Ajoaika-laki?

repolainenpertsa

Millaiset ajoajat rekkakuskeilla on? Hyvin usein näkee melkoista meininkiä kun kuski selvästi väsyksissä. Onko EU järkeistämässä suomen hommaa yhtään?

13

4528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stycke

      Nykyinen ja tuleva joustamaton ajo- ja lepoaikalainsäädäntö aiheuttaa tämän tästä tilanteen, jossa pitäisi nukkua vaikkei väsytä ja sitten kun alkaisi väsyttää on mentävä että ehtii.

      Suomi yritti kuulemani mukaan saada lainsäädäntöä joustavammaksi, mutta kaikenmaailman patonginpurijat sun muut olivat panneet hanttiin. Eli EU teki enemmänkin hallaa tässä asiassa.

      Se taas on eri asia, jos joissakin taloissa paskat välitetään koko lainsäädännöstä, mutta siihen auttaisi valvonta. Ei mitään typerää minuuttien laskemista, mihin se paikoin on mennyt, vaan sellaista missä katsottaisiin että tauot ja ajoajat ovat suurin piirtein oikein.

      • Cool'eri

        Mistä mahtais löytyä tietoa ensi toukokuussa kuulemma voimaan tulevista muutoksista ajo,-ja lepoajoista?
        Kuulin sellaisenkin huhun,että uuden lain mukaan JOKAISESTA piirturinkiekosta pitäisi löytyä 13 tunnin YHTÄMITTAINEN lepoaika!Mahtaako tuo edes pitää paikkaansa?


      • RahtiArska

        Mielestäni ajo/työaikoja tulisi seurata 2-3 päivän jaksoina eikä vuorokauden pätkinä. Ajoaika voisi hyvinkin olla 10-11h per vuorokausi kunhan olisi riittävästi taukoja pidettynä esim. 3h ajoa 30min taukoa 4h ajoa 45min taukoa 4h ajoa ja sitten lepoa 8-9h. Vuorokautinen työaika voisi olla 15-16h jos ajetaan joka päivä ja jos joka toinen niin 18h tai jopa 20h. Edellytyksenä toki olisi VÄHINTÄÄN kolme pidempää taukoa päivän aikana.
        Olisiko 10min taukoa per työ/ajotunti hyvä ajatus? Eli jos on tehty työtä 5tuntia niin taukoa tulisi pitää 50min.
        Itse tykkään tehdä viikon(6pv) tehokkaasti töitä ja olla sitten 8 päivää vapaalla, työtunteja tuona aikana tulee n.85-90
        Mielipiteitä vain asiasta tulemaan.


      • kös
        RahtiArska kirjoitti:

        Mielestäni ajo/työaikoja tulisi seurata 2-3 päivän jaksoina eikä vuorokauden pätkinä. Ajoaika voisi hyvinkin olla 10-11h per vuorokausi kunhan olisi riittävästi taukoja pidettynä esim. 3h ajoa 30min taukoa 4h ajoa 45min taukoa 4h ajoa ja sitten lepoa 8-9h. Vuorokautinen työaika voisi olla 15-16h jos ajetaan joka päivä ja jos joka toinen niin 18h tai jopa 20h. Edellytyksenä toki olisi VÄHINTÄÄN kolme pidempää taukoa päivän aikana.
        Olisiko 10min taukoa per työ/ajotunti hyvä ajatus? Eli jos on tehty työtä 5tuntia niin taukoa tulisi pitää 50min.
        Itse tykkään tehdä viikon(6pv) tehokkaasti töitä ja olla sitten 8 päivää vapaalla, työtunteja tuona aikana tulee n.85-90
        Mielipiteitä vain asiasta tulemaan.

        Kyllä tuo käytännössä ehdottamasi olisi hyvä, mutta selkeämpää linjaahan noihin vaaditaan, jotta viranomaistenkin on helppo tarkastaa niitä, nykäänkin jo aikamoista sotkua, toivottavasti digit helpottaa vähän kun ei nykyään omista kiekoistakaan meinaa saada laskettua että saako ajaa vai ei..

        Sinänsähän se on aivan sama noiden lakien kanssa miten ne ovat, tehtiin niitä sitten suuntaan tai toiseen niin ei niitä noudateta kuitenkaan. Eivätkä työnantajat anna siihen mahdollisuuttakaan.


      • teppo
        Cool'eri kirjoitti:

        Mistä mahtais löytyä tietoa ensi toukokuussa kuulemma voimaan tulevista muutoksista ajo,-ja lepoajoista?
        Kuulin sellaisenkin huhun,että uuden lain mukaan JOKAISESTA piirturinkiekosta pitäisi löytyä 13 tunnin YHTÄMITTAINEN lepoaika!Mahtaako tuo edes pitää paikkaansa?

        Asetus taitaa löytyä mm. täältä http://www.rahtarit.fi/tekstit/D561_06.pdf

        En nyt ruvennut tuota lukemaan läpi, mutta mitä joskus aikaisemmin selailin niin lepoaika on edelleen 11 tuntia kuten nykyisinkin ja sen saa lyhentää kolme kertaa viikossa yhdeksään tuntiin. Ainakin yksi huomionarvoinen asia on se ettei huhtikuun jälkeen saa enää pitää 45 taukoa kolmena 15 minuutin taukona. Tauko täytyy pitää joko putkeen tai sitten ensin 15 min ja sitten 30 minuutin tauko. Kyllä siellä jotain muutakin muutoksia on. Viikoittaista ajoaikaa oli kai ainakin rajattu.


      • oikee meininki
        kös kirjoitti:

        Kyllä tuo käytännössä ehdottamasi olisi hyvä, mutta selkeämpää linjaahan noihin vaaditaan, jotta viranomaistenkin on helppo tarkastaa niitä, nykäänkin jo aikamoista sotkua, toivottavasti digit helpottaa vähän kun ei nykyään omista kiekoistakaan meinaa saada laskettua että saako ajaa vai ei..

        Sinänsähän se on aivan sama noiden lakien kanssa miten ne ovat, tehtiin niitä sitten suuntaan tai toiseen niin ei niitä noudateta kuitenkaan. Eivätkä työnantajat anna siihen mahdollisuuttakaan.

        Nyt huhtikuussa tulee hitlereille raja vastaan ja lakia aletaan noudattamaan suuren sakon uhalla!


      • stycke
        Cool'eri kirjoitti:

        Mistä mahtais löytyä tietoa ensi toukokuussa kuulemma voimaan tulevista muutoksista ajo,-ja lepoajoista?
        Kuulin sellaisenkin huhun,että uuden lain mukaan JOKAISESTA piirturinkiekosta pitäisi löytyä 13 tunnin YHTÄMITTAINEN lepoaika!Mahtaako tuo edes pitää paikkaansa?

        Huhumylly pyörii huikeana. Suurin muutos tosiaan on se, että kolmevarttisen voi jakaa enää kahteen osaan, joista jälkimmäisen on oltava 30min. Tuostakin on enemmän riesaa kuin hyötyä, olisi OK jos sen saisi jakaa 15 30min tai 30 15min.

        Helpotusta sensijaan tuo se, että lyhennettäessä vuorokausilepo 9 tuntiin, ei niitä "menetettyjä" tunteja enää tarvitse "tienata" takaisin.

        Epävarmaa minulle on vielä se, että koska aiemmin on ollut työpäivän pituus enimmillään 15h taukoineen, nyt puhutaan 13h työpäivän pituudesta, mutta mietin, josko siihen sisältyisi edelleen mahdollisuus jatkaa päivää 2 tai 3 kertaa viikossa 15 tuntiin? Se helpottaisi monin paikoin ehtimistä, sillä muuten väkivaltaisemmat tyypit vetelevät yhtenään taukoa pitäviä lastareita ympäri korvia kun työpäivä hupenee odotteluun.

        Pikkupränttiä edustavat sitten nämä määräykset vuorokausilevon keskeyttämisestä lauttaan/lautasta ajamisen vuoksi. Kyllä siinä on mainittu kaikenmoista kahden tunnin pidennystä etc. Haluaisinpa vain nähdä mitä ihmettä poliitikko/virkamies kuvittelee kuljettajan tekevän esimerkiksi Kapellskärin satamassa parin tunnin ajan; Jos on laivalla nukkunut 5-6h on aivan tasan tarkkaan täydellisen pomminvarmaa, että unta siellä ei ainakaan vedetä palloon. Jo siitä syystä, että on jo nukuttu hiljattain, ja siitä syystä, ettei siellä saa perkeleelläkään unta etenkään illalla, koska sitä liikennettä jatkuu aamuyhteen paikallista aikaa, kun yölaiva on lähtenyt, ja vielä vähän sen jälkeenkin on häiriöitä koska sillä laivalla tulleet saava taukojaan täyteen ja lähtevät taipaleelle. Rauha laskeutuu joskus neljältä paikallista aikaa, mutta silloin on itsekin yleensä lähdettävä. Väsyneenä.

        Jos minä saisin viilata lainsäädäntöä, koittaisin muokata sitä niin, että esim. em. tapauksessa saisi lähteä ajamaan heti lautalta, mutta enintään 4½h ajettuaan olisi kuljettajan pidettävä taukoa niin, että 11h vuorokausilepo täyttyy. Tämä ei olisi vaikeaakaan, sillä kun Kapellskäristä lähtee niin parin tunnin ajomatkan jälkeen Sillekrogin paikkeilla alkaa väsyttää. Vaikka paikka on moottoritien laidassa, siinä kun pistää rattaat parkkiin ja verhot kiinni, parin-kolmen tunnin unet tekevät eetvarttia, jonka jälkeen on auringonnousukin lähellä ja työ maistuu taas.

        Mutta eihän liikenneturvallisuus ole tavoitteena vaan se, että vuosi vuodelta tyhmemmät poliisit kykenisivät valvomaan lakien noudattamista.


      • Rekkis ukko
        stycke kirjoitti:

        Huhumylly pyörii huikeana. Suurin muutos tosiaan on se, että kolmevarttisen voi jakaa enää kahteen osaan, joista jälkimmäisen on oltava 30min. Tuostakin on enemmän riesaa kuin hyötyä, olisi OK jos sen saisi jakaa 15 30min tai 30 15min.

        Helpotusta sensijaan tuo se, että lyhennettäessä vuorokausilepo 9 tuntiin, ei niitä "menetettyjä" tunteja enää tarvitse "tienata" takaisin.

        Epävarmaa minulle on vielä se, että koska aiemmin on ollut työpäivän pituus enimmillään 15h taukoineen, nyt puhutaan 13h työpäivän pituudesta, mutta mietin, josko siihen sisältyisi edelleen mahdollisuus jatkaa päivää 2 tai 3 kertaa viikossa 15 tuntiin? Se helpottaisi monin paikoin ehtimistä, sillä muuten väkivaltaisemmat tyypit vetelevät yhtenään taukoa pitäviä lastareita ympäri korvia kun työpäivä hupenee odotteluun.

        Pikkupränttiä edustavat sitten nämä määräykset vuorokausilevon keskeyttämisestä lauttaan/lautasta ajamisen vuoksi. Kyllä siinä on mainittu kaikenmoista kahden tunnin pidennystä etc. Haluaisinpa vain nähdä mitä ihmettä poliitikko/virkamies kuvittelee kuljettajan tekevän esimerkiksi Kapellskärin satamassa parin tunnin ajan; Jos on laivalla nukkunut 5-6h on aivan tasan tarkkaan täydellisen pomminvarmaa, että unta siellä ei ainakaan vedetä palloon. Jo siitä syystä, että on jo nukuttu hiljattain, ja siitä syystä, ettei siellä saa perkeleelläkään unta etenkään illalla, koska sitä liikennettä jatkuu aamuyhteen paikallista aikaa, kun yölaiva on lähtenyt, ja vielä vähän sen jälkeenkin on häiriöitä koska sillä laivalla tulleet saava taukojaan täyteen ja lähtevät taipaleelle. Rauha laskeutuu joskus neljältä paikallista aikaa, mutta silloin on itsekin yleensä lähdettävä. Väsyneenä.

        Jos minä saisin viilata lainsäädäntöä, koittaisin muokata sitä niin, että esim. em. tapauksessa saisi lähteä ajamaan heti lautalta, mutta enintään 4½h ajettuaan olisi kuljettajan pidettävä taukoa niin, että 11h vuorokausilepo täyttyy. Tämä ei olisi vaikeaakaan, sillä kun Kapellskäristä lähtee niin parin tunnin ajomatkan jälkeen Sillekrogin paikkeilla alkaa väsyttää. Vaikka paikka on moottoritien laidassa, siinä kun pistää rattaat parkkiin ja verhot kiinni, parin-kolmen tunnin unet tekevät eetvarttia, jonka jälkeen on auringonnousukin lähellä ja työ maistuu taas.

        Mutta eihän liikenneturvallisuus ole tavoitteena vaan se, että vuosi vuodelta tyhmemmät poliisit kykenisivät valvomaan lakien noudattamista.

        Samaa mieltä kyllä tuosta orjallisesta taukominuuttejen kokoon kasamisesta,mutta ihmiskeho vaatii vuorokaudessa yhtämittaisen 5-6 tunnista ylöspäin kestävän tauon,sen kun pidämme mielessä kun viilailemme tuota lepoaika lakia?
        Tuossa Linkin tapuksessa mistä kerroit,on varmasti maalaisjärjellä ajateltuna oikeutettu lähteen Sillekrogia kohti! (Mikäs uusi riemulinja sinne Linkille on tullut lähtö Naantali klo:14.00 varmaan hauska taas lähteä etelää kohti illalla puhaltaan ruotsissa.)


      • stycke
        Rekkis ukko kirjoitti:

        Samaa mieltä kyllä tuosta orjallisesta taukominuuttejen kokoon kasamisesta,mutta ihmiskeho vaatii vuorokaudessa yhtämittaisen 5-6 tunnista ylöspäin kestävän tauon,sen kun pidämme mielessä kun viilailemme tuota lepoaika lakia?
        Tuossa Linkin tapuksessa mistä kerroit,on varmasti maalaisjärjellä ajateltuna oikeutettu lähteen Sillekrogia kohti! (Mikäs uusi riemulinja sinne Linkille on tullut lähtö Naantali klo:14.00 varmaan hauska taas lähteä etelää kohti illalla puhaltaan ruotsissa.)

        Olet kyllä oikeassa, kyllä jossain vaiheessa pitää saada nukkuakin. Tarkoitin kuitenkin sitä, että heti laivalta tultua ei ole mitään toivoa saada unta jos laivalla on nukkunut, eikä varsinkaan siinä hälyisessä satamassa. Vaan eipä kirjoituspöydän takana sellaista ymmärretä. Aika nopeastihan sitä kutakuinkin täysipäinen älyää ettei itseään kannata työllä tappaa, ei sillä keinolla taivaspaikkaa saa. Motivaatiokin säilyy paremmin kun välillä saa ladata akut täyteen; itsekin olen nyt vapaaviikolla ja nyt kun on muutamat piiitkät yöunet nukkunut, alkaa taas olla tarmoa.

        Tuo Linkin 14:00 lähtö on väliaikainen (liian pitkä väliaikainen!) tilanne kun yksi laiva puuttuu. Finnclipper on Puolassa, siihen nikkaroidaan samankaltainen 7. kannen sääkansi kuin Finnfellowissa on ja varmaan jotain muutakin fiksausta tehdään. Finntraderin remontti on myöhästynyt, sen pitäisi mennä PolackLinkil...äh, Nordö Linkille mutta koska se ei siellä vielä ole, ei Finnsailor pääse sieltä irti tullakseen Naa-Kap-välille. Senhän piti tulla 30.6.2006, sitten 7.1.2007, 21.1.2007 ja vieläkään ei näy. Nyt on vielä Sea Wind pois pelistä ja Europa lähdössä telakalle, mutta niin nuivia ovat varustamot etteivät voi vuokrata Visbyssä makuutettua, hiljattain Color Linelta vuokrauksesta palannutta m/s Thjelvaria. Kyllä se 1150 lastimetriä helpottaisi tilannetta.

        Eipä se päivälinkin saapumisaika kovin paljon eroa ihmislaivojen päivävuoroista. Tuolla lähdöllä ehtii ajamaan sen 4½h, sitten purkupaikasta riippuen voi nukkua Ödeshögissä sen 9h ja jatkaa matkaa, koko päivä aikaa melskata.


      • Rekkis ukko
        stycke kirjoitti:

        Olet kyllä oikeassa, kyllä jossain vaiheessa pitää saada nukkuakin. Tarkoitin kuitenkin sitä, että heti laivalta tultua ei ole mitään toivoa saada unta jos laivalla on nukkunut, eikä varsinkaan siinä hälyisessä satamassa. Vaan eipä kirjoituspöydän takana sellaista ymmärretä. Aika nopeastihan sitä kutakuinkin täysipäinen älyää ettei itseään kannata työllä tappaa, ei sillä keinolla taivaspaikkaa saa. Motivaatiokin säilyy paremmin kun välillä saa ladata akut täyteen; itsekin olen nyt vapaaviikolla ja nyt kun on muutamat piiitkät yöunet nukkunut, alkaa taas olla tarmoa.

        Tuo Linkin 14:00 lähtö on väliaikainen (liian pitkä väliaikainen!) tilanne kun yksi laiva puuttuu. Finnclipper on Puolassa, siihen nikkaroidaan samankaltainen 7. kannen sääkansi kuin Finnfellowissa on ja varmaan jotain muutakin fiksausta tehdään. Finntraderin remontti on myöhästynyt, sen pitäisi mennä PolackLinkil...äh, Nordö Linkille mutta koska se ei siellä vielä ole, ei Finnsailor pääse sieltä irti tullakseen Naa-Kap-välille. Senhän piti tulla 30.6.2006, sitten 7.1.2007, 21.1.2007 ja vieläkään ei näy. Nyt on vielä Sea Wind pois pelistä ja Europa lähdössä telakalle, mutta niin nuivia ovat varustamot etteivät voi vuokrata Visbyssä makuutettua, hiljattain Color Linelta vuokrauksesta palannutta m/s Thjelvaria. Kyllä se 1150 lastimetriä helpottaisi tilannetta.

        Eipä se päivälinkin saapumisaika kovin paljon eroa ihmislaivojen päivävuoroista. Tuolla lähdöllä ehtii ajamaan sen 4½h, sitten purkupaikasta riippuen voi nukkua Ödeshögissä sen 9h ja jatkaa matkaa, koko päivä aikaa melskata.

        Hemmetti kun tuli oiken aivot kipeeks,kun luettelit noita aikatauluja! On sulla ilmiömäinen muisti/tiedot,no onhan se mahdollista että täällä päässä on tapahtunut pientä hapettumista,mutta tietysti nuo asiat ei ole olleet lähiaikoina niin tapetilla itselläni?

        Eipä noita laivavuoroja tahdo saada kaikille sopiviksi vaikka miten pähkäilis,monilla on esimerkiksi lyhyempikin määränpää ruotsissa kuin etelä ruotsi ja heillehän se passaa kuin nappi paskaan (eipä ne laivatkaan paljon pysty toppaamaan vaan mentävä on)
        Henk,kohtaisesti parhaat fibat saa kun kerkiää tukholmaan iltalaivaan rauhallisesti kahvia siemaillen matkalla ja pikku nälällä laivaan saunan/suihkun kautta syömään,niin aamulla on turussa uudelleen syntynyt mies?


      • stycke
        Rekkis ukko kirjoitti:

        Hemmetti kun tuli oiken aivot kipeeks,kun luettelit noita aikatauluja! On sulla ilmiömäinen muisti/tiedot,no onhan se mahdollista että täällä päässä on tapahtunut pientä hapettumista,mutta tietysti nuo asiat ei ole olleet lähiaikoina niin tapetilla itselläni?

        Eipä noita laivavuoroja tahdo saada kaikille sopiviksi vaikka miten pähkäilis,monilla on esimerkiksi lyhyempikin määränpää ruotsissa kuin etelä ruotsi ja heillehän se passaa kuin nappi paskaan (eipä ne laivatkaan paljon pysty toppaamaan vaan mentävä on)
        Henk,kohtaisesti parhaat fibat saa kun kerkiää tukholmaan iltalaivaan rauhallisesti kahvia siemaillen matkalla ja pikku nälällä laivaan saunan/suihkun kautta syömään,niin aamulla on turussa uudelleen syntynyt mies?

        Tuo nyt on sellaista tietoa mikä mulla vain kertyy mieleen kun tuota työtä tekee - ja seurailee vapaalla myös netissä olevia laiva-aiheisia foorumeita.

        Joo, itsekin nautin siitä kun saa rauhassa ajella, ehtii käydä kaupassa (niin, Ruotsissa ruokakaupassa käyminen todella kannattaa!) ja syömässä kunnolla jne. ja vielä on semmonen tunnin pelivara satamaan tullessa eli pari tuntia laivan lähtöön. Vielä joku hyvä äänikirja matkalla soimaan niin...siinä voi hetken tuntea työn iloa!


      • Ex kuski
        RahtiArska kirjoitti:

        Mielestäni ajo/työaikoja tulisi seurata 2-3 päivän jaksoina eikä vuorokauden pätkinä. Ajoaika voisi hyvinkin olla 10-11h per vuorokausi kunhan olisi riittävästi taukoja pidettynä esim. 3h ajoa 30min taukoa 4h ajoa 45min taukoa 4h ajoa ja sitten lepoa 8-9h. Vuorokautinen työaika voisi olla 15-16h jos ajetaan joka päivä ja jos joka toinen niin 18h tai jopa 20h. Edellytyksenä toki olisi VÄHINTÄÄN kolme pidempää taukoa päivän aikana.
        Olisiko 10min taukoa per työ/ajotunti hyvä ajatus? Eli jos on tehty työtä 5tuntia niin taukoa tulisi pitää 50min.
        Itse tykkään tehdä viikon(6pv) tehokkaasti töitä ja olla sitten 8 päivää vapaalla, työtunteja tuona aikana tulee n.85-90
        Mielipiteitä vain asiasta tulemaan.

        Kun näitä ideoita katsastelee, on yhtä paljon esityksiä, kuin on esittäjiä. Mutta kun olemme siinä isossa ja kauniissa Eu:n kolhoosissa, ei auta kitistä, laki on laki, myöskin soome pojilla! Ja tämä tulee kiristymään vielä, kunhan rautatiekuljetukset tulevat pakollisiksi, pitkillä taipaleilla!? (ei koske jyväkylän taipaletta,vitsi,vitsi) Mutta asiaan; kun esität tuota 15-16h vrk duunia muut esittämäsi osiot, meneeköhän liian vaikeaksi? Miten kontrattaisiin sinun työt, varsinkin jetsoneitten taholta, kun he eivät täysin ymmärrä tätä nykyistäkään! Olen sillä kannalla, eikun laki täysin voimaan, pienin varauksin, ei minuuttirikkomusten rankaisuja, mutta todella vedättäjät "kuseen"! Näin parantuisi ns. kilpailu rehellisille periaatteille! PS. Ei auta Viron kuskien varaan petata "bisnestä", laki on heillekkin sama.


      • niitä
        oikee meininki kirjoitti:

        Nyt huhtikuussa tulee hitlereille raja vastaan ja lakia aletaan noudattamaan suuren sakon uhalla!

        Noudattajia?? Monta vuotta olen jo jätkille sanonut että pitäkää ne tauot nikun kuuluu, mutta ajaa on saatava vaan ja sitten tulee näitä tuplakiekkoja. Ja mitä tulee tähän Suomen erivapauteen ajo- ja lepoaikalaissa niin Suomelle tajottiin mahdollisuutta poikkeaviin säädöksiin, mutta eipä maamme hamejohto ollut asiasta kiinnostunut. Onneksi Skallissa on johto vaihtumassa niin jos muuttuis meininkikin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe