Pari vuotta sitten minulta poistettiin tähystysleikkauksella sappirakko, koska siellä oli suuri kivi. Olen siitä lähtien ollut oireeton, mutta sunnuntaina tapahtui.
Iltapäivällä alkoi tuntua oikeassa kylkikaaressa ja selkäpuolella silloin tällöin juuri samanlaista kipua kuin aikaisemminkin. Välillä tuntui, välillä kipu taas hellitti.
Illansuussa kipu oli niin jatkuva, että vasta silloin tajusin samankaltaisuuden entisen elämän kanssa. Kipu ei ollut ihan niin kova että ensiapuun olisi pitänyt lähteä, mutta en varmaan olisi saanut nukuttua sen kanssa. Sitten kipu vain yhtäkkiä hävisi.
Olen ollut jostain lukevinani, että sappikivut voivat jatkua vaikka sappi olisi poistettukin. Onko todella näin? Tietävät, kertokaa!
Nimimerkki "Oh no, not again!"
Sappileikkauksen jälkeenkin
12
6653
Vastaukset
- Nainen 40
Minulla leikattiin sappirakko 6 vuotta sitten enkä edelleenkään voi syödä omenaa, paprikaa, kaalia, sipulia, grilliruuat sekä juomista siiderit ja valkoviinit on kiellettyjen listalla. Ja jotain näistä satun tietämättäni ( esim kylässä) syömään niin heti iskee kova kipukohtaus.
Kannattaa pitää lääkkeet aina mukana kipujen varalta. Jos sinulla ei ole niitä niin käy ihmeessä lääkärissä.- kauppaan
Kiitän vastauksestasi, siinä on minulle kullanarvoista tietoa.
Söin kipua ennen lounaaksi keitettyä kananmunaa kylmäsavulohen kera ja kananmuna on minulla ollut aina yksi mörkö. Syy saattoi siis olla tässä.
Taitaa minunkin olla parasta palata leikkausta edeltäneeseen ruokavalioon, vaikka toiveikkaasti olen uskaltautunut syömään jopa kokonaista omenaa, entistä kieltolistan ykköstä.
Minulla ei ole mitään lääkitystä, taitaa olla syytä käydä työterveyslääkärillä. Onko muuten olemassa muuta kivunlievittäjää kohtauksiin kuin Litalgin? Minun kokemukseni on, että se ei paljoakaan auttanut kun kohtaus oli kova. - Omppu
Multa leikattiin rakko viime syyskuussa ja sairaalassa vasiten kyselin lääkäriltä ruokavaliosta. Vastaus oli, että ruokien suhteen ei ole mitään rajoituksia: Kun ei ole sappirakkoa, niin kiviäkään ei enää pääse kertymään ja siten mitään ravintoaineita ei ole tarpeen välttää. Ja tämän ohjeen mukaan olen myös elellyt. Omenoita syön ylleensä pari kappaletta päivässä, joskus menee useampiakin. Mitään oireita ei ole ilmaantunut. Tosin täytyy myöntää, että varsinaisista sappikohtauksista en kärsinyt myöskään ennen leikkausta, jonka syy oli siis toisaalla. Mutta varmasti noissa eri ruokien sietämisessä on yksilöllisiä eroja ja siten kannattaa tietysti koota oma ruokavalio niistä aineista, jotka eivät oireita aiheuta.
- monalis
Omppu kirjoitti:
Multa leikattiin rakko viime syyskuussa ja sairaalassa vasiten kyselin lääkäriltä ruokavaliosta. Vastaus oli, että ruokien suhteen ei ole mitään rajoituksia: Kun ei ole sappirakkoa, niin kiviäkään ei enää pääse kertymään ja siten mitään ravintoaineita ei ole tarpeen välttää. Ja tämän ohjeen mukaan olen myös elellyt. Omenoita syön ylleensä pari kappaletta päivässä, joskus menee useampiakin. Mitään oireita ei ole ilmaantunut. Tosin täytyy myöntää, että varsinaisista sappikohtauksista en kärsinyt myöskään ennen leikkausta, jonka syy oli siis toisaalla. Mutta varmasti noissa eri ruokien sietämisessä on yksilöllisiä eroja ja siten kannattaa tietysti koota oma ruokavalio niistä aineista, jotka eivät oireita aiheuta.
Hei!satutteko tietämään että jos on sappikiviä niin vaikuttaaks se raskaaksi tulemiseen??minulla on juuri samanlaiset oireet kuin sappikivet olisi,kipuja on mutta ei kauhean pahoja,ollut yli vuoden..olisi mukavaa kuulla tästä sairaudesta:)
- kivetön jo
monalis kirjoitti:
Hei!satutteko tietämään että jos on sappikiviä niin vaikuttaaks se raskaaksi tulemiseen??minulla on juuri samanlaiset oireet kuin sappikivet olisi,kipuja on mutta ei kauhean pahoja,ollut yli vuoden..olisi mukavaa kuulla tästä sairaudesta:)
kun poistetaan niin ei pitäs olla sappikivien takia kipuja mutta sappitiehye voi olla eri juttu.
- Nainen 40
kauppaan kirjoitti:
Kiitän vastauksestasi, siinä on minulle kullanarvoista tietoa.
Söin kipua ennen lounaaksi keitettyä kananmunaa kylmäsavulohen kera ja kananmuna on minulla ollut aina yksi mörkö. Syy saattoi siis olla tässä.
Taitaa minunkin olla parasta palata leikkausta edeltäneeseen ruokavalioon, vaikka toiveikkaasti olen uskaltautunut syömään jopa kokonaista omenaa, entistä kieltolistan ykköstä.
Minulla ei ole mitään lääkitystä, taitaa olla syytä käydä työterveyslääkärillä. Onko muuten olemassa muuta kivunlievittäjää kohtauksiin kuin Litalgin? Minun kokemukseni on, että se ei paljoakaan auttanut kun kohtaus oli kova.Jotkut lääkkeet myös aiheuttaa kohtauksen, olisiko ollut codesan-pohjainen, olin juuri sairaalassa ja siellä annettiin jotain kipulääkettä niin sain kohtauksen lääkkeen seurauksena.
Sappikohtauksiin auttaa litalgin, mutta se kannattaa ottaa heti ensioireiden tultua.
Minä voin syödä ulkolaisia omenoita yhden mutta kotimaisia vaan puolikkaan ennen kun san kohtauksen. - ultrassa
Omppu kirjoitti:
(sappirakon poistoleikkaus tehty)kuinka kivet työntyivät sappirakon kautta ulos, joten kyllä vaan kiviä voi muodostua edelleen leikkauksen jälkeenkin. En ymmärrä miksi tästä ei puhuta, ilmeisesti on harvinaista?
Panacod lääke aiheuttaa minulla mielettömät koliikkikivut ylävatsassa. - Omppu
ultrassa kirjoitti:
(sappirakon poistoleikkaus tehty)kuinka kivet työntyivät sappirakon kautta ulos, joten kyllä vaan kiviä voi muodostua edelleen leikkauksen jälkeenkin. En ymmärrä miksi tästä ei puhuta, ilmeisesti on harvinaista?
Panacod lääke aiheuttaa minulla mielettömät koliikkikivut ylävatsassa.Siis tarkoitatko, että sulla on poistoleikkauksen JÄLKEEN todettu ultrassa miten kivet tulevat ulos RAKOSTA??? Mitä siellä leikkauksessa on sitten poistettu, jos sappirakko näkyy ultrassa vielä sen jälkeenkin?
Käsittääkseni "oikeiden" sappikivien syntyminen ei edes ole mahdollista sen jälkeen, kun rakko on poistettu. Kolesterolikivet kasvavat pikkuhiljaa (10 millimetrisiksi jopa 2-5 vuotta), joten missä ihmeessä ne sitten pääsisivät kehittymään, kun rakkoa ei enää ole. Eivät ne valmiina tyhjästäkään ilmesty. Maksasta kun lähtee leikkauksen jälkeen vain "suora putki" pohjukaissuoleen, joten kyllä siellä menevät sappinesteen mukana myös kivien "rakennusainekset".
Sitä en käy kiistämään, etteikö rakon poistoleikkauksen jälkeenkin voisi saada sappikohtauksia - niistä on ihan riittävästi näyttöä. Mutta ovatko ne sitten kivien aiheuttamia onkin toinen juttu. Voisiko kyseessä olla ahtautuneet sappitiehyeet (kenties leikkauksessa arpeutuneet) vai olemattoman rakon supistelu (tai kouristelu), jonka laukaisee syömisen aiheuttama suolistohormonin eritys. Mene ja tiedä, näistä eivät lääketieteen ammattilaisetkaan kaiketi tiedä lopullista totuutta. - Vaikka sappirakko
Omppu kirjoitti:
Siis tarkoitatko, että sulla on poistoleikkauksen JÄLKEEN todettu ultrassa miten kivet tulevat ulos RAKOSTA??? Mitä siellä leikkauksessa on sitten poistettu, jos sappirakko näkyy ultrassa vielä sen jälkeenkin?
Käsittääkseni "oikeiden" sappikivien syntyminen ei edes ole mahdollista sen jälkeen, kun rakko on poistettu. Kolesterolikivet kasvavat pikkuhiljaa (10 millimetrisiksi jopa 2-5 vuotta), joten missä ihmeessä ne sitten pääsisivät kehittymään, kun rakkoa ei enää ole. Eivät ne valmiina tyhjästäkään ilmesty. Maksasta kun lähtee leikkauksen jälkeen vain "suora putki" pohjukaissuoleen, joten kyllä siellä menevät sappinesteen mukana myös kivien "rakennusainekset".
Sitä en käy kiistämään, etteikö rakon poistoleikkauksen jälkeenkin voisi saada sappikohtauksia - niistä on ihan riittävästi näyttöä. Mutta ovatko ne sitten kivien aiheuttamia onkin toinen juttu. Voisiko kyseessä olla ahtautuneet sappitiehyeet (kenties leikkauksessa arpeutuneet) vai olemattoman rakon supistelu (tai kouristelu), jonka laukaisee syömisen aiheuttama suolistohormonin eritys. Mene ja tiedä, näistä eivät lääketieteen ammattilaisetkaan kaiketi tiedä lopullista totuutta.poistettiin, sappitiehyeet ovat edelleen siellä missä pitääkin.
Itse en ole lääkäri, mutta useampi lääkäri on minulle sanonut, että kyllä sappikiviä voi edelleen muodostua, vaikka sappirakko on poistettu.
Minulla todellakin supistelee rankasti sappitiehyeet ja aiheuttavat kipua.
Löysin tällaisen artikkelin, jossa sanotaan loppukappaleessa, että sappitiehyeeseen voi jäädä kiviä leikkauksen jälkeen...
http://www.laakarilehti.fi/files/potilaansivu/SLL242006-2704.pdf - monalis
Vaikka sappirakko kirjoitti:
poistettiin, sappitiehyeet ovat edelleen siellä missä pitääkin.
Itse en ole lääkäri, mutta useampi lääkäri on minulle sanonut, että kyllä sappikiviä voi edelleen muodostua, vaikka sappirakko on poistettu.
Minulla todellakin supistelee rankasti sappitiehyeet ja aiheuttavat kipua.
Löysin tällaisen artikkelin, jossa sanotaan loppukappaleessa, että sappitiehyeeseen voi jäädä kiviä leikkauksen jälkeen...
http://www.laakarilehti.fi/files/potilaansivu/SLL242006-2704.pdfTäältä kyllä löytyy tietoa,mutta tietääkö etelleen kukaan voiko sappikivet vaikuttaa raskaaksi tulemiseen???
- vastaus:
monalis kirjoitti:
Täältä kyllä löytyy tietoa,mutta tietääkö etelleen kukaan voiko sappikivet vaikuttaa raskaaksi tulemiseen???
Ei vaikuta. Itseltäni leikattiin kivet 98 ja raskaaksi tulin siitä puolen vuoden kuluttua. :)
- micat
Minulla on sappirakko poistettu 20v, sitten ei minkäänlaisia oireita välillä näinä vuosina. Kunnes viime kesänä alkoi samantyyppiset kivut uudestaan tosin lievempinä kun pahinmoillaan oli sapen kanssa. Litalginia siihenkin ja kivut loppuivat. Lääkärin mukaan tavallista, että tulee sappikipuja vaikka itse sappirakko on poistettukin. Jotenka kyllä nuo on olleet sinulla todennäköisesti sapesta johtuvia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255