Piritta, Pirita?

Mamma78

Noista nimistä en ole nähnyt keskustelua täällä. Mitä mieltä olette?

15

1499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti

      Ihan kivoja ja pirteitä nimiä kumpainenkin :)

    • ja jos

      saatte kaksoset, niin nimeksi voi kätevästi laittaa Pirita ja Lirita.

      • piritta

        olen itse piritta, ja lapsena en oikein pitänyt nimestäni. useasti sain selventää, että kirjoitetaan kahdella t-kirjaimella, kun meinasivat aina kirjoittaa pirita, eikä se lapsena ollut mukavaa... (varsinkin kun sukunimessäkin oli selvennettävää...) olisin mieluummin halunnut jonkin yleisemmän nimen. kuten kaikilla kavereillani oli...
        nykyisin on kuitenkin niin paljon erikoisempiakin nimiä, joten tätä vaivaa tuskin lapsellesi tulisi.
        moni on kuitenkin elämäni varrella useastikin nimistä puhuttaessa tai esitellessäni itseäni maininnut, että piritta on mukava nimi ja kiva kun ei ole hirveän yleinen.
        nyt aikuisena olen kyllä ihan mielelläni piritta :) (ja olen kyllä antanut omalle pojallenikin ei-niin-yleisen nimen, joten eipä siitä minullekaan traumoja jäänyt!)


    • Liisa-Maria

      Nimet tulevat Birgitasta, joka tulee puolestaan nimestä Brigida. Lisäksi on vielä muodot Pirjetta ja Pirketta ja lyhennykset Pirja, Pirjo ja Pirkko.

      Ruotsin 1300-luvulla elänyt Pyhä Birgitta on tehnyt nämä nimet meillä jo myöhäiskeskiajalla suosituiksi. Pyhä Birgitta on Euroopan suojeluspyhimys. Pyhä Birgitta oli ruotsalainen vallasnainen, laamannin puoliso, kahdeksan lapsen äiti ja leskeksi jäätyään myös nunna ja luostarijärjestön perustaja.

      • Eisiishaloo

        Miksi näistä nimstä pitää pakolla vääntää suomalainen junttinimi?


      • niih
        Eisiishaloo kirjoitti:

        Miksi näistä nimstä pitää pakolla vääntää suomalainen junttinimi?

        Ensinnäkin nämä ovat mukautettu suomalaiseen suuhun sopiviksi. Sen jälkeen niistä tulee lempinimiä, jotka lopulta vakiintuvat ihan oikeiksi nimiksi.
        Joskus jo alkuperäisistä nimistä on muotoutunut muualla lempinimi, jota sitten on sovellettu suomalaiseen suuhun sopivaksi.

        Kertoisitko oman nimesi, niin katsotaan onko se suomalainen junttinimi vai oikea ja alkuperäinen?


    • Piritta

      Nimeni on Piritta. Lapsena nimi oli mielestäni ihan tyhmä, olisin halunnut olla jotain tavallisempaa. Nykyään olen erittäin ylpeä suht harvinaisesta nimestäni. Vaikkakin saan aina tavata; tavallinen P ja kaksi T:tä :)

    • mr65

      Kaunis nimi mutta outo mulle. Mies -65.

    • Hölökkälä

      Tulee mieleen piri ja maalaisuus.

    • Pastaralla

      Nimeni on Pitsetta, mielestäni voisitte antaa saman.

      • niih

        Valehtelet, sellaista nimeä ei ole koskaan annettu Suomessa kenellekään. (Lähde: Väestörekisterikeskus)


      • Pastaralla
        niih kirjoitti:

        Valehtelet, sellaista nimeä ei ole koskaan annettu Suomessa kenellekään. (Lähde: Väestörekisterikeskus)

        Se on lempinimeni. Oikea nimeni on Raija-Kaarina.


    • Ceijo-Cullinen

      Piri horen nimi.

    • Huaaaaanoltakuulostaa

      Itse en ole koskaan pitänyt Pirita-nimestä. Yhtään Pirittaa en tunne. Silloin kun nimi alkoi 70-luvulla yleistymään, se tuntui teennäiseltä ja siltä se tuntuu vieläkin. Nimi ei myöskään ole ääntämykseltään soinnikas. Sellainen töks, töks, töks. Enkä muutoinkaan pidä nimistä, joissa on P- tai R-kirjain.

    • Dgjlkhhkl

      Tulee mieleen pirikelĺo....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      51
      3636
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2098
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1584
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1434
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1391
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1312
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1208
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1079
    10. 23
      1059
    Aihe