Onko kellä kokemuksia viime kaudeksi uusiutuneesta FJR:stä? Etenkin jos on verrata sitä edellismalliin eli esim. '05 versioon.
Olennaista parannusta / huononnusta havaittavissa?
Peruspalikkahan on täysin sama, siis tekniikka. Katteita hieman viilattu, samoin kojelautaa ja satulaa, käsittääkseni. Mutta liekö noilla isompaa merkitystä oikeasti, pitkässäkään ajossa?
Kokemuksia uudesta FJR:stä?
10
4914
Vastaukset
- pyörävaihtoon
Olen ajanut 3 kesää FJR:llä ja viime syksynä ajoin uudella nappivaihteisella FJR:llä.
Uudistuksia on melko paljon ja mielestäni kaikki olivat selvästi parempaan päin. Parempi tuulilasi
antaa paremman suojauksen, parempi satula, enemmän tilaa kuskilla, katteet suojaavat paremmin, lämpökahvat sateella vallan mainiot, mutta ylivoimaisesti kaikkein parasta on uusi nappivaihde. Vaihtaminen ei enää voi eikä tartte tulla miellyttävämmäksi kuin mitä se nyt on. Puoliautomaatti on moottoripyörässä parempi kuin täysautomaatti, koska puoliautomaatissa ei tule tehohäviöitä eikä tunnu purukumimaiselta, vaan kaikki pollet on yhtä rivakasti kuin manuaalissa.
Veto tapahtuu vasta noin 2000 kierroksessa, joten esim. liikennevaloissa vaihde voi olla päällä, eikä tartte painaa mitään jarrua ja pyörä pysyy paikoillaan, käsillä voi aukoa visiiriä tai touhuta muuta tarpeellista - uskomattoman hieno systeemi. Vaihtaminen on todella nopeaa vasemman käden etusormella isompaan tai pienempään päin. Kannattaa testata!- Harkitsen
Miten nappivaihde toimii maantiellä esim. ohitustilanteessa, jolloin vaihdetaan pienemmälle kiihdytystä varten?
Tapahtuuko pienemmän vaihteen kytkeytyessä häiritsevä "moottorijarrutus", vonka voisi liirata pois käsikytkimellä samalla kaasua lisäten? Voiko vaihtamisen suorittaa ilman kaasun vähentämistä, vai ulvooko kone rajottimelle? Vertasin ajatuksissani vaihtamista automaattivaihteiseen autoon, mutta se onkin täysautomaatti.
- kolmella
eri FJRllä, eli 2001, 2004 ja 2006 vuosimalleilla.
2004 on varmaan samanlainen kuin 2005 malli, eroa 2001'seen on ainoastaa parantuneessa jousituksessa.
Näkemättä 04 ja 06 vierekkäin, ajattelin ettei juuri mikään ole muuttunut. Kuitenkin lähes kaikki näkyvä oli vaihdettu!
Pidän matkapyörä FJR'sta juuri siksi että laukut riisuttunakin se näyttää edelleen mp-ltä, eli ei ole rumia laukun jättämiä aukkoja (Pannari) tai rumia putkivirityksiä!
Jos haluaa ajella ilman sivu/takalaukkuja on 2006 mallissa edeltäjäänsä paljon huonompi "tavarateline".
Jo 01 mallissa huomasin että GIVIn takalaukku yksin ajellessa teki pyörän levottomaksi, en hankkinut takalaukkua 04 ja 06 malleihin. Vedenpitävä putkilaukku tai kaksi ovat toimineet hyvin pitemmillä matkoilla.
Tavarateline on suunniteltu ilmeisesti vain takalaukkua varten, ilman koukkuja tai koloja mistä irtolaukun voisi kiinnittää. Vanhemmissa malleissa teline oli erinomainen.
Vanhassa oli mahdollisuus irrottaa etu tai taka satula erikseen, uudessa on ensin takasatula otettava irti ennekuin etumainen irtoaa.
