B12-vaje ja pistoshoito?

Nok(k)osia

Onko muilla kokemuksia (sisäsyntyisestä) B12-vitamiinin imeytymishäiriöstä ja siihen hoitona annetuista pistoksista? Miten pian ja hyvin pistokset tehoavat ja vaikuttavat esim. oireena esiintyvään tolkuttomaan väsymykseen?

Onko pistoksista sivuvaikutuksia?

Millaista aikuiselämä muuten on vajeesta kärsivänä?

18

16939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikin saaja

      Piikitys B12 vitamiinin puutokseen auttaa nopeasti. Itse olen käynyt piikillä jo monia vuosia, mutta harvoinhan siellä joutuu käymään verrattuna diabetes hoitoihin.
      Ennen kuin vaiva itsellä todettiin olin ns. "veto poissa".
      Ei siitä mitään kummempaa haittaa ole loppu elämääsi ajatellen.

      • ?????

        Niin mitä oireita toi aiheuttaa. Mulla on ollu hermostollisia oireita käsissä ja reidessä ja jalat kipeenä. Voisko yhdistellä tohon, koska monesti tulee just viinan oton jälkeen.


    • syy

      Imeytymishäiriön syy täytyy olla selvillä.
      atrofinen gastriitti / vatsan limakalvon kuivuminen johtavat B12 vajeeseen. Aktivointirauhaset kuihtuvat samalla mahassa.

      Piikkejä 3 kk välein ja vatsasyöpäkontrolliin 4 v välein.

      B12 vaje oireineen on ikävä. Ja tavalliset lääkärit eivät sitä keksi. Multa kipeytyi mm. jalat niin etten voinut ottaa juoksuaskelta. Muitakin neuropatisia oireita riitti.

      toinen avainsana: pernisiöösi anemia

      Katso keskustelu: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000002285983


      Huom: Pelkkä kasvissyöntikin voi aiheuttaa B12 vajeen. ja tietty vatsalaukun poisto.

    • Vanha äiti

      Minulla on harvinainen Gräsbeckin-Imerslundin tauti eli B-12 vitamiinin malabsorptio eli imeytymishäiriö syntymästäni saakka eli yli 48 vuoden kokemus puutosoireista.
      Kaipaisin myös muiden kokemuksia vanhemmalla iällä, vaikka saankin vertailutietoa, koska veljelläni on sama sairaus. Minusta kyllä tuntuu, että oireet vaihtelevat myös miesten ja naisten välillä, johtuen mm. kuukautisista sekä raskauksien aiheuttamista muutoksista hormonaaliseen toimintaan.

      Minulle on annettu v. 1967 alkaen Betolvexia noin 20 v ajan joka 4. kuukausi, mutta lopulla oli jo niin, että olin väsynyt ja hermostunut pistoksen molemmissa päissä yhteensä kuukauden verran.

      Kävin paikallisella törpöllä sisätautien erikoislääkärillä, joka kyseltyään yliolkaisesti: Mitä oireita kuvittelette teillä olevan, halusi välttämättä soittaa Helsingin Genetiikanlaitokselle vahvistaaksen minulla olevan tämän harvinaisen taudin. Sain lopuksi hänet muuttamaan lääkitystäni joka 3. kuukausi.

      Veljelleni oli eri lääkäri taas suositellut Cohemin Depot -injektiota, mutta jota annettiin myöskin niin pitkällä välillä, että hän väsyi ja vaihtoi takaisin Betolvexiin.

      Itse olen ajoittain vaihtanut Betolvexin ja Coheminin välillä, koska tuntuu, että Betolvexiä käyttäessäni (pitkä väli) saan tosiaan jalkani ja käteni kipeiksi ja Cohemin auttaa niihin. Coheminia taas käyttäessäni olen masentuneempi ja hermostuneempi.

      Vaikka saan piikkini nykyisin Coheminina ja joka kuukausi, saan oireita selvästi ennen piikkiäni: väsymystä, huonounisuutta, kipeitä paikkoja kielessä ja poskien sisäpuolilla, verenvuotoa ikenistä, sekä jalkakipujakin kovaa vauhtia kävellessä.

      Koska sairaus on ollut minulla pitkään, eivät paikalliset terveyskeskuslääkärit reagoi tautiini mitenkään, vaan toteavat yleensä vain sen pernisiöösianemiaksi (olen pyytänyt terveyskeskuksen potilaan sairaskertomuksista itselleni jäljennökset, joten tiedän).

      Lisäksi oireisiini suhtaudutaan huvittuneesti ja vähätellään niitä ja koska saan B-12 vitamiinia pistoksina, luullaan, etten voi saada puutosoireita. Lisäksi vointiini vaikuttavat erittäin paljon muut sairaudet: oletko ollut flunssassa, yskässä ja kaikkein pahin vaihtoehto, jos saat ripulin tai oksennustaudin, niin saan runsaammat oireet.

      Hermostuneisuus ilmenee ainakin minulla pienistä mitättömistä jutuista saatavina hillitsemättöminä kiukunpurkauksina, joita ei minulla ole voidessani hyvin. Iän myötä olen myös joutunut vaihtamaan tosi paljon silmälaseja, koska en pysty muuttamaan nopeasti katsetta läheltä kauas, riippuen myös paljon muusta terveyden tasostani.

      Kerrohan miten sinulla on B12-vitamiinin imeytymishäiriö todettu?

      • mahd. I-G pojun äiti

        Hei,

        Löysin tämän vanhan viestisi Suomi24-sivustolta. Meidän 10 kk pojallamme epäillään I-G tautia. Tänään olemme olleet kaikki kolme (poju, mies ja minä)labrakokeissa ja huomenna pojulta otetaan luuydinnäyte. Mainitsit viestissäsi, että tauti on ollut sinulla syntymästäsi saakka? Olisi mielenkiintoista saada "haastatella" sinua, voit varmaan arvata, että pääni vilisee kysymyksiä. Vertaistukea ei kovin paljon ole saatavilla, lääkäri mainitsi että Suomessa ko. sairaus koskee 17 perhettä mahd. meidän perhe.

        Lähetäthän viestin, jos luet tämän, kiitos!

        Terveisin,
        huolestunut äiti


      • amandatar

        Hei!
        b12 imeytyy tutkitusti ensisijaisesti syljen kautta, joten kokeilkaa ihmeessä
        seuraavaa tuotetta lisänä piikkeihin. Vahvuus on sama kuin piikissä.
        Tuote: valmistaja SOLGAR, nimi vitamin b12 1000 ug. Hinta: 16 e , 100 kpl.
        Ulkonäkö: pieniä punaisia imeskelymuotoisia. saa:apttekeista tai luontaispuolelta.
        Jos ja todennäköisesti huomaatte ison eron voinnissanne on piikin määrä teille liian pieni.
        Uusin tieto on myös se että piikki laitetaan olkapäähän. imeytyy paremmin. tätä eivät noudata kaikki tiedon puutteesta jouhtuen, vaan tieto on Suomen terveystalosta.
        Tämä tieto voi muuttaa elämänne!!! koska saatte pillleri lisänä tarvitsemanne määrän ja vielepä imeytymässä muodossa, ei siis vatsan kautta vaan kielen alle ja sieltä suoraan aivoihin kuten nitrot.
        Tämä on todella tärkeää. kokeilkaa ja vointinne paranee paljon!!!!
        Koska kyseessä on uutta tietoa ei lääkäri välttämättä tiedä kaikkea, mutta kun kokilette paria pilleriä muttamia päiviä tai viikoja niin uusi elämä aukeaa teille. Ilmoitelkaa miten kävi. Hyvää vointia!!!
        itse sain ison avun tätä kautta.


      • I-G syndroma
        mahd. I-G pojun äiti kirjoitti:

        Hei,

        Löysin tämän vanhan viestisi Suomi24-sivustolta. Meidän 10 kk pojallamme epäillään I-G tautia. Tänään olemme olleet kaikki kolme (poju, mies ja minä)labrakokeissa ja huomenna pojulta otetaan luuydinnäyte. Mainitsit viestissäsi, että tauti on ollut sinulla syntymästäsi saakka? Olisi mielenkiintoista saada "haastatella" sinua, voit varmaan arvata, että pääni vilisee kysymyksiä. Vertaistukea ei kovin paljon ole saatavilla, lääkäri mainitsi että Suomessa ko. sairaus koskee 17 perhettä mahd. meidän perhe.

        Lähetäthän viestin, jos luet tämän, kiitos!

        Terveisin,
        huolestunut äiti

        Hei!
        Meidän perheessämme on myös mahdollisesti I-G. Jos olet vielä kiinnostunut vaihtamaan kokemuksia, niin ilmoitteletko vaikka tätä kautta.
        Terv I-G pojan äiti


      • Vanha äiti
        mahd. I-G pojun äiti kirjoitti:

        Hei,

        Löysin tämän vanhan viestisi Suomi24-sivustolta. Meidän 10 kk pojallamme epäillään I-G tautia. Tänään olemme olleet kaikki kolme (poju, mies ja minä)labrakokeissa ja huomenna pojulta otetaan luuydinnäyte. Mainitsit viestissäsi, että tauti on ollut sinulla syntymästäsi saakka? Olisi mielenkiintoista saada "haastatella" sinua, voit varmaan arvata, että pääni vilisee kysymyksiä. Vertaistukea ei kovin paljon ole saatavilla, lääkäri mainitsi että Suomessa ko. sairaus koskee 17 perhettä mahd. meidän perhe.

        Lähetäthän viestin, jos luet tämän, kiitos!

        Terveisin,
        huolestunut äiti

        Heippa!
        Olen osallistunut useaan tutkimukseen ja väitöskirjapohjahaastatteluihin. Heiltä olen kuullut, ettei uusia tautitapauksia ole Suomessa löytynyt, muistaakseni viimeisin oli vuodelta 1974. Kyseessä on geenivirheen aiheuttama harvinainen sairaus, joka aiheuttaa, ettei syntyvällä lapsella ole ns. sisäistä tekijää, jonka avulla ohutsuolesta B12-vitamiini pystyy imeytymään.

        Jos olet edelleen kiinnostunut keskustelemaan, niin voit ottaa yhteyttä spostilla [email protected].

        Terveisin


      • kkkkkkkkkkkkkkkk
        amandatar kirjoitti:

        Hei!
        b12 imeytyy tutkitusti ensisijaisesti syljen kautta, joten kokeilkaa ihmeessä
        seuraavaa tuotetta lisänä piikkeihin. Vahvuus on sama kuin piikissä.
        Tuote: valmistaja SOLGAR, nimi vitamin b12 1000 ug. Hinta: 16 e , 100 kpl.
        Ulkonäkö: pieniä punaisia imeskelymuotoisia. saa:apttekeista tai luontaispuolelta.
        Jos ja todennäköisesti huomaatte ison eron voinnissanne on piikin määrä teille liian pieni.
        Uusin tieto on myös se että piikki laitetaan olkapäähän. imeytyy paremmin. tätä eivät noudata kaikki tiedon puutteesta jouhtuen, vaan tieto on Suomen terveystalosta.
        Tämä tieto voi muuttaa elämänne!!! koska saatte pillleri lisänä tarvitsemanne määrän ja vielepä imeytymässä muodossa, ei siis vatsan kautta vaan kielen alle ja sieltä suoraan aivoihin kuten nitrot.
        Tämä on todella tärkeää. kokeilkaa ja vointinne paranee paljon!!!!
        Koska kyseessä on uutta tietoa ei lääkäri välttämättä tiedä kaikkea, mutta kun kokilette paria pilleriä muttamia päiviä tai viikoja niin uusi elämä aukeaa teille. Ilmoitelkaa miten kävi. Hyvää vointia!!!
        itse sain ison avun tätä kautta.

        piikki menee sellaisenaan verenkiertoon eli koko 1 mg , tabletin imeytyvyys ainakin vatsalaukusta on huono,syljestä imeytymisestä en tiedä, paitsi että yhden solgarin kokeilin ja auttoi oireisiin kyllä, mutta olen sillekina allerginen.oireet alko helpottua yhellä piikillä, miksi tarvitaan toinen


      • Annikki1111
        mahd. I-G pojun äiti kirjoitti:

        Hei,

        Löysin tämän vanhan viestisi Suomi24-sivustolta. Meidän 10 kk pojallamme epäillään I-G tautia. Tänään olemme olleet kaikki kolme (poju, mies ja minä)labrakokeissa ja huomenna pojulta otetaan luuydinnäyte. Mainitsit viestissäsi, että tauti on ollut sinulla syntymästäsi saakka? Olisi mielenkiintoista saada "haastatella" sinua, voit varmaan arvata, että pääni vilisee kysymyksiä. Vertaistukea ei kovin paljon ole saatavilla, lääkäri mainitsi että Suomessa ko. sairaus koskee 17 perhettä mahd. meidän perhe.

        Lähetäthän viestin, jos luet tämän, kiitos!

        Terveisin,
        huolestunut äiti

        Hei!
        Alkuperäisestä viestistä on kulunnut monta vuotta silti halusin vastata viestiisi koska itse sairastan Perinnöllistä I-G tautia. Olisi kiva jakaa kokemuksia koska tämä on niin harvinainen sairaus. Minuun voi ottaa yhteyttä [email protected]


    • Solgar

      Suuret kiitokset amandatarelle hyvästä vinkistä! itse olen kärsinyt gastroiitista monta vuotta ja olen epäillyt B12-vitamiinin imeytymishäiriötä jatkuvan väsymyksen ja hermostuneisuuden takia. Labra-kokeissa ei näkynyt mitään, joten en saa pistoksia.
      Aion kokeilla tätä Solgarin tuotetta - tieto tuli juuri oikeaan aikaan.

    • piikitetty 1

      minulla todettiin b 12 vitamiinin puutos,(vitamiini ei imeydy normaalista ruuasta)minä sain 4 ampullia viikon välein kk:n ajan ,nyt on tauko --minulla iho reagoi finneillä ja päänahka meni ruvelle-ainakaan ennen minulla ei ole finnejä ollut .Huomasin myös muistini parantuneen ,tai ainakin keskityn paremmin...

    • ukkeli66

      miten tuon puutostilan voi havaita.... kävin mahatähystyksessä viime viikolla, tulokset tulee joskus 3 vkon kuluttua... näkyykö se tuossa koepaloissa vai miten sen saa selville... terkkarista nyt on turhaa edes yrittää verikokeita, ei niitä saa kun pitää säästää joka asiassa, pitäisikö mennä yksityiselle...

    • kaiken_se_kestää
    • ukkeli66

      turhaa touhua mitkään hiivat kun on ihan oikeasta sairaudesta kyse, suvussa on keliakia sekä b-12 vitamiinin imeytymishäiriötä joten lähdenpä kuitenkin täältä päin sitä vikaa etsimään.

    • kkkkkkkkkk

      miksi ampulleja annetaan puutostilaan kolme jos on lievempi puutos
      katoaako oireet kunhan b 12 on turvallisella tasolla
      mulla kahden coheminin jälkeen oli arvot 1000 viite arvo on jotain 140-700 eli paljon yli joten en ottanut kolmatta. olisko pitänyt?
      olen allerginen injektiolle ja siksi haluan minimoida injektiot

    • parantunut

      Hei. B-vitamin pistos on auttanut minua valtavasti väsymykseen ja hermokipuun. En voisi muuten elää. Jo seuraavana päivänä on helpompi. Suosittelen hoito muotona.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe