Monnilla patti

Msa...

Partamonnilla ilmeisesti on tullu kaasukuplatauti. Ainaki oireet viittais siihen. Saako jo sairastunutta kalaa enää terveeks? Patti on suupielessä ja on vaalea läpinäkyvä "kupla" ja näyttäis niinku ois patteja sisällä myös ku on vartalossa möykkyjä.

3

1282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Vaikuttaako kala muuten terveeltä.

      Jos ei, kannattaa se eristää muista kaloista.

      • Msa...

        Ensin aateltiin että on jotain loisia ja aloitettiin lääkitys ja vielä kaks kertaa pitäis tiputella. Monni on ollu karateenissa siitä lähtien kun huomasin patin. Monni on vähän vaisu ja hengittää raskaasti. Oon muutaman päivän ottanu kalojen sairauksista selvää ja mun mielestä monnin oireet viittais siihen kaasukuplatautiin. Meillä ei koskaan oo ollu loisia kaloilla etten siitäkään voi varma olla oisko nyt. Allas on jo pari vuotta vanha ja vesiarvot hyvät. Toisaalta vasta hommattiin uusia kaloja joiden mukana on voinu tulla jotain...


      • fish KING
        Msa... kirjoitti:

        Ensin aateltiin että on jotain loisia ja aloitettiin lääkitys ja vielä kaks kertaa pitäis tiputella. Monni on ollu karateenissa siitä lähtien kun huomasin patin. Monni on vähän vaisu ja hengittää raskaasti. Oon muutaman päivän ottanu kalojen sairauksista selvää ja mun mielestä monnin oireet viittais siihen kaasukuplatautiin. Meillä ei koskaan oo ollu loisia kaloilla etten siitäkään voi varma olla oisko nyt. Allas on jo pari vuotta vanha ja vesiarvot hyvät. Toisaalta vasta hommattiin uusia kaloja joiden mukana on voinu tulla jotain...

        Onko kaupan kalat karanteenattu, mitä kaloja?
        Minkä kokoiseen akvaan?
        Kaasukuplatauti ei tartu kalasta toiseen vaan akvaarion olosuhteet ovat silloin pieleessä!

        Partikset on yleensä kyllä kaikkein kestävämpiä kaloja mitä akvaan voi hankkia, oiskohan kyseessä kuitenkin synynnäinen vika?

        Kerro vesi arvot numeroina, hieman hoitorutiineistanne... ei lääkitystä ennen kuin sairaus on selvillä, IKINÄ.
        Tuo karanteeni on hyvä kun sait sen järkättyä!


        Jos olet tutkinut, mistä sait selville tuollaisesta kaasukuplataudista??

        Kaasukuplatauti
        Tavallisesti vesi on kaasun kyllästämää, tasapainotila joka on riippuvainen veden lämpötilasta ja ilmanpaineesta. Kaasut liukenevat veteen osapaineidensa suhteessa. Kuivassa ilmassa hapen (20,9%) ja typen (78,1%) suhde on vakio. Lämpötilan noustessa tai ilmanpaineen laskiessa kaasujen liukoisuus veteen vähenee.
        Kaasun ylipaine

        Ylipainetila syntyy kun veden kaasupitoisuus ylittää veteen kyseisessä lämpötilassa ja vallitsevassa ilmanpaineessa liukenevan kaasumäärän. Ylipaineen voi todeta kuplien muodostumisena veteen upotettujen esineiden pinnalla. Pikatestin voi suorittaa upottamalla kätensä veteen, mikäli kuplia muodostuu iholle vesi on kaasujen ylikyllästämää.

        Kaasukuplatauti syntyy kun kaasujen ylikyllästys aiheuttaa kaasukuplien syntymisen kalojen veressä ja kudoksissa. Tautitilaa voidaan verrata sukeltajantautiin. Akuuttien oireiden syntymiseen vaaditaan 105% ylittävä kokonaiskaasupaine, edellyttäen että typen osapaine ylittää 110%. Hapen ylikyllästys aiheuttaa erittäin harvoin kaasukuplatautia. Typen ylikyllästys on siten pääasiallisin kaasukuplataudin aiheuttaja.
        Oireet

        Pienillä kalanpoikasilla kaasukuplia voidaan ensisijaisesti havaita ruskuaispussissa. Isommissa kaloissa kuplia esiintyy varsinkin silmien ympärillä, kiduskansilla ja suussa sekä evissä ja kiduksissa. Kaasukuplatautia sairastavat kalat ryntäilevät aika ajoin. Lievemmät oireet poistuvat kun kaasunpaine normalisoituu. Huomatkaa että kaasukuplat voivat hävitä nopeasti kun kala on nostettu vedestä.
        Milloin vedessä syntyy kaasujen ylikyllästystä

        *

        Kun veden lämpötilaa nostetaan, tämä koskee varsinkin kalanviljelylaitoksia joissa vettä lämmitetään suljetuissa säiliöissä ja putkistoissa.
        *

        Kun ilmaa johdetaan paineenalaiseen veteen, veden ilmastaminen suljetussa tilassa tai ilman johtaminen painetta korottavaan vesipumppuun.
        *

        Nopeissa ilmanpaineenvaihteluissa, eli mikäli vahva korkeapaine nopeasti muuttuu syväksi matalapaineeksi.
        *

        Mikäli vettä ilmastetaan syvältä, vesiputouksissa tai koneellisella ilmastuksella.
        *

        Runsaskasvustoisissa vesistöissä öiseen aikaan. Päiväsaikaan kasvien yhteyttäminen lisää happea veteen. Öiseen aikaan hapenmuodostus keskeytyy ja hapenkulutus kasvaa. Kaasupaine voi tällöin laskea nopeammin vedessä kuin kalojen kudoksissa.

        Ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä

        Vettä ei saa ilmastaa paineen alaisena. Veden ilmastaminen avoimessa tilassa poistaa tehokkaasti kaasun ylipainetta. Erityiseen varovaisuuteen on syytä ryhtyä käytettäessä lämmitettyä vettä.

        http://www.abo.fi/instut/fisk/Fin/Miljo/gasbubble.htm

        Miten olet mielestäsi saanut sen aikaiseksi omassa akvaariossasi?

        Saatko otettua kuvaa kalasta ja merkattua ko. kohtaa? Laita linkki kuvaan tänne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe