Ksenon on rahastusta, H9 on asiaa!!!

Lisävalofanaatikko

Ameriikassa käytetään H9-polttimoa myös lähivaloissa, valoa riittää: lumeneja jotain 2500... ei jää kauas ksenonista! Ja polttimo maksaa alk. 15 eur/kpl (ksenon alk. 100 eur/kpl).

Kestoikä H9-polttimolla on erittäin pitkä = "tehokas peliaika" huomioiden lähes sama kuin ksenonilla, koska mahtava valoteho ei hyydy. Lisäksi polttimo antaa heti täydet valotehot myös kylmällä säällä (ei tarvitse odotella "lämpenemistä" kuten ksenonissa) eikä tarvitse järkyttävää 25.000 voltin sytytysjännitettä muuntajajärjestelmineen ja automaattisine korkeudensäätöineen. Pesulaitepakko on asiaa, tosin useimpia virityksiä voinee kutsua lähinnä kastelulaitteiksi, pesuteho on monessa autossa kovin surkea.

Minkähän takia Euroopassa H9-polttimoa ei ole hyväksytty lähivalokäyttöön, toisin kuin Yhdysvalloissa? Olisiko mitään tekemistä sillä että ksenonvaloja jostain syystä voimakkaasti markkinoivat (ja edullisen tehokkaan H9-polttimon "unohtaneet") täkäläiset Philips ja Hella -nimiset yhtiöt olisivat hieman liian hyvissä väleissä EU-parlamentaarikoihin? Haluavat rahastaa ksenonia ja suojella sitä edulliselta kilpailijalta. Ei ole asiakkaan edun mukaista tällainen meno!

H9-polttimo on ollut markkinoilla jo viitisen vuotta, miksiköhän esimerkiksi lisävalot edelleen tehdään lähes poikkeuksetta H1-polttimoilla tai ylihintaisilla rahastus-ksenoneilla (joissain tuotteissa voi löytyä H3, harvoissa malleissa voi olla tehokas H2, heikkotehoinen H4 tai lyhytikäinen H7). Vieläkin aika harvassa autossa on H9-polttimot (apu)kaukovaloina...

Ksenonpolttimo on kallista ongelmajätettä (myrkyllinen ja aiheuttaa luontoon joutuneena ympäristöriskin), halogeenipolttimo sen sijaan ei ole ongelmajätettä!

14

12093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juzu_84

      H9 on polttimon ja kannan tyyppi, jos jenkkiautot rakennetaan H9 kantaisille polttimoille niin niitä silloin käytetään. H9 on halogen jossa on hehkulanka sisällä, xenonissa palaa valokaari. Mieti kaikessa rauhassa että kumpi antaa enemmän valoa, valokaari vaiko hehkulanka. Valon voimakkuus ym. tekijät riippuvat sitten taas paljon polttimon sisässä olevista muista komponenteista. Näitä xenon jälkiasennussatseja saa jo näihin H9 kantaisiin myös.

      Ja ennen kun kirjotat tänne seuraavan kerran kauhean romaanin niin tutustu aiheeseen hiukan tarkemmin ja käytä järkeä.

      • Lisävalofanaatikko

        Jutsu alaviiva kasineljä:

        Vai oli "romaani" kauhea? Ja pitäisi käyttää järkeä sekä tutustua aiheeseen tarkemmin? Oletko liikkeellä asenteella "pidä turpas kiinni jos et tiedä mitään"? Että ei saa kysyä? Etpä osannut lyhyessä tekstipläjäyksessäsi esim. vastata että miksi H9-tyyppistä halogeenipolttimotyyppiä ei ole E-tyyppihyväksytty lähivalokäyttöön. Miksi sitten kirjoitit viestin? Pidä sinä vain jälkiasennussatsisi keskenäsi.


      • Juzu_84
        Lisävalofanaatikko kirjoitti:

        Jutsu alaviiva kasineljä:

        Vai oli "romaani" kauhea? Ja pitäisi käyttää järkeä sekä tutustua aiheeseen tarkemmin? Oletko liikkeellä asenteella "pidä turpas kiinni jos et tiedä mitään"? Että ei saa kysyä? Etpä osannut lyhyessä tekstipläjäyksessäsi esim. vastata että miksi H9-tyyppistä halogeenipolttimotyyppiä ei ole E-tyyppihyväksytty lähivalokäyttöön. Miksi sitten kirjoitit viestin? Pidä sinä vain jälkiasennussatsisi keskenäsi.

        No se on sitten voivoi jos ei ole tyyppihyväksytty. Kaverilla on Pontiac Trans Port jossa lähivalot on H9:t, auto on jenkkilästä tuotu ja maahantuontikatsastettu sekä hyväksytty suomen tieliikenteeseen ilman mitään teknisiä muutoksia valo/merkinantolaitteisiin. Jenkeissähän on valokuvio symmetrinen eli suora viiva ja eurooppalaisissa epäsymmetrinen eli viiste oikealle ylöspäin. Koska kyseessä on poltinmalli jota tuskin koskaan käytetään eurooppalaisissa autoissa niin ei liene tarvetta antaa E-hyväksyntää tälle poltin tyypille. Umpio on kuitenkin suurin tekijä, sekä rihlattu lasi vanhemmissa autoissa sen valokuvion muodostukseen.

        Pitänee vissiin sitten kaverille mainita että alkaa kattelemaan uusia umpioita eri malliselle polttimolle niin saa Pontiacciin lailliset ajovalot. ;)

        Onhan kumminkin Philipsillä H9 valikoimissa, mutta sitä myydään jenkkilässä koska siellä se on käytössä. Ei se H9 sen tehokkaampi ole verraten H7,1,3,4 tai muutakaan normi henkiläauton halogen poltinta. Koska edelleenkin polttimon mallistahan on kyse, ei tehosta. Ja se on vähän pakko ostaa semmonen poltin mikä sinne umpioon sopii. Itseä ei ainakaan nappaa se että onko poltin e-hyväksytty vaiko ei jos satun joskus halogen poltinta vielä tarvitsemaan.

        Ja jos nyt ihmettelet että miksi jenkkilässä ajovalopolttimot on erilaisia kuin täällä niin, aukeaahan siellä ulko-ovet sisäänpäin, täällä ulospäin, vessan pöntöt on erilaisia, täällä ovissa on kahvat jenkeissä nupit, ikkunat avataan nostamalla ylöspäin, täällä ovat saranoilla.

        Ja anteeksi siitä että edellinen tekstipläjäykseni oli hiukan lyhyt koska kirjotin sen kiireessä ruokatunnilla työpaikalta. :P


      • RJH
        Juzu_84 kirjoitti:

        No se on sitten voivoi jos ei ole tyyppihyväksytty. Kaverilla on Pontiac Trans Port jossa lähivalot on H9:t, auto on jenkkilästä tuotu ja maahantuontikatsastettu sekä hyväksytty suomen tieliikenteeseen ilman mitään teknisiä muutoksia valo/merkinantolaitteisiin. Jenkeissähän on valokuvio symmetrinen eli suora viiva ja eurooppalaisissa epäsymmetrinen eli viiste oikealle ylöspäin. Koska kyseessä on poltinmalli jota tuskin koskaan käytetään eurooppalaisissa autoissa niin ei liene tarvetta antaa E-hyväksyntää tälle poltin tyypille. Umpio on kuitenkin suurin tekijä, sekä rihlattu lasi vanhemmissa autoissa sen valokuvion muodostukseen.

        Pitänee vissiin sitten kaverille mainita että alkaa kattelemaan uusia umpioita eri malliselle polttimolle niin saa Pontiacciin lailliset ajovalot. ;)

        Onhan kumminkin Philipsillä H9 valikoimissa, mutta sitä myydään jenkkilässä koska siellä se on käytössä. Ei se H9 sen tehokkaampi ole verraten H7,1,3,4 tai muutakaan normi henkiläauton halogen poltinta. Koska edelleenkin polttimon mallistahan on kyse, ei tehosta. Ja se on vähän pakko ostaa semmonen poltin mikä sinne umpioon sopii. Itseä ei ainakaan nappaa se että onko poltin e-hyväksytty vaiko ei jos satun joskus halogen poltinta vielä tarvitsemaan.

        Ja jos nyt ihmettelet että miksi jenkkilässä ajovalopolttimot on erilaisia kuin täällä niin, aukeaahan siellä ulko-ovet sisäänpäin, täällä ulospäin, vessan pöntöt on erilaisia, täällä ovissa on kahvat jenkeissä nupit, ikkunat avataan nostamalla ylöspäin, täällä ovat saranoilla.

        Ja anteeksi siitä että edellinen tekstipläjäykseni oli hiukan lyhyt koska kirjotin sen kiireessä ruokatunnilla työpaikalta. :P

        Huomaan että tämä on vanha ketju mutta oli pakko vastata kuitenkin.

        Muuttoautona (oletan että on muuttoauto) tuotuun jenkkiautoon ei tarvitse mitään uutta tyyppihyväksyntää valolaitteisiin joten se että auto on kilvissä Suomessa ei todista mitään.

        Valokuvio ei myöskään ole jenkkilässä suora viiva vaan tietynlainen epäsymmetrisyys sallitaan. Monilla autonvalmistajilla on nykyään jopa samat umpiot USA- ja Euroversioissa. Sopivasti viilaamalla ne saa menemään molemmista vaatimuksista läpi. Aivan 1:1 nämä suositusvalokuviot eivät suinkaan ole eikä eurovaloissa selvästi näkyvää ylös oikealle osoittavaa kiilaa näy niin selvästi.

        Siitä en tiedä onko H9:stä nykyään CE-hyväksyttyjä malleja mutta ainakin H11:stä on ja sekin on paljon yleisempi jenkkilässä kuin Euroopassa. H11 ja H9 ovat muuten miltei samanlaiset mutta H9:stä todellakin irtoaa miltei tuplamäärä valovirtaa vain 10W tehonlisäyksellä. Käytännön valoteho voi todellakin lähestyä xenoneita.

        Tuo vertaus oviin ja WC-pönttöihin oli kyllä toisaalta aika osuva... ;-)


      • xenonit ne olla pitä
        Lisävalofanaatikko kirjoitti:

        Jutsu alaviiva kasineljä:

        Vai oli "romaani" kauhea? Ja pitäisi käyttää järkeä sekä tutustua aiheeseen tarkemmin? Oletko liikkeellä asenteella "pidä turpas kiinni jos et tiedä mitään"? Että ei saa kysyä? Etpä osannut lyhyessä tekstipläjäyksessäsi esim. vastata että miksi H9-tyyppistä halogeenipolttimotyyppiä ei ole E-tyyppihyväksytty lähivalokäyttöön. Miksi sitten kirjoitit viestin? Pidä sinä vain jälkiasennussatsisi keskenäsi.

        painu homo vittuun:D


    • Impala-59
      • H9 vai ei

        johtuuko ekana kirjoittaneen teho siitä että ainakin H2 polttimoa saa 55, 100 ja 130 wattisena ja tuo H9 on 65 wattinen, kun taas normi H1 ja H3 on 55W, toki niitäkin löytyy 100 ja 130 wattisena...
        Ainakin tuolta em. paikasta saa myös noita kun kysyy...

        Edellisten kanssa kyllä samaa mieltä että xenonia ja halogeeniä ei voi verrata keskenään, tätä toki vaikea ymmärtää jos ei ole xenonia kokeillut.

        Hauskin väite on kylläkin tuo, että polttimo on ongelmajätettä, samaa kaavaa noudattaen myös halogeenit siis ongelmajätettä kun monissa halogeeni malleissa käytetään samaa kaasua putken täytekaasuna (muutenhan polttimot on valmistettu samoista aineista).


      • kseenonit

      • Lisävalofanaatikko
        H9 vai ei kirjoitti:

        johtuuko ekana kirjoittaneen teho siitä että ainakin H2 polttimoa saa 55, 100 ja 130 wattisena ja tuo H9 on 65 wattinen, kun taas normi H1 ja H3 on 55W, toki niitäkin löytyy 100 ja 130 wattisena...
        Ainakin tuolta em. paikasta saa myös noita kun kysyy...

        Edellisten kanssa kyllä samaa mieltä että xenonia ja halogeeniä ei voi verrata keskenään, tätä toki vaikea ymmärtää jos ei ole xenonia kokeillut.

        Hauskin väite on kylläkin tuo, että polttimo on ongelmajätettä, samaa kaavaa noudattaen myös halogeenit siis ongelmajätettä kun monissa halogeeni malleissa käytetään samaa kaasua putken täytekaasuna (muutenhan polttimot on valmistettu samoista aineista).

        Nimenomaan nuo ensinmainitut valaisuvoimakkuudet ovat normilukemia. Tarkennuksena teinipissiksille tms. karvanopille sanottakoon ettei normi tarkoita tavanomaista/normaalia, vaan sääntöä/ohjetta. Siis esim. H2-polttimon normivoimakkuus on 1800 lumenia. Tiedän kyllä että tehoversioita on olemassa, myös H7-polttimoa saa vaikkapa 80 W:n tehoisena. Tosin itse olen kokemusten myötä sitä mieltä että 55W:n Osram Night Breaker H7 on parempi kuin 80 W:n Philips Rally H7.

        Jännää että H4:n lähivalo 55W:n teholla antaa n. 1000 lumenia mutta 55W:n H7 antaa 1500 lumenia.

        No, koko alkuperäisen aloitusviestin pohja-ajatuksena oli tuoda esiin se että autoihin tehdään surkeat halogeenivalot, jotka voi lisärahaa maksaen korvata hieman paremmilla ksenonvaloilla. Jotka nekin näyttävät nyttemmin olevan uusissa automalleissa huonompia kuin vielä muutama vuosi sitten. Nähtävästi parhaat autonvalot nähtiin 2000-luvun alkupuoliskolla. Esim. Saabissa joka ikisen "kasvonkohotuksen" myötä valot aina huonontuivat. Vaan mitäpä siitä jos ao. merkki kohta on poissa...

        Muutossarjoihin en ota kantaa, vaan alkuperäisiin ajovaloihin sekä polttimotyyppeihin.

        Ja mitä tulee tuohon ongelmajäteasiaan niin kysäisepä paikallisesta jäteyhtiöstäsi, saatko laittaa roskikseen jotain näistä: loisteputkia, "energiansäästöpolttimoita" = pienloistepolttimoita, kaasupurkauspolttimoita, halogeenipolttimoita, hehkulamppuja, LED:ejä? Veikkaanpa vahvasti että kolme viimeistä saa laittaa roskikseen mutta alkupään keksinnöt on kiikutettava ongelmajätekeräykseen.


      • tulkoon valkeus

      • anttiautoilija

    • Valkoinen valo
    • tietoa Usasta?

      jenkkiautothan ovat kuuluisia aivan älyttömän hyvistä valoista, eiku tosi surkeista.
      Tuo jenkkilän laisäädäntö ei mahdollista kunnon valoja.

    • Lisävalofanaatikko

      virkistetään vanhaa ketjua...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe