Vuoden Uutinen

M-rk

... siis iso juttu minulle: olen ottamassa avioeroa. En yksin vaan yhteisymmärryksessä puolisoni kanssa.

On outo olo. TOSI outo. Kerta on nimittäin ensimmäinen. Ja mistäs minä tiedän tottuisiko tähän vaikka olisi toinen tai viideskin.

24

1519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosi sitten...

yksi niistä suuremmista, mitä elämässä on. Elämäsi tulee olemaan suurta tunteiden merta; välillä tyyntä, välillä myrskyä.

Parhaiten itse toipunut, kun on sallinut itsellensä, tuntea juuri niin kuin sillä hetkellä tuntee.
      Meillä myös yhteisymmärryksessä erottu, silti koski. Nyt vähän tasoittunut.

Jaksamista Sinulle!

• P-B

...on saamista ja luopumista. Olen myös eronnut ja oma eroni tapahtui vastoin puolisoni tahtoa. Siinä siis oli lisärasitteena myös syyllisyys ja mietiskely tyyliin "teenkö nyt oikein".

Te olette tehneet päätöksen yhdessä ja siinä on se etu,ettei kaiken surun keskellä tarvitse ainakaan yksin kantaa kaikkea. Toisaalta,tulee varmaan mieleen,olisiko sittenkin voinut jatkaa,kun erokin saatiin näin yhteistuumin päätettyä. (ehkä sopuisastikin)

Varmasti on outo olo nyt , mutta usko pois , se tasaantuu siitä ja palikat molemmilla osapuolilla vielä loksahtaa kohdalleen ....elämä jatkuu.
      Kamalaa sanoa , mutta oma elämä ei saa menettää merkitystään missään suhteessa eron/yhden ihmisen takia.

Koita jaksaa ja olkaa , jos mahdollista , toistenne tukena .

• tomppa2006

...vuoden uutinen ja iso juttu niille ihmisille, jotka päätyvät tähän ratkaisuun. Vaatinut varmaan paljon pohdiskelua ja mietintää...

Naimisiin meneminen on suuri ilonjuhla, mutta mielestäni avioeron ei tarvitse olla surujuhla, vaan se voi olla myös helpotus. Ei enää epätietoisuutta siitä miten tämä suhde päättyy...

• -- --

" Mielenliikutus , joka on kärsimystä , lakkaa olemasta kärsimys , kun muodostamme siitä selvän ja kirkkaan mielikuvan."

( Spinoza )

• blackwomans

Vaikeiden ratkaisujen eteen.
      Kun kaksi ihmistä päättää yhteisen taipaleen,helppoa se ei ole kummallekkaan osapuolille.

Voimia se kysyy teiltä molemmilta.

Itse en avioeroa ole koskaan kokenut,enhän edes ole naimisissa ollut.

Menettänyt olen tyttäreni isän vuosia sitten,
      matkalle josta meistä ei koskaan kukaan palaa.

Aikaa sopeutuminen siihen on ottanut.

Sopeutuuko siihen koskaan,sitä en tiedä.

Aika vaan kultaa ne muistot.

Voimia sinulle,helppoa ei ratkaisunnen varmaan ole.

• Ewe-Liina

Iso juttu , lähes jokaiselle eronneelle. Ajattele kuitenkin , että ratkaisu on pitkällä matkalla varmasti ihan oikea , koska kaiken lisäksi molemmat olitte sitä mieltä. Lippu korkealle vaan heti , kun kykenet. Aikaa se vie , mutta ajattele meitä monia eronneita , jotka olemme nykyään täysin tyytyväisiä ratkaisuumme ! :) Ei eroihin tietenkään totu , mutta senkin voi ottaa ns. kasvun paikkana. Tsemppiä !!!!

• rockmoose

...ehkä suuri askel sulle, mutta erittäin pieni ja tavallinen ihmiskunnalle ;)

Ei kannata tällä palstalla mainostaa olevansa vapaa, tiedän muutaman miehen jonka postiloota tukkeutuu kun neitoset markkinoi itseään...siis ne toiset tietty :D

• meriv

2 vaihtoehtoa on..joko ei tai sitten kyllä.

Se joko ei on se vaihtoehto, missä istut kapakassa nyyhkimässä surkeaa elämääsi ja sitä kuinka muija otti ja jätti.

Sen jälkeen raahaat ilta illan jälkeen sänkyysi ah niin kauniin ja ymmärtäväisen kapakan vakioasukkinaisen, joka aamulla paljastuu krapulassa vapisevaksi, lievästi sanoen tuoksuvaksi, käheällä äänellä veetä hokevaksi ikäneidoksi.

Kyllä vaihtoehto taas on se, missä sinulle selviää, mitä et elämääsi tahdo ja mikä sinusta tuntuu hyvältä.

Se vaihtoehto tutustuttaa sinut siihen henkilöön, joka tietää mitä on elää yksin, miten hyvin voi yksinkin nukkua, kuinka voi nauttia nyyhkyleffoista tuntematta sydäntäsärkevää hellyydenkaipuuta, kuinka voi olla yksin olematta yksinäinen.

Itseesi.

Ei avioeroon totu, mutta sen jälkeiseen elämään kyllä tottuu, jos vain haluaa.

• uusi-äijäkäs

Ajan kanssa oppii suhtautumaan, ei siihen muu auta. Jokainen kriisi on uusi mahdollisuus, sanovat kiinalaiset ja niinhän se on, vaikkei uskoisi.

Minä taas vietin yhden hienoimmista päivistäni tunteitten suhteen. Tunnustin naisystävälleni rakastavani häntä ja hän kertoi rakastavansa minua. Ihkua! Elämässä tapahtuu aina puoleen ja toiseen. Siksi se on niin ainutlaatuista.

• huh huh

tosi fantsuu ja ihquu kun sulla meni tänään kivasti......... Voin olla väärässä,mutta jos olisit itse just eronnut,et välttämättä haluisi lukea toisen märkää hehkutusta ? Asennetta ,pliis , vaikka näytät lukemastani päätellen leikkivän hamesankaria .

• uusi-äijäkäs
        huh huh kirjoitti:

tosi fantsuu ja ihquu kun sulla meni tänään kivasti......... Voin olla väärässä,mutta jos olisit itse just eronnut,et välttämättä haluisi lukea toisen märkää hehkutusta ? Asennetta ,pliis , vaikka näytät lukemastani päätellen leikkivän hamesankaria .

Tarkoitin M-rkillekin päivän vielä paistavan. On tässä itelläkin rankkoja juttuja takana, mutta en ajattellut silloinkaan toisten onnen minulta olevan pois.

Hamesankaria? Kyllä mulla aina on hyvin mennyt naisten kanssa, mut toisilla menee ja toisilla ei, sellaista se vaan on.

Jos olet joku mun exä, niin laita vaan reilusti sähköpostia.

• huh huh
        uusi-äijäkäs kirjoitti:

Tarkoitin M-rkillekin päivän vielä paistavan. On tässä itelläkin rankkoja juttuja takana, mutta en ajattellut silloinkaan toisten onnen minulta olevan pois.

Hamesankaria? Kyllä mulla aina on hyvin mennyt naisten kanssa, mut toisilla menee ja toisilla ei, sellaista se vaan on.

Jos olet joku mun exä, niin laita vaan reilusti sähköpostia.

Anteeks mut mä repeen ;D (en tarvitse laastaria,vanha juttu)

Hienoa kun mies täällä luulee,et mä olen sen X ! Jees. Olen hiukan liian nuori , kaunis ja älykäs siihen. ;)))

(Tarkoituksesi nostaa virtuaalista egoasi , again...)

(menen koirien kanssa ulos , enkä palaa tänne)

Ps. Jos ero on tuore , valitsemasi tyyli "kuuntelen toisten onnea,sitten voin taas uskoa omaankin onneeni" ON täysi väärin ajoitettu.

• uusi-äijäkäs
        huh huh kirjoitti:

Anteeks mut mä repeen ;D (en tarvitse laastaria,vanha juttu)

Hienoa kun mies täällä luulee,et mä olen sen X ! Jees. Olen hiukan liian nuori , kaunis ja älykäs siihen. ;)))

(Tarkoituksesi nostaa virtuaalista egoasi , again...)

(menen koirien kanssa ulos , enkä palaa tänne)

Ps. Jos ero on tuore , valitsemasi tyyli "kuuntelen toisten onnea,sitten voin taas uskoa omaankin onneeni" ON täysi väärin ajoitettu.

Kiva kun saa jonkun nauramaan. Täällä virtuaalimaailmassa on aika kiva olla nätti...mut yksi juttu. Älykkyyttä on aika vaikea teeskennellä, etkä ole sillä saralla vaikutusta tehnyt.

Kiukkuinen ainakin olet, onko teinijussi jättänyt?

Teistä puskajusseista ei voi tietää ketä te olette ja minulla on pari henkilöä täällä, jotka varmasti ovat aika katkeria, en sen kummemmin olettanut.

Mut hyvää lenkkiä, toivottavasti koirasi ymmärtävät sinua paremmin kuin minä.

• fin-landia

ihmistä kasvaa yhteen rakkaudella ja sitten kun tulee se päivä et rakkaus on karku-teilla..ei ole jäljellä kuin se yhteen kasvettu tarve ja siitäkin pitäisi sitten luopua.
      Se vaatii ihmiseltä paljon ymmärrystä ja se kysymyskin, miksi? Sitten pitäisi se vastauskin ymmärtää, voimia se kysyy, mut toisaalta ihminen kestää aika paljon..erotkin.

Yhteisymmärryksessä, hienoa.. sehän on hatun nostamisen paikka...vain harvat ja valitut siihen pystyvät...kait.

• M-rk

Ai miten monta kommenttia lyhyessä ajassa! Ja jokainen ihan vakavasti ja myötäeläen esitetty. Tämä koskettaa, hyvät ystävät, todella koskettaa.

En ole ikinä aikaisemmin uinut tällä tavoin elämän pohjavirrassa, jossa kaikki asiat ovat pelkästään todellisia, painavia ja merkityksellisiä. Jossa tilanne ei naurata, mutta itkukaan ei sitä muuksi muuta.

Kiitos. Te OSAATTE yhdessä olla henkisenä tukena, minullekin, vain silloin tällöin ilman rekisteröintiä palstalla näyttäytyneelle. Aikuisia Ihmisiä, ehdottomasti.

• Me päädyimme ex puolisoni kanssa tähän ratkaisuun viimesyksynä ja se oli kyllä helpotus molemmille osapuolille. Itseasiassa olemme hyviä kavereita taas, koska eivät ne asiat, jotka meidät aikoinaan yhteen vei, mihinkään ole hävinneet. Niitä ei vain saatu sovitettua yhteiselämäksi,
      Näinkin voi käydä, niinkuin Tomppa tuolla aiemmin mainitsi.

• puskis

se sitten tapahtui? Etkös sinä joskus kertonut (olitko se sinä?) teidän jo aiemminkin harkinneen eroa?

• M-rk

Onks täällä joku NIIIIN hyvämuistinen? Tai sitten huonomuistiset kohtaavat ja uskovat tavanneensa ennenkin... en ole varma olenko palstalla silloisista vaiheista kertonut.

Pari vuotta sitten ero tosiaan oli lähellä, mutta muuttui vielä yhteiseksi onneksi. Kuitenkin ne asiat, ne asiat...

Viime vuosi meni suureksi osaksi jo siihen, että jossittelin erolla: JOS silloin olisi erottu niin nyt olisin jo seestynyt yksineläjä... nyt ovat kaikki vaiheet yhä edessä: shokki, suru, hidas toipuminen, seestyminen. Ehkä kuitenkin olen nyt valmiimpi prosessiin jo etukäteen; se saattaa auttaa toipumaan.

• Milana

ainakaan pariin ensimmäiseen. Mulle eka tuli yllätyksenä ja oli siksi raskas ja vaati pitkän toipumisen. Toinen ero oli ajankohtainen vuosi sitten. Kyse ei ollut rakkauden loppumisesta vaan täysin erilaisista tulevaisuuden toiveista ja odotuksista. En halunnut enkä osannut joustaa, kaipasin Suomessa olevia lapsiani, joten päätös muutosta syntyi aika pikaisesti. Oman elämän aloittaminen oli vaikeaa. Luulin, että avioliitto päättyy siihen ja osin ero jo laitettiinkin vireille, mutta nyt joulun jälkeen totesimme, että erossa oleminen on kuitenkin vain vahvistanut sitä, että haluamme olla yhtä vaikka asumme kaukana toisistamme.

Toivottavasti voit pitää vaimosi ystävänäsi. Hän kuitenkin tuntee sinut paremmin kuin moni muu ihminen.

• niisku-myy46

Toivottavasti, ja varmaankin, olette miettineet asiaa pitkään ja koko perheen kannalta. Isoja muutoksia on tulossa. Ei yhteisiä jouluja, ei yhteistä vanhuutta... jos näin ajatellaan. MUTTA: mikäli suhde ei suju, niin parempi näin, kun alkaa tuhlata elämäänsä hampaat irvessä yrittämiseen.

Kriisi pistää miettimään. Nurkan takana voi odottaa aivan jotain uutta ja ihanaa. Uusperhekuviot ovat monimutkaisia, muttei mahdottomia. Niissä mitataan ihmisen kypsyys. Lapset, mikäli niitä jommalla kummalla on, ovat muistutus eletystä elämästä. Omalla ihanalla tavallaan.

Sen vielä haluan sanoa, että sinä selviät tästä ihan varmasti. Aikaa se ottaa, mutta ihminen on sopeutuvainen. Ehkä välillä tuntuu, että energia menee pelkkään elossapysymiseen, mutta elämä voittaa kuitenkin.

Jaksamista!

• M-rk

Kriisi on tietysti myös, ja nimenomaan, mahdollisuus. Tietysti tässä veresliha-vaiheessa sitä on aika vaikeata ajatella. Mutta päivästä päivään, viikosta viikkoon... ehkä suunta lopulta on ylöspäin.

• niisku-myy46
        M-rk kirjoitti:

Kriisi on tietysti myös, ja nimenomaan, mahdollisuus. Tietysti tässä veresliha-vaiheessa sitä on aika vaikeata ajatella. Mutta päivästä päivään, viikosta viikkoon... ehkä suunta lopulta on ylöspäin.

liittoa sittenkin? Tunteet ovat siitä metkoja, että ne voivat olla melkoisenkin pölykerroksen alla ajoittain. Jos ero tekee mielen haikeaksi, jopa todella pahaksi, niin eikö se sitten tarkoita, että sinulla ainakin on tunteita vaimoasi kohtaan?

Voi tietysti olla, ettei ole. Siinä tapauksessa on sinun ottaminen kaikki irti vapaudesta, jota pääset nyt kokemaan uudelleen.

• M-rk
        niisku-myy46 kirjoitti:

liittoa sittenkin? Tunteet ovat siitä metkoja, että ne voivat olla melkoisenkin pölykerroksen alla ajoittain. Jos ero tekee mielen haikeaksi, jopa todella pahaksi, niin eikö se sitten tarkoita, että sinulla ainakin on tunteita vaimoasi kohtaan?

Voi tietysti olla, ettei ole. Siinä tapauksessa on sinun ottaminen kaikki irti vapaudesta, jota pääset nyt kokemaan uudelleen.

Jatkoaika otettiin jo pari vuotta sitten, kun ajatus todellisesta erosta oli säikäyttänyt ainakin minut. Mutta nyt... asiat ovat asioita ja sen verran pahasti ne ovat jumissa että homma päättyy.

• niisku-myy46
        M-rk kirjoitti:

Jatkoaika otettiin jo pari vuotta sitten, kun ajatus todellisesta erosta oli säikäyttänyt ainakin minut. Mutta nyt... asiat ovat asioita ja sen verran pahasti ne ovat jumissa että homma päättyy.

kun alat pikkuhiljaa nostaa katsettasi tulevaisuuteen. Uusi pelottaa aina, mutta aivan varmasti eteesi tulee ihan kivojakin juttuja.

Voit vaikuttaa vain huomiseen, et eiliseen. Miksi siis jäädä tuleen makaamaan.

Tsemppiä, kyllä sinä selviät!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      242
      2621
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      79
      1985
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1898
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      83
      1357
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1315
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1238
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1098
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1090
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      943
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      934
    Aihe