Satula uudessa on jämäkämpi, korkeuttakin voi muuttaa.
Jalkatapit takana on sijoitettu alemmas.
Syylärin suojana on muovinen viritys, samalla etulokasuojaa on pidennetty.
Ohjaustankoa voi säätää.
Jarrut on vaihtuneet ja lisänä on molempiin pyöriin vaikuttava yhdistelmäjarru.
Katetta voi halutessaan leventää polvien suojaksi.
Virran ulosotto löytyy samoin valojen korkeus-säätö.
Lämpökahvat vakiona, 04 ei vielä ollut.
Kaikki katteet on muutettu.- ruisku sen olla pitää
Mites sitten ajotuntuma? Eroaako uusin malli ajettavuudeltaan aiempaan / aiempiin?
Oma FJR on mallia 05 ja uudesta asti sillä olen ajellut, kovasti tykännyt. Tuo takaboxi kyllä heikentää ajo-ominaisuuksia mutta vain kovemmissa nopeuksissa (>100 km/h), mutta siihen mahtuu tavaraa mukavasti reissussa ollessa. Tuo laukkujen ja boxin helppo työkaluitta tapahtuva irroitettavuus/kiinnitettävyys on pyörän isoja plussia! Ja kuten totesit, ulkonäkö ei kärsi vaikka ne ottaa poiskin.
Varmaan se uusi nappivaihdesysteemi olisi kätevä, mutta onko siitä valmis maksamaan useita tonneja, onkin eri asia. Perinteisestikin FJR:n vaihteisto ja vaihtaminen ovat huippuluokkaa, ei rusahtele vaihteet ja aina tietää että pykälä on silmässä.
Siinä uudessa mallissa lienee vaihteen numeronäyttö kojelaudassa? Kätevä apu, mutta näkeehän sen vaihteen jo kiekkamittaristakin tottunut silmä.. - vielä unohtui
ruisku sen olla pitää kirjoitti:
Mites sitten ajotuntuma? Eroaako uusin malli ajettavuudeltaan aiempaan / aiempiin?
Oma FJR on mallia 05 ja uudesta asti sillä olen ajellut, kovasti tykännyt. Tuo takaboxi kyllä heikentää ajo-ominaisuuksia mutta vain kovemmissa nopeuksissa (>100 km/h), mutta siihen mahtuu tavaraa mukavasti reissussa ollessa. Tuo laukkujen ja boxin helppo työkaluitta tapahtuva irroitettavuus/kiinnitettävyys on pyörän isoja plussia! Ja kuten totesit, ulkonäkö ei kärsi vaikka ne ottaa poiskin.
Varmaan se uusi nappivaihdesysteemi olisi kätevä, mutta onko siitä valmis maksamaan useita tonneja, onkin eri asia. Perinteisestikin FJR:n vaihteisto ja vaihtaminen ovat huippuluokkaa, ei rusahtele vaihteet ja aina tietää että pykälä on silmässä.
Siinä uudessa mallissa lienee vaihteen numeronäyttö kojelaudassa? Kätevä apu, mutta näkeehän sen vaihteen jo kiekkamittaristakin tottunut silmä..Pari asiaa...
Tosiaankin, vaihteen imaisin. 6 vaihteen hakeminen väheni huomattavasti.
Ulkolämpötila löytyy myös, samoin uusi trippimittari, joka näyttää 9999 km asti. Rautaperse ajajana arvostan yli tuhannen km trippiä. Vanhemmissa oli vain 999 km asti.
Nappivaihde on on varmasti mukava, mutta eipä ole vielä kokemusta kyseisestä turhan kalliista laitteesta.
Jalkavaihde on tuttu ja varma, noita nappeja on ohjaustangon lähellä jo aivan riittävästi. Kuten esim:
tappokatkaisin, startti, äänimerkki, vilkku, hätävilkku, valon vaihdin, kaukovalovilkku, pleksin säätö, tangetti ja gps.
Ajettavuudessa en ole 2004 malliin havainnut mitään eroa.
Kovemmassa ajossa, heitoissa 2001 malli vaappui kuin "amerikanrauta". Normaali ajossa käytös oli ok.
Välitystä suurimmassa vaihteessa on hieman muutettu, joten kulkee hieman pienemmillä kierroksilla. Jurisee jos vitosella vedättää kovin alhaalta, ainakin tälläistä 100 kiloista kuskia! Kulutukseen en ole huomannut sen juurikaan vaikuttaneen.
6 vaihde on toivomus listalla!
- Tseba
Edellisiin (-02 ja -04) verrattuna olen huomannut seuraavaa. Satulakorkeutta hiukan enemmän, joten tämmöisellä lyhytjalkaisella ylettää huonommin kuin edellisissä, johtunee leveämmästä satulasta. Hiukan jäykempi pyöritellä kuin -04, voi johtua siitä , että nyt alla teräsvyörenkaat. Ei keitä munia kuumemmassakaan kelissä. Ruisku toimii joka tilanteessa hyvin, samaa ei voinut sanoa aikaisemmista. Takalaukku (giwi 52 l), ei häiritse kovemmassakaan kyydissä, edellisissä aiheutti levottomuutta. Peilit tärisevät enemmän, samoin tärisevät takajalkatapit, aiemmissa ei ollenkaan, -06:ssa tietyissä nopeuksissa häiritsevästi; uusi kiinnitystapa. Tossapa noita on.
- tim
ei tossa 06 mallissa ole lämpökahvat vakiona.
- Jusba
Lämpökahvat on vakiona tuossa kalliimmassa versiossa
- jammu, ei(R)
No mitään merkittävää syytä vaihtamiseen en pitkähkön koeajon perusteella keksinyt. Edelleen kaipaisi sitä kuutosvaihdetta tai harvempia välityksiä. Noiden jälkeen sitten tulee taas tehonpuute kun ei jaksa vetää punaiselle...
Satula on se, mikä pepulle sopii. Omani on sopeutunut tuolle -03 malliin istutetulle ja uusi tuntui vähän kummalliselta. Vanhalla on istuttu ongelmitta yli 50tkm joten en oikein keksi miksi sitä pitäisi muuttaa. Jollain toisella asia varmaan on toisin. Samoin tuulet: toiset haluavat istua pleksin takana niinkuin autossa. Jotkut ajavat mopolla siksi, että sen päällä tuulee. Jammussa on onneksi nappi jolla voi säätää tuuleeko kovaa vai vähän vähemmän. Lenkkiini ei mahtunut kaupunkiajoa joten en osaa sanoa miten lämpöongelma on onnistuttu ratkaisemaan. Vanha on tosi kiva huhtikuusta kesään ja sitten taas syksyllä lunta odotellessa. Tarkenee paremmin mutta niinä muutamina hellepäivinä turhankin hyvin... - ruisku sen olla pitää
Kiitos kaikille vastanneille mielipiteistänne!
Näyttää siltä, ettei tarvitse hetimiten uuteen malliin vaihtaa. Nuo muutokset / parannukset on melko marginaalisia ellei oteta sitä nappivaihdekeksintöä huomioon (ainoa oikea tekninen muutos pyörään, ja sekin kovaan lisähintaan tietysti).
Mutta väripuolella on näemmä tapahtunut kehitystä. Näin liikkeen ikkunassa tosi hienon viininpunaisen uuden pyörän. Joskus aiemminhan noita fjr:iä oli punaisena, mutta useina viime vuosina pyörää on ollut saatavana vain tummansinisenä ja kaksivärisenä sini-hopeana. Vaikka hyviä värejähän nuokin ovat, punainen vain olisi enempi mieleen.
Ajokelejä odotellen, hyvää jatkoa kaikille (fjr)motoristeille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804