Vanha lattiakaivo.

Juhani.

Mistä saisi tietoa, miten korotus tehdään oikein
vanhaan valurautaiseen lattiakaivoon.

Valmistajien sivuilla on ohjeita, miten muovi-
tötterö ja tiiviste painetaan kaivoon.
Kaivo on yleensä saman valmistajan samaa sarjaa,
muovia.

Tarvitsisin ne oikeat ohjeet, jotta voin
valvoa työn laatua. Pelkkä tötteron painaminen
kaivoon ei riitä.

14

17391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tenhos

sieltä sain itse neuvon.

• Remonttiapu

Ainut oikea tapa tehdä tuo on poistaa se vanha valurautainen kaivo ja laittaa tilalle uusi joka on vedeneristykseen sopiva.
      Jos jostain kumman syystä noin ei tehdä, niin piikkaa kaivon ( korokkeen) ympärille tilaa, puhdista sen kaivon reuna huolellisesti, hio, laita Masa liimamassaa reilusti ja paina siihen koroke. Vala ympärykset liimamassan kuivuttua, ja pidä huoli ettei valu liikuta rakennelmaa. Ja sitten vain toivot ettei se ala heti ensimmäisenä vuonna vuotaa jolloin koko kylppäriremppa alkaisi alusta.
      Tietääkseni Kiilto kyllä antaa tuohon puuhaan ohjeet mutta ei takaa lopputulosta vaikka sitä on testattu.
      Itse olen joutunut joskus tuollaisen tekemään kun vanha kaivo oli niin syvällä että oli todellinen vaara tehdä alakerran kattoon reikä vanhan kaivon poistohommassa. Jos kuitenkaan järkisyytä ei valurautakaivon jättämiselle ole niin ehdottomasti uusi kaivo.
      [email protected]

• muovisen

Alunperinkään valurautaisen kaivon ympärys laatoituksen kanssa ei ole tiivis eli kaivon ympärillä lattiarakenteessa on kosteutta. Muovimaton kanssa lienee tiiviimpi.

Omassa rempassa piikkasin kaivon pois ja vaihdoin tilalle muovisen.
      Laatoittaja tarkisteli ennen purkamista pintakosteusmittarilla ja tulos oli, että hyvältä vaikuttaa - ei ole kosteuden kanssa ongelmaa, voidaan laittaa pelkkä jatko-osa. Asiaa mietittyäni ja kun olin purkanut laatat pois, piikkasin myös kaivon ympärystän auki. Ja olipa hyvä, että piikkasin - märkää oli vaikka kuinka pintalaatan alla kaivon ympärillä.

Alkuperäinen rakenne oli siis valurautakaivo jossa kuparista tehty korokerengas. Lattiassa laatoitus. Laatoituksen ja kuparirenkaan välinen tiivistys - mikä se on?

• santtu

samaa mieltä parin edellisen kirjoittajan kanssa, eli vanha kaivo pois, ja uusi muovikaivo tilalle, näin vältyt monelta ongelmalta. Tietysti pitää huolehtia että uusi kaivo liitetään tiiviisti vanhaan putkistoon, mutta ammattimies kyllä saa sen tehtyä.

• RaakaRane

Vanhojen valurautaviemäreiden heikoin lenkki on lattiakaivo. Vaihda ihmeessä se muoviseen, jottei tarvitse piikata uutta kylppärin lattiaa parin vuoden sisällä veks.

• Remontin tehnyt

Jos lattiakaivo ei ole suihkun alla vaan lisäksi tulee suihkunurkka tai -kaappi, harkitse tarkkaan ennen kuin lähdet piikkaamaan kaivoa irti. Voit tuoda suihkun vedet 32 mm PP putkella pinta-asennuksenakin ja mutkalla kaivoon, jolloin korotusrenkaan tehtäväksi jää lähinnä estää tulvivan veden pääsy rakenteisiin. Lisäksi; VASTUU LATTIAKAIVOSTA SÄILYY TALOYHTIÖLLÄ.

Jos piikkaat kaivon auki, olet vastuussa myös käsiin murenevista putkista jne. ja parhaillaan putkimiehen lasku on suurempi kuin koko muu remontti. Lisäksi "parhaassa tapauksessa" kaivo tippuu alakerran naapurin katon läpi, jolloin olet vastuussa siitäkin korjauksesta.

Valurautakaivosta saa siistin hiomalla irtoruosteet pois. Tämän jälkeen Novorex (autotarvikekaupasta) ruosteenmuuntoaine, pari käsittelyä. Pintaan valkoinen Rostex- ruosteenestomaali kahteen kertaan. Anna kuivua kunnolla välissä. Korokerenkaan ja valurautakaivon välinen sauma Masa- liimamassalla (parempiakin aineita on, mutta tällä se on Kiilto Oy:n ohjeiden mukainen.

Toivottavasti tästä apua.

• myös remontoinut

Harkitse siis tarkkaan ennen kuin jätät valurautakaivon sinne. Koska jos jätät toimit vastoin nykyisiä ohjeita ja olet vastuussa jos vesivahinko pääsee tapahtumaan. Vesi voi pahimmassa tapauksessa mennä läpi ja alakerran kattoon tulee vaurioita ja olet vastuussa myös siitä remontista. Eikä vakuutus korvaa jos on väärin tehty, ei siis valurautakaivoa vaan vaihda uuteen. Vain näin vastuu on taloyhtiöllä, väärin remontoidussa vastuu siirtyy sinulle eikä kuten edellinen väitti säilyvän taloyhtiöllä.

• Remontin tehnyt 2

Kaikki uusiksi vaan. Piikkaat auki ja uusit myös keittiön valurautaputket samalla, muuten ei tule kunnollista. Myös käyttövesiputket kannattaa uusia, kun hommaan on kerran ryhdytty.

• Remonttihemmo

Ensin otat selvää talosi isännöitsijältä mitä saat ja voit tehdä.
        Valurautakanteen saa ja voi liittää muovisen korotusrenkaan, esim. artexin sivuilla ohjeet. Kyseessähän on vanhan korjaus eikä uuden rakentaminen.
        Jos yhtiössäsi putkiremontin tarve seuraavan 10 vuoden aikana ei välttämättä kannata valurautaputkia piikata pois.
        Parikin putkimiestä kertonut uusien putkistojen pois piikkauksesta koko talon putkistoremontin yhteydessä. Itselläni tulevaan kylppäriin valurautaan korotusrengas Sika FC 11 kiinni ja lattiavalu/tasoitus.

• Provoilua
        Remonttihemmo kirjoitti:

Ensin otat selvää talosi isännöitsijältä mitä saat ja voit tehdä.
        Valurautakanteen saa ja voi liittää muovisen korotusrenkaan, esim. artexin sivuilla ohjeet. Kyseessähän on vanhan korjaus eikä uuden rakentaminen.
        Jos yhtiössäsi putkiremontin tarve seuraavan 10 vuoden aikana ei välttämättä kannata valurautaputkia piikata pois.
        Parikin putkimiestä kertonut uusien putkistojen pois piikkauksesta koko talon putkistoremontin yhteydessä. Itselläni tulevaan kylppäriin valurautaan korotusrengas Sika FC 11 kiinni ja lattiavalu/tasoitus.

Olen samaa mieltä, että valurautakaivollakin pärjää. En myöskään ymmärrä aiemman kirjoittajan näkemystä, että valurautakaivo siirtyy osakkaan vastuulle jos siihen ei kuitenkaan kosketa missään vaiheessa. Jos korokerenkaan laitossa tai työssä muuten tyritään niin osakas vastaa mutta muuten rakenteet on yhtiön vastuulla. Tottakai jos rahaa löytyy niin voi putket vaihtaa.

• ITE K

Valurautaiset lattiakaivot ovat aivan käyttökelpoisia, kun suorittaa oikein uuden korokerenkaan asennuksen
      saa hyvän lopputuloksen vuosikymmeniksi eteenpäin. Asenus on tehtäv mm seuraavasti.
      Puhdista vanha kaivo irtoavasta epäpuhtauksista tai mahdollisesta ruosteesta, suojaa ruostuneet kohdat ruostesuojamaalilla, ja anna kuivua. Paina uusi korokerengas (upovieser)valurautakaivon huullokseen, ja liimaa ne keskenään Masa liimamassalla, siten että tee palko muovikaivon ja valukaivon saumaan molemmille puolille
      n 10mm muotoile palko vaikka sormella, näin varmistut tiiviistä saumasta. Sauma jää elastiseksi ja kestää varmasti. tämän jälkeen voit valaa tai tasoittaa kaivon ympäristön, ja asentaa vesieristyksen, jonka saa oikeaoppisesti liitettyä korokerenkaaseen. Olen itse tehnyt kyseisiä ratkaisuja useita vuosien varrella.

• Remontti edessä

Valurautakaivoja ei ole aluperin suuniteltu korotettaviksi päin vastoin kuin muoviset lattiakaivot. Tästä syystä valurautaukaivoissa ei ole tätä tukevaa muotoilua. Raudalla ja muovilla on myös eri lämpölaajenemiskerroin, joten liitos tulee aivan varmasti liikkumaan. Jos valurautaisen lattiakaivon korottaa korokerenkaalla, niin tiivistys tehdään käytännössä elastisella liimamassalla, kuten edellä on kerrottu. Yksikään valmistaja ei kutienkaan anna noille liimamassoille ja niiden elastisuudelle muutamaa vuotta pidenpää takuuta, jos sitäkään. Mitä tapahtuukaan, kun massa vanhenee ja repeää?

Minua kiinnostaisi tietää, mihin määräykseen tarkkaan ottaen viitataan, kun sanotaan, että valurautakaivoa ei saa korottaa? Rakennusmääräys (Kosteus) ei sano sitä suoraan vaan välillisesti.

• Paikallisvalvoja
        Remontti edessä kirjoitti:

Valurautakaivoja ei ole aluperin suuniteltu korotettaviksi päin vastoin kuin muoviset lattiakaivot. Tästä syystä valurautaukaivoissa ei ole tätä tukevaa muotoilua. Raudalla ja muovilla on myös eri lämpölaajenemiskerroin, joten liitos tulee aivan varmasti liikkumaan. Jos valurautaisen lattiakaivon korottaa korokerenkaalla, niin tiivistys tehdään käytännössä elastisella liimamassalla, kuten edellä on kerrottu. Yksikään valmistaja ei kutienkaan anna noille liimamassoille ja niiden elastisuudelle muutamaa vuotta pidenpää takuuta, jos sitäkään. Mitä tapahtuukaan, kun massa vanhenee ja repeää?

Minua kiinnostaisi tietää, mihin määräykseen tarkkaan ottaen viitataan, kun sanotaan, että valurautakaivoa ei saa korottaa? Rakennusmääräys (Kosteus) ei sano sitä suoraan vaan välillisesti.

Valurautakaivon ja muovisen korokerenkaan yhdistelmä on sekasikiö, jota ei kannata tehdä kuin aivan äärimmäisessä tapauksessa. Totta on, että ainakin Kiilto ja Ardex ovat julkaisseet siitä ohjeen, mutta kumpikaan ei tietenkään anna takuuta liitoksen toimivuudesta. Noita liitoksia on toki tutkittu VTT:llä laboratorio-olosuhteissa ja tiiviiksi todettu. Kun liitoksen onnistuminen työmaaolosuhteissa kuitenkin riippuu tekijän kyvystä ja halusta valurautakaivon puhdistamiseen, niin lienee selvää, ettei sellaiselle toteutukselle tuotteiden valmistajat voi takuuta antaa.

Kun kaivo on niin ruosteessa, että sitä pitää hiota ja käsitellä ruosteenestomaaleilla, niin ei sen kaivon tiiviyden pettäminen muutoinkaan enää kaukana ole.

Ammattitaitoinen tekijä tarvitsee kaivon vaihtamiseen noin puoli työpäivää, mikäli viemäreitä ei tarvitse uusia. Joskus se käy nopeamminkin. Ja ammattitaitonen tekijä osaa vaihtaa kaivon niin, ettei alakerran katto vaurioidu. Ja se uusi kaivo maksaa muutaman hassun kympin.

Itse en hyväksy vanhan valurautakaivon jättämistä missään tapauksessa.

• kari789
        Paikallisvalvoja kirjoitti:

Valurautakaivon ja muovisen korokerenkaan yhdistelmä on sekasikiö, jota ei kannata tehdä kuin aivan äärimmäisessä tapauksessa. Totta on, että ainakin Kiilto ja Ardex ovat julkaisseet siitä ohjeen, mutta kumpikaan ei tietenkään anna takuuta liitoksen toimivuudesta. Noita liitoksia on toki tutkittu VTT:llä laboratorio-olosuhteissa ja tiiviiksi todettu. Kun liitoksen onnistuminen työmaaolosuhteissa kuitenkin riippuu tekijän kyvystä ja halusta valurautakaivon puhdistamiseen, niin lienee selvää, ettei sellaiselle toteutukselle tuotteiden valmistajat voi takuuta antaa.

Kun kaivo on niin ruosteessa, että sitä pitää hiota ja käsitellä ruosteenestomaaleilla, niin ei sen kaivon tiiviyden pettäminen muutoinkaan enää kaukana ole.

Ammattitaitoinen tekijä tarvitsee kaivon vaihtamiseen noin puoli työpäivää, mikäli viemäreitä ei tarvitse uusia. Joskus se käy nopeamminkin. Ja ammattitaitonen tekijä osaa vaihtaa kaivon niin, ettei alakerran katto vaurioidu. Ja se uusi kaivo maksaa muutaman hassun kympin.

Itse en hyväksy vanhan valurautakaivon jättämistä missään tapauksessa.

Vaihdetaanko se vanha valurautakaivo sitten uuteen valurautaiseen.
        Jos tilalle vaihtaa muovisen, niin eikö se sitten liittyisi valurautaputkeen eli olisi taas sekasikiö.

Onko kaivon liittäminen vanhaan putkeen helpompi, kuin korokerenkaan liittäminen kaivoon ?

Edellä kerrottiin, että valurautakaivo ei ole tarkoitettu korotettavaksi. Kyllä ne käytännössä ovat kuitenkin usein syvällä ja korotus on tehty kuparisella korokerenkaalla, joka on tiivistety piellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe