Tultii viikko sitten Pohjois-Goalta kotiin. Hotellimme oli Galancuten ja Bagan puolessa välissä oleva Villa Goesa. Jos joku haluaa tietää jotain perusasiaoita reissusta niin voin vstailla. Itse emme syöneet malaraia lääkkeitä, muutamat hyttyset iltaisin pistivät mutta pitääpä vain toivoa ettei mitään ilmene. Paikalliset olivat itse sitä mieltä ettei tarvitse syödä malariaa vastaan mitään. Ainut joka meille tuotti ongelmia matkalla oli ruoka. Mielestäni ruoka oli todella pahaa tai keskinkertaista. En tiedä miten olisimme pärjänneet ilman Dominos pizzaa josta sai todella hyvää ruokaa. Ensimmäisen viikon yritimme paikallisia ruokia, esim rantapaikkoja. Joko valitsimme vain juuri ne paikat kun hiekka narskui hampaissa ja ruuissa oli hirveesti luita jne. Jokaisella perheestämme oli vatsatauti. :D
Muuten Intia on oikeasti todella vastakohtien maa. Ihana aurinko joka paistoi joka päivä auttoi meitä monessa tilanteessa piristymään. :D
Kokemuksia Goalta
26
12734
Vastaukset
- Grunch
Ikävä juttu että ruoka ei maistunut. Itse taas pidin ruokapuolta hyvältä, hiekka ei narskunut eikä luita paljon näkynyt. Goalla on todella monta, mutta myös eritasoista ruokapaikkaa, ja varsinkin rantakuppiloiden taso vaihtelee. Kuitenkin näköjään hyvällä tuurilla löysimme aivan uskomattomia makunautintoja, ja monta kertaa eri paikoista. Onneksi tuli ostettua paikallisia mausteita....
Minulla oli taas henk. koht. pahinta kokea melkoinen kulttuurishokki joka kesti n. päivän, lähinnä johtuen siitä kaikesta hässäkästä liikenteessä...- Anno
Pohjois-Goalta viikko sitten tulleena ei voi kuin ihmetellä, jos joku on onnistunut saamaan huonoa ruokaa. Ainakin Gandolimin keskustassa ruoka oli erinomaista. Chicken tikka masala vei kielen mennessään, ei ollut hiekkaa eikä luita...Söin naudanpihviä ja kanaa, kalaa en kokeillut. Salaattia ja jäätelöä en vatsatautivarotoimenpiteenä syönyt, paitsi annoksissa olleita muutamia vihannes- ja kasvislohkoja ilman kastiketta. Eikä tullut vatsatautia - desinfiointigeeliä käsiin ahkerasti ennen ruokailuja ja muulloinkin, koska siellä ollaan ystävällisiä ja hanakasti kätellään turisteja.
- grunch
Anno kirjoitti:
Pohjois-Goalta viikko sitten tulleena ei voi kuin ihmetellä, jos joku on onnistunut saamaan huonoa ruokaa. Ainakin Gandolimin keskustassa ruoka oli erinomaista. Chicken tikka masala vei kielen mennessään, ei ollut hiekkaa eikä luita...Söin naudanpihviä ja kanaa, kalaa en kokeillut. Salaattia ja jäätelöä en vatsatautivarotoimenpiteenä syönyt, paitsi annoksissa olleita muutamia vihannes- ja kasvislohkoja ilman kastiketta. Eikä tullut vatsatautia - desinfiointigeeliä käsiin ahkerasti ennen ruokailuja ja muulloinkin, koska siellä ollaan ystävällisiä ja hanakasti kätellään turisteja.
Chicken Tikka Masala on siis todella aivan älyttömän hyvää Goalla...Harmittaa kun en himassa ole onnistunut aivan niin hyvin vaikka on aidot mausteet ja reseptit löytyy. Ehkä se johtuu siitä että Goalaista tunnelmaa on vaikea tuoda mukanaan....
- uskalsi
Anno kirjoitti:
syödä.Jätski kauppakin sieltä löytyi jota opas suositteli siistinä/vaarattomana ja sielä usein käytiinkin.Nimeä en muista mut oppaat tietää turvallisimmat paikat mahataudin osalta...
- Jack-85
uskalsi kirjoitti:
syödä.Jätski kauppakin sieltä löytyi jota opas suositteli siistinä/vaarattomana ja sielä usein käytiinkin.Nimeä en muista mut oppaat tietää turvallisimmat paikat mahataudin osalta...
Baskin 31 Robbinsista ainakin voi ostaa jätskiä turvallisin mielin (amerikkalainen ketju), ja on vieläpä hemmetin hyvääkin! Myymälöitä mm. Calangutessa ja Candolimissa.
- on ihan jees!
Intian ruoka on taivaallista, jos ette pitäneet Goan ruuasta, niin en suosittele matkustamaan sitten muualle Intiaan, muualla ruoka on vielä tulisempaa. Mutta eihän kaikki voi pitää mausteisesta ruuasta. Hyvä että muuten piditte Goasta!
Itsekin olen saanut rantakuppiloissa hiekkaista ruokaa, mutta muuten hyvää. Se hiekka vaan tuulessa leijailee jonkin verran eli kyse ei ole siitä että ko paikka olisi huono shake...
Minä olen syönyt niin jäätelöä kuin salaattejakin ilman vatsatautia. Toisten ihmisten vatsat reagoivat eri tavoin. Mutta joka kerta palatesani Suomeen iskee vatsatauti... hassua.- bakteerit
sekoittaa myös..
- Goaan lähdössä
Sitä olen tässä hieman pohtinut, että uskaltaako siellä Goalla syödä kanaa.Meinaan vaan kun on nämä lintuinfluessat ja muut.
Sitten olen jostain lukenut, että kauppiaat kyselevät kaupanteonyhteydessä mustekyniä!Pitääkö tämä paikkansa??
Kävittekö retkillä...matkatoimiston vai omatoimisilla? Onko taksin tai vastaavan hintaa helppo sopia vai meneekö "puoli päivää"?
Ja muutenkin ostoksilla käynti...onko se nän suomalaiselle rasittavaa tyrkyttämistä vai onko ostoksia helppo tehdä?
Ollaan lähdössä parin viikon päästä Goalle ensimmäistä kertaa ja kysymyksiä olisi kyllä vaikka millä mitalla, mutta tuosa nyt noita ensimmäisiä mieleen juolahtavia.
Hieman myös se ruokien mausteisuus arveluttaa, koska yksi meistä matkaan lähtijöistä ei pysty edes suomalaisia mausteita syömään..saati sitten intialaisia, että mitähän hän syö siellä kaksi viikkoa!!Kiitos jo etukäteen vastauksista!Kaikki tieto otetaan vastaan.- ei ole
Intiassa ei ole ollut pitkään aikaan yhtään lintuflunssatapausta, eikä tietääkseni Goalla milloinkaan.
Mutta vaikka olisikin, niin varmasti siellä uskaltaa syödä kanaa ja kaikkea muutakin. Ruoka siellä on herkullista ja kaikkea kannattaa kokeilla. Varsinkin jos se on kypsennettyä, niin ei mitään hätää. Salaatin syöntiä kannattaa harkita, jos on herkkävatsainen, eikä ole varma, millaisella vedellä ne on huuhdottu.
Sitä paitsi, jos siellä nyt alkaa vatsaa kivistämään ja vessassa juoksuttamaan, niin kävele lähimpään apteekkiin ja sano, että mahaan koskaa. Saat eurolla parilla sellaiset pillerit, että vatsanväänteet loppu heti. Tai jos et uskalla omin neuvoin pillereitä hakea, kutsu lääkäri.
Siellä ei tarvitse olla maukkaista ruuista nauttimatta eikä vatsataudeista kärsiä.
Jos ei mausteet maistu, niin saa siellä pitsaakin ja muita ei miltään maistuvia länsimaisia ruokia - ja ihania lettuja. Goa on turistipaikka ja siellä on kaikille kaikkea. - kyytiläinen
Taksin tai riksan hinnan sopiminen on helppoa ja nopeaa. Taksit elävät siellä hektistä elämää eivätkä jouda paikallaan olemaan. Kun olet hinnan sopinut kiire loppuu siihen.
Kun kyyti on ajettu kysyvät milloin tulevat hakemaan seuraavan kerran. haluavat vakiasiakkaita mitä viedä retkille ym. Saavat retkistä provisiot ja mattokaupoista pisteitä. On paljon mukavampaa mielestäni käydä taksien tarjoamilla retkillä. Näihin heppuihin tutustuu helposti ja heistä tulee loman aikana jo ystäviä.
Taksit ovat sitäpaitsi erittäin halpoja. - Taxit
kyytiläinen kirjoitti:
Taksin tai riksan hinnan sopiminen on helppoa ja nopeaa. Taksit elävät siellä hektistä elämää eivätkä jouda paikallaan olemaan. Kun olet hinnan sopinut kiire loppuu siihen.
Kun kyyti on ajettu kysyvät milloin tulevat hakemaan seuraavan kerran. haluavat vakiasiakkaita mitä viedä retkille ym. Saavat retkistä provisiot ja mattokaupoista pisteitä. On paljon mukavampaa mielestäni käydä taksien tarjoamilla retkillä. Näihin heppuihin tutustuu helposti ja heistä tulee loman aikana jo ystäviä.
Taksit ovat sitäpaitsi erittäin halpoja.Hotellien edessä seisovilla taxeilla on fixed price, eli ei tartte keskustella erikoisemmin kun lukee hotellin ilmoituksesta hinnat, jotka ovat samat kaikille.
- ja ei
kaupan käynti on kyllä näin suomalaisesta näkökulmasta tuskallista ja aika päällekäyvää varsinkin markkinoilla ja ensimmäisinä päivinä ,kun iho on viellä vaalea,mutta ruoka on hyvää ja edullista.matkatoimiston retket suhteettoman kalliita ,taxit omatoimimatkoilla parempia.
- - - - -
ja ei kirjoitti:
kaupan käynti on kyllä näin suomalaisesta näkökulmasta tuskallista ja aika päällekäyvää varsinkin markkinoilla ja ensimmäisinä päivinä ,kun iho on viellä vaalea,mutta ruoka on hyvää ja edullista.matkatoimiston retket suhteettoman kalliita ,taxit omatoimimatkoilla parempia.
Saavuimme Goalta sunnuntaina. Ja se paikka todella vei sydämeni. Ihmiset ovat äärettömän ystävällisiä. Ruoka on hyvää ja halpaa. Tarjoilijalle voi erikseen sanoa, jos ei halua mausteista ruokaa. Näin toimin itse, kun en pysty syömään mitään kovin maustettua. Vatsatautia meillä ei ollut ja sen suurin syy on nestehukka ei ruoka. Tropiikissa pitää juoda vähintään 3,5 litraa vettä päivän aikana ( 1 l/10 astetta kohden). Taksilla kulkeminen on edullista 2 km matka maksaa n. 100 rupiaa. Pidemmille reissuille taksi melkein pitää varata (esim. vesiputouksille) Suosittelen, on näkemisen arvoinen paikka. Siellä voit matkan varrella syöttää apinoille banaaneja ja viinirypäleitä. Aurinkovoiteita saa niveasta lähtien kaupoista. Ja kannattaakin käyttää mahd. korkeita suojakertoimia väh. 35 jos on vaaleanahkainen ja helposti palava. Käytin loman alussa 25 ja silti onnistuin polttamaan itseni. Goalle heti uudelleen kun rahat kasassa. Hyvää matkaa teille jotka sinne olette menossa!
- -----------)
- - - - kirjoitti:
Saavuimme Goalta sunnuntaina. Ja se paikka todella vei sydämeni. Ihmiset ovat äärettömän ystävällisiä. Ruoka on hyvää ja halpaa. Tarjoilijalle voi erikseen sanoa, jos ei halua mausteista ruokaa. Näin toimin itse, kun en pysty syömään mitään kovin maustettua. Vatsatautia meillä ei ollut ja sen suurin syy on nestehukka ei ruoka. Tropiikissa pitää juoda vähintään 3,5 litraa vettä päivän aikana ( 1 l/10 astetta kohden). Taksilla kulkeminen on edullista 2 km matka maksaa n. 100 rupiaa. Pidemmille reissuille taksi melkein pitää varata (esim. vesiputouksille) Suosittelen, on näkemisen arvoinen paikka. Siellä voit matkan varrella syöttää apinoille banaaneja ja viinirypäleitä. Aurinkovoiteita saa niveasta lähtien kaupoista. Ja kannattaakin käyttää mahd. korkeita suojakertoimia väh. 35 jos on vaaleanahkainen ja helposti palava. Käytin loman alussa 25 ja silti onnistuin polttamaan itseni. Goalle heti uudelleen kun rahat kasassa. Hyvää matkaa teille jotka sinne olette menossa!
Moi! Tulin samalla lennolla pois? Finnair ay1946
Suojakerroin 25 ja poltit itsesi? Olet maannut rannalla koko päivän. Oliko putouksilla vettä?
Itse en siellä käynyt kun eräs sanoi että ei maksa vaivaa. Itsekkin tykästyin Goaan. Ensi vuonna uudelleen. - tuntuu
olevan suosiossa. Mapusan torilla joku kyseli lapselleen koulukynäksi, onneksi sattui olemaan repussa kuivamustekynä, niin sain tilaisuuden auttaa.
- - - - -
-----------) kirjoitti:
Moi! Tulin samalla lennolla pois? Finnair ay1946
Suojakerroin 25 ja poltit itsesi? Olet maannut rannalla koko päivän. Oliko putouksilla vettä?
Itse en siellä käynyt kun eräs sanoi että ei maksa vaivaa. Itsekkin tykästyin Goaan. Ensi vuonna uudelleen.sitten tulimme. Jotenkin tuntui, että paluumatka sujui nopeammin kuin menomatka. Kävin monta kertaa uimassa päivän aikana ja siinä sivussa varmaan unohtui lisäillä aurinkovoidetta. Mutta korkeilla kertoimilla kannattaa aloittaa, ellei halua vesikelloja nahkaan. Auts! että ne ovat kipeitä. Onneksi ovat jo parantuneet kunnon rasvauksella. Vesiputouksilla oli vettä ja sinne pääsi myös uimaan - todella kylmää vettä. Meidän mielestämme reissu oli erittäin onnistunut ja käymisen arvoinen. Aurinkomatkojen retkillä emme käyneet ollenkaan. Entäs itse miten loma sujui?
- hinnasta
Taxit kirjoitti:
Hotellien edessä seisovilla taxeilla on fixed price, eli ei tartte keskustella erikoisemmin kun lukee hotellin ilmoituksesta hinnat, jotka ovat samat kaikille.
voi tinkiä: Candolimista Panajiin ja Old Goaan päivän reissun listahinta 1200 rs. Tingittiin 900:aan, mutta annettiin sitten tultua tippinä se 300, kun oli käyttänyt kotonaankin matkan varrella, jossa rouva tarjosi oluet. Tämä pari viikkoa sitten.
- -----------)
- - - - kirjoitti:
sitten tulimme. Jotenkin tuntui, että paluumatka sujui nopeammin kuin menomatka. Kävin monta kertaa uimassa päivän aikana ja siinä sivussa varmaan unohtui lisäillä aurinkovoidetta. Mutta korkeilla kertoimilla kannattaa aloittaa, ellei halua vesikelloja nahkaan. Auts! että ne ovat kipeitä. Onneksi ovat jo parantuneet kunnon rasvauksella. Vesiputouksilla oli vettä ja sinne pääsi myös uimaan - todella kylmää vettä. Meidän mielestämme reissu oli erittäin onnistunut ja käymisen arvoinen. Aurinkomatkojen retkillä emme käyneet ollenkaan. Entäs itse miten loma sujui?
Loma sujui hyvi. Kaikki meni kässärin mukaa. Yleensä joka reissulla on jotain pieniä murheita mutta nyt ei mitään. Aurinkomatkojen retkistä kävin vain Ajunan markkinoilla ja Mapusassa, muuten retket omatoimisia. Hippimarkkinat ilman yhtään hippiä, Mapusasta pidin kovasti. Millään ei kerkeä kaikkea näkemään kahdessa viikossa, loma loppui kesken.
Itse olen asunut Goassa puoli vuotta, talven 00-01, ja nyt palasin viikko sitten kuukauden reissusta, josta vietin 2,5vkoa Goassa ja loput Intiaa kierrellen. Tai mitä nyt ehtii kahdessa vkossa nähdä. Ruoka koko maassa on ehdottoman hyvää ja kun valitsee oikeita ruokapaikkoja niin enempää 50rupiaa/ruokalaji ei tarvitse maksaa missään. Pari pientä juttua Intiaan matkaamisesta tuli mieleen. Jos vatsa on sekaisin, älkää syyttäkö ruokaa. Ensinnäkin bakteerikanta on aivan toinen kuin Suomessa ja toiseksi kultainen sääntö on että jos haluat vatsan kanssa selvitä niin sääntö on että elkää nyt ihmeessä vetäkö ainakaan punaista lihaa missään!!!! (pienenä vinkkinä lisäksi että jokapaikassa saa esim. kanan luuttomana kun maksaa noin 10rs extraa) :) Jos satuitte käymään Mapsan torilla niin tiedätte miten ko. tuotteita säilytetään päivät pitkät. Ja Kuumat. :D Suosittelen ehdottomasti matkakohteena kaikille.
- ..:(
Olen kyllä samaa mieltä että goa ei kyllä ollut minullekkaan. Thaimaassa sentään on ystävällisiä ihmisiä ja aivan samaa en kyllä goalla kokenut. Itse en paikkaan toista kertaa lähtisi.Ihmisillä on toki eri mielipiteitä mutta minulle maa ei maistunut. Eikä ruokakaan. Mutta onneksi on eri maita joihin voi matkustaa.
- sydämensä menettänyt
..:( kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä että goa ei kyllä ollut minullekkaan. Thaimaassa sentään on ystävällisiä ihmisiä ja aivan samaa en kyllä goalla kokenut. Itse en paikkaan toista kertaa lähtisi.Ihmisillä on toki eri mielipiteitä mutta minulle maa ei maistunut. Eikä ruokakaan. Mutta onneksi on eri maita joihin voi matkustaa.
Hassua, minä Olen törmännyt Intiassa vain ystävällisiin ihmisiin... Riippuu pitkälti myös siitä miten itse käyttäydyt heitä kohtaan! Sitä saa mitä tilaa periaatteella ;)
Ruoka on hyvää, mikäli on mieltynyt mausteiseen ruokaan, Goalla se mielestäni on aikalailla mausteetonta verraten muualle eteläiseen Intiaan. Mutta kaikki tyynni, hyvää on!
Intia on maana sellainen että siitä joko pitää tai ei. Jos ekalla kerralla ei pitänyt, niin ei kannata toista kertaa lähteä, mihinkä se perussysteemi siitä olisi muuttunut. Itse pidin niin, että ensi viikolla on edessä jo kymmenen reissu Intiaan. Kierrellä aion, sillä pelkkä Goa ei minulle riitä vaikka kyllä sielläkin täytyy viikon verran käydä loikoilemassa. - Art
..:( kirjoitti:
Mehän lensimme Goaan sillä surullisen kuuluisalla Finnairin koneella, joka rikkui välilaskussa Sharjahin lentokentällä. Niinpä tunnin välilasku muuttui 36 tunniksi. Univelkaa kertyi tolkuttomasti, pari päivää meni sitä hoidellessa. Vaikka olimme tarkkoja syömisistämme ja söimme maitohappobakteereja, iski minuun joku kauhea vatsabakteeri, jota edelleen parannellaan täällä Suomessa. Sama ilmiö oli havaittavissa muillakin matkustajilla, paluulennolla lähes puolet matkustajista poti jonkinlaista vatsatautia.
Lisäksi kannattaa huomioida, että esim. Aamulehdessä oli 17.1. juttu, joka oli otsikoitu näin: " JOS MATKUSTAT INTIAN GOAAN, MALARIALÄÄKEKUURI ON NYT TARPEEN "
Jokatapauksessa parempaa lomaa kaikille teille, jotka matkustatte Goaan! - hoitaa paikanpäällä
Art kirjoitti:
Mehän lensimme Goaan sillä surullisen kuuluisalla Finnairin koneella, joka rikkui välilaskussa Sharjahin lentokentällä. Niinpä tunnin välilasku muuttui 36 tunniksi. Univelkaa kertyi tolkuttomasti, pari päivää meni sitä hoidellessa. Vaikka olimme tarkkoja syömisistämme ja söimme maitohappobakteereja, iski minuun joku kauhea vatsabakteeri, jota edelleen parannellaan täällä Suomessa. Sama ilmiö oli havaittavissa muillakin matkustajilla, paluulennolla lähes puolet matkustajista poti jonkinlaista vatsatautia.
Lisäksi kannattaa huomioida, että esim. Aamulehdessä oli 17.1. juttu, joka oli otsikoitu näin: " JOS MATKUSTAT INTIAN GOAAN, MALARIALÄÄKEKUURI ON NYT TARPEEN "
Jokatapauksessa parempaa lomaa kaikille teille, jotka matkustatte Goaan!Mikäli Intiassa, Goalla, saa vatsataudin, se kannattaa hoitaa heti pois paikallisilla lääkkeillä - heti samana päivänä. Lääkärin saa tilattua hotellille ja häneltä kun piikin tai lääkkeitä saa, niin tauti on tiessään seuraavana päivänä. Ei missään nimessä kannata eikä tarvitse viettää lomaansa vatsataudin kourissa. Suomen lääkkeet ei niihin tehoa, joten tautia ei kannata tänne mukanaan tuoda.
- - - - -
hoitaa paikanpäällä kirjoitti:
Mikäli Intiassa, Goalla, saa vatsataudin, se kannattaa hoitaa heti pois paikallisilla lääkkeillä - heti samana päivänä. Lääkärin saa tilattua hotellille ja häneltä kun piikin tai lääkkeitä saa, niin tauti on tiessään seuraavana päivänä. Ei missään nimessä kannata eikä tarvitse viettää lomaansa vatsataudin kourissa. Suomen lääkkeet ei niihin tehoa, joten tautia ei kannata tänne mukanaan tuoda.
Suurin syy vatsatautiin on nestehukka (pitää juoda vettä väh. 3,5 l päivässä) ei ruoka niinkuin monet ajattelevat sen niin. Toki muitakin syitä on, sitä en kiellä. Mutta jos syöt vain kuumennettua/paistettua ruokaa, ei jäätelöä, salaattia, jääpaloja drinkkeihin ym. niin niillä selviää jo aika pitkälle. Ja kuten edellinen tuossa mainitsi, jos vatsapöpö pääsee iskemään, niin välittömästi kutsu lääkäri paikalle, koska muutaman tunnin päästä olet kuin toinen ihminen.
- käyty on
Lokakuussa käytiin ja päällimmäisksi jäi mieleen likaisuus. Liikenne oli tavattoman vilkasta ja ihmiset tosi ystävällisiä. Ruoka oli minusta hyvää ja tulista. Enpä taida mennä toista kertaa , se on nyt nähty.
- napsu
tarkoitus majoittautua kahdeksi viikoksi villa goesaan.millainen paikkana oli? paljon on reissattu,mutta nyt eka kerta meille tuonne suuntaan.matka varattuna ja lähtö joulukuun alussa.joulun jälkeen takaisin kotiin. kaikki tieto mielenkiintoista yleensäkin pohjois gooasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2574590Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1312993Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412762Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061594Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 551334
- 931245
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2081116- 471109