudensäätöruuvi on säädetty siten, että se ei aukaise yhtään kyseisen kaasarin kaasuläppää. Muut säädetään samaan asemaan, siis täysin kiinni. Sen jälkeen katsotaan kuinka käy kun kaasua ryhdytään avaamaan. Jos ja kun jonkun kaasarin läppä jää jälkeen sillä hetkellä kun ensimmäinen liikahtaa, on säätöä korjattava vastaavasti. Kun kaikki läpät on saatu siten synkroniin, että ne lähtevät tasan yhtäaikaisesti liikkeelle kiinni asennostaan, on oletettavaa että saadaan aikaan kunnollinen tyhjäkäynti. Tällöin kone käynnistetään ja haetaan sopiva tyhjäkäyntikierrosluku. Joko tehtaan suositus, esm. 600rpm, tai joku muu jota kone saadaan käymään luotettavasti. Tämän jälkeen ajetaan kone lämpimäksi ja haetaan kaasarien seosruuvien asento joko tehtaan suositukseen tai jos koneella esim uistellaan paljon, sitä laihemmalle, mutta muistaen että kaasarien seoksin tulee olla kutakuinkin samat. Esim Jammun 4-kymppisessä suositus 1,5 kierrosta auki. Paras tyhjäkäynti lämpöisenä esimerkkikoneessa löytyy yleensä lähempää 1 kierrosta, mutta tämä säätö tuottaa käynnistyksessä kylmissä olosuhteissa hankaluuksia. Koska vivuston mitat ovat yleensä kiinteitä, ei edellä mainuilla tavoin toimien voi kaasarien läppien asento poiketa oleellisesti toisistaan millään kaasun asennolla. Jos näin käy, on vivusto jotenkin viallinen. Nelarien kaasarien synkronointi voi olla hankalampaa, koska siellä voi imusarjan erilaiset putkien pituudet vaikuttaa asiaan. Kuitenkin, periaatteessa juuri sama tyhjäkäynnin huononeminen johtaa vetouistelijat säädättämään kaasariensa sykronin koneissaan aika ajoin. Häiriö ei juuri näy kun ollaan päälle 2-3000 kierroksen. Jos näkyy on joku paikka irti tai rikki tai tukossa. Nelareissa joudutaan ilmeisesti säätö tekemään joko alipainemittreita käyttäen tai sitten hyväkuuloinen säätäjä käyttää sopivaa apuvälinettä ja kuuntelee ilman virtausta kurkussa ja säätelee kurkkujen avautumista sen mukaan. (Stetoskooppi on kuulema hyvä, mutta pelkällä letkullakin pärjää) Työ on täten tehtynä työläs, koska yhden kaasarin säätö aiheuttaa muidenkin virtauksessa muutoksen ja näin ollen niiden korjausta) Jos on mahdollista käyttää ilman virtausmittaria, niin homma helpottuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe