Noista nimistä en ole nähnyt keskustelua täällä. Mitä mieltä olette?
Piritta, Pirita?
15
1706
Vastaukset
- Täti
Ihan kivoja ja pirteitä nimiä kumpainenkin :)
- ja jos
saatte kaksoset, niin nimeksi voi kätevästi laittaa Pirita ja Lirita.
- piritta
olen itse piritta, ja lapsena en oikein pitänyt nimestäni. useasti sain selventää, että kirjoitetaan kahdella t-kirjaimella, kun meinasivat aina kirjoittaa pirita, eikä se lapsena ollut mukavaa... (varsinkin kun sukunimessäkin oli selvennettävää...) olisin mieluummin halunnut jonkin yleisemmän nimen. kuten kaikilla kavereillani oli...
nykyisin on kuitenkin niin paljon erikoisempiakin nimiä, joten tätä vaivaa tuskin lapsellesi tulisi.
moni on kuitenkin elämäni varrella useastikin nimistä puhuttaessa tai esitellessäni itseäni maininnut, että piritta on mukava nimi ja kiva kun ei ole hirveän yleinen.
nyt aikuisena olen kyllä ihan mielelläni piritta :) (ja olen kyllä antanut omalle pojallenikin ei-niin-yleisen nimen, joten eipä siitä minullekaan traumoja jäänyt!)
- Liisa-Maria
Nimet tulevat Birgitasta, joka tulee puolestaan nimestä Brigida. Lisäksi on vielä muodot Pirjetta ja Pirketta ja lyhennykset Pirja, Pirjo ja Pirkko.
Ruotsin 1300-luvulla elänyt Pyhä Birgitta on tehnyt nämä nimet meillä jo myöhäiskeskiajalla suosituiksi. Pyhä Birgitta on Euroopan suojeluspyhimys. Pyhä Birgitta oli ruotsalainen vallasnainen, laamannin puoliso, kahdeksan lapsen äiti ja leskeksi jäätyään myös nunna ja luostarijärjestön perustaja.- Eisiishaloo
Miksi näistä nimstä pitää pakolla vääntää suomalainen junttinimi?
- niih
Eisiishaloo kirjoitti:
Miksi näistä nimstä pitää pakolla vääntää suomalainen junttinimi?
Ensinnäkin nämä ovat mukautettu suomalaiseen suuhun sopiviksi. Sen jälkeen niistä tulee lempinimiä, jotka lopulta vakiintuvat ihan oikeiksi nimiksi.
Joskus jo alkuperäisistä nimistä on muotoutunut muualla lempinimi, jota sitten on sovellettu suomalaiseen suuhun sopivaksi.
Kertoisitko oman nimesi, niin katsotaan onko se suomalainen junttinimi vai oikea ja alkuperäinen?
- Piritta
Nimeni on Piritta. Lapsena nimi oli mielestäni ihan tyhmä, olisin halunnut olla jotain tavallisempaa. Nykyään olen erittäin ylpeä suht harvinaisesta nimestäni. Vaikkakin saan aina tavata; tavallinen P ja kaksi T:tä :)
- mr65
Kaunis nimi mutta outo mulle. Mies -65.
- Hölökkälä
Tulee mieleen piri ja maalaisuus.
- Pastaralla
Nimeni on Pitsetta, mielestäni voisitte antaa saman.
- niih
Valehtelet, sellaista nimeä ei ole koskaan annettu Suomessa kenellekään. (Lähde: Väestörekisterikeskus)
- Pastaralla
niih kirjoitti:
Valehtelet, sellaista nimeä ei ole koskaan annettu Suomessa kenellekään. (Lähde: Väestörekisterikeskus)
Se on lempinimeni. Oikea nimeni on Raija-Kaarina.
- Ceijo-Cullinen
Piri horen nimi.
- Huaaaaanoltakuulostaa
Itse en ole koskaan pitänyt Pirita-nimestä. Yhtään Pirittaa en tunne. Silloin kun nimi alkoi 70-luvulla yleistymään, se tuntui teennäiseltä ja siltä se tuntuu vieläkin. Nimi ei myöskään ole ääntämykseltään soinnikas. Sellainen töks, töks, töks. Enkä muutoinkaan pidä nimistä, joissa on P- tai R-kirjain.
- Dgjlkhhkl
Tulee mieleen pirikelĺo....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup675710Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1344264Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.971886- 631435
- 2611137
- 471122
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E126979Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim45802Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast31753Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.39715