Buried alive by love

Pohtija

Onko kukaa fani ikinä jääny miettimään, et mistä toi biisi oikeastaan niinku kertoo? Ite jään useinki miettimään laulujen sanoja, koska jostain ne laulujen aiheet on kuitenki koottava ja useimmiten vielä biisintekijän omasta elämästä/lähipiiriä koskettaneista kokemuksista. Mut toi biisi menee jotenki yli hilseen...

Sehän alkaa et: "Again the burden of losing rests upon mu shoulders and its' weight seems unbearable..." Siihen asti on jotenki viel selvää, mut sit alkaa jotenki heittää yli: "...you tomb is where your heart is I should have told her, but within me hid a secret so terrible...." jne.

Lauletaanko tos jotenki yleisellä tasolla tosta "haudasta", eikä viitata kehenkään tiettyyn "sinuun", vai millai? Eli siinä laulettais jotenki rakkauden loppumisesta ja uuden alkamisesta? Auttakaa ny tyhmää....

Vai laulaako Valo täs pettämisestä tai jostain muusta niin pahasta teosta, ettei halua sitä rakastetulleen kertoa, koska pelkää tämän sydämen muuttuvan "haudaksi"?

Joku samanlainen pohtija vois valaista asiaa tai ainakin kertoo oman tulkintansa biisistä...

Kiitoooos. =)

4

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elyce

      Mä taas olen kelannut ton biisin sillä lailla että Valo tilittäisi, kuinka hän ei ansaitsisi tulla rakastetuksi. En osaa tarkalleen määrittää erityistä kohtaa lyriikoista joka saattoi minut tuohon käsitykseen, mutta jos biisi kertoo jostakin ikävästä asiasta, todennäköisesti Valo itse on ollut siihen syypää, noin niinkuin sanoitusten perusteella.

      Siinä "your tomb is where your heart is I should have told her" -kohdassa mun käsittääkseni ne molemmat "your" -sanat ovat yleisiä eivätkä tarkoita sitä "her" -persoonaa, vaan Valo mielestäni laulaa siitä kuinka hänen olisi pitänyt kertoa jollekulle naispuoliselle henkilölle ihmisen haudan olevan siellä missä tämän sydänkin on, ei erityisesti juuri tuon naisen.

      Siihen en osaa sanoa mitään, mitä "hauta" tuossa biisissä symbolisoi, mutta mun mielestä on mukavaa että Valon lyriikat jättävät tulkinnan varaa siten että lähes kaikkien biisien sanoituksiin voi omassa mielessään soveltaa omaan elämäänsä liittyviä tilanteita ja asioita.

      Entä miten on Beyond Redemption ja Circle of Fear, mistä ne sun, Pohtija, mielestä kertoo, tai teidän muiden? Lyriikat kuulostaa siltä että ne molemmat kertoisi masennuksesta, BR enemmän itemurhan haikailusta. Ei siis sillä että Valo itse kertoisi olevansa masentunut, vaan kuulostaa enemmänkin kuin hän laulaisi jostakusta toisesta.

      • Pohtija

        Kiitti. Joo, toikin on erittäin järkeenkäypä tulkinta. Niinku mainitsitkin, on tosi hienoa et Valon sanoituksissa on tulkinnan varaa ja niitä voi soveltaa.

        Niin, toi Beyond redemption kertoo selkeesti masennuksesta tai sit yleisesti ottaen siitä, kun kaikki ongelmat kasaantuu ja kaikki menee syystä tai toisesta päin persettä. Tuntuu ettei kukaan välitä ja mukaan astuu myös katkeruus tyyliin: antaa tulla lisää vaan kaikki paska niskaan. Vaikka erityisesti tuo biisin nimi mielestäni myös antaa viitteitä itsemurhan haikailusta, biisissä annetaan tavallaan myös toivoa paremmasta. "Feel it turning your heart into stone..." Mä oon miettiny, et Valo viittaa tossa siihen, et kokemukset kovettaa. Josai vaihees biisis myös lauletaan, et "I've been there before...", eli Valo tietää mist puhuu.

        Eli lyhykäisyydessään Valo voisi laulaa jollekulle tosi kovia kokeneelle: Vaikka kaikki on päin persettä, sieltä voi päästä ylös, mikä ei tapa se vahvistaa, MUTTA päätös on sulla itelläs, ei kellään muulla...

        Toi Circle of fear onki mun mielestä vähä kinkkisempi juttu. En oo sitä ikinä sillai oikeen miettimällä jääny miettimään. Pahasta olosta seki kertoo ilman muuta, ja tietty siitä et yhtä huonossa jamassa oleva ei voi toista samanlaista auttaa...

        Jos vaikka mun elämässä sattuu joku biisiin sopiva tilanne, ni eiköhän seki paremmin aukee. Sillai soveltaen nimenomaan.

        Mikäs on muuten sun kaikkien aikojen Himin suosikkibiisi? Mulla se aina vaihtelee, mutta tällä hetkellä This fortress of tears on aika kova sana. Ja nimenomaan sen takia, että se koskettaa just NYT...


      • Elyce
        Pohtija kirjoitti:

        Kiitti. Joo, toikin on erittäin järkeenkäypä tulkinta. Niinku mