mennessään samaan sänkyyn 9 vuotiaan vaimonsa kanssa. Niin sanovat muslimit. Oppia ikä kaikki sanovat suomalaiset.
Muhammed teki esimerkillisen teon
33
1629
Vastaukset
...Jeesuksen äiti mennessään naimisiin 12-vuotiaana.
- Esko
vaikka asiasta ei ole mitään varmaa tietoa. Perimätieto voi olla milloin tahansa keksittyä. Sinä itsekin keksit uutta perimätietoa täällä koko ajan.
- Tuija-Sisko
Olen myös kuullut väitettävän Marian olleen 12-vuotias, korkeintaan 14-15 vuotta tullessaan Pyhästä Hengestä raskaaksi ja avioituessaan Joosefin kanssa (jonka iästä olisi kiinnostava tietää myös todisteita; oliko hän keski-ikäinen, vanhus vai nuorukainen?)
Asia olisi ymmärrettävämpi, mikäli Joosef olisi ollut 16-vuotias nuorukainen, mutta jos hän oli keski-ikäinen, niin pedofilialtahan tuokin kuullostaa. Jumala vielä unen kautta käski Joosefin mennä naimisiin Marian kanssa. Tasapuolisuuden nimissä voimme siis Muhammadin lisäksi kutsua pedofiiliksi myös Joosefia (joka sai ohjeensa enkeliltä!)
Tiedätkö sinä Aabra-ham mitään varsinaisia todisteita väitteellesi, että Maria olisi ollut juuri 12-vuotias? Olisi kiinnostavaa tietää. Itse olen kuullut perusteluina sitä yleistä käsitystä, että tuohon aikaan neitsyet menivät naimisiin 12-15-vuotiaina. 16-vuotias olikin jo sitten vanhapiika. - Sananvapaus
Tuija-Sisko kirjoitti:
Olen myös kuullut väitettävän Marian olleen 12-vuotias, korkeintaan 14-15 vuotta tullessaan Pyhästä Hengestä raskaaksi ja avioituessaan Joosefin kanssa (jonka iästä olisi kiinnostava tietää myös todisteita; oliko hän keski-ikäinen, vanhus vai nuorukainen?)
Asia olisi ymmärrettävämpi, mikäli Joosef olisi ollut 16-vuotias nuorukainen, mutta jos hän oli keski-ikäinen, niin pedofilialtahan tuokin kuullostaa. Jumala vielä unen kautta käski Joosefin mennä naimisiin Marian kanssa. Tasapuolisuuden nimissä voimme siis Muhammadin lisäksi kutsua pedofiiliksi myös Joosefia (joka sai ohjeensa enkeliltä!)
Tiedätkö sinä Aabra-ham mitään varsinaisia todisteita väitteellesi, että Maria olisi ollut juuri 12-vuotias? Olisi kiinnostavaa tietää. Itse olen kuullut perusteluina sitä yleistä käsitystä, että tuohon aikaan neitsyet menivät naimisiin 12-15-vuotiaina. 16-vuotias olikin jo sitten vanhapiika.sanoo Marian olleen 13-vuotiaan synnyttäessään. Ja samainen perimätieto väittää, että Joosef ei "koskenut" Mariaan. Siispä mikäli kristinusko on oikeassa, niin Joosef ei ollut pedofiili.
Mutta, niin tai näin, niin Joosef ei ole kristinuskon profeetta tai perustaja, eikä hänen mahdollinen pedofiiliytensä toimi esimerkkinä kristityille. Muhametti sen sijaan oli kiistatta lapseensekaantuja ja kuitenkin muslimit väittävät hänen olleen täydellinen esimerkki muslimille.
Kisäksi on huomioitava, että 13-vuotias on huomattavasti kypsempi kohde pedofiilille kuin 9-vuotias. Irwin Goodman sai tuomion 13-vuotiaaseen sekaantumisesta, vaikka ainakin Irwinin sanojen mukaan tyttö oli niin naisen näköinen, että hän piti tyttöä "laillisena". - Pyhä Henki,
Tuija-Sisko kirjoitti:
Tiedätkö sinä Aabra-ham mitään varsinaisia todisteita väitteellesi, että Maria olisi ollut juuri 12-vuotias? Olisi kiinnostavaa tietää. Itse olen kuullut perusteluina sitä yleistä käsitystä, että tuohon aikaan neitsyet menivät naimisiin 12-15-vuotiaina. 16-vuotias olikin jo sitten vanhapiika.vaan puolukka:
"50. Marjatta syö puolukan ja alkaa odottaa lasta. Hänen synnyttämästään pojasta tulee Karjalan kuningas. Väinämöinen suuttuu ja lähtee Kalevalasta."
Minä ainakin uskon enempi suomalaisen, kuin juutalaiseen kansantarustoon. Kehotan teitä kaikkia muitakin luottamaan Suomessa luotuun tarinaan, onhan Kalevala täyskotimainen luomutuote. - Kommunisti-muslimi
Miksi et ota kantaa itse aiheeseen ja asia-argumentein osoita avaajan kirjoitusta vääräksi?
- Najis-kafir
Väität siis, että Jeesuksen äiti oli 12-vuotias hänen mennessään naimisiin.
Ole hyvä ja perustele väitteesi! Tuija-Sisko kirjoitti:
Tiedätkö sinä Aabra-ham mitään varsinaisia todisteita väitteellesi, että Maria olisi ollut juuri 12-vuotias? Olisi kiinnostavaa tietää. Itse olen kuullut perusteluina sitä yleistä käsitystä, että tuohon aikaan neitsyet menivät naimisiin 12-15-vuotiaina. 16-vuotias olikin jo sitten vanhapiika.Samoin kuin Aichankin avioikä on vanha perimätieto.
Olennaista on, että sen paremmin Jeesuksen äidin kuin Muhammedin yhden vaimonkaan oletetut avioitumisiät eivät herättäneet omina aikoinaan tai pitkään myöhempäänkään minkäänlaista kummastusta saati paheksuntaa. Ne vastasivat omien aikojensa ja yhteiskuntiensa lakeja ja vallitsevia tapoja. Tuolloin naiset naitettiin usein hyvinkin nuorina tyttöinä. Johtui sen ajan yhteiskunnallis-taloudellisista olosuhteista.
Muhammed ei siis rikkonut aikansa eikä kulttuurinsa tapoja ja uskomuksia vastaan mennessään naimisiin Aichan kanssa. Sen paremmin näitä tapoja ja uskomuksia ei rikkonut Joosefkaan.
Nykyinen, lähinnä rikkaissa hyvinvointivaltioissa vallitseva käsitys lapsuuden ja aikuisuuden välisestä erosta on aika nuori; se alkoi syntyä vasta valistusajan myötä eli 1700-luvulla ja omaksuttiin varsin hitaasti elintason kohotessa ja naisten koulutuksen ja oikeuksien lisääntyessä. Köyhemmissä maissahan on yhä paljon meidän käsityksistämme poikkeavia käsityksiä tästä seikasta. Olosuhteet ovat niin erilaiset rikkailla ja köyhillä.- Tuija-Sisko
Aabra-ham kirjoitti:
Samoin kuin Aichankin avioikä on vanha perimätieto.
Olennaista on, että sen paremmin Jeesuksen äidin kuin Muhammedin yhden vaimonkaan oletetut avioitumisiät eivät herättäneet omina aikoinaan tai pitkään myöhempäänkään minkäänlaista kummastusta saati paheksuntaa. Ne vastasivat omien aikojensa ja yhteiskuntiensa lakeja ja vallitsevia tapoja. Tuolloin naiset naitettiin usein hyvinkin nuorina tyttöinä. Johtui sen ajan yhteiskunnallis-taloudellisista olosuhteista.
Muhammed ei siis rikkonut aikansa eikä kulttuurinsa tapoja ja uskomuksia vastaan mennessään naimisiin Aichan kanssa. Sen paremmin näitä tapoja ja uskomuksia ei rikkonut Joosefkaan.
Nykyinen, lähinnä rikkaissa hyvinvointivaltioissa vallitseva käsitys lapsuuden ja aikuisuuden välisestä erosta on aika nuori; se alkoi syntyä vasta valistusajan myötä eli 1700-luvulla ja omaksuttiin varsin hitaasti elintason kohotessa ja naisten koulutuksen ja oikeuksien lisääntyessä. Köyhemmissä maissahan on yhä paljon meidän käsityksistämme poikkeavia käsityksiä tästä seikasta. Olosuhteet ovat niin erilaiset rikkailla ja köyhillä.Meidän aikanamme sekä Joosef että Muhammad voidaan katsoa toiminnaltaan pedofiileiksi. Turha selitellä, että Joosef ei maannut Marian kanssa tämän ollessa vasta 12-vuotias. Mikäli ei olisi tullut Marialle Jeesuksen raskautta, niin Joosefhan olisi ilman muuta maannut Marian. Ja enkeli vielä kehotti Joosefia ottamaan Marian puolisokseen, joten Raamattukin siis tuntee "jumalallisen" oikeutuksen aikuisen miehen maata n. 12-vuotias tyttö.
Onko tuo sitten oikein vai väärin, niin vaikea kysymys. En ole koskaan ajatellut kristittyjen rakasta joulukertomusta pedofiili-Joosefin kannalta enkä ole Joosefia pedofiiliksi aiemmin kutsunut enkä haluaisi nytkään niin tehdä. Mutta tasapuolisuuden nimissä väkisin kun rehdisti ajattelee, niin yhtälailla kristinuskostakin löytyy pedofiliaa kuin Muhammadin toimista.
No niin, Aisha oli kolme vuotta nuorempi kuin Maria, joo joo. Tyttölapsetkin kehittyvät niin eri tahtia. Minä rupesin mielikuvissani kuvittelemaan miehen ja naisen välistä rakastelua 11-vuotiaana ala-asteen viidennellä. Tuon vuoden aikana muutenkin koin valtavan myllerryksen ja jälkeenpäin katson tuon vuoden murrosikäni aluksi ja lapsuuden leikkien taakse jäämisen ajaksi. Kuukautiset tulivat 12-vuotiaana.
En tietysti olisi nykymittapuun mukaan henkisesti ollut kypsä vielä 11-vuotiaana avioliittoon ja seksiin. En tässä nyt väitä, että hyväksyisin keski-ikäisen miehen ja teinitytön välisen seksin, kunhan vain pohdiskelen.
Toki voi nousta ajatus, että onko sitten kristinuskokin ihan saatanasta, kun kerran Jumalan käskystä nuori Maria oli avioliitossa perimätiedon mukaan vanhemman miehen kanssa. Kiinnostava kysymys, mutta niin aivopesty olen omaan kristinuskooni, etten pysty hylkäämään uskoani tuon asian tähden. Samoin ei varmaan musliminkaan usko virheettömään islamiin kaadu sillä, että Muhammad harrasti seksiä 9-vuotiaan kanssa. Olemmeko sitten typeryksiä kaikki uskovat, sekä kristityt että muslimit, uskoessamme omiin pyhiin kirjoihimme, hohhoijaa, ajatukseni eivät nyt oikein etene... - Esko
Aabra-ham kirjoitti:
Nykyinen, lähinnä rikkaissa hyvinvointivaltioissa vallitseva käsitys lapsuuden ja aikuisuuden välisestä erosta on aika nuori; se alkoi syntyä vasta valistusajan myötä eli 1700-luvulla ja omaksuttiin varsin hitaasti elintason kohotessa ja naisten koulutuksen ja oikeuksien lisääntyessä. Köyhemmissä maissahan on yhä paljon meidän käsityksistämme poikkeavia käsityksiä tästä seikasta. Olosuhteet ovat niin erilaiset rikkailla ja köyhillä.>>Nykyinen, lähinnä rikkaissa hyvinvointivaltioissa vallitseva käsitys lapsuuden ja aikuisuuden välisestä erosta on aika nuori; se alkoi syntyä vasta valistusajan myötä eli 1700-luvulla ja omaksuttiin varsin hitaasti elintason kohotessa ja naisten koulutuksen ja oikeuksien lisääntyessä.
Raamatusta selviää, että lapsuuden ja aikuisuuden välinen ero tunnettiin hyvin.
1. Kor. 13:11
Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
Lapsi 520 kertaa
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1169589937397&search=laps*&rng=0&submit1=Hae&ref=Fil. 4:19&ctx=-1&mod1=FinPR&mod2=&mod3=
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=1. Kor. 7:36&rnd=1169590484195
1. Kor. 7:36
Mutta jos joku arvelee tekevänsä väärin tytärtänsä kohtaan, joka on täydessä naima-iässä, ja jos kerran sen pitää tapahtua, niin tehköön, niinkuin tahtoo; ei hän syntiä tee: menkööt naimisiin.
Tuom. 16:15
Niin nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä saatat sanoa: 'Minä rakastan sinua', vaikka sydämesi ei ole minun kanssani? Jo kolme kertaa olet pettänyt minut etkä ole minulle ilmaissut, missä sinun suuri voimasi on."
2. Sam. 14:27
Ja Absalomille syntyi kolme poikaa ja tytär, jonka nimi oli Taamar; hän oli kaunis nainen.
2. Sam. 11:2
Niin tapahtui eräänä iltana, kun Daavid oli noussut vuoteeltansa ja käveli kuninkaan linnan katolla, että hän katolta näki naisen peseytymässä; ja nainen oli näöltään hyvin ihana.
Sananl. 11:16
Suloinen nainen saa kunniaa, ja voimalliset saavat rikkautta.
Myöskin rakastuminen ja romanttinen rakkaus on kuvatty Raamatussa Laulujen laulussa.
Ei ole mitään syytä luulla, etteikö normaali kehitys lapsesta aikuiseksi olisi ollut samanlaista Raamatun kirjoittamisen aikoihin, kuin nykyäänkin.
Pyrit vääristelemään luonnonlakien toimintaakin. - Esko
Tuija-Sisko kirjoitti:
Meidän aikanamme sekä Joosef että Muhammad voidaan katsoa toiminnaltaan pedofiileiksi. Turha selitellä, että Joosef ei maannut Marian kanssa tämän ollessa vasta 12-vuotias. Mikäli ei olisi tullut Marialle Jeesuksen raskautta, niin Joosefhan olisi ilman muuta maannut Marian. Ja enkeli vielä kehotti Joosefia ottamaan Marian puolisokseen, joten Raamattukin siis tuntee "jumalallisen" oikeutuksen aikuisen miehen maata n. 12-vuotias tyttö.
Onko tuo sitten oikein vai väärin, niin vaikea kysymys. En ole koskaan ajatellut kristittyjen rakasta joulukertomusta pedofiili-Joosefin kannalta enkä ole Joosefia pedofiiliksi aiemmin kutsunut enkä haluaisi nytkään niin tehdä. Mutta tasapuolisuuden nimissä väkisin kun rehdisti ajattelee, niin yhtälailla kristinuskostakin löytyy pedofiliaa kuin Muhammadin toimista.
No niin, Aisha oli kolme vuotta nuorempi kuin Maria, joo joo. Tyttölapsetkin kehittyvät niin eri tahtia. Minä rupesin mielikuvissani kuvittelemaan miehen ja naisen välistä rakastelua 11-vuotiaana ala-asteen viidennellä. Tuon vuoden aikana muutenkin koin valtavan myllerryksen ja jälkeenpäin katson tuon vuoden murrosikäni aluksi ja lapsuuden leikkien taakse jäämisen ajaksi. Kuukautiset tulivat 12-vuotiaana.
En tietysti olisi nykymittapuun mukaan henkisesti ollut kypsä vielä 11-vuotiaana avioliittoon ja seksiin. En tässä nyt väitä, että hyväksyisin keski-ikäisen miehen ja teinitytön välisen seksin, kunhan vain pohdiskelen.
Toki voi nousta ajatus, että onko sitten kristinuskokin ihan saatanasta, kun kerran Jumalan käskystä nuori Maria oli avioliitossa perimätiedon mukaan vanhemman miehen kanssa. Kiinnostava kysymys, mutta niin aivopesty olen omaan kristinuskooni, etten pysty hylkäämään uskoani tuon asian tähden. Samoin ei varmaan musliminkaan usko virheettömään islamiin kaadu sillä, että Muhammad harrasti seksiä 9-vuotiaan kanssa. Olemmeko sitten typeryksiä kaikki uskovat, sekä kristityt että muslimit, uskoessamme omiin pyhiin kirjoihimme, hohhoijaa, ajatukseni eivät nyt oikein etene...>> Mutta tasapuolisuuden nimissä väkisin kun rehdisti ajattelee, niin yhtälailla kristinuskostakin löytyy pedofiliaa kuin Muhammadin toimista.
Kun löytäisit sitä, niin sitten voisit sen sanoa. Nyt näytät vaan uskovan Aabrahamin juttuja. Voitko löytää Raamatusta jotain asiaan kuuluvia tekstejä?
Minä pidän aina todistamista tärkeänä. Miksi pitäisi uskoa mielikuvitusjuttuja?
Muhammedin pedofilia on tärkeä asia. Miksi piti Muhammedin ryhtyä seksiin lapsen kanssa? Mikä oli Muhammedin mielentila silloin? Oliko se hyvää ja tarpeellista tehdä? - Tuija-Sisko
Esko kirjoitti:
>>Nykyinen, lähinnä rikkaissa hyvinvointivaltioissa vallitseva käsitys lapsuuden ja aikuisuuden välisestä erosta on aika nuori; se alkoi syntyä vasta valistusajan myötä eli 1700-luvulla ja omaksuttiin varsin hitaasti elintason kohotessa ja naisten koulutuksen ja oikeuksien lisääntyessä.
Raamatusta selviää, että lapsuuden ja aikuisuuden välinen ero tunnettiin hyvin.
1. Kor. 13:11
Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
Lapsi 520 kertaa
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1169589937397&search=laps*&rng=0&submit1=Hae&ref=Fil. 4:19&ctx=-1&mod1=FinPR&mod2=&mod3=
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=1. Kor. 7:36&rnd=1169590484195
1. Kor. 7:36
Mutta jos joku arvelee tekevänsä väärin tytärtänsä kohtaan, joka on täydessä naima-iässä, ja jos kerran sen pitää tapahtua, niin tehköön, niinkuin tahtoo; ei hän syntiä tee: menkööt naimisiin.
Tuom. 16:15
Niin nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä saatat sanoa: 'Minä rakastan sinua', vaikka sydämesi ei ole minun kanssani? Jo kolme kertaa olet pettänyt minut etkä ole minulle ilmaissut, missä sinun suuri voimasi on."
2. Sam. 14:27
Ja Absalomille syntyi kolme poikaa ja tytär, jonka nimi oli Taamar; hän oli kaunis nainen.
2. Sam. 11:2
Niin tapahtui eräänä iltana, kun Daavid oli noussut vuoteeltansa ja käveli kuninkaan linnan katolla, että hän katolta näki naisen peseytymässä; ja nainen oli näöltään hyvin ihana.
Sananl. 11:16
Suloinen nainen saa kunniaa, ja voimalliset saavat rikkautta.
Myöskin rakastuminen ja romanttinen rakkaus on kuvatty Raamatussa Laulujen laulussa.
Ei ole mitään syytä luulla, etteikö normaali kehitys lapsesta aikuiseksi olisi ollut samanlaista Raamatun kirjoittamisen aikoihin, kuin nykyäänkin.
Pyrit vääristelemään luonnonlakien toimintaakin."Raamatusta selviää, että lapsuuden ja aikuisuuden välinen ero tunnettiin hyvin."
On varmasti tunnettukin, mutta mistä tiedämme, mikä on ollut Raamatun aikoihin aikuisen naisen yleisesti hyväksytty naimaikä? 11-vuotiailla tytöillä on suurimmalla osalla ainakin nykyään karvoituskin jo kasvanut jalkojen väliin ja kainaloihin. Menkat alkaa kellä 10-vuotiaana, kellä 17-vuotiaana. Muotoja tulee sitten ehkä vähän hitaammin, mutta kyllä 11-12-vuotiaat tytöt voivat olla jo hyvin kiinnostuneita seksistä. Itse ainakin olin ja luin paljon teinityttöjen lehtien lääkäri vastaa -palstoilta tietoa seksistä ja löysin sieltä paljon ikäisiäni, jotka pohtivat samoja asioita kuin minäkin itsetyydytyksestä lähtien.
On muinaisina aikoina saatettu ajatella 12-vuotiaat tytöt jo ihan aikuisiksi naisiksi. Ylipäänsä oli ennen vanhaan selkeämpi jako: lapsuus ja aikuisuus. Nykyään on tullut siihen väliin kolmantena nuoruus. Nuoruusaikana lapsi kasvaa aikuiseksi, eikä ole meidän arvomaailmamme mukaan vielä teini-ikäisenä valmis henkisesti seksiin ja avioliittoon ja raskauksiin. - Tuija-Sisko
Esko kirjoitti:
>> Mutta tasapuolisuuden nimissä väkisin kun rehdisti ajattelee, niin yhtälailla kristinuskostakin löytyy pedofiliaa kuin Muhammadin toimista.
Kun löytäisit sitä, niin sitten voisit sen sanoa. Nyt näytät vaan uskovan Aabrahamin juttuja. Voitko löytää Raamatusta jotain asiaan kuuluvia tekstejä?
Minä pidän aina todistamista tärkeänä. Miksi pitäisi uskoa mielikuvitusjuttuja?
Muhammedin pedofilia on tärkeä asia. Miksi piti Muhammedin ryhtyä seksiin lapsen kanssa? Mikä oli Muhammedin mielentila silloin? Oliko se hyvää ja tarpeellista tehdä?Maria oli siis 12-vuotias tullessaan raskaaksi. Eihän kristinusko perustu perimätiedolle niin kuin taas islam sekä Koraaniin että haditheihin. Kristinuskohan vain perustuu Raamattuun eikä siellä toki Marian tai Joosefin iästä ole kerrottu mitään, mutta kirkon perimätiedosta kuitenkin tuollainen Marian ikämääritys löytyy.
Todisteita ei siis Raamatusta löydy, mutta minusta on aika epätodennäköistä, että Maria olisi ollut raskaaksi tullessaan juuri sen meidän hyväksymämme 18 vuoden iässä. Olen ymmärtänyt ihan historiaa lukemalla, että tuohon aikaan ja myöhemminkin on naimisiin menty 12-15-vuotiaana. Eli meidän näkemyksemme mukaan, Joosef sekaantui lapseen mikäli Maria oli tuolloin tuon ajan tyypillisessä naimaiässä 12-15-vuotias.
Rakkauttakin on voinut tuossa liitossa olla. Rakastuvathan monet teinitytöt esimerkiksi opettajiinsa tai muihin aikuisiin miehiin. Minä ainakin olen ollut teininä itseni ikäisten poikien lisäksi lätkässä myös puolalaiseen sello-opettajaani ja lukion matematiikanopettajaani. Fantasioin myös rakastelevani heidän kanssaan.
Joo, tiedän, että et arvosta tätä vastaustani, kun en löydä sinulle Raamatusta tarkkaa Marian ikää. Minusta vain on aika naivia ajatella, että Maria olisi ollut ilman muuta 18-vuotias, koska tuon ajan historiantutkimuksen mukaan muuten tyttöjen naimaikä oli paljon alhaisempi. Siinä on ainakin minulle riittävää todistetta. - Esko
Tuija-Sisko kirjoitti:
"Raamatusta selviää, että lapsuuden ja aikuisuuden välinen ero tunnettiin hyvin."
On varmasti tunnettukin, mutta mistä tiedämme, mikä on ollut Raamatun aikoihin aikuisen naisen yleisesti hyväksytty naimaikä? 11-vuotiailla tytöillä on suurimmalla osalla ainakin nykyään karvoituskin jo kasvanut jalkojen väliin ja kainaloihin. Menkat alkaa kellä 10-vuotiaana, kellä 17-vuotiaana. Muotoja tulee sitten ehkä vähän hitaammin, mutta kyllä 11-12-vuotiaat tytöt voivat olla jo hyvin kiinnostuneita seksistä. Itse ainakin olin ja luin paljon teinityttöjen lehtien lääkäri vastaa -palstoilta tietoa seksistä ja löysin sieltä paljon ikäisiäni, jotka pohtivat samoja asioita kuin minäkin itsetyydytyksestä lähtien.
On muinaisina aikoina saatettu ajatella 12-vuotiaat tytöt jo ihan aikuisiksi naisiksi. Ylipäänsä oli ennen vanhaan selkeämpi jako: lapsuus ja aikuisuus. Nykyään on tullut siihen väliin kolmantena nuoruus. Nuoruusaikana lapsi kasvaa aikuiseksi, eikä ole meidän arvomaailmamme mukaan vielä teini-ikäisenä valmis henkisesti seksiin ja avioliittoon ja raskauksiin.Tätä asiaa on ennenkin puitu tällä palstalla, siksi se on tuttua.
Jos luet Raamatusta Salomon Korkea Veisu, niin siinä kuvataan romanttista rakkautta. Se oli aivan samanlaista kuin nykyäänkin, mitä voi pitää myös loogisena. Aabraham väittää, ettei romanttista rakkautta tunnettu ennenkuin joskus myöhään teollisuusajalla tms. Sehän olisi vastoin ihmisen biologista kehitystä. Siksi en usko häntä. Uskon siis aikuistumisen mukaisiin avioliittoihin entisaikanakin. - Tuija-Sisko
Esko kirjoitti:
Tätä asiaa on ennenkin puitu tällä palstalla, siksi se on tuttua.
Jos luet Raamatusta Salomon Korkea Veisu, niin siinä kuvataan romanttista rakkautta. Se oli aivan samanlaista kuin nykyäänkin, mitä voi pitää myös loogisena. Aabraham väittää, ettei romanttista rakkautta tunnettu ennenkuin joskus myöhään teollisuusajalla tms. Sehän olisi vastoin ihmisen biologista kehitystä. Siksi en usko häntä. Uskon siis aikuistumisen mukaisiin avioliittoihin entisaikanakin.on lempikirjojani Raamatussa. Olen lukenut sitä paljon, ja se on ah, niin romanttista ja kaunista!
Riitta Saastamoisen kirjassa Hymyilevä kameli, kirjoittaja kertoo saudi-arabialaisesta ystävästään, joka saa naimatarjouksen erään miehen suvulta. Tuo aikuinen nainen, lääkäri ammatiltaan, punnitsee tarjottua naimakauppaa, ja päättää suostua siihen. Sen jälkeen hän vasta tapaa tulevan miehensä, ja heidän tapauksessaan avioliitosta tulee myös onnellinen rakkausavioliitto.
Islamilaisissa maissa ehkä sitoudutaan paljon vakavammassa mielessä kuin meillä. Naimakaupalla naitettua outoa puolisoakin voi opetella vuosien mittaan rakastamaan. Luulen, että tällainenkin rakkauden syntyminen järjestettyyn avioliittoon on mahdollista. Se taas ei sulje pois sitä, että varmasti moni järjestetty liitto on hyvin rakkaudeton. Mutta niinhän se on lännessäkin; kovin moni rakkaudesta solmittu avioliitto päättyy onnettomasti. - Esko
Tuija-Sisko kirjoitti:
Maria oli siis 12-vuotias tullessaan raskaaksi. Eihän kristinusko perustu perimätiedolle niin kuin taas islam sekä Koraaniin että haditheihin. Kristinuskohan vain perustuu Raamattuun eikä siellä toki Marian tai Joosefin iästä ole kerrottu mitään, mutta kirkon perimätiedosta kuitenkin tuollainen Marian ikämääritys löytyy.
Todisteita ei siis Raamatusta löydy, mutta minusta on aika epätodennäköistä, että Maria olisi ollut raskaaksi tullessaan juuri sen meidän hyväksymämme 18 vuoden iässä. Olen ymmärtänyt ihan historiaa lukemalla, että tuohon aikaan ja myöhemminkin on naimisiin menty 12-15-vuotiaana. Eli meidän näkemyksemme mukaan, Joosef sekaantui lapseen mikäli Maria oli tuolloin tuon ajan tyypillisessä naimaiässä 12-15-vuotias.
Rakkauttakin on voinut tuossa liitossa olla. Rakastuvathan monet teinitytöt esimerkiksi opettajiinsa tai muihin aikuisiin miehiin. Minä ainakin olen ollut teininä itseni ikäisten poikien lisäksi lätkässä myös puolalaiseen sello-opettajaani ja lukion matematiikanopettajaani. Fantasioin myös rakastelevani heidän kanssaan.
Joo, tiedän, että et arvosta tätä vastaustani, kun en löydä sinulle Raamatusta tarkkaa Marian ikää. Minusta vain on aika naivia ajatella, että Maria olisi ollut ilman muuta 18-vuotias, koska tuon ajan historiantutkimuksen mukaan muuten tyttöjen naimaikä oli paljon alhaisempi. Siinä on ainakin minulle riittävää todistetta.En minä naivisti ajattele Marian olleen 18 vuotias. En ole sitä ajatellut ollenkaan. Olen vaan sanonut, ettei siitä asiasta ole tietoja. Muhammedin puuhat sensijaan on kerrottu hyvin tarkasti. Aishan ikäkin on aivan ratkaisevasti toinen kuin Marian, mikä se sitten lieneekään.
>>Eli meidän näkemyksemme mukaan, Joosef sekaantui lapseen mikäli Maria oli tuolloin tuon ajan tyypillisessä naimaiässä 12-15-vuotias.
Miten sinä voit tietää, mitä heidän makuuhuoneessaan tapahtui? - Tuija-Sisko
Esko kirjoitti:
En minä naivisti ajattele Marian olleen 18 vuotias. En ole sitä ajatellut ollenkaan. Olen vaan sanonut, ettei siitä asiasta ole tietoja. Muhammedin puuhat sensijaan on kerrottu hyvin tarkasti. Aishan ikäkin on aivan ratkaisevasti toinen kuin Marian, mikä se sitten lieneekään.
>>Eli meidän näkemyksemme mukaan, Joosef sekaantui lapseen mikäli Maria oli tuolloin tuon ajan tyypillisessä naimaiässä 12-15-vuotias.
Miten sinä voit tietää, mitä heidän makuuhuoneessaan tapahtui?"Miten sinä voit tietää, mitä heidän makuuhuoneessaan tapahtui?"
En tiedäkään, mutta jotain osviittaa antaa Matteus:
24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.
Eikä yhtynyt häneen, ENNENKUIN hän oli synnyttänyt pojan! Minä päättelen tästä, että pojan synnyttyä, Joosef lienee rakastellut Marian kanssa kuten yleensä avioliitossa on ymmärrykseni mukaan tapana rakastella. Sitä, kauanko Joosef odotti Jeesuksen syntymän jälkeen, en tiedä. Tuskin hän nyt Mariaa alkoi heti Tapaninpäivänä vielä kopeloimaan. - Esko
Tuija-Sisko kirjoitti:
on lempikirjojani Raamatussa. Olen lukenut sitä paljon, ja se on ah, niin romanttista ja kaunista!
Riitta Saastamoisen kirjassa Hymyilevä kameli, kirjoittaja kertoo saudi-arabialaisesta ystävästään, joka saa naimatarjouksen erään miehen suvulta. Tuo aikuinen nainen, lääkäri ammatiltaan, punnitsee tarjottua naimakauppaa, ja päättää suostua siihen. Sen jälkeen hän vasta tapaa tulevan miehensä, ja heidän tapauksessaan avioliitosta tulee myös onnellinen rakkausavioliitto.
Islamilaisissa maissa ehkä sitoudutaan paljon vakavammassa mielessä kuin meillä. Naimakaupalla naitettua outoa puolisoakin voi opetella vuosien mittaan rakastamaan. Luulen, että tällainenkin rakkauden syntyminen järjestettyyn avioliittoon on mahdollista. Se taas ei sulje pois sitä, että varmasti moni järjestetty liitto on hyvin rakkaudeton. Mutta niinhän se on lännessäkin; kovin moni rakkaudesta solmittu avioliitto päättyy onnettomasti.Rakkaus tuntuu olevan biologisesti luonnollinen asia ja kohdistuu yhteen ihmiseen kerrallaan. Muslimeilla on kuitenkin oikeus neljään naiseen. Sehän mitätöi kokonaan miehen ja naisen välisen rakkauden, joka on parisuhde. Minä pidän tätä tavallisena muhamettilaisena mielettömyytenä ja tunteettomuutena. Vai pitääkö ajatella, että länsimaalaisten avioliittojen rakkaus on vouhotusta ja pelkkä kupla? Eikö se ole realiteetti ollenkaan?
- Esko
Tuija-Sisko kirjoitti:
"Miten sinä voit tietää, mitä heidän makuuhuoneessaan tapahtui?"
En tiedäkään, mutta jotain osviittaa antaa Matteus:
24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.
Eikä yhtynyt häneen, ENNENKUIN hän oli synnyttänyt pojan! Minä päättelen tästä, että pojan synnyttyä, Joosef lienee rakastellut Marian kanssa kuten yleensä avioliitossa on ymmärrykseni mukaan tapana rakastella. Sitä, kauanko Joosef odotti Jeesuksen syntymän jälkeen, en tiedä. Tuskin hän nyt Mariaa alkoi heti Tapaninpäivänä vielä kopeloimaan.Selvitit sen asian. Tämäkin on kuitenkin vain Joosefin ja Marian välinen asia. Se ei aseta kristityille käyttäytymisen normia niinkuin on laita Muhammedin suhteessa Aishaan. Sekin tahtoo Aabrahamilta aina unohtua. Hänellä ei ole tarkkuutta teksteissään. Nyt vaan nukkumaan.
- Najis-kafir
Tuija-Sisko kirjoitti:
Maria oli siis 12-vuotias tullessaan raskaaksi. Eihän kristinusko perustu perimätiedolle niin kuin taas islam sekä Koraaniin että haditheihin. Kristinuskohan vain perustuu Raamattuun eikä siellä toki Marian tai Joosefin iästä ole kerrottu mitään, mutta kirkon perimätiedosta kuitenkin tuollainen Marian ikämääritys löytyy.
Joo, tiedän, että et arvosta tätä vastaustani, kun en löydä sinulle Raamatusta tarkkaa Marian ikää. Minusta vain on aika naivia ajatella, että Maria olisi ollut ilman muuta 18-vuotias, koska tuon ajan historiantutkimuksen mukaan muuten tyttöjen naimaikä oli paljon alhaisempi. Siinä on ainakin minulle riittävää todistetta.Perustelet Marian iäksi 12, sillä, että tavallisesti tytöt naitettiin 12-15 vuotiaina.
Miksiköhän valitsit tuosta haarukasta nuorimman iän?
Toisekseen, oliko Maria, Jumalan äiti kuten muut tavalliset tytöt? - Tuija-Sisko
Esko kirjoitti:
Rakkaus tuntuu olevan biologisesti luonnollinen asia ja kohdistuu yhteen ihmiseen kerrallaan. Muslimeilla on kuitenkin oikeus neljään naiseen. Sehän mitätöi kokonaan miehen ja naisen välisen rakkauden, joka on parisuhde. Minä pidän tätä tavallisena muhamettilaisena mielettömyytenä ja tunteettomuutena. Vai pitääkö ajatella, että länsimaalaisten avioliittojen rakkaus on vouhotusta ja pelkkä kupla? Eikö se ole realiteetti ollenkaan?
moniavioisuuden. Taavetilla ja Salomolla oli hurjasti vaimoja, eikä Jumala moniavioisuudesta heitä nuhdellut. Sanot varmaan, että joo, kyse on Vanhasta testamentista, eikä se koske kristittyjä, mutta kuka on sitten VT:n Jumala? Eikö se ole se sama Isä Jumala, jota Jeesuskin rukoili? Pyhä Jumala, jonka laki on virheetön. Vaikka VT:n käskyt eivät kristittyä koskekaan, niin sama Jumala on nuo VT:n laitkin säätänyt.
Minustakin monivaimoisuus tuntuu kauhean epäreilulta ja väärältä. Se aiheuttaa vaimojen kesken vain mustasukkaisuutta ja katkeruutta. En tiedä, onko miehen edes mahdollista rakastaa kaikkia vaimojaan tasapuolisesti. Ja vaikka olisikin, niin vaimot olisivat siitä huolimatta toistensa kilpailijoita. Niinkuin minun koirani, joka ärisee mustasukkaisena heti, jos erehdyn vähän naapurin koiraa paijailemaan.
Jos olisin joutunut vaimoksi johonkin haaremiin, niin varmaan yrittäisin kääntää tilanteen voitoksi kaatamalla miehen sänkyyn yhdessä kanssavaimojeni kanssa vaatien miehen temmeltämään meidän kaikkien kanssa tasapuolisesti. Olisi nimittäin kovin ikävää olla vain riidoissa muiden vaimojen kanssa.
Mutta pahalta tuo tuntuisi. Kyllä mielestäni avioliitto on ennenkaikkea PARISUHDE. Tuija-Sisko kirjoitti:
Meidän aikanamme sekä Joosef että Muhammad voidaan katsoa toiminnaltaan pedofiileiksi. Turha selitellä, että Joosef ei maannut Marian kanssa tämän ollessa vasta 12-vuotias. Mikäli ei olisi tullut Marialle Jeesuksen raskautta, niin Joosefhan olisi ilman muuta maannut Marian. Ja enkeli vielä kehotti Joosefia ottamaan Marian puolisokseen, joten Raamattukin siis tuntee "jumalallisen" oikeutuksen aikuisen miehen maata n. 12-vuotias tyttö.
Toki voi nousta ajatus, että onko sitten kristinuskokin ihan saatanasta, kun kerran Jumalan käskystä nuori Maria oli avioliitossa perimätiedon mukaan vanhemman miehen kanssa. Kiinnostava kysymys, mutta niin aivopesty olen omaan kristinuskooni, etten pysty hylkäämään uskoani tuon asian tähden. Samoin ei varmaan musliminkaan usko virheettömään islamiin kaadu sillä, että Muhammad harrasti seksiä 9-vuotiaan kanssa. Olemmeko sitten typeryksiä kaikki uskovat, sekä kristityt että muslimit, uskoessamme omiin pyhiin kirjoihimme, hohhoijaa, ajatukseni eivät nyt oikein etene...ei useinkaan ole lainkaan hyvä tapa nykyaikana ja aivan toisissa olosuhteissa.
Juutalaisen lain mukaan tytöt katsottiin Jeesuksen aikoina aviokelpoisiksi 12-vuotiaina. Siltä pohjalta katsoen on täysin mahdollista, että Maria oli (kuten katolisen kirkon perimätieto väittää) 12-vuotias naimisin mennessään. Sama avioikäraja on tälläkin hetkellä katolisen kirkon kanonisessa laissa - erikoisluvalla se voidaan periaatteessa alittaa, joskaan en usko, että poikkeuslupia nykyään juurikaan myönnettäisiin. Entisaikoina myönnettiin.
Mitä rakastumiseen ja romantiikkaan tulee, ei niitä entisaikoina juurikaan katsottu sopivaksi perustaksi avioliitolle. Ei myöskään eroottista tai seksuaalista viehtymystä. Avioliitot olivat tavallisimmin vanhempien tai sukujen järjestämiä ja taloudellis-yhteiskunnalliset perusteet (siis varallisuus, yhteiskunnallinen asema, sukujen ja perheiden väliset suhteet) olivat erittäin tärkeitä. Ajatuksena oli, että jos aviokauppa oli taloudellis-yhteiskunnallisesti hyvä, osapuolet kutakuinkin siedettävän näköisiä ja terveitä eikä jälkeläisten saamiselle ollut esteitä, asianomaisilla ei ollut järkevää syytä vastustaa vanhempiensa tai sukujensa tahtoa.
Sama periaate oli yleinen Euroopassa vielä pitkälti 1800-luvulle asti.
Nykyään lapsuuden merkitys ja lapsuuden ja aikuisuuden raja nähdään aivan toisin - mutta yhä vieläkin vain rikkaimmissa maissa. Intiassa, Kaakois-Aasiassa, monissa muslimimaissa, latinalaisen Amerikan monissa maissa, vanhat käytännöt ovat yhä vallalla. Ne häviävät vähitellen tyttöjen koulutuksen lisääntyessä. Mutta yhä vielä on paljonkin köyhiä alueita, joissa varhaisen avioliiton vaihtoehtona saattaa olla nälkiintyminen tai prostituutioon ajautuminen. Valitettavasti.
Sekä Muhammedin, Aichan että Marian ja Joosefin valinnat tapahtuivat aivan toiselta pohjalta, toisissa olosuhteissa, toisenlaisten uskomusten vallitessa, kuin miten vastaavat valinnat tapahtuvat vaikkapa nrikkaassa Länsi-Euroopassa, jossa on oppivelvollisuus, yhteiskunnan ylläpitämä lastenhuoltojärjestelmä. Joten en katsoisi, että nämä uskonnot - sen paremmin juutalaisuus, kristinusko kuin islamkaan - olisivat näiden avioliittoikien ja -lakien perusteella mitenkään Saatanasta peräisin.- Tuija-Sisko
Najis-kafir kirjoitti:
Perustelet Marian iäksi 12, sillä, että tavallisesti tytöt naitettiin 12-15 vuotiaina.
Miksiköhän valitsit tuosta haarukasta nuorimman iän?
Toisekseen, oliko Maria, Jumalan äiti kuten muut tavalliset tytöt?siksi, kun se kuulemma on katolisen kirkon perimätietoa. En tietenkään väitä, että Maria olisi juuri ollut tuon 12 vuotta, saattoi olla vanhempikin.
"Toisekseen, oliko Maria, Jumalan äiti kuten muut tavalliset tytöt?"
Minä en palvo Mariaa, kuten katolinen ja ortodoksinen kirkko tekevät. Marialla oli tottakai Jumalan silmissä ainutlaatuinen tehtävä saada synnyttää Jeesus Kristus. Muuten olen ajatellut Marian olevan ihan tavallinen teinityttö, ei millään jalustalla oleva kruunupäinen kuningatar. - Najis-kafir
Tuija-Sisko kirjoitti:
siksi, kun se kuulemma on katolisen kirkon perimätietoa. En tietenkään väitä, että Maria olisi juuri ollut tuon 12 vuotta, saattoi olla vanhempikin.
"Toisekseen, oliko Maria, Jumalan äiti kuten muut tavalliset tytöt?"
Minä en palvo Mariaa, kuten katolinen ja ortodoksinen kirkko tekevät. Marialla oli tottakai Jumalan silmissä ainutlaatuinen tehtävä saada synnyttää Jeesus Kristus. Muuten olen ajatellut Marian olevan ihan tavallinen teinityttö, ei millään jalustalla oleva kruunupäinen kuningatar.Eikö se ole katolisessa perimätiedossa 13v?
En kysynytkään, palvotko Mariaa, take it easy! ;D
"Muuten olen ajatellut Marian olevan ihan tavallinen teinityttö"
Hän oli siis mielestäsi täysin tavallinen teinityttö, paitsi että hän vain sattui synnyttämään Jumalan! - Tuija-Sisko
Aabra-ham kirjoitti:
ei useinkaan ole lainkaan hyvä tapa nykyaikana ja aivan toisissa olosuhteissa.
Juutalaisen lain mukaan tytöt katsottiin Jeesuksen aikoina aviokelpoisiksi 12-vuotiaina. Siltä pohjalta katsoen on täysin mahdollista, että Maria oli (kuten katolisen kirkon perimätieto väittää) 12-vuotias naimisin mennessään. Sama avioikäraja on tälläkin hetkellä katolisen kirkon kanonisessa laissa - erikoisluvalla se voidaan periaatteessa alittaa, joskaan en usko, että poikkeuslupia nykyään juurikaan myönnettäisiin. Entisaikoina myönnettiin.
Mitä rakastumiseen ja romantiikkaan tulee, ei niitä entisaikoina juurikaan katsottu sopivaksi perustaksi avioliitolle. Ei myöskään eroottista tai seksuaalista viehtymystä. Avioliitot olivat tavallisimmin vanhempien tai sukujen järjestämiä ja taloudellis-yhteiskunnalliset perusteet (siis varallisuus, yhteiskunnallinen asema, sukujen ja perheiden väliset suhteet) olivat erittäin tärkeitä. Ajatuksena oli, että jos aviokauppa oli taloudellis-yhteiskunnallisesti hyvä, osapuolet kutakuinkin siedettävän näköisiä ja terveitä eikä jälkeläisten saamiselle ollut esteitä, asianomaisilla ei ollut järkevää syytä vastustaa vanhempiensa tai sukujensa tahtoa.
Sama periaate oli yleinen Euroopassa vielä pitkälti 1800-luvulle asti.
Nykyään lapsuuden merkitys ja lapsuuden ja aikuisuuden raja nähdään aivan toisin - mutta yhä vieläkin vain rikkaimmissa maissa. Intiassa, Kaakois-Aasiassa, monissa muslimimaissa, latinalaisen Amerikan monissa maissa, vanhat käytännöt ovat yhä vallalla. Ne häviävät vähitellen tyttöjen koulutuksen lisääntyessä. Mutta yhä vielä on paljonkin köyhiä alueita, joissa varhaisen avioliiton vaihtoehtona saattaa olla nälkiintyminen tai prostituutioon ajautuminen. Valitettavasti.
Sekä Muhammedin, Aichan että Marian ja Joosefin valinnat tapahtuivat aivan toiselta pohjalta, toisissa olosuhteissa, toisenlaisten uskomusten vallitessa, kuin miten vastaavat valinnat tapahtuvat vaikkapa nrikkaassa Länsi-Euroopassa, jossa on oppivelvollisuus, yhteiskunnan ylläpitämä lastenhuoltojärjestelmä. Joten en katsoisi, että nämä uskonnot - sen paremmin juutalaisuus, kristinusko kuin islamkaan - olisivat näiden avioliittoikien ja -lakien perusteella mitenkään Saatanasta peräisin.romanttinen rakkaus olisi kuulunut entisaikojen avioliittoihin. Myönnän kyllä sen, että entisaikoina avioliitot todella järjestettiin sukujen kesken, mutta kyllä se rakkaus on voinut syntyä sellaiseenkiin avioliittoon vuosien myötä.
Raamatussa on paljon rakkauskertomuksia. Ne olivat myös kaikki järjestettyjä, Paratiisista lähtien, vai saiko Adam muka valita itselleen mieluisen puolison? Isä Jumalahan sen Eevan sellaisenaan Adamille antoi kysymättä Adamin naisihannetta. Heh. Isät ovat sitten järjestäneet jatkossa lastensa avioliitot, niinkuin Isä Jumala järjesti ensimmäisen avioliiton Paratiisissa.
Raamatussa kerrotaan paljon, kuinka puolisot rakastivat ja hyväilivät toisiaan; Abraham ja Saara, Iisak ja Rebekka, Jaakob rakastui tulisesti Raakeliin, Ruutin, Esterin ja Batsebankin tarinat jne. Puhumattakaan Laulujen laulusta, joka on upea eroottisen rakkauden mestariteos Raamatussa.
Kyllä siis romanttinen rakkaus on ollut kova sana ainakin Raamatun tekstien syntymisen aikaan. - Tuija-Sisko
Najis-kafir kirjoitti:
Eikö se ole katolisessa perimätiedossa 13v?
En kysynytkään, palvotko Mariaa, take it easy! ;D
"Muuten olen ajatellut Marian olevan ihan tavallinen teinityttö"
Hän oli siis mielestäsi täysin tavallinen teinityttö, paitsi että hän vain sattui synnyttämään Jumalan!"Hän oli siis mielestäsi täysin tavallinen teinityttö, paitsi että hän vain sattui synnyttämään Jumalan!"
Kyllä. Juuri näin. Sepä kristinuskossa onkin niin ihmeellisen ihanaa ja vapauttavaa, että Jumala, taivaan ja maan Herra, Kaikkivaltias ja Pyhä, kumartuu pienen ihmisen puoleen ja saapuu itse ihmiseksi syntyneenä meidän langenneiden joukkoon. Jeesuksen pystyy näin ihminen jotenkin käsittämään. Jos Jeesus olisi nyt maan päällä vaikka Suomessa, hän pukeutuisi farkkuihin, ajaisi partansa, kävisi kanssamme vaikka leffassa ja olisi töissä kenties parkettitehtaassa.
Maria oli nuori vielä varsin viaton tyttölapsi, neitsyt, jonka puoleen Jumala jostain syystä katsoi ja antoi Marian tulla raskaaksi Pyhästä Hengestä. Hän synnytti Jumalan, mutta kuinka hän olisi muuten ollut mitenkään erilainen tai erikoisempi kuin muutkaan ikäisensä tytöt? Uskovainen hän ainakin oli ja nöyrä asenteeltaan.
38 Silloin Maria sanoi: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan". Ja enkeli lähti hänen tyköänsä.
Katselin tuossa netti-tv:stä Idolsin alkukarsintoja. Siellä oli 16-vuotiaita äärettömän suloisia ja hellyttäviä teinityttöjä, jotka niin intoa täynnä olivat valloittamassa maailmaa tulevaisuuden toivoa täynnä. Minusta on jotenkin mukavaa ajatella, että juuri tuollainen nuori ja eläväinen ja epävarmakin tyttönen Mariakin oli, ei sellainen vakavanaamainen kolmikymppisen näköinen nainen, joka vanhassa kirkkotaiteessa usein esiintyy Jeesus-lapsi rinnoillaan.
Leonardo da Vincin tässä maalauksessa mielestäni Maria on aivan ihanan näköinen nuori tyttönen! Jeesus-lapsi taas on ylisuuren porsaan näköinen, en tykkää yhtään...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Leonardo_da_Vinci_Benois_Madonna.jpg - Suomineito
Esko kirjoitti:
Tätä asiaa on ennenkin puitu tällä palstalla, siksi se on tuttua.
Jos luet Raamatusta Salomon Korkea Veisu, niin siinä kuvataan romanttista rakkautta. Se oli aivan samanlaista kuin nykyäänkin, mitä voi pitää myös loogisena. Aabraham väittää, ettei romanttista rakkautta tunnettu ennenkuin joskus myöhään teollisuusajalla tms. Sehän olisi vastoin ihmisen biologista kehitystä. Siksi en usko häntä. Uskon siis aikuistumisen mukaisiin avioliittoihin entisaikanakin.Olet oikeassa.
Jaakobillekin annettiin ensin Leea vanhin tytär, jota hän ei rakastanut, vaan Raakelia, jonka eteen hän joutui palvelemaan sukulaistaan 14 vuotta.
Siis Jaakoppia ajoi Rakkaus Raakeliin.
Muuten hän ei liene niin tyhmä olisi ollut että 14 vuotta työtä naisen edestä, mutta Rakkaus ajoi häntä ja päämäärä. - Esko
Tuija-Sisko kirjoitti:
moniavioisuuden. Taavetilla ja Salomolla oli hurjasti vaimoja, eikä Jumala moniavioisuudesta heitä nuhdellut. Sanot varmaan, että joo, kyse on Vanhasta testamentista, eikä se koske kristittyjä, mutta kuka on sitten VT:n Jumala? Eikö se ole se sama Isä Jumala, jota Jeesuskin rukoili? Pyhä Jumala, jonka laki on virheetön. Vaikka VT:n käskyt eivät kristittyä koskekaan, niin sama Jumala on nuo VT:n laitkin säätänyt.
Minustakin monivaimoisuus tuntuu kauhean epäreilulta ja väärältä. Se aiheuttaa vaimojen kesken vain mustasukkaisuutta ja katkeruutta. En tiedä, onko miehen edes mahdollista rakastaa kaikkia vaimojaan tasapuolisesti. Ja vaikka olisikin, niin vaimot olisivat siitä huolimatta toistensa kilpailijoita. Niinkuin minun koirani, joka ärisee mustasukkaisena heti, jos erehdyn vähän naapurin koiraa paijailemaan.
Jos olisin joutunut vaimoksi johonkin haaremiin, niin varmaan yrittäisin kääntää tilanteen voitoksi kaatamalla miehen sänkyyn yhdessä kanssavaimojeni kanssa vaatien miehen temmeltämään meidän kaikkien kanssa tasapuolisesti. Olisi nimittäin kovin ikävää olla vain riidoissa muiden vaimojen kanssa.
Mutta pahalta tuo tuntuisi. Kyllä mielestäni avioliitto on ennenkaikkea PARISUHDE.Minulla on sellainen käsitys, että sekä Daavidilla, että Salomolla oli liikaa naisia Jumalan mielestä. Naiset saivat siis heidät unohtamaan Jumalan palvelemisen. Daavid ei saanut rakentaa temppeliä Herralle, kun oli käynyt monia sotia ja vuodattanut liian paljon verta. En nyt viitsi lukea noista enempää.
>>Sanot varmaan, että joo, kyse on Vanhasta testamentista, eikä se koske kristittyjä, mutta kuka on sitten VT:n Jumala?
Minulla on sellainen kehityksen ajatus, että ihmisten ajattelu on kehittynyt VT:ajoista. Jumala ei ole kehittynyt, koska Jumala on perusprinsiippi kaiken olevaisen takana. - herää
Esko kirjoitti:
Rakkaus tuntuu olevan biologisesti luonnollinen asia ja kohdistuu yhteen ihmiseen kerrallaan. Muslimeilla on kuitenkin oikeus neljään naiseen. Sehän mitätöi kokonaan miehen ja naisen välisen rakkauden, joka on parisuhde. Minä pidän tätä tavallisena muhamettilaisena mielettömyytenä ja tunteettomuutena. Vai pitääkö ajatella, että länsimaalaisten avioliittojen rakkaus on vouhotusta ja pelkkä kupla? Eikö se ole realiteetti ollenkaan?
Miten kauan se LÄNSIMAALAISIHANNERAKKAUS aviossa elää?
Rakkaus on kuin unta. - Esko
herää kirjoitti:
Miten kauan se LÄNSIMAALAISIHANNERAKKAUS aviossa elää?
Rakkaus on kuin unta.Mitä pidät parhaana perusteena avioliitolle?
- Akhu bib Al Akhmed
Tuija-Sisko kirjoitti:
Tiedätkö sinä Aabra-ham mitään varsinaisia todisteita väitteellesi, että Maria olisi ollut juuri 12-vuotias? Olisi kiinnostavaa tietää. Itse olen kuullut perusteluina sitä yleistä käsitystä, että tuohon aikaan neitsyet menivät naimisiin 12-15-vuotiaina. 16-vuotias olikin jo sitten vanhapiika.tästä opimme? Arabikansat ovat ylpeää ja pedofilisoitunutta kansaa, jotka ottavat uskonnonkin erottamattomasti avukseen pedofiliaansa suojelemaan...
- Akhu min
Aabra-ham kirjoitti:
Nykyinen, lähinnä rikkaissa hyvinvointivaltioissa vallitseva käsitys lapsuuden ja aikuisuuden välisestä erosta on aika nuori; se alkoi syntyä vasta valistusajan myötä eli 1700-luvulla ja omaksuttiin varsin hitaasti elintason kohotessa ja naisten koulutuksen ja oikeuksien lisääntyessä. Köyhemmissä maissahan on yhä paljon meidän käsityksistämme poikkeavia käsityksiä tästä seikasta. Olosuhteet ovat niin erilaiset rikkailla ja köyhillä.se että mieltyy 9-vuotiaasta lapsesta puhuu omaa kieltään...mennäänhän esim Iranissa tänä päivänäkin 9-vuotiaiden kanssa naimisiin, eikä se muuta hyväksikäyttöä tai barbariaa miksikään muuksi.
Luterialaisella puolella Maria on aika varjossa, eipä taida olla edes esimerkiksi paljoa otettu, neitsyyskin pahimmillaan riistetty. (Jopa siinä määrin, että voisi herätä epäilys, lieko tuo koskaan ollutkaan neitseellinen). Katolisella puolella Maria ja islamin Muhammed ovat rinnasteisempia hahmoja, joita yhdistää mm. elinikäinen synnittömyys.
Mitä Marian raskauteen tulee, eivät edes katoliset ole sitä mieltä, että jokaisen nuoren neitseellisen katolisen tytön pitäisi synnyttää Jeesus-lapsi. Siis kaikkea sitä, mitä Maria teki, ei matkita, vaikka Maria on arvostettu.
Muhammettilaiset taas matkivat Muhammedia melkoisen tarkasti. Jos Muhammed siis meni naimisiin 9v (tai 6-vuotiaan) tytön kanssa, pitää se olla mahdollista nykymuhamettilaisillekin. Niinpä esim. Iranissa on laki, joka mahdollistaa tuon.
Jos Muhammed sattui käyttämään kiviä vasemmalla kädellä tiettyyn tarkoitukseen, pitää häntä matkia nykyaikananakin, vaikka olosuhteet olisivat muuttuneet jne.
Muhammedin esimerkillisyys ja hänen matkimisensa olisi tietenkin järkevää erottaa. Asia hoituisi näppärästi siten, että todettaisiin tilanteen vaatineen Muhammedia toimimaan siten tai että kyse oli Koraanin Allahin erityiskäskystä (josta ei ehkä enää ole tietoa). Lukuisat vaimothan olivat Koraaanin Allahin erityisoikeus profeetalleen.
Vielä järkevämpää olisi tietenkin jättää Muhammed kokonaan syrjään ja lopettaa muhamettilaisuus (= Muhammedin pitäminen Jumalaa pyhempänä). Näin loppuisivat niiden muhamettilaisten mielenilmaukset, jotka kyllä sallivat Allahia pilkattavan mielin määrin, mutta nostavat mekkalan Muhammedin pilkaamishuhuistakin.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697