Aikuisiän akne (?) ja Fucidin

paiseita päässä

Kärsin ilmeisesti aikuisiän aknesta. Finnit alkoivat ilmestyä täytettyäni 30v, koskaan sitä ennen ei ole ollut finniongelmia. Nyt muutaman vuoden päästä finnit ovat jumalattoman isoja ja niin kipeitä, ettei tosikaan. Paraneminen kestää useita viikkoja. Finnejä on eniten otsassa, joskus leuassa. Kuulostaako aikuisiän aknelta?

Finnitahnat eivät noihin tehoa, olen nyt alkanut käyttää kaapista löytämääni Fucidinia, joka hävittää paukamat muutamassa päivässä. Tehokkaalta vaikuttaa, voinko siis käyttää jatkossakin ko. voidetta näihin jättiläispaiseisiin?

Nyt olen syönyt viikon ajan sinkkiä. Eilen metsästin Natusanin silkkivoidetta neljästä eri kaupasta, en löytänyt. Mistä sitä löytää?? Onko se apteekkikamaa?

Ja antakaa lisää vinkkejä tähän ongelmaan, jos tiedätte. Otan asian esille kesällä gynekologin tai ihotautilääkärin luona, jos nykyiset hoidot eivät tehoa.

Hermot menee, kun koko aika on puoli otsaa turvoksissa, ihan oikeasti, en liioittele yhtään.

63

43809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Kokeile A-vitamiini voidetta.

      • paiseita päässä

        Voitko suositella jotain tiettyä hyväksi havaittua A-vitamiinivoidetta?


      • tuisku
        paiseita päässä kirjoitti:

        Voitko suositella jotain tiettyä hyväksi havaittua A-vitamiinivoidetta?

        Mulla on sama ongelma; ikää 26 vuotta ja nyt viimeisen vuoden aikana alkanu tulemaan ihan oikeiat paiseita. Ennen pienet finnit ei haitannu, nykyään suuria punaisia kipeitä. Eniten leukapielissä ja kaulalla. Kävin ihotautilääkärillä ja sain reseptigeeliä nimeltä Differin. Levitin koko kasvoille ja kaulalle, hyvät alueet pysyi hyvänä ja huonot paheni entisestään: haittavaikutuksissa lukeekin että voi pahentaa aknea.!!?? Ihme aine, enää en naamaani laita. Helmikuussa uusi käynti ja silloin aloitetaan ilmeisesti Roacuttan. Selviää sitte. Lääkäri sanoi että kannattaakin heti tulla, ettei pahene ja jää vähemmän arpia. Ihme, kun en edes puristele, niin silti jää pienet punaiset kohdat vaikka itse finni paranisikin. Lähteeköhän ne ikinä pois?


      • paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Mulla on sama ongelma; ikää 26 vuotta ja nyt viimeisen vuoden aikana alkanu tulemaan ihan oikeiat paiseita. Ennen pienet finnit ei haitannu, nykyään suuria punaisia kipeitä. Eniten leukapielissä ja kaulalla. Kävin ihotautilääkärillä ja sain reseptigeeliä nimeltä Differin. Levitin koko kasvoille ja kaulalle, hyvät alueet pysyi hyvänä ja huonot paheni entisestään: haittavaikutuksissa lukeekin että voi pahentaa aknea.!!?? Ihme aine, enää en naamaani laita. Helmikuussa uusi käynti ja silloin aloitetaan ilmeisesti Roacuttan. Selviää sitte. Lääkäri sanoi että kannattaakin heti tulla, ettei pahene ja jää vähemmän arpia. Ihme, kun en edes puristele, niin silti jää pienet punaiset kohdat vaikka itse finni paranisikin. Lähteeköhän ne ikinä pois?

        Mullakin on naama täynnä punaisia läiskiä, puristelin paiseita tai en. Siksi olenkin koittanut etsiä tuota sinkkividetta, täytyy seuraavaksi mennä kai apteekkiin. Sinkkivoidehan kuulemma saattaa vähentää punaisuutta.

        Pakko tässä on kai itse kunkin lähteä lääkäriin, ettei ihan toivottomaksi tilanne pääse.


      • tuisku
        paiseita päässä kirjoitti:

        Mullakin on naama täynnä punaisia läiskiä, puristelin paiseita tai en. Siksi olenkin koittanut etsiä tuota sinkkividetta, täytyy seuraavaksi mennä kai apteekkiin. Sinkkivoidehan kuulemma saattaa vähentää punaisuutta.

        Pakko tässä on kai itse kunkin lähteä lääkäriin, ettei ihan toivottomaksi tilanne pääse.

        eli siis täytyy itsekin hakea sinkkiä. on tämäkin hommaa, kun pitää tässä iässä vielä taistella näppyjen kanssa kun luuli teini-iän jälkeen päässeensä helpolla... eikä jaksais aina ensimmäisen ä aamulla olla hamuamassa puuterihuiskua..... :(


      • paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        eli siis täytyy itsekin hakea sinkkiä. on tämäkin hommaa, kun pitää tässä iässä vielä taistella näppyjen kanssa kun luuli teini-iän jälkeen päässeensä helpolla... eikä jaksais aina ensimmäisen ä aamulla olla hamuamassa puuterihuiskua..... :(

        Ja aamuisin pitää nykyään herätä 10 min aikaisemmin, että kerkiää voidella paiseet, antaa voiteen imeytyä ja sitten koittaa parhaan taidon mukaan peittää ne, että kehtaa ihmisten ilmoille mennä. Eihän noita paiseita tai läiskiä piiloon saa: eilen minulta kysyttiin, että mikä kauhea ihottuma sulla on naamassa :(

        Kyllä ennen oli helppoa, kun ei tarvinut peilin viettä aikaa (tässä puuhassa ainakaan).

        Käyn tänään apteekissa ja kysyn sellaisesta aineesta kuin Basiron AC, on joku bentsoyyliperoksidigeeli ja pitäisi olla aika toimiva. Onko tuiskulle tai kenellekään muulle tuttu?


      • tuisku
        paiseita päässä kirjoitti:

        Ja aamuisin pitää nykyään herätä 10 min aikaisemmin, että kerkiää voidella paiseet, antaa voiteen imeytyä ja sitten koittaa parhaan taidon mukaan peittää ne, että kehtaa ihmisten ilmoille mennä. Eihän noita paiseita tai läiskiä piiloon saa: eilen minulta kysyttiin, että mikä kauhea ihottuma sulla on naamassa :(

        Kyllä ennen oli helppoa, kun ei tarvinut peilin viettä aikaa (tässä puuhassa ainakaan).

        Käyn tänään apteekissa ja kysyn sellaisesta aineesta kuin Basiron AC, on joku bentsoyyliperoksidigeeli ja pitäisi olla aika toimiva. Onko tuiskulle tai kenellekään muulle tuttu?

        Moikka taas :)
        Ihan outo aine mulle. Ainoa se Differin mitä olen käyttänyt ja Seba Medin finnigeeli, jotka eivät kumpikaan tuoneet apua.
        Sama homma itellä, aamulla ensimmäisenä käsi hakee rasva- ja meikkiputeleita, että kehtaa naamaansa ulos näyttää. Minultakin kysyttiin viime viikolla että miten olet teiniksi taas alkanut. :( Ei oo kiva ei, koska huolellisesta puhdistuksesta huolimatta naama on kuin pottupelto.
        Kerrotko sitten miten kävi Basironin kanssa? Voisi itsekin kokeilla.


      • paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Moikka taas :)
        Ihan outo aine mulle. Ainoa se Differin mitä olen käyttänyt ja Seba Medin finnigeeli, jotka eivät kumpikaan tuoneet apua.
        Sama homma itellä, aamulla ensimmäisenä käsi hakee rasva- ja meikkiputeleita, että kehtaa naamaansa ulos näyttää. Minultakin kysyttiin viime viikolla että miten olet teiniksi taas alkanut. :( Ei oo kiva ei, koska huolellisesta puhdistuksesta huolimatta naama on kuin pottupelto.
        Kerrotko sitten miten kävi Basironin kanssa? Voisi itsekin kokeilla.

        Hyvä, että edes me pidetään keskustelua yllä :)

        Kysyn apteekista, mitä mieltä ne ovat tuosta Fucidinista, että voinko jatkaa sen käyttöä ja kumpi noista olisi tehokkaampi. Kerron kyllä, miten ko. aine toimii, jos päädyn sitä kokeilemaan.

        On tää kyllä ikävä ja raivostuttava ongelma. Tämän talven aikana tilanne kasvoissani on ollut kamala, olen ollut ihan neuvoton, kun koko aika pukkaa isoja paiseita milloin minnekin. Onneksi parissa naisten lehdessä on ollut viime aikoina juttua aikuisten aknesta ja helpottuneena diagnosoin tämän itselleni, kun olen ollut aivan ihmeissäni, että mikä minua riivaa.


      • sama homma
        paiseita päässä kirjoitti:

        Ja aamuisin pitää nykyään herätä 10 min aikaisemmin, että kerkiää voidella paiseet, antaa voiteen imeytyä ja sitten koittaa parhaan taidon mukaan peittää ne, että kehtaa ihmisten ilmoille mennä. Eihän noita paiseita tai läiskiä piiloon saa: eilen minulta kysyttiin, että mikä kauhea ihottuma sulla on naamassa :(

        Kyllä ennen oli helppoa, kun ei tarvinut peilin viettä aikaa (tässä puuhassa ainakaan).

        Käyn tänään apteekissa ja kysyn sellaisesta aineesta kuin Basiron AC, on joku bentsoyyliperoksidigeeli ja pitäisi olla aika toimiva. Onko tuiskulle tai kenellekään muulle tuttu?

        Mulla on aivan sama juttu, olen 21v ja paiseita alkoi tulla murroisiässä (n.15v) ja tuntuu et iän myötä tilanne vaan pahenee, eniten niitä tulee kuukautisten aikana. Olen kokeillut tuota basironia, mulla ei auttanut, kuivatti ja ärsytti naama, eli sama juttu tuon differinin kanssa. Muuten tuntuu et ihan turhaa kokeilla niitä voiteita, koska paiseet on niin isoja ettei niitä vaan pysty kuivattamaan millään. Ainoastaan sisäiset hoidot (antibiootit ja e-pillerit) auttoivat hyvin, mutta vain sen kuurin aikana. Taidankin tästä seuraavaksi kokeilla Roaccutania.. Ja kaikista rasittavinta tässä on se että mulla ne paiseet yleensä kypsyy ja pinnalle ilmestyy iso valkopää jota on pakko puristaa ja sit se finni vuotaa tosi paljon jtn talia ja verta!! Kiva sitä aamulla yrittää kiireessä meikata kun joku kohta naamassa vuotaa verta :/


      • paiseita päässä
        sama homma kirjoitti:

        Mulla on aivan sama juttu, olen 21v ja paiseita alkoi tulla murroisiässä (n.15v) ja tuntuu et iän myötä tilanne vaan pahenee, eniten niitä tulee kuukautisten aikana. Olen kokeillut tuota basironia, mulla ei auttanut, kuivatti ja ärsytti naama, eli sama juttu tuon differinin kanssa. Muuten tuntuu et ihan turhaa kokeilla niitä voiteita, koska paiseet on niin isoja ettei niitä vaan pysty kuivattamaan millään. Ainoastaan sisäiset hoidot (antibiootit ja e-pillerit) auttoivat hyvin, mutta vain sen kuurin aikana. Taidankin tästä seuraavaksi kokeilla Roaccutania.. Ja kaikista rasittavinta tässä on se että mulla ne paiseet yleensä kypsyy ja pinnalle ilmestyy iso valkopää jota on pakko puristaa ja sit se finni vuotaa tosi paljon jtn talia ja verta!! Kiva sitä aamulla yrittää kiireessä meikata kun joku kohta naamassa vuotaa verta :/

        Luin jostakin, että Basironin kuuluukin aluksi ärsyttää naamaa. Kauanko jaksoit sen kanssa pelleillä?


      • tuisku
        paiseita päässä kirjoitti:

        Hyvä, että edes me pidetään keskustelua yllä :)

        Kysyn apteekista, mitä mieltä ne ovat tuosta Fucidinista, että voinko jatkaa sen käyttöä ja kumpi noista olisi tehokkaampi. Kerron kyllä, miten ko. aine toimii, jos päädyn sitä kokeilemaan.

        On tää kyllä ikävä ja raivostuttava ongelma. Tämän talven aikana tilanne kasvoissani on ollut kamala, olen ollut ihan neuvoton, kun koko aika pukkaa isoja paiseita milloin minnekin. Onneksi parissa naisten lehdessä on ollut viime aikoina juttua aikuisten aknesta ja helpottuneena diagnosoin tämän itselleni, kun olen ollut aivan ihmeissäni, että mikä minua riivaa.

        Juu näkyy lepäävän meidän harteilla nyt tämä jutustelu :)
        Mutta niin ikävältä kuin tämä kuulostaakin; kiva tietää ettei ole ongelmansa kanssa yksin. Oon ite kanssa lukenu lehistä; ilmeisen yleinen on tämä aikuisiän akne! Toisilla hoidoksi riittää apteekin tuotteet. Itse odotan kuuria, kärsivällisyys alkaa vain pian olla lopussa kun joka aamu on uusi paise ilmestynyt.

        Saiko Fucidinia ilman reseptiä?


      • tuisku
        paiseita päässä kirjoitti:

        Luin jostakin, että Basironin kuuluukin aluksi ärsyttää naamaa. Kauanko jaksoit sen kanssa pelleillä?

        Eli siis tiettyhän nuo geelit ärsyttää naamaa, mutta kysymys on vain että kuinka paljon pitää sietää.. Itselläni Differin nosti uusia paiseita, iho hilseili paikka paikoin, ja silmänympärysiho meni täysin tulipunaiseksi ja kirveli kun pesi tai rasvasi. Tätä kesti viikon vaikka lopetin käytön. Muutenkin kasvojen iho oli aran tuntuinen.
        Pikku tauon jälkeen kokeilin uudestaan ja samat vaivat, joten luovuin käytöstä. En tiedä teinkö oikein, mutta rajansa kaikella. :( Toivon että Roacuttan auttaa jos ja kun sen saan. Ainakin lääkäri lupaili viimeksi.. Nyt siis syön pillereitä kuukauden ennenkuin pääsen aloittamaan.


      • paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Eli siis tiettyhän nuo geelit ärsyttää naamaa, mutta kysymys on vain että kuinka paljon pitää sietää.. Itselläni Differin nosti uusia paiseita, iho hilseili paikka paikoin, ja silmänympärysiho meni täysin tulipunaiseksi ja kirveli kun pesi tai rasvasi. Tätä kesti viikon vaikka lopetin käytön. Muutenkin kasvojen iho oli aran tuntuinen.
        Pikku tauon jälkeen kokeilin uudestaan ja samat vaivat, joten luovuin käytöstä. En tiedä teinkö oikein, mutta rajansa kaikella. :( Toivon että Roacuttan auttaa jos ja kun sen saan. Ainakin lääkäri lupaili viimeksi.. Nyt siis syön pillereitä kuukauden ennenkuin pääsen aloittamaan.

        Näin sanotaan Basironista:
        "Lääke voi aiheuttaa ohimenevää punoitusta, kirvelyä tai hilseilyä. Ne yleensä häviävät hoidon jatkuessa, mutta niiden ollessa hankalia voidaan pitää tauko tai siirtyä miedomman valmisteen käyttöön. Jonkinasteinen punoitus lääkkeen levittämisen jälkeen on toivottavaakin, koska se osoittaa valmisteen vaikuttavan."

        Tietenkin, jos oireet ovat noin kamalat, kuin mitä luettelit, tuisku, niin eihän tuollaista kestä. Toivotaan, että saat Roacuttasta apua.


      • sama homma
        tuisku kirjoitti:

        Eli siis tiettyhän nuo geelit ärsyttää naamaa, mutta kysymys on vain että kuinka paljon pitää sietää.. Itselläni Differin nosti uusia paiseita, iho hilseili paikka paikoin, ja silmänympärysiho meni täysin tulipunaiseksi ja kirveli kun pesi tai rasvasi. Tätä kesti viikon vaikka lopetin käytön. Muutenkin kasvojen iho oli aran tuntuinen.
        Pikku tauon jälkeen kokeilin uudestaan ja samat vaivat, joten luovuin käytöstä. En tiedä teinkö oikein, mutta rajansa kaikella. :( Toivon että Roacuttan auttaa jos ja kun sen saan. Ainakin lääkäri lupaili viimeksi.. Nyt siis syön pillereitä kuukauden ennenkuin pääsen aloittamaan.

        mulla oli sama homma tuon basironin kanssa, differiniin ihoni ei reagonut noin voimakkaasti, kuivasi vaan pieniä finnejä ja paiseiden pintaa, paisettahan on mahdotonta kuivattaa, kun se on ihon sisällä. Nuo geelit ei ainakaan estää uusien finnien tulos, et ihan turhia mun mielestä, kun kuivattaa ja ärsyttää vaan naamaa..


      • paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Juu näkyy lepäävän meidän harteilla nyt tämä jutustelu :)
        Mutta niin ikävältä kuin tämä kuulostaakin; kiva tietää ettei ole ongelmansa kanssa yksin. Oon ite kanssa lukenu lehistä; ilmeisen yleinen on tämä aikuisiän akne! Toisilla hoidoksi riittää apteekin tuotteet. Itse odotan kuuria, kärsivällisyys alkaa vain pian olla lopussa kun joka aamu on uusi paise ilmestynyt.

        Saiko Fucidinia ilman reseptiä?

        Fucidin on reseptikamaa.

        Mulla pari vuotta sitten tuli korvan taakse aina samaan paikkaan muutama finni tai mitä lie paiseita, johon lääkäri minulle tätä määräsi. Ei ole paiseita enää sen kuurin jälkeen siellä näkynyt. Hyvin se tuntuu näihin naaman paiseisiinkin auttavan, sama kai se, missä ne paiseet sijaitsevat :)


      • tuisku
        sama homma kirjoitti:

        mulla oli sama homma tuon basironin kanssa, differiniin ihoni ei reagonut noin voimakkaasti, kuivasi vaan pieniä finnejä ja paiseiden pintaa, paisettahan on mahdotonta kuivattaa, kun se on ihon sisällä. Nuo geelit ei ainakaan estää uusien finnien tulos, et ihan turhia mun mielestä, kun kuivattaa ja ärsyttää vaan naamaa..

        Joo suht samanlainen oli Differinin teksti.
        Harmittaa ku noihin sitä toivonsa heittää mut sitte saa kärsiä enemmän. Mutta tosiaanki paiseisiin ei ilmeisesti auta ku sisäinen lääkitys, onneksi mun iholekuri ainaki ymmärsi tuskani ja puhui Roasta. Kun vain jo pääsisi sen kimppuun. Sivuvaikutukset varmaan vievät uskoa, mutta jos se tosiaan auttaa niin mielelläni kärsin sen puolisen vuotta.
        Aika näyttää... :)


      • minä täällä
        paiseita päässä kirjoitti:

        Fucidin on reseptikamaa.

        Mulla pari vuotta sitten tuli korvan taakse aina samaan paikkaan muutama finni tai mitä lie paiseita, johon lääkäri minulle tätä määräsi. Ei ole paiseita enää sen kuurin jälkeen siellä näkynyt. Hyvin se tuntuu näihin naaman paiseisiinkin auttavan, sama kai se, missä ne paiseet sijaitsevat :)

        Minulla olisi käyttämättömät tuubit noita kahta, haluaisiko joku ?
        Itse olen saanut iho-ongelmani kuriin Diane Nova e-pillereillä ja näin ollen, en itse enää noita tarvitsisikaan. En kuitenkaan raaskisi heittää roskiin, vaan mielellään lähettäisin postitse jollekulle, jos joku suostuisi esim. 15 e noista pulittamaan.

        Differin on A-vitamiinin johdannainen, vähän Roaccutanin lailla toimiva, mutta lähinnä pitää kasvoissa ihohuokosia avoimina, jolloin ne eivät pääse tukkeutumaan.

        Basiron taas kuivattaa olemassaolevia paiseita, sitä laitetaan yöksi näppylän päällä ja valmisteessa oleva Bentsoyyliperoksidi tappaa aknebakteereita.


      • aslkasd
        tuisku kirjoitti:

        Joo suht samanlainen oli Differinin teksti.
        Harmittaa ku noihin sitä toivonsa heittää mut sitte saa kärsiä enemmän. Mutta tosiaanki paiseisiin ei ilmeisesti auta ku sisäinen lääkitys, onneksi mun iholekuri ainaki ymmärsi tuskani ja puhui Roasta. Kun vain jo pääsisi sen kimppuun. Sivuvaikutukset varmaan vievät uskoa, mutta jos se tosiaan auttaa niin mielelläni kärsin sen puolisen vuotta.
        Aika näyttää... :)

        itse en söisi roakuuria. pikkusen liian ennalta-arvaamaton lääke minulle. itselläni on vielä herkkä ja ohut iho muutenkin, roa kuurin jälkeen kasvoissa ei varmaan olisi ihoa ollenkaan.. :)


    • jojojojojioj

      Fucidin on antibiootti, joka saattaa tehota jonkinverran paiseisiin. Sen pitkäaikaista käyttöä pitäisi kuitenkin välttää tai bakteerit kehittävät resistenssin sille. Antibiootit ei muutenkaan ole ratkaisu paiseisiin, vaan niiden syytä pitäisi etsiä. Syötkö paljon sokeria tai heitteleekö verensokeri paljon? Se saattaa altistaa paiseille. Samoin joillakin vitamiinivalmisteiden (!) käyttö herkistää niille. Liiallinen auringonottokaan ei ole hyväksi, koska se tukkii ihoa, ja ongelmia tulee myöhemmin.

      Roa-kuurin pitäisi auttaa sisäisenä hoitona. Ulkoisena (ei roan kanssa) voi kokeilla betsoyyliperoksidia (Basiron, Brevoxyl).

      • paiseita päässä

        No niin, eilen sitten keskustelin apteekkarin kanssa. Fucidinista sanoi, että ei se ihan ole finneihin tai akneen tarkoitettu, mutta jos kerran tehoaa, hän tekisi samoin, eli käyttäisi. Yhdessä tuumattiin, että tuubin loputtua, jos naama ei ole rauhoittunut, menen lääkärille, että saan oikeaa kamaa.

        Basironia ei oikein suositellut, sanoi, ettei se nyt niin kovin hyvä ole.

        Samaten kysyin a-vitamiinista. Hän sanoi, ettei ilman reseptiä saa niin voimakkaita a-vitamiinipillereitä tai a-vitamiinirasvaa, että niistä olisi mitään hyötyä.

        Ostin Natusanin sinkkivoidetta ja vaikka se alkuun vähän kirveli iholla, tuntuu, että vanhat "paiseiden jäänteet" olisivat aivan aavistuksen pienentyneet (yhdessä yössä, heh, taitaa olla toiveajattelua).

        Nyt täytyy koputtaa puuta. Naama on nimittäin paremmassa kunnossa kuin, voin melkein sanoa, vuosiin. Liekö sitten auttanut sinkkikuuri tai Fucidinin käyttö tai molemmat yhdessä. Täytyy toivoa, ettei ihan heti tilanne taas räjähdä käsiin.

        Fucidinista vielä sen verran, että olen käyttänyt sitä ainoastaan silloin, kun paiseet ovat olleet sitä luokkaa, ettei niihin muut aineet tehoa. Tavallisiin finneihin ja reilusti pienentyneisiin paiseisiin käytän tavallista finnitököttiä. Eli Fucidin on siis vain ensiapuna, ei suinkaan jatkuvassa käytössä.

        Ja kysymykseen, syönkö sokeria, vastaan, että en tykkää karkeista/suklaista/leivoksista eli en syö. En käytä vitamiinivalmisteita, enkä myöskään tykkää ottaa aurinkoa. Täytyy olla hormonaalista.


      • tuisku
        paiseita päässä kirjoitti:

        No niin, eilen sitten keskustelin apteekkarin kanssa. Fucidinista sanoi, että ei se ihan ole finneihin tai akneen tarkoitettu, mutta jos kerran tehoaa, hän tekisi samoin, eli käyttäisi. Yhdessä tuumattiin, että tuubin loputtua, jos naama ei ole rauhoittunut, menen lääkärille, että saan oikeaa kamaa.

        Basironia ei oikein suositellut, sanoi, ettei se nyt niin kovin hyvä ole.

        Samaten kysyin a-vitamiinista. Hän sanoi, ettei ilman reseptiä saa niin voimakkaita a-vitamiinipillereitä tai a-vitamiinirasvaa, että niistä olisi mitään hyötyä.

        Ostin Natusanin sinkkivoidetta ja vaikka se alkuun vähän kirveli iholla, tuntuu, että vanhat "paiseiden jäänteet" olisivat aivan aavistuksen pienentyneet (yhdessä yössä, heh, taitaa olla toiveajattelua).

        Nyt täytyy koputtaa puuta. Naama on nimittäin paremmassa kunnossa kuin, voin melkein sanoa, vuosiin. Liekö sitten auttanut sinkkikuuri tai Fucidinin käyttö tai molemmat yhdessä. Täytyy toivoa, ettei ihan heti tilanne taas räjähdä käsiin.

        Fucidinista vielä sen verran, että olen käyttänyt sitä ainoastaan silloin, kun paiseet ovat olleet sitä luokkaa, ettei niihin muut aineet tehoa. Tavallisiin finneihin ja reilusti pienentyneisiin paiseisiin käytän tavallista finnitököttiä. Eli Fucidin on siis vain ensiapuna, ei suinkaan jatkuvassa käytössä.

        Ja kysymykseen, syönkö sokeria, vastaan, että en tykkää karkeista/suklaista/leivoksista eli en syö. En käytä vitamiinivalmisteita, enkä myöskään tykkää ottaa aurinkoa. Täytyy olla hormonaalista.

        No juu.. Kyllä se siltä vaikuttaa että sisäiset kuurit auttaa parhaiten. Itselläni suuria ongelmia e-pillereiden kanssa (pistävät pöntön sekaisin ihan todella; paniikkihäiriökohtauksia) joten ne eivät ole pysyvä hoitomuoto.
        Ajattelin pysyä nyt erossa kaikenlaisista geeleistä, odottelen Roaa ja rukoilen sen auttavan.
        Toivottavasti sulle apu löytyy ja päästään nauttimaan kesän auringosta ilman meikkiä! :)


      • paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        No juu.. Kyllä se siltä vaikuttaa että sisäiset kuurit auttaa parhaiten. Itselläni suuria ongelmia e-pillereiden kanssa (pistävät pöntön sekaisin ihan todella; paniikkihäiriökohtauksia) joten ne eivät ole pysyvä hoitomuoto.
        Ajattelin pysyä nyt erossa kaikenlaisista geeleistä, odottelen Roaa ja rukoilen sen auttavan.
        Toivottavasti sulle apu löytyy ja päästään nauttimaan kesän auringosta ilman meikkiä! :)

        Toivottavasti sinäkin saat avun!

        Minua vähän kauhistuttaa, kun syön Femodenia ja ikää on kuitenkin 35v ja gynekologi on vähän uhannut olla uusimatta reseptiä tai vaihtaa sen Carazetteen. Cerazettestä olen lukenut niin kauhutarinoita, että ei kiitos. En tosiaankaan halua edes kokeilla, mitä naama sanoo Femodenin jälkeen, kaverillani tuli sitä paha finniongelma (ei kuitenkaan tällainen paiserutto kuin mitä minulla on jo valmiiksi). Pidän Femodenista kiinni hautaan asti, vaikka verenpaineet paukkuisivat :)


      • tuisku
        paiseita päässä kirjoitti:

        Toivottavasti sinäkin saat avun!

        Minua vähän kauhistuttaa, kun syön Femodenia ja ikää on kuitenkin 35v ja gynekologi on vähän uhannut olla uusimatta reseptiä tai vaihtaa sen Carazetteen. Cerazettestä olen lukenut niin kauhutarinoita, että ei kiitos. En tosiaankaan halua edes kokeilla, mitä naama sanoo Femodenin jälkeen, kaverillani tuli sitä paha finniongelma (ei kuitenkaan tällainen paiserutto kuin mitä minulla on jo valmiiksi). Pidän Femodenista kiinni hautaan asti, vaikka verenpaineet paukkuisivat :)

        Juu ei muuta kun onnea meille! Keväällä sitten nähdään miten on tulosta tullut vai onko. Peukut ylhäällä :)
        Toivottavasti ei kovin verenpaineet ala hillumaan. On se vana ku lääkkeistäkin ja ehkäisystä ja sitten omat haittansa; mikään ei ole hyvä.. Ihmisen elämää....


    • minä itse

      Ota Diane Nova e-pillerit, tiedän mistä puhun. Itse olen tällä hetkellä 28 ja kärsinyt 13-v alkaen hormonaalisesta aknesta. Ei todellakaan ole ollut helppoa. Tässä välissä käytetty ulkoisia linimenttejä ja syöty pari vuoden mittaista mietoa Roaccutan kuuria. Kuurien aikana iho oli hyvä, suorastaan ihana, mutta ongelmat palasivat pikku hiljaa kuukausien kuluttua kuurin loppumisesta.

      Puoli vuotta DN:ia syötyäni, iho parantui ja paiseita ei enää tule kuin satunnaisesti leukapieliin. Niskaan ja yksittäisiä selkään. Iho on siis kaikin puolin hyvä.

      Eikös tuo Fucidin olekin antibioottigeeli ? En muista kuuluiko ihmislääkkeisiin, mutta koirille sitä ainakin käytetään iho-ongelmissa.

      • sama homma

        yleensähän akne palaa takaisin pillereiden lopettamisen jälkeen..(kokemusta on) Miks ihmeessä sulle määrättiin 2 vuoden mittaista mietoa roa-kuuria? Eikös lyhyempi mut suurempi annos olisi tehokkaampi? Itsellä nuo paiseet on selvästi hormonaalisia, niin mietin jos kokeilisin vielä noita Yasmin e-pillereitä, ennen kuin meen hakemaan roa kuurin (jos meen). Diane Novasta sain lukuisia sivuvaikutuksia, niin en pystynyt sitä syömään kuin 5kk,muuten iho oli parani tosi paljon, Yasminhan on lievempi, niin ei varmaan tulisi niin paljon sivuvaikutuksia, mutta auttaakohan se sitten paiseisiin...


      • minä täällä
        sama homma kirjoitti:

        yleensähän akne palaa takaisin pillereiden lopettamisen jälkeen..(kokemusta on) Miks ihmeessä sulle määrättiin 2 vuoden mittaista mietoa roa-kuuria? Eikös lyhyempi mut suurempi annos olisi tehokkaampi? Itsellä nuo paiseet on selvästi hormonaalisia, niin mietin jos kokeilisin vielä noita Yasmin e-pillereitä, ennen kuin meen hakemaan roa kuurin (jos meen). Diane Novasta sain lukuisia sivuvaikutuksia, niin en pystynyt sitä syömään kuin 5kk,muuten iho oli parani tosi paljon, Yasminhan on lievempi, niin ei varmaan tulisi niin paljon sivuvaikutuksia, mutta auttaakohan se sitten paiseisiin...

        Siis, ihotautispesialistini määräsi ensin mulle vuoden kuurin, katsoi ilmeisesti, ettei iho-ongelmani ollut niin paha, että vahvempaa kuuria olisin tarvinnut, ja ihan haittavaikutustenkin takia miedompi. Kuurin ajan iho oli tosi ihana, mutta rasvoittuminen ja epäpuhtaudet palasivat n.3 kk:den kuluttua kuurin loppumisesta ja pyysin uutta kuuria, jonka sainkin.


    • täällä!

      Vaikka omani taitaakin olla lievempää aknea, ainakin olen saanut tätä nyt viime aikoina jotenkin kuriin. Ikää minulla on melkein 29 ja vaikka mulle aina onkin tullut finni tai paise sinne tänne, niin viimeisen puolen vuoden ajan tämä on ollut ihan hirveää :/ Juuri ennen joulua tuntui, että sekoan tämän naamani kanssa, joka aamu oli tullut uusi kipeä paise jonnekin naamaan: poskessa oli varmaan neljä vierekkäin, samoin otsassa, leuassakin muutama...Korvan takana ja ohimoilla miltei lakkaamatta. HUOKAUS!
      Uuden vuoden jälkeen ostin Vichy-sarjaa apteekista (pesugeelin ja kasvovoiteen) ja apu oli selkeä. Otsassa on muutama paise ollut jo varmaan kolmatta viikkoa, mutta ne ovat pienentyneet huomattavasti. Muualta kasvoista ne katosivat aika nopeasti. Pelottaa silti koko ajan, että kun kuukautiset taas lähenee, niin naama räjähtää: tämä on ollut jotenkin niin täysin sidoksissa siihen. On hirveän vaikea sanoa itselleen (puhumattakaan muista!) että minulla olisi akne, vaikka lievä olisikin. Itsetuntoon tämä vaikuttaa ihan hullusti, varsinkin kun vaikka paiseet välillä saisikin pois, niin niistä jäävät aina arvet! Punaisia pisteitä joka paikassa, kyllähän ne näyttävät vaalenevan ajan kanssa, mutta silti ei tässä ilman meikkiä voi kuvitellakaan olevansa. Poikaystävänkään en anna nähdä itseäni ilman meikkivoidetta, tosi surullista. En saa sanottua sille, että taidan olla aknen uhri, vaikka ei se nyt niin sokea ole, etteikö itse näkisi.
      Huh, tästä olisi niin paljon tilitettävää, mutta halusin kai vaan sanoa, että et ole ainoa...ja helpottaa huomata, etten minäkään, vaikka lähipiirissäni joka ikinen on täydellinen siloposki.

      • sama homma

        minkälaista voidetta käytät? Muistan kokeilleeni joskus sellasta Vichyn voidetta jossa oli vihreä korkki, muuten oli tehokas mutta naama kuivui täysin muutaman päivän jälkeen, niin en käyttänyt sitä enää kuin satunnaisesti. Minkälainen iho sulla muuten on? Itsellä tosi ohut ja herkkä niin olisikohan tuo Vichy liian voimakas mulle..?
        Muuten tuli mieleen siitä kun kerroit ettei uskalla olla poikaystäväsi seurassa ilman meikkiä. Niin kauanko oot ollut yhdessä sen kanssa? Ihmettelen kun mun poikaystävä kehuu mua kauniiksi vaikka näytän välillä ihan hirviöltä ilman meikkiä :D Itse uskalsin olla kokonaan ilman meikkiä vasta joskus 3-4kk seurustelun jälkeen. Nyt ollaan seurusteltu yli vuoden ja en enää häpeä yhtään sen seurassa.


      • purete thermale
        sama homma kirjoitti:

        minkälaista voidetta käytät? Muistan kokeilleeni joskus sellasta Vichyn voidetta jossa oli vihreä korkki, muuten oli tehokas mutta naama kuivui täysin muutaman päivän jälkeen, niin en käyttänyt sitä enää kuin satunnaisesti. Minkälainen iho sulla muuten on? Itsellä tosi ohut ja herkkä niin olisikohan tuo Vichy liian voimakas mulle..?
        Muuten tuli mieleen siitä kun kerroit ettei uskalla olla poikaystäväsi seurassa ilman meikkiä. Niin kauanko oot ollut yhdessä sen kanssa? Ihmettelen kun mun poikaystävä kehuu mua kauniiksi vaikka näytän välillä ihan hirviöltä ilman meikkiä :D Itse uskalsin olla kokonaan ilman meikkiä vasta joskus 3-4kk seurustelun jälkeen. Nyt ollaan seurusteltu yli vuoden ja en enää häpeä yhtään sen seurassa.

        Eli käytän Vichyn Pureté Thermale-sarjan pesugeeliä ja aivan loistavaa mattapinnan antavaa kasvovoidetta (olisiko Thermal Fix Mat). Iho tuntuu tosi puhtaalta ja on sileä, lähinnä nämä arvet tekee sen, että näyttää kuin olisi paljonkin finnejä. Tohon nenänvarteen silmien väliin tuli taas vaihteeksi ihan hullu paise, ei se edes punoita yhtään, on vaan iso kova patti. Voi että mä vihaan niitä :/ Muuten iho on ookoo, joten kynnys mennä lääkärille on taas kasvanut, koska en taida juuri nyt näyttää mitenkään pahalta tapaukselta. Tai voihan olla, että olen jo tottunut tähän ja olen onnellinen edes tästä. En osaa edes kuvitella, millaista olisi, jos ei olisi yhtään paisefinniä missään.


      • juakoppi

        Te naiset pystytte sentään meikkivoiteella aika hyvin finnit/ arvet peittämään. mietis meitä miehiä, aina ilman meikkiä, oli naama missä kunnossa tahansa. :) onneksi oma finniongelmani alkaa paranemaan, tai ainakin vahvasti siltä näyttää.


    • irkkuli

      ...tai ainakin nyt tuntuu siltä. Kävin ihotautilääkärillä, jolta sain alkuun kahden viikon antibioottikuurin ihon tulehduksen hoitoon ja heti perään kuuden kuukauden mittaisen roa-kuurin. Antibioottihoidon ja neljän roa-päivän jälkeen ihoni on ollut kuiva ja huulet on rasvattava 10 minuutin välein, mutta nyt olen mennyt kaksi kuukautta ja yhtään finniä minulle ei ole tullut - ei vaikka tässä roa-kuurin aikana on ollut jo kahdet kuukautiset. Nyt harmittaa vain se, mksi en mennyt aikaisemmin hakemaan roa-kuuria?!! Lääkerasvoja, antibiootteja ja kemppareita on mennyt paiseiden hoitoon iso kasa ja pysyvää apua en ole niistä saanut.

    • kansa painiva

      Lopetin pillerit, Diane Novat, puoli vuotta sitten (lapsenteko haaveita) ja syksyn mittaan naamani "räjähti". Finnejä tuli myös selkään ja rintaan. Mukaan tuli myös kipeät, punaiset paiseet. Pillereiden aikaan naamani oli tosi hyvä, yksi finni silloin tällöin.
      Marraskuussa kävin ihotautilääkärillä ja se määräsi mulle differin-geeliä illalla ja basiron wash:illa pesu aamulla. Aluksi iho huononi oikein toden teolla, mutta parin kuukauden köytön jälkeen tuloksia alkoi näkymään. Aluksi ihoni myös hilseili ja oli todella kuiva, mutta sisulla käytin. Joulun tienoilla otin käyttöön myös sebamed-pesupalan, jolla pesen lähinnä meikin pois, sopii herkällekin iholle.
      Tällä hetkellä ihoni on hyvässäkin kunnossa. Paiseita ei ole ollut enää pariin kuukautteen. Naamassa finnejä on mutta sellaisia pieniä, jotka paranee muutamassa päivässä. Lähinnä finnejä tulee ennen menkkoja ja myös ovulaation aikoihin.Selästä ja rinnasta on kaikki finnit lähtenyt.
      Toivottavasti tämä tilanne nyt säilyisi!! Olin todella masentunut naamaani ennen joulua ja itsetunto oli aikasta alhaalla. Töihin lähtö oli aina yhtä tuskaa kun yritti peitellä finnejä ja paiseita.
      Kannattaa käydä ihotautilääkärillä ajoissa, mulle ainakin lääkärin määräämät mömmöt on auttanut, ei heti mutta ajan kanssa. Tsemppiä kaikille!

      • sama homma

        luulisin että sulla auttoi eniten sun oman hormonitoiminnan tasoittuminen, hormonithan menee sekaisin pillereiden lopettamisen jälkeen ja monelle palaa/puhkeaa akne, joillakin se rauhoittuu jo muutaman kk jälkeen, toisilla vasta vuoden-parin jälkeen. Sillä näihin paiseisiin harvemmin auttaa mikään ulkoinen hoito..


    • plus

      Apteekista saa Louis Widmerin tuotteita, jotka ovat suunniteltu aknen hoitoon, en muista sarjan nimeä, ovat valkovihreissä paketeissa. Ovat tehokkaita ja edullisia. Olen käyttänyt sarjan kesvovettä ja geelivoidetta, lisäksi antibakteerista peitepuikkoa päivisin. Vichyllä on myös ihon pH:ta normalisoiva päivävoide normaderm. Ja sinkkiä tabletteina suun kautta. Näillä olen saanut oman ongelmani kuriin.

    • Paiseita päässä

      Onko kenellekään tuttu Natusanin sinkkivoide? Ostin tuota toissapäivänä apteekista ja olen iltaisin laittanut ongelma-alueelle eli lähinnä otsaan. Tämä on ihan käsittämätöntä, miten jo kahden käyttökerran jälkeen iho on selvästi rauhoittunut ja punotuskin ehkä aavistuksen vaalentunut. Voiko tämä olla tottakaan?

      Olen reilun viikon syönyt sinkkiä, ehkä nämä yhdessä todellakin auttavat.

      Parempi olla vielä liikaa hihkumatta, ties mitä kaikkea on vielä edessä :) Nyt on vaan ihan lottovoittajafiilis, ei ole tällä hetkellä uusia paiseita tulossa.

      • tuisku

        Uskaltaisikohan tuota kokeilla.. Mietin, kun 7.2 on aika iholekurille ja sitten kuulen alkaako Roa vai mitä tapahtuu. On vain niin kärsimätön olo; tahtoo ihon kuntoon heti nyt! :D
        Ainakin eilen laittamani Bepanthen ei pahentanut asiaa, kuvittelenko vai auttoiko se jopa kipeisiin punaisiin paiseisiin.. Ainakaan ei niin kipeitä enää..
        Huippua että sulle auttaa :):):)


      • Paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Uskaltaisikohan tuota kokeilla.. Mietin, kun 7.2 on aika iholekurille ja sitten kuulen alkaako Roa vai mitä tapahtuu. On vain niin kärsimätön olo; tahtoo ihon kuntoon heti nyt! :D
        Ainakin eilen laittamani Bepanthen ei pahentanut asiaa, kuvittelenko vai auttoiko se jopa kipeisiin punaisiin paiseisiin.. Ainakaan ei niin kipeitä enää..
        Huippua että sulle auttaa :):):)

        En tiedä, mikä auttaa, mutta joku selkeästi auttaa :) Kyllähän tuon sinkkivoiteen puolestapuhujia löytyy, joten miksi et voisi kokeilla? Jos saisit sen Roan vielä lisäksi, niin aina parempi. Tai sitten odotat lääkäriä ja kysyt hänen mielipidettään. Tai sitten jatkat Bepanthenin käyttöä, jos se sinulla auttaa.

        Sen voin sanoa, että tuo sinkkivoide alkaa jonkin aikaa levityksen jälkeen kirvellä ja kutittaa, mutta minulla nuo eivät ole olleet pahoja ja naama on rauhoittunut nukkumaan mennessä.

        Kyllä kuule tämä meidän elämä vielä hyvännäköiseksi muuttuu!! :D

        ...ja sitten olen täällä ensi viikolla kiroilemassa, kun pää on taas täynnä paiseita...


      • Paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Uskaltaisikohan tuota kokeilla.. Mietin, kun 7.2 on aika iholekurille ja sitten kuulen alkaako Roa vai mitä tapahtuu. On vain niin kärsimätön olo; tahtoo ihon kuntoon heti nyt! :D
        Ainakin eilen laittamani Bepanthen ei pahentanut asiaa, kuvittelenko vai auttoiko se jopa kipeisiin punaisiin paiseisiin.. Ainakaan ei niin kipeitä enää..
        Huippua että sulle auttaa :):):)

        Mm. tällaisen keskustelun löysin googlettamalla:

        http://tinyurl.com/yrsuyp

        Lupaavalta kuulostaa!


      • tuisku
        Paiseita päässä kirjoitti:

        Mm. tällaisen keskustelun löysin googlettamalla:

        http://tinyurl.com/yrsuyp

        Lupaavalta kuulostaa!

        Siis uskomatonta! Täytyy kyllä kokeilla itekkin, jo heti tänään käyn ostamssa Natusania. :D:D


      • Paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Siis uskomatonta! Täytyy kyllä kokeilla itekkin, jo heti tänään käyn ostamssa Natusania. :D:D

        Minä löysin tuota kamaa apteekista, kävin ensin neljässä Helsingin tavaratalossa (mm. Sokos ja Stockmann), mutta niissä myytiin vain eioota.

        Lycka till ja kerro, miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään!

        :D


      • tuisku
        Paiseita päässä kirjoitti:

        Minä löysin tuota kamaa apteekista, kävin ensin neljässä Helsingin tavaratalossa (mm. Sokos ja Stockmann), mutta niissä myytiin vain eioota.

        Lycka till ja kerro, miten vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään!

        :D

        Jepsus, täällä purnaan / iloitsen sitten kun kokeilen :)
        Kiitoksia :)


      • >.<
        Paiseita päässä kirjoitti:

        En tiedä, mikä auttaa, mutta joku selkeästi auttaa :) Kyllähän tuon sinkkivoiteen puolestapuhujia löytyy, joten miksi et voisi kokeilla? Jos saisit sen Roan vielä lisäksi, niin aina parempi. Tai sitten odotat lääkäriä ja kysyt hänen mielipidettään. Tai sitten jatkat Bepanthenin käyttöä, jos se sinulla auttaa.

        Sen voin sanoa, että tuo sinkkivoide alkaa jonkin aikaa levityksen jälkeen kirvellä ja kutittaa, mutta minulla nuo eivät ole olleet pahoja ja naama on rauhoittunut nukkumaan mennessä.

        Kyllä kuule tämä meidän elämä vielä hyvännäköiseksi muuttuu!! :D

        ...ja sitten olen täällä ensi viikolla kiroilemassa, kun pää on taas täynnä paiseita...

        Ostin viikko sitten apteekista Zinkosal-P sinkkipastaa. Olen laittanut sitä nyt viikon ajan yöksi naamaan. Arvet ovat vaalentuneet jonkin verran, mutta ei kovin paljoa. Kuulostaa oudolta, että jollakin se aine kirvelee ja kutittaa, minulla se ei tunnu iholla yhtikäs miltään. :) voihan se olla, että se kirvelee jos iho on siitä kohti rikki tai sitten tuo sinkkivoide on jotenkin erilaista. :)


      • Paiseita päässä
        >.< kirjoitti:

        Ostin viikko sitten apteekista Zinkosal-P sinkkipastaa. Olen laittanut sitä nyt viikon ajan yöksi naamaan. Arvet ovat vaalentuneet jonkin verran, mutta ei kovin paljoa. Kuulostaa oudolta, että jollakin se aine kirvelee ja kutittaa, minulla se ei tunnu iholla yhtikäs miltään. :) voihan se olla, että se kirvelee jos iho on siitä kohti rikki tai sitten tuo sinkkivoide on jotenkin erilaista. :)

        Eilen illalla ei enää kirveltänyt eikä kutittanut. Joko iho tottuu tai sitten se paranee :)


      • tuisku
        Paiseita päässä kirjoitti:

        Eilen illalla ei enää kirveltänyt eikä kutittanut. Joko iho tottuu tai sitten se paranee :)

        Huomenta!
        Hyvä kuulla että alkaa helpottaan :)
        Minäkin eilen sinkkivoidetta kokeilemaa (Ainu-merkkistä kun Natusania ei ollut) ja ainakaan pahemmaksi ei ole yön aikana mennyt. Eihän yhden kerran jälkene voi suuria odottaakkaan, mutta katsotaans viikonlopun yli, ainakaan ei kutita eikä kirvele eikä paiseet ole kipeitä. Viikonloppu sinkkiä ja ilman meikkiä, josko se auttaisi hieman myös. :)


      • Paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Huomenta!
        Hyvä kuulla että alkaa helpottaan :)
        Minäkin eilen sinkkivoidetta kokeilemaa (Ainu-merkkistä kun Natusania ei ollut) ja ainakaan pahemmaksi ei ole yön aikana mennyt. Eihän yhden kerran jälkene voi suuria odottaakkaan, mutta katsotaans viikonlopun yli, ainakaan ei kutita eikä kirvele eikä paiseet ole kipeitä. Viikonloppu sinkkiä ja ilman meikkiä, josko se auttaisi hieman myös. :)

        Toivotaan parasta ja pidetään peukkuja!
        Minulla tilanne on se, että edelliset paiseet ovat hävinneet, eikä uusia ole ainakaan tällä hetkellä tulossa. Katsotaan viikonlopun jälkeen, kun ei voi kulkea sinkit naamassa ja tulee syötyä ja juotua epäterveellisesti (vieraita nääs koko viikonlopun ajan)...

        Mutta todella rohkaisevaa tähän asti.
        Koitappas tuisku myös sisäisesti nauttia sinkkiä, uskon, että mulla alkaa sekin vaikuttaa.


      • tuisku
        Paiseita päässä kirjoitti:

        Toivotaan parasta ja pidetään peukkuja!
        Minulla tilanne on se, että edelliset paiseet ovat hävinneet, eikä uusia ole ainakaan tällä hetkellä tulossa. Katsotaan viikonlopun jälkeen, kun ei voi kulkea sinkit naamassa ja tulee syötyä ja juotua epäterveellisesti (vieraita nääs koko viikonlopun ajan)...

        Mutta todella rohkaisevaa tähän asti.
        Koitappas tuisku myös sisäisesti nauttia sinkkiä, uskon, että mulla alkaa sekin vaikuttaa.

        Otan vinkistä vaarin ja haen sinkkitabuja myös :)
        Kyllä meistä vielä jos ei nyt ihan siloposkia tule, mutta sinne päin.. :)
        *Positive thinking* :)
        Oletko muuten laittanut voidetta koko naamalle & kaulalle, vai vain ongelmaisimmille kohdille? Itse laitoin vain leukapieliin ja kaulaan.. Mietin josko levittäis ensi yönä koko naamaan..


      • Paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Otan vinkistä vaarin ja haen sinkkitabuja myös :)
        Kyllä meistä vielä jos ei nyt ihan siloposkia tule, mutta sinne päin.. :)
        *Positive thinking* :)
        Oletko muuten laittanut voidetta koko naamalle & kaulalle, vai vain ongelmaisimmille kohdille? Itse laitoin vain leukapieliin ja kaulaan.. Mietin josko levittäis ensi yönä koko naamaan..

        Laitoin voidetta vain pahimmalle alueelle eli otsaan ja leukaan.

        Hauskaa viikonloppua sinkkitahnan parissa :)
        Kerro maanantaina tuloksista!


      • tuisku
        Paiseita päässä kirjoitti:

        Laitoin voidetta vain pahimmalle alueelle eli otsaan ja leukaan.

        Hauskaa viikonloppua sinkkitahnan parissa :)
        Kerro maanantaina tuloksista!

        Kiitoksia neuvoista :)
        Mukavaa viikonloppua sullekin ja maanantaina sitten palaillaan :)


      • minä itse
        tuisku kirjoitti:

        Kiitoksia neuvoista :)
        Mukavaa viikonloppua sullekin ja maanantaina sitten palaillaan :)

        omega 3:sia, E-Epa lienee tehokkain. Tosin sitä joutuu syömään kuukausia ennenkuin vaikuttaa solutasolla, mutta kannattaa ottaa jatkuvaan käyttöön. Pitäisi toimia tulehduksia estävänä ja muutkin hyvät vaikutukset verenkierron ja elimistön kannalta.


      • Paiseita päässä
        minä itse kirjoitti:

        omega 3:sia, E-Epa lienee tehokkain. Tosin sitä joutuu syömään kuukausia ennenkuin vaikuttaa solutasolla, mutta kannattaa ottaa jatkuvaan käyttöön. Pitäisi toimia tulehduksia estävänä ja muutkin hyvät vaikutukset verenkierron ja elimistön kannalta.

        Olen syönyt kalanmaksaöljyä syksystä, niinkuin joka talvi. Eikös se ole kutakuinkin samaa kamaa? Vai ei?


      • minä itse
        Paiseita päässä kirjoitti:

        Olen syönyt kalanmaksaöljyä syksystä, niinkuin joka talvi. Eikös se ole kutakuinkin samaa kamaa? Vai ei?

        On se samaa, E-Epa (etyyli.eikosapentaeenihappo)on vain puhtaammassa muodossa, se sisältää ilmeisesti vähän D-vitamiinia, mutta ei mitään muuta.
        Joissakin kalanmaksaöljyissä saattaa olla epäpuhtauksia ja noita rasvaliukoisia vitamiineja, joten kannattaa olla tarkkana, ettei tule sitten yliannostusta jos käyttää vielä muita vitamiinivalmisteita.


      • tuisku
        minä itse kirjoitti:

        On se samaa, E-Epa (etyyli.eikosapentaeenihappo)on vain puhtaammassa muodossa, se sisältää ilmeisesti vähän D-vitamiinia, mutta ei mitään muuta.
        Joissakin kalanmaksaöljyissä saattaa olla epäpuhtauksia ja noita rasvaliukoisia vitamiineja, joten kannattaa olla tarkkana, ettei tule sitten yliannostusta jos käyttää vielä muita vitamiinivalmisteita.

        Miten nuo kalanmaksaöljyt Roan kanssa? Täytyy kysyä lääkäriltä onko suositeltavaa...


      • minä itse
        tuisku kirjoitti:

        Miten nuo kalanmaksaöljyt Roan kanssa? Täytyy kysyä lääkäriltä onko suositeltavaa...

        No miksei olisi, roa kuivattaa ihoa, ja omegat kosteuttaa sisältä käsin. Kantsii käyttää sitä E-Epaa, sille ei ole edes yliannostuksesta vaaraa.


      • tuisku
        minä itse kirjoitti:

        No miksei olisi, roa kuivattaa ihoa, ja omegat kosteuttaa sisältä käsin. Kantsii käyttää sitä E-Epaa, sille ei ole edes yliannostuksesta vaaraa.

        Niin sen kosteuttamisen puolesta ok, mutta mietin sitä miten ne voivat vaikuttaa maksa-arvoihin.. Olen nimittäin kuullut tapauksesta jossa kalanmaksaöljyt olisivat nostaneet maksa-arvoja ja niiden käyttö piti lopettaa.. Koskaanhan noista huhuista ei voi tietää paikkansapitävyyttä, joten kysäisen lääkäriltä :)


      • minä itse
        tuisku kirjoitti:

        Niin sen kosteuttamisen puolesta ok, mutta mietin sitä miten ne voivat vaikuttaa maksa-arvoihin.. Olen nimittäin kuullut tapauksesta jossa kalanmaksaöljyt olisivat nostaneet maksa-arvoja ja niiden käyttö piti lopettaa.. Koskaanhan noista huhuista ei voi tietää paikkansapitävyyttä, joten kysäisen lääkäriltä :)

        Kysy pois vaan, en kyllä usko, että E-Epan käytölle ainakaan mitään estettä tulee.


      • Paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Kiitoksia neuvoista :)
        Mukavaa viikonloppua sullekin ja maanantaina sitten palaillaan :)

        No tuisku, miltä naama tänään näyttää? Tepsiikö sinkkivoide? Ostitko sinkkitabletteja?

        Multa jäi sinkkivoiteen käyttö kokonaan perjantain ja lauantain osalta, sen sijaan söin rasvaisia juustoja ja join muutaman lasin punaviiniä. Eikä mistään ole tulossa minkäännäköistä pattia! En voi käsittää, mistä ihmeestä tämä johtuu, täytyy vissiin oikeasti uskoa sinkkitablettien ja -voiteen tehoon!

        Nyt toivon, että sinkkivoide vaalentaisi noita punaisia läiskiä ja arpia.

        Olo on kyllä kuin lottovoittajalla, vaikka mistäpä sitä tietää, mitä edessä on. Luottavaisena on hyvä jatkaa kohti kevättä :D


      • tuisku
        Paiseita päässä kirjoitti:

        No tuisku, miltä naama tänään näyttää? Tepsiikö sinkkivoide? Ostitko sinkkitabletteja?

        Multa jäi sinkkivoiteen käyttö kokonaan perjantain ja lauantain osalta, sen sijaan söin rasvaisia juustoja ja join muutaman lasin punaviiniä. Eikä mistään ole tulossa minkäännäköistä pattia! En voi käsittää, mistä ihmeestä tämä johtuu, täytyy vissiin oikeasti uskoa sinkkitablettien ja -voiteen tehoon!

        Nyt toivon, että sinkkivoide vaalentaisi noita punaisia läiskiä ja arpia.

        Olo on kyllä kuin lottovoittajalla, vaikka mistäpä sitä tietää, mitä edessä on. Luottavaisena on hyvä jatkaa kohti kevättä :D

        No moi!
        Ei oikein menny niinku piti: hipsin kyllä sinkkivoiteen kanssa koko viikonlopun mutta muutosta ei ole: ainoostaan yks paise lisää :( Tai ehkä kuitenkin pienesti aiemmat paiseet madaltuivat, en oikein osaa sanoa.. Jatkan sinnikkäästi, josko se tästä kuitenkin vielä.. Sinkkitabletteja en saanut, käyn tänään etsimässä, josko ne toisivat apua tähän.. Mutta kuivattanut se ei ole ihoa, se on plussaa :)
        Ihanaa, sinulle ainakin apu on ilmeisesti löytynyt!


      • Paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        No moi!
        Ei oikein menny niinku piti: hipsin kyllä sinkkivoiteen kanssa koko viikonlopun mutta muutosta ei ole: ainoostaan yks paise lisää :( Tai ehkä kuitenkin pienesti aiemmat paiseet madaltuivat, en oikein osaa sanoa.. Jatkan sinnikkäästi, josko se tästä kuitenkin vielä.. Sinkkitabletteja en saanut, käyn tänään etsimässä, josko ne toisivat apua tähän.. Mutta kuivattanut se ei ole ihoa, se on plussaa :)
        Ihanaa, sinulle ainakin apu on ilmeisesti löytynyt!

        Harmi, ettei sulla tepsi ihan toivotulla tavalla. Ehkä se alkaa sitten toimia, kun saat sinkkitabletit.

        Meidän apteekissa sinkkitabletit eivät olleet näkösällä, vaan niitä piti osata pyytää. Eli kysäseppäs henkilökunnalta, jos et hyllystä löydä.

        Lykkyä tykö niiden kanssa ja paas taas raportoiden :)


      • tuisku
        Paiseita päässä kirjoitti:

        Harmi, ettei sulla tepsi ihan toivotulla tavalla. Ehkä se alkaa sitten toimia, kun saat sinkkitabletit.

        Meidän apteekissa sinkkitabletit eivät olleet näkösällä, vaan niitä piti osata pyytää. Eli kysäseppäs henkilökunnalta, jos et hyllystä löydä.

        Lykkyä tykö niiden kanssa ja paas taas raportoiden :)

        Juu, käyn kysymässä ihan. Toivon mukaan saan myös apua, positiivinen fiilis ainaki on ku sullaki on tuntunu auttavan :)
        Kokeilen pari päivää ja katsellaan josko alkais tämänkin naama tasoittumaan.. *peukut pystyssä*


      • ööhh
        minä itse kirjoitti:

        Kysy pois vaan, en kyllä usko, että E-Epan käytölle ainakaan mitään estettä tulee.

        kalanMAKSAöljy ja kalaöljy on kaks eri asiaa, kalanmaksaöljy sisältää A- ja D-vitamiineja ja yniannostettuna voi olla vaarallisia, ja kun roa kuurilla saa jo paljon sitä A-vitamiinia. Mut puhdas kalaöljy mikä ei sisällä mitään vitamiineja ei voi olla vaarallista!


      • Paiseita päässä
        tuisku kirjoitti:

        Juu, käyn kysymässä ihan. Toivon mukaan saan myös apua, positiivinen fiilis ainaki on ku sullaki on tuntunu auttavan :)
        Kokeilen pari päivää ja katsellaan josko alkais tämänkin naama tasoittumaan.. *peukut pystyssä*

        Toimiiko sinkkipasta ja löysitkö sinkkitabletteja?

        Mulla ei ole tullut koko aikana sinkkipasta-alueelle näppyjä, sen sijaan muutama pieni finni on välillä piipahtanut ohimolla hiusten alla, mutta ne ovat kaukana paiseista. Arvet eivät vaan tunnu mihinkään vaalenevan.

        Kerro nyt, mitä kuuluu ;)


    • olen

      käynyt lääkärillä pari kertaa,kun tullut tohon leukaan ja poskeen jotain patteja.
      Kertoi niiden olevan ns.aiuisiän finejä ja määrännyt molemmilla kerroilla Apocyclin 500mg kuurin.
      On auttanut ainakin mulla.Lisäks olen laittanut Neo-Medrolia isompiin paukamiin,kuivattaa nopeesti.

    • Pääsin eroon

      Hei!

      Täällä puhuttiin huolellisesta puhdistamisesta: se voi olla jopa ongelmienne syy. Ihotautilääkäri selitti, että kun ihoa puhdistaa kemikaaleilla, sen pinta kuivuu liikaa. Näin huokoset menevät tukkoon ja finni pääsee syntymään. Etenkin juuri vanhetessa iho muuttuu luonnostaan kuivemmaksi ja siksi puhdistaminen aiheuttaa entistä pahemman tuloksen. Itse siirryin pelkkään veteen ja hyvin rasvaisiin voiteisiin ja finnini katosivat. Voitelin kasvojani tosiaan ihan kaupasta ostetulla kylmäpuristetulla pellavaöljyllä, ja näin ihon pinta alkoi voida paljon paremmin.

      Eli rasvaa ei tarvitse saada pois eikä välttää, päin vastoin, pesuaineita tulee varoa!

      Iho pitää parhaiten huolen itsestään, kun sitä ei häiritse. Kemikaaleja tarvitaan vain jos on jo päässyt syntymään tulehdus. Tällöin heti (ihotauti)lääkäriin (esim paiseiden kanssa heti!!) ja oikeat voiteet tai lääkkeet ongelmakohtaan.

      Mutta pahinta mitä voin keksiä iholle on ensin puhdistaa se rutikuivaksi ja puolustuskyvyttömäksi ja sitten vetää purkista päälle oikein bakteerinen annos meikkivoidetta. Tiesittekö, että meikeissä kasvaa mikrobeja hurjat määrät? Sormenpäästä pääsevät puteliin ja villiintyvät siellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe