Piritta, Pirita?

Noista nimistä en ole nähnyt keskustelua täällä. Mitä mieltä olette?
151992
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 15

Vanhimmat

Ihan kivoja ja pirteitä nimiä kumpainenkin :)

Äänestä

saatte kaksoset, niin nimeksi voi kätevästi laittaa Pirita ja Lirita.

Äänestä
  • olen itse piritta, ja lapsena en oikein pitänyt nimestäni. useasti sain selventää, että kirjoitetaan kahdella t-kirjaimella, kun meinasivat aina kirjoittaa pirita, eikä se lapsena ollut mukavaa... (varsinkin kun sukunimessäkin oli selvennettävää...) olisin mieluummin halunnut jonkin yleisemmän nimen. kuten kaikilla kavereillani oli...
    nykyisin on kuitenkin niin paljon erikoisempiakin nimiä, joten tätä vaivaa tuskin lapsellesi tulisi.
    moni on kuitenkin elämäni varrella useastikin nimistä puhuttaessa tai esitellessäni itseäni maininnut, että piritta on mukava nimi ja kiva kun ei ole hirveän yleinen.
    nyt aikuisena olen kyllä ihan mielelläni piritta :) (ja olen kyllä antanut omalle pojallenikin ei-niin-yleisen nimen, joten eipä siitä minullekaan traumoja jäänyt!)

Äänestä

Nimet tulevat Birgitasta, joka tulee puolestaan nimestä Brigida. Lisäksi on vielä muodot Pirjetta ja Pirketta ja lyhennykset Pirja, Pirjo ja Pirkko.

Ruotsin 1300-luvulla elänyt Pyhä Birgitta on tehnyt nämä nimet meillä jo myöhäiskeskiajalla suosituiksi. Pyhä Birgitta on Euroopan suojeluspyhimys. Pyhä Birgitta oli ruotsalainen vallasnainen, laamannin puoliso, kahdeksan lapsen äiti ja leskeksi jäätyään myös nunna ja luostarijärjestön perustaja.

Äänestä
  • Miksi näistä nimstä pitää pakolla vääntää suomalainen junttinimi?

Äänestä

• Eisiishaloo kirjoitti:

Miksi näistä nimstä pitää pakolla vääntää suomalainen junttinimi?

Ensinnäkin nämä ovat mukautettu suomalaiseen suuhun sopiviksi. Sen jälkeen niistä tulee lempinimiä, jotka lopulta vakiintuvat ihan oikeiksi nimiksi.
    Joskus jo alkuperäisistä nimistä on muotoutunut muualla lempinimi, jota sitten on sovellettu suomalaiseen suuhun sopivaksi.

Kertoisitko oman nimesi, niin katsotaan onko se suomalainen junttinimi vai oikea ja alkuperäinen?

Äänestä

Nimeni on Piritta. Lapsena nimi oli mielestäni ihan tyhmä, olisin halunnut olla jotain tavallisempaa. Nykyään olen erittäin ylpeä suht harvinaisesta nimestäni. Vaikkakin saan aina tavata; tavallinen P ja kaksi T:tä :)

Äänestä

Kaunis nimi mutta outo mulle. Mies -65.

Äänestä

Tulee mieleen piri ja maalaisuus.

Äänestä

Nimeni on Pitsetta, mielestäni voisitte antaa saman.

Äänestä
  • Valehtelet, sellaista nimeä ei ole koskaan annettu Suomessa kenellekään. (Lähde: Väestörekisterikeskus)

Äänestä

• niih kirjoitti:

Valehtelet, sellaista nimeä ei ole koskaan annettu Suomessa kenellekään. (Lähde: Väestörekisterikeskus)

Se on lempinimeni. Oikea nimeni on Raija-Kaarina.

Äänestä

Piri horen nimi.

Äänestä

Itse en ole koskaan pitänyt Pirita-nimestä. Yhtään Pirittaa en tunne. Silloin kun nimi alkoi 70-luvulla yleistymään, se tuntui teennäiseltä ja siltä se tuntuu vieläkin. Nimi ei myöskään ole ääntämykseltään soinnikas. Sellainen töks, töks, töks. Enkä muutoinkaan pidä nimistä, joissa on P- tai R-kirjain.

Äänestä

Tulee mieleen pirikelĺo....

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Mamma78 kirjoitti:

Noista nimistä en ole nähnyt keskustelua täällä. Mitä mieltä olette?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu