Yhteiskunnan suhtautuminen migreeniin

omastakokemuksesta

Hieman taustaa: Itselläni todettiin muutama vuosi sitten migreeni, joka on ajoittain hyvinkin pahalaatuista (varsinkin stressi aiheuttaa helposti). Tämän takia joudun useasti olemaan pois koulusta/töistä, sillä migreeni invalidisoi minut täysin. Kohtauksia on kohtalaisen usein, mikä haittaa ajoittain elämääni.
Ja ongelmani: Osa tuntemistani ihmisistä luulee nykyään että lintsaan tai olen laiska, enkä jaksa vaivautua nousemaan sängystä. Kaverit kuittailevat usein "jaha, jaksoit säkin sitten tulla jo kouluun" oltuani vaikkapa päivän koulusta pois migreenin takia. Jos kerron olleeni pää kipeänä kotona makaamassa, on suhtautuminen selitykseeni yleensä aika nuivaa. Vaikka en sitä ehkä tilanteessa näytä, on tälläinen asenne minusta todella *****mainen. Perhe tukee minua sairauteni kanssa hyvin.
Ja nyt kysynkin, miten muut ihmiset (perhe, ystävät, työnantaja/opettaja) suhtautuvat migreeniinne, varsinkin jos se haittaa työntekoanne/opiskeluanne ja joudutte jäämään usein kotiin?

15

1208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • mitä...

        Miksi laitatte vain noita linkkejä muualle? Sitten kun sieltä katsoo, taas on linkkejä muualle! Kertokaa edes lyhyesti, mitä asianne koskee. Mä en jaksa mennä noitten linkkien perässä.


      • voi odottaa
        mitä... kirjoitti:

        Miksi laitatte vain noita linkkejä muualle? Sitten kun sieltä katsoo, taas on linkkejä muualle! Kertokaa edes lyhyesti, mitä asianne koskee. Mä en jaksa mennä noitten linkkien perässä.

        järkevää käyttäytymistä. Hän nyt ilmeisesti yritti sanoa, että syö niinkuin minä niin et kärsi migreenistä. Hän kun ei muutakaan väylää mainostamiseen keksinyt. Totuushan on ,että kyllä tietyt ruoka-aineet laukaisevat kohtauksia, mutta ei ruokavaliota muuttamalla kohtauksia lopeteta.

        No sitten siihen mistä OIKEASTI keskustelunaloitus oli. Kyllä, suhtautuminen on hyvinkin ala-arvoista silloin tällöin. On juuri näitä, jotka ajattelevat migreenin olevan oman elämän valintojen tulos. On niitä, jotka luulevat sen olevan tekosyy ja on myös niitä, jotka kiertää kaukaa pelon vuoksi. He eivät voikaan ymmärtää, koska heillä ei ole kokemusta itsellään. Itse olen joskus tehnyt niin, että läheisimmille olen selittänyt mistä on kyse ja jopa antanut luettavaa kiinnostuneille. JA niistä, jotka eivät minulle ole läheisiä, viis olen veisannut.


      • Lääkkeetön oireeton jo 8 vu...
        voi odottaa kirjoitti:

        järkevää käyttäytymistä. Hän nyt ilmeisesti yritti sanoa, että syö niinkuin minä niin et kärsi migreenistä. Hän kun ei muutakaan väylää mainostamiseen keksinyt. Totuushan on ,että kyllä tietyt ruoka-aineet laukaisevat kohtauksia, mutta ei ruokavaliota muuttamalla kohtauksia lopeteta.

        No sitten siihen mistä OIKEASTI keskustelunaloitus oli. Kyllä, suhtautuminen on hyvinkin ala-arvoista silloin tällöin. On juuri näitä, jotka ajattelevat migreenin olevan oman elämän valintojen tulos. On niitä, jotka luulevat sen olevan tekosyy ja on myös niitä, jotka kiertää kaukaa pelon vuoksi. He eivät voikaan ymmärtää, koska heillä ei ole kokemusta itsellään. Itse olen joskus tehnyt niin, että läheisimmille olen selittänyt mistä on kyse ja jopa antanut luettavaa kiinnostuneille. JA niistä, jotka eivät minulle ole läheisiä, viis olen veisannut.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000017&conference=4500000000001748&posting=22000000023130226&view_mode=flat_threaded


      • ei ruoka yksin

      • Tuohtunut tolle!

        Sä et ole näköjään lopettanu tota linkkien heittoa. Kukaan ei tahdo lukea niitä kun se eksyttää alkuperäsestä aiheesta.


      • Kirjastostakin löytyy jo
        ei ruoka yksin kirjoitti:

        kuten jo joku mainitsi, ruokavalio on vain yksi osa migreenin aiheuttajista (joillain). ei ainut. joillain se voi tietysti olla se vahvin aiheuttaja, kuten luultavasti sinulla. mutta tuollainen linkittely on todella rasittavaa, voisi kertoa asiansa lyhyesti viestillä.

        http://www.nemokustannus.fi/kirja/kirja_hyva_paha_lisaaine.htm


      • Kutunmaitojugua päänsärkyyn?

      • perkelen perkele

      • ja sun rajoittunutta
        Kutunmaitojugua päänsärkyyn? kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000654&posting=22000000022396889&view_mode=flat_threaded

        kapasiteettiasi. On ihan kiva, että saat nautinto edes noin. Tiesithän, että harva linkkejäsi aukaisee. Mainostuksesikin menee hukkaan. Yritäpäs nyt keksiä joku muu tapa saada huomiota ja hyväksyntää. Hanki vaikka joku muu kiva harrastus, jossa voit toetuttaa itseäsi. Jos nautit siitä, että saat muut hermostumaan, niin kokeile vaikka politiikkaa.


      • Lääkkeetön oireeton jo 8 vu... kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000017&conference=4500000000001748&posting=22000000023130226&view_mode=flat_threaded

        Voi myös olla niinkin että sinulla ei ole ollut migreeniä vaan muu ruoasta aiheutunut tai ruoka/stressi päänsärky tai siitä aiheutunut migreeni.

        Minulla on ollut 5v vaikeahkoja migreeneitä miltei kuukausittain.Olen supistanut ruokavaliota ja ainoa selkeä on ollut lisäaineet sulkaa, kahvi ja hor,onaalinen toiminta sekä nestetasapainon vaihtelu ja unen puute jotka laukaisevat kohtauksen, myös voimakkaat valot ja hajut.

        Vieläkään ei ole sanottua että josko ne aistit vain ovat kohtausta edellä voimistuneet ja ihminen yhdistää nämä asiat toisiinsa.

        Minkään välttely ei ole lopettanut kohtauksia vain iän myötä ovat heikentyneet ja muuttaneet muotoaan.Yleisimmin on vieläkin näköhäiriöt puutokset näössä ns. suuret sokeat pisteet joista muodostuu kirkkaita väriseviä sahalaitoja.Puhehäiriöt ja sanojen muodostamisen ja lukemisen ja sanojen ymmärtämisen häiriöt (tietää että pitäisi ymmärtää lukemansa mutta sanat ovat sekaisin ja lauseet yhtä puuroa jota ei ymmärrä samoin toisten puhe jota ei ymmärrä kohtauksen aikana).

        Omaan elämään se on vaikuttanut paljon sosiaalisena vetäytymisenä, kotona istumisena, oireiden äkillisyyden ja haitallisuuden takia en esiinny mielelläni yksin ja työpaikka ihanne on sellainen josta voi lähteä vaivatta kun kohtaus iskee eikä siitä ole haittaa toisille.Opiskelukin ovat ollut vaikeaa sairastelun vuoksi.

        Estolääkkeistä on kokeiltu kalsium ja beetasalpaajat, erilaiset särkylääkkeet jatäsmälääkkeet joista ei ollut apua kuin harvoin ja htkellisesti.Migreenikohtaus vie ainakin minut noin 2 vrk pois normaalista elämästä.Lääkkeet eivät aina vie kipua kokonaan pois eivätkä koskaan tuo toimintakykyä takaisin.Oireilua kestää noin 3 vrk, itse särkyä on non 5h keskimäärin ja siitä hiljalleen vaimenee.

        No elämän sosiaaliseen puoleen tauti vaikuttaa rajusti ja kyllä siinä kärsii perhe ja läheisetkin.Lisäksi jos on joku muu neurologiaan vaikuttava tauti pään alueella elämästä voi tulla aika-ajoin mielenkiintoista helvettiä kipuineen ja muine neurologisine oireineen.

        Migreeni ymmärretään liian usein itseaiheutetuksi jota muka voisi itse kontrolloida.Hyvin usein lääkärit työntävät kokeilumielessä paljon lääkkeitä josko jokin vahingossa auttaisi.Itsekkin lääkkeille herkästi reagoivana en syö kuin välttämättömät joista tiedetään jotain hyötyä oikeasti olevan.

        Tällä hetkellä on verenpaineeseen kalsiumsalpaaja jolla ei migreeniin mitään vaikutusta ja itse kohtaukseen 800mg ibuprofeiini ja 10mg metoklopramidi pahoinvointiin.

        Lisäksi sairastan pään alueen herpestä ja vyöruusua joten olo on ruhtinaallinen aika ajoin.Viimeiset puolivuotta on nytkin ollut kipuja ja muuta oireilua pään alueella ja migreeni antaa lisämausteen mukaan.


      • epitimia kirjoitti:

        Voi myös olla niinkin että sinulla ei ole ollut migreeniä vaan muu ruoasta aiheutunut tai ruoka/stressi päänsärky tai siitä aiheutunut migreeni.

        Minulla on ollut 5v vaikeahkoja migreeneitä miltei kuukausittain.Olen supistanut ruokavaliota ja ainoa selkeä on ollut lisäaineet sulkaa, kahvi ja hor,onaalinen toiminta sekä nestetasapainon vaihtelu ja unen puute jotka laukaisevat kohtauksen, myös voimakkaat valot ja hajut.

        Vieläkään ei ole sanottua että josko ne aistit vain ovat kohtausta edellä voimistuneet ja ihminen yhdistää nämä asiat toisiinsa.

        Minkään välttely ei ole lopettanut kohtauksia vain iän myötä ovat heikentyneet ja muuttaneet muotoaan.Yleisimmin on vieläkin näköhäiriöt puutokset näössä ns. suuret sokeat pisteet joista muodostuu kirkkaita väriseviä sahalaitoja.Puhehäiriöt ja sanojen muodostamisen ja lukemisen ja sanojen ymmärtämisen häiriöt (tietää että pitäisi ymmärtää lukemansa mutta sanat ovat sekaisin ja lauseet yhtä puuroa jota ei ymmärrä samoin toisten puhe jota ei ymmärrä kohtauksen aikana).

        Omaan elämään se on vaikuttanut paljon sosiaalisena vetäytymisenä, kotona istumisena, oireiden äkillisyyden ja haitallisuuden takia en esiinny mielelläni yksin ja työpaikka ihanne on sellainen josta voi lähteä vaivatta kun kohtaus iskee eikä siitä ole haittaa toisille.Opiskelukin ovat ollut vaikeaa sairastelun vuoksi.

        Estolääkkeistä on kokeiltu kalsium ja beetasalpaajat, erilaiset särkylääkkeet jatäsmälääkkeet joista ei ollut apua kuin harvoin ja htkellisesti.Migreenikohtaus vie ainakin minut noin 2 vrk pois normaalista elämästä.Lääkkeet eivät aina vie kipua kokonaan pois eivätkä koskaan tuo toimintakykyä takaisin.Oireilua kestää noin 3 vrk, itse särkyä on non 5h keskimäärin ja siitä hiljalleen vaimenee.

        No elämän sosiaaliseen puoleen tauti vaikuttaa rajusti ja kyllä siinä kärsii perhe ja läheisetkin.Lisäksi jos on joku muu neurologiaan vaikuttava tauti pään alueella elämästä voi tulla aika-ajoin mielenkiintoista helvettiä kipuineen ja muine neurologisine oireineen.

        Migreeni ymmärretään liian usein itseaiheutetuksi jota muka voisi itse kontrolloida.Hyvin usein lääkärit työntävät kokeilumielessä paljon lääkkeitä josko jokin vahingossa auttaisi.Itsekkin lääkkeille herkästi reagoivana en syö kuin välttämättömät joista tiedetään jotain hyötyä oikeasti olevan.

        Tällä hetkellä on verenpaineeseen kalsiumsalpaaja jolla ei migreeniin mitään vaikutusta ja itse kohtaukseen 800mg ibuprofeiini ja 10mg metoklopramidi pahoinvointiin.

        Lisäksi sairastan pään alueen herpestä ja vyöruusua joten olo on ruhtinaallinen aika ajoin.Viimeiset puolivuotta on nytkin ollut kipuja ja muuta oireilua pään alueella ja migreeni antaa lisämausteen mukaan.

        Siis 5-vuotiaasta alkaen migreeneitä.Ainoastaan raskaus aikana niitä ei ollut kuin raskauksien alussa muutama.Heti synnytysten jälkeen kuitenkin alkoivat vain muutamia tunteja siitä.


    • asiasta

      Olen myös törmannyt hyvin monen suuntaisiin kommentteihin. Älä turhaan välitä miden mielipiteistä. Tottakai välillä tuntuu pahalta, mutta tärkeintä on, että pidät itsestäsi huolta. Yleensä ne ihmiset, jotka eivät tiedä, mistä on kyse, ovat niitä jotka ajattelevat laskaksi. Itselläni migreeni on mennyt niin pahaksi, että ajoittain lähtee myös puhekyky tai lukeminen ja ymmärtäminen hidastuu. Aivoni on magneettikuvattu, joten mistään pikkuasiasta ei ole kyse.

      Jaksamista ja voimia sinulle!

    • Koko ikäni sairastanut

      Oma kokemus on aika paljon samanlainen kuin sulla. Minä olen kärsinyt migreeniä koko ikäni. Se on ajoittain erittäin pahanlaatuinen. Lääkkeet uuvuttavat ja näin ollen pakko mennä maate ettei ihan kaadu nurin. Työpaikalla ei otettu pahemmin kantaa siihen vaan jatkuasti jotku sanoi "hanki kunnon lääkkeet" Kunnon lääkkeet, kun niitä on kokeiltu ja ne ei näytä auttavan. Kävin meilahdessa neurologin luona ja hänen mielestä mun migreeni on pahanlaatuinen. Kuukautisten aikana se on pahimmillaan, siihen mä sain aikoinaan sellasen lääkityksen kuin aamuisin 2 parasetamolia 1 ketorin 100mg, no siitä olin ihan tokkurassa ja työpaikalla ihmeteltiin miten voi olla tokkurassa sellasesta vähästä.
      Olen yliherkkä migreenilääkkeille, kaikkea on kokeiltu.

      Oma uhraus oli se että en kestänyt enempää stressistä aiheutuvaa migreeniä, joten otin lopputilin töistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe