Moi
Suu on kuiva kuin beduiinin sandaali yöllä niin että vettä pitää juoda vähän väliä ja tuntuu että suuta ei saa auki kun iho on kuivunut toisiinsa kiinni. Tätä ollut nyt yli viikon joten mahtaako kenelläkään olla samaa oloa ja miten sitä voisi auttaa..
Kiitos.
Anneli
Suu kuivuu yöllä
22
10512
Vastaukset
- sama täälläkin...
Juu, ymmärrän mitä tarkoitat. Viime yönäkin oli suu niin kuiva, että oli pakko nousta kolmelta yöllä ja pestä hampaat! Ainoa keino minun kohdalla. En tiedä mistä johtuu, mutta haluaisin kovasti tietää!:-) Joten, jos joku tietää niin kertokaapas meille! :-)
- sama homma..
mulla ollu molemmis raskauksis sama, ei auta oikee mikää. Ite pidän yöpöydällä aina suuren lasin vettä mitä aina välillä litkitän ja sithän tietty ravataan veskis koko yökin...
- sokerit ok?
sama homma.. kirjoitti:
mulla ollu molemmis raskauksis sama, ei auta oikee mikää. Ite pidän yöpöydällä aina suuren lasin vettä mitä aina välillä litkitän ja sithän tietty ravataan veskis koko yökin...
Siis ettei ole verensokereissa häikkää nyt raskauden aikana?
- syitä..
Mulla kans kuivuu suu, mutta mulla syy ihan selvä. Nenän limakalvot ovat mulla niin turvoksissa (etenkin nyt kuivalla pakkaskelillä), ettei henki kulje nenän kautta kuin pystyasennossa. Mulla on korotettu tyyny, muttei se juurikaan auta. Jos hengittää suun kautta, suu automaattisesti kuivuu. Se ei ole hampaille hyväksi ja siksi hammashoitaja neuvoi sivelemään oliiviöljyä hampaisiin, mikä estää niiden kuivumista ja on täydellisen vaaraton keino kelle tahansa.
Mutta mua kiinnostaa toi sokerijuttu, siinä siis joku yhteys vai? voisko joku kertoa enemmän?- koholla
meinaan vaan että aika tavallista on monen muun syyn lisäksi se että janotuksen ja suun kuivumisen taustalla on koholla olevat sokerit. Kandee tsekata nekin. Itse myös aikaisemmin sokerirasituksessa ok sokrut mutta nyt myöhemmin on noussut paastosokeri ja janottaa ja suuta kuivaa :)
Mutta raskauden aikana muutenkin ja muutkin limakalvot kuivuu niin samoin voi käydä suun limakalvoille.
- Vappumami
suuta kostuttavia geelejä,ainakin Oral Balance on sellainen. Mahtaisiko ne käydä raskauden aikana? Netistä en tähän hätään sitä tietoa löytänyt.
- 36+2
Joo kyllä sokeri on koholla eli paasto ja tunnin arvo molemmat ja sain lähetteen Tyksiin mistä piti tulla kutsunta ravitsemusneuvontaan (sitä ei koskaan tullut??).
Olen syönyt sokeria mahdollisimman vähän joten hassulta tuntuu että nyt alkoi vasta reilu viikko sitten suuta kuivaamaan..
Huomenna neuvola pitää kysellä...
Anneli - rasva ruokavaliosta
36+2 kirjoitti:
Joo kyllä sokeri on koholla eli paasto ja tunnin arvo molemmat ja sain lähetteen Tyksiin mistä piti tulla kutsunta ravitsemusneuvontaan (sitä ei koskaan tullut??).
Olen syönyt sokeria mahdollisimman vähän joten hassulta tuntuu että nyt alkoi vasta reilu viikko sitten suuta kuivaamaan..
Huomenna neuvola pitää kysellä...
Annelivähempään. Vaikuttaa sokeritasapainoon.
- Murmeli73
Kyllä voi janottaa, vaikkei sokerit oliskaan kohdolla. Herään toisinaan kieli kitalakeen liimaantuneena. Luin jostakin noista neuvolan läpysköistä, että keho tarvitsee hiukan enemmän vettä raskauden aikana. Johtuneeko lisääntyneestä verimäärästä yms. muutoksista...
- johtua..
kuivaakin kuivemmasta sisäilmasta. Mulla kuivuminen pahentunu pakkasilla, kun joutuu nukkumaan suu auki. Eikä mulla ole jano, päinvastoin. Yritän muistaa juoda vettä päivällä tarpeeksi, mutta se on jotenkin vastenmielistä (lievää pahoinvointia). Yöllä kulaus vessareissujen yhteydessä riittää hyvin.
- Jouko M
Kannattaa tutkia diabetes olisko sellaista
- Ninnaliinuska
Tällaista tietoa löysin netistä:
"Kuivan suun hoitona on sokeria sisältävien sekä happamien ruokien ja juomien välttäminen, jottei reikiä pääsisi syntymään. Janojuomana tulisi käyttää vain vettä. Kuivan suun potilaille suositellaan ksylitoli- sekä fluorivalmisteiden käyttöä. Apteekista on myös saatavilla erilaisia kuivan suun tuotteita (hammastahnoja, syljen eritystä lisääviä tuotteita, esim. geelejä). Tehokas ja halpa hoitokeino on sivellä ruokaöljyä (öljyyn voi lisätä minttua) suun limakalvoille. Jos suun kuivuus johtuu lääkityksestä, voidaan joissain tapauksissa suun kuivuutta aiheuttava lääke vaihtaa toiseen."
http://www.tohtori.fi/?page=6489330&id=2626129 - Jellie
Kyllä minullakin kuivuu suu yöllä niin helvetisti ja on jatkunut jo vuosia. Olen käynyt lääkärissäkin asian edelleen viemiseksi mutta en ole apua saanut. Terveys keskus lääkäri sanoo että se on normaalia että vanhemmalla iällä suu kuivuu eikä anna mitään lääkettä. Ei oikein kannata mennä yksityiseenkään lääkäriin kun maksaa maltaita ja rahat on vähissä. Olen yöllä aina ottanut jonkin lakritsa pitoisen karkin tai mynhonin ja ne aina on auttanut että jonkin tunnin saa nukutuksi kerrallaan. En oikein tiedä mistä saisi apua ei ole mukavaa kun kitalaki on niin kuiva että tuntuu halkeavan.
- Hannele 4
Kannattaa hillitä sitä alkoholin käyttöä niin ei sitten aamuyön tuntita suuta kuiva. Niinhän se muumipeikkokin jo aikoinaan aamusella sanoi, että "Miten voi janottaa, vaikka on koko eilisen päivän juonut?"
- longhair77
Minullakin kuivuu suu yöllä, mutta syy on sama kuin jollain tänne aikaisemmin vastanneella. Nenäni on usein tukossa, joten joudun hengittämään yölläkin osan ajasta suun kautta. Herättyä vaivaa sekä kuiva suu että varsinkin kuivumisesta seuraava kurkkukipu.
Sokerit ovat kunnossa eikä yöllä janota. Suu vain kuivuu. Ja pissalla ravataan siltikin läpi yön parin tunnin välein. :D Synnytys korjaa varmasti aikanaan nämä vaivat. Nyt menossa rv 37 5.
Ai niin, tukkoisuuteen auttaa jonkin verran se, että laitan erästä vahvasti piparmintulta ja eukalyptukselta tuoksuvaa öljyä nenän alle. Vicks-voide ajaisi varmaan saman asian. Ostin tuon öljypuikkoni (oikeasti "cold inhalator", josta voi sekä nuuskuttaa huuruja että laittaa toisesta päästä nenän alle öljyä) vuosi sitten Thaimaan lomalta eikä tuotetta saa Suomesta. Katsoin ettei sen pitäisi sisältää mitään vaarallista. Nasolinia kun ei saisi käyttää enkä ole siihen koskenutkaan raskaana ollessani. - diabeetikko
Voi olla merkki diabeteksestä.Suosittelen sokerirasituskoetta.Kannattaa puhua neuvolassa tai lääkärille soittaa.
- rv 30
Sama ongelma mulla, sokeriarvot ok, juuri olin sokerirasituksessa. Mulla on auttanut limakalvojen kuivumisesta johtuvaan kurkkukipuun apteekista ostettu öljypohjainen nenän limakalvoille suihkutettava kostuttaja. Sitä pari suihkausta ennen nukkumaanmenoa niin avot. Mulla kyllä kuivuu silmätkin niin että tiputtelen tippoja monituisen monta kertaa päivässä, varsinkin kun näyttöpäätetyötä teen.
- Toinen otottaja
Samassa veneessä, alkuraskautta vielä elellään ja suu on rutikuiva varsinkin öisin. Vettä menee lasitolkulla ja sitten rampataan vessassa. Sokerit on kunnossa. Ilmiölle on kohdallani (ja ehkä monen muunkin kohdalla) kaksi selitystä:
1) nenä on tukossa (limakalvojen turpoamista?), ja hengitän enemmän suun kautta
2) hormonitoiminnan muutosten myötä syljen koostumus muuttuu raskausaikana, ja huuhtelee suuta huonommin, erityisesti yöaikaan jolloin huuhtelu on muutoinkin huonoa
Eli jatketaan veden lipitystä ja pissimistä. Noista suugeeleistä en oikein perusta :)- diabeetikko 2
itse olen diabeetikko ja raskaana. kuiva suu voi johtua korkeista sokereista, mutta itselläni on sokerit olleet nyt erittäin hyvät, ja suu on silti tosi kuiva etenkin aamulla kun herään. aluksi olin ihan varma, että sokerit ovat yön aikana nousseet, kun suu oli aamulla niin kuiva. mutta arvot ovat olleet erinomaiset joka aamu - suun kuivuminen johtunee siis kai hormoneista.
- luotettavin tulos(?)
parhaimman ja luotettavimman tuloksen sokerirasituksessa saa kuulemma rv 26-28 .Mieluiten siinä rv27 tienoilla, mutta viimeistään pitäisi siis mennä ennen rv28 alkamista.
Näin minulle neuvolassa sanottiin. - rv27 paikkeilla
Joo, liian aikasin tai liian myöhään tehty sokerirasitus ei näytä oikeaa tilannetta.
Siksi tosiaan suositellaan rv26-28, ja just mieluiten tos rv27 paikkeilla. - Tämän syyn Tietäjä
Lopettakaa hyvät ihmiset se älytön viinan kanssa läträäminen! Raittiin suu ei kuivu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667