lailliset tauot

scatucc

osaisiko joku kertoa minulle, millaiset tauot minulle lain mukaan kuuluu, kun olen hampurilaispaikassa töissä? työ on osa-aikaista, välillä 5,6,7tai 8 tuntia. nykyään meillä on käytäntö, että alle 6 tunnin vuorossa yksi 10min. tauko ja yli 6 tunnin vuorossa yksi 15min. tauko. kerran olin 8 tunnin päivän, jolloin tauko oli viimeisellä tunnilla eli töitä tein putkeen 7h.. mietin että onko edes laillista?

20

13834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suoraan

      PAM:ista..

    • mörkö-tarjoilija

      Ravintola ala on siinä mielessä vähän kurja ala sillä ihan lain mukainen sääntö on että "työntekijälle annettava mahdollisuus nauttia ateria". ja tämä sääntö voi sitten olla käytännössä 5 min. tauko..

      Jos alalle haluaa tietää että kiireaikoina tehään töitä ja kun hiljaista voi lusmuilla.

      ite 10v ravintolaalalla ja kyl se tauko systeemi kismittää välillä. Voisinhan vaihtaa alaa jos tauolle haluaa joka pvä kello 11.00..:)

    • laillista

      Yli kuuden tunnin vuoroissa työntekijälle on annettava mahdollisuus ruokailla. Eli teillä on ekstraa nuo alta kuuden tunnin vuoroihin annettavat 10 minuutin tauot. Omassa työpaikassani niitä ei ole. Siitä ei ole mitään määräyksiä et mihin aikaan tai kuinka monen tunnin jälkeen tauko on pidettävä. Sitten kun on aikaa, ravintola-ala on kuitenkin vähän erilaista kuin joku toimistotyö..

    • alalle

      jäädä pidemmäksikin aikaa töihin niin saat varautua myös siihen että 14-16 tuntisessa päivässä ET PYSTY PITÄMÄÄN YHTÄÄN TAUKOA.Tämä on pahimmillaan monesti viikon aikana toteutuva tapahtuma.

    • Mestaaja1

      Tauotukset lukee suoraan TES:ssä ja niitä ei työnantaja voi mitenkään muuttaa. Oletteko te lampaita vai liian nuoria vaatimaan oikeuksianne? Yli 6 tunnin työvuorossa on ANNETTAVA puolen tunnin tauko jonka aikana on annettava mahdollisuus ruokailla. Niin ja tuolle 14 tunnin työvuoroja tekevälle tiedoksi, ettei työnantaja voi pakottaa sinua yli kymmen tunnin vuoroon vaan hänen on kysyttävä sinun suostumustasi siihen!!! Ottakaa asoista selvää älkääkä kirjoitelko tänne mutu tuntumianne.

      • lammas...

        Luepa sitä ravintola-alan TES:iä vähän tarkemmin. Missään ei määritellä tuon annettavan tauon pituutta, se voi siis oikeasti olla sen 5 minuuttia.

        Suora lainaus TES:istä:

        "Työnantajalla on velvollisuus järjestää työntekijälleen tilaisuus aterioida työaikana, jos työpäivän pituus ylittää 6 tuntia."

        Eli ei oikeasti mitään väliä, että kuinka monen työtunnin jälkeen tauko annetaan eikä sillä kuinka pitkä tauko on kyseessä.


      • Mestaaja1
        lammas... kirjoitti:

        Luepa sitä ravintola-alan TES:iä vähän tarkemmin. Missään ei määritellä tuon annettavan tauon pituutta, se voi siis oikeasti olla sen 5 minuuttia.

        Suora lainaus TES:istä:

        "Työnantajalla on velvollisuus järjestää työntekijälleen tilaisuus aterioida työaikana, jos työpäivän pituus ylittää 6 tuntia."

        Eli ei oikeasti mitään väliä, että kuinka monen työtunnin jälkeen tauko annetaan eikä sillä kuinka pitkä tauko on kyseessä.

        Aika tarkkaan on vuosien mittaan luettu. On luettu myös sivun 11 6§ 3.lepoajat: Jos päivittäinen yhtäjaksoinen työaika ylittää kuusi tuntia, työntekijälle on annettava VÄHINTÄÄN puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioon ottaen tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten, joko erityisessä henkilökunnan ruokailuhuoneessa tai muussa sopivassa ravintolan osassa. Lepoaikaa ei lasketa työajaksi, jos työntekijä saa vapaasti poistua työpaikalta. Voi myös soittaa liittoon ja kysyä asiaa, vastaus on sama.


      • olla

        mestaaja vanha politrukki ja lakkokenraali kun noin asioista vaahtoaa... Nykyään EI ravintoloissa oikeasti pysty pitämään kunnollisia taukoja... Pitkistäpäivistä vielä ... Olen senverran AMMATTIYLPEÄ etten kehtaa ja viitsi jättää työyhteisöä pulaan ja esim. lähteä 7.5 tunnin jälkeen pois jos on rav. on täysi ja "misat" loppu..


      • mikä aasi
        olla kirjoitti:

        mestaaja vanha politrukki ja lakkokenraali kun noin asioista vaahtoaa... Nykyään EI ravintoloissa oikeasti pysty pitämään kunnollisia taukoja... Pitkistäpäivistä vielä ... Olen senverran AMMATTIYLPEÄ etten kehtaa ja viitsi jättää työyhteisöä pulaan ja esim. lähteä 7.5 tunnin jälkeen pois jos on rav. on täysi ja "misat" loppu..

        Ai oikein ammattiylpeä?! Vässykkä sinä todellisuudessa olet. Ei ole tippaakaan sankarillista raataa ja ahertaa perse verellä työnantajan puolesta, oikein omista vähistä tauoistaan karsien. Kyllä se työnantaja isona pahana sutena osaa sinua muutenkin riistää, ei siihen tarvita sinun "sankariuttasi".

        Maran TES on yksi huonoimmista. Kaupan alalla saa 10min kahvitauon heti kun työtunnit ylittävät neljän!! Kahdesan tunnin päivään mahtuu 30min ruokatauko 2 1x 10min kahvitauot. Ja sitten kun maran TESsin mukaan mennään ja edes sitä ainokaistakaan taukoa ei muka pidetä... Se EI TODELLAKAAN ole sankarimaisuutta, vaan pelkoa esimiestä ja työnantajaa kohtaan.

        Vähän nyt ryhtiä tähän hommaan. Ihan kieli ruskeena ei tarvi kenenkään suolta puhdistaa. Kyllä jokaisella pitää sen verran omanarvontuntoa olla, että edes vaatii itselleen ihmimillistä kohtelua.


      • Mestaaja1
        olla kirjoitti:

        mestaaja vanha politrukki ja lakkokenraali kun noin asioista vaahtoaa... Nykyään EI ravintoloissa oikeasti pysty pitämään kunnollisia taukoja... Pitkistäpäivistä vielä ... Olen senverran AMMATTIYLPEÄ etten kehtaa ja viitsi jättää työyhteisöä pulaan ja esim. lähteä 7.5 tunnin jälkeen pois jos on rav. on täysi ja "misat" loppu..

        Taitaa olla niin, että olet joku nykyajan tehorobotti tai sitten totaalisesti tyhmä.
        En ole tarkoittanut, että sieltä lähdetään heti kun työvuoro päätty, sen jälkeen alkaa katos lisät paukkua.
        No en minä mikään liitto uskovainen ole, olen vaan ihan tavallinen mesu vaan. Osaan kuitenkin ottaa myös työntekijät huomioon.
        Nykyään te nuoret kölvit ette oikein tajua missä mennään ja mitä teillä on 20 vuoden päästä edessä. Kyllä minäkin vielä' 15 vuotta sitten tein 16 tuntista päivää. Sitten aikaa myöten vaan tajusin ettei tämä vetele.
        No minun ei tarvitse mainostaa ammattiylpeyttäni sillä minä teen mitä haluan, muut tekevät mitä osaavat. Nykyajan nuoret kokit osaavat kyllä nykyaikaiset menetelmät ja ruokalajit, mutta ei niillä ole hajuakaan perinteestä. Me "vanhat" osaamme taas molemmat asiat.

        Ja kyllä nykyäänkin ravintoloissa pystyy pitämään tauot aivan samoin kun ennenkin, kokemusta on.


      • en onneksi aio edes ravintola-alalle, välivuotta pidellessä töitä tehdessä tuohon työhön ajauduin. mutta tauotuksia ihmettelen suuresti. meillä ei ole ikinä hiljaista keskeisellä paikalla helsingissä sijaitsevassa hampurilaispaikassa.


      • Mestaaja1 kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että olet joku nykyajan tehorobotti tai sitten totaalisesti tyhmä.
        En ole tarkoittanut, että sieltä lähdetään heti kun työvuoro päätty, sen jälkeen alkaa katos lisät paukkua.
        No en minä mikään liitto uskovainen ole, olen vaan ihan tavallinen mesu vaan. Osaan kuitenkin ottaa myös työntekijät huomioon.
        Nykyään te nuoret kölvit ette oikein tajua missä mennään ja mitä teillä on 20 vuoden päästä edessä. Kyllä minäkin vielä' 15 vuotta sitten tein 16 tuntista päivää. Sitten aikaa myöten vaan tajusin ettei tämä vetele.
        No minun ei tarvitse mainostaa ammattiylpeyttäni sillä minä teen mitä haluan, muut tekevät mitä osaavat. Nykyajan nuoret kokit osaavat kyllä nykyaikaiset menetelmät ja ruokalajit, mutta ei niillä ole hajuakaan perinteestä. Me "vanhat" osaamme taas molemmat asiat.

        Ja kyllä nykyäänkin ravintoloissa pystyy pitämään tauot aivan samoin kun ennenkin, kokemusta on.

        niin ja työnantajan pitää palkata enemmän porukkaa töihin, jos yhden työntekijän tauon vuoksi systeemit järkkyy. saatika sitten kotiinlähdön vuoksi. onneksi en jää alalle.


      • mielestä
        mikä aasi kirjoitti:

        Ai oikein ammattiylpeä?! Vässykkä sinä todellisuudessa olet. Ei ole tippaakaan sankarillista raataa ja ahertaa perse verellä työnantajan puolesta, oikein omista vähistä tauoistaan karsien. Kyllä se työnantaja isona pahana sutena osaa sinua muutenkin riistää, ei siihen tarvita sinun "sankariuttasi".

        Maran TES on yksi huonoimmista. Kaupan alalla saa 10min kahvitauon heti kun työtunnit ylittävät neljän!! Kahdesan tunnin päivään mahtuu 30min ruokatauko 2 1x 10min kahvitauot. Ja sitten kun maran TESsin mukaan mennään ja edes sitä ainokaistakaan taukoa ei muka pidetä... Se EI TODELLAKAAN ole sankarimaisuutta, vaan pelkoa esimiestä ja työnantajaa kohtaan.

        Vähän nyt ryhtiä tähän hommaan. Ihan kieli ruskeena ei tarvi kenenkään suolta puhdistaa. Kyllä jokaisella pitää sen verran omanarvontuntoa olla, että edes vaatii itselleen ihmimillistä kohtelua.

        minä olen väsykkä ja per...n nuolia mutta jos asiaa pohtii niin huomaat että osaan pitää parmmin puolianikuon sinä!! Siis teen pitkiäpäiviä töitä SILLOIN kun ravintolassa on kiire, hiljaisina hetkinä olen se joka lähtee pois ensimäisenä, tuntitasuksen ansiosta minulla on vuodessa n:2,5-3kk lomaa,jotka pystyn jaksottamaan haluamallani tavalla, lisäksi olen viimeisen 5 vuoden aikana ollut työnantajan maksamilla " koulutus matkoilla" keskieuroopassa 7 kertaa.


      • se samainen lammas
        Mestaaja1 kirjoitti:

        Aika tarkkaan on vuosien mittaan luettu. On luettu myös sivun 11 6§ 3.lepoajat: Jos päivittäinen yhtäjaksoinen työaika ylittää kuusi tuntia, työntekijälle on annettava VÄHINTÄÄN puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioon ottaen tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten, joko erityisessä henkilökunnan ruokailuhuoneessa tai muussa sopivassa ravintolan osassa. Lepoaikaa ei lasketa työajaksi, jos työntekijä saa vapaasti poistua työpaikalta. Voi myös soittaa liittoon ja kysyä asiaa, vastaus on sama.

        Mestaaja1, itse kirjoitit

        "VÄHINTÄÄN puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioon ottaen tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten, joko erityisessä henkilökunnan ruokailuhuoneessa tai muussa sopivassa ravintolan osassa."

        Korostaisin erityisesti kohtaa "tai työrytmi huomioon ottaen tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten". Ja tuo riittävän pitkä on kovin tulkinnan varainen!


      • Mestaaja1
        se samainen lammas kirjoitti:

        Mestaaja1, itse kirjoitit

        "VÄHINTÄÄN puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioon ottaen tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten, joko erityisessä henkilökunnan ruokailuhuoneessa tai muussa sopivassa ravintolan osassa."

        Korostaisin erityisesti kohtaa "tai työrytmi huomioon ottaen tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten". Ja tuo riittävän pitkä on kovin tulkinnan varainen!

        Että vähintään se puoli tuntia, mutta jos tekee esim. pitkää päivää on taukojakin oltava enemmän/pitempiä. Voidaan myös osa puolen tunnin tauosta pitää aamulla kahvitaukona ja loput ruokataukona. Yleisohje on liitaossakin kuitenkin se, että se puolen tunnin tauko pidettäisiin yhtäperään jonka aikan ruokailu tapahtuu. Ei sun tarvii kuule vanhaa konnaa opettaa.


      • Testaaja2
        se samainen lammas kirjoitti:

        Mestaaja1, itse kirjoitit

        "VÄHINTÄÄN puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioon ottaen tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten, joko erityisessä henkilökunnan ruokailuhuoneessa tai muussa sopivassa ravintolan osassa."

        Korostaisin erityisesti kohtaa "tai työrytmi huomioon ottaen tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten". Ja tuo riittävän pitkä on kovin tulkinnan varainen!

        Oletko ehkä työnantajapuolen edustaja tai itse suuri johtaja, kun et halua ymmärtää tai muuten vaan asia ei mene sinulle jakeluun. Kyllä Mestaaja1 on täysin oikeassa tässä asiassa. TES:sta pitää myös osata tulkita ja soveltaa, eikä vaan tuijottaa tekstiin.


    • dtdtruhfr

      Juu, tauko PITÄISI olla, mutta käytännössä se ei niin aina mene. Välillä ei kertakaikkiaan ehdi pitämään taukoa. Ei asiakkaita voi jättää palvelematta oman tauon takia. Vai jättääkö joku teistä asiakkaat istumaan pöytään palvelematta sen takia että sun pitää päästä lakisääteiselle tauolle? taukoja pidetään jos ehditään.

      • no itseasiassa olen sitä mieltä että työajat esim. on lomitettava niin että tauoille päästään niinkin, ettei yksikään asiakas jää palvelutta. työnantajan on velvollisuus järjestää sen verran työntekijöitä että tauoille päästään. ystäväni meni 19.00 töihin, 24.00 kaikki muut lähtivät kotiin kun hän yksinään jäi 05.00 asti pitämään vilkasta ravintolaa helsingin rautatientorilla. joku roti tähänkin. siellä oli kunnon kriisitilanne. ja ystäväni itki. viranomaisia kehiin!


    • näin meillä

      "puhelut hoidetaan taukojen aikana" ja listan viimeisenä "taukoja ei ole" eli...MITÄ VIT....

    • Anonyymi

      tosiaan huomenna saan raktori kortin!!!
      '

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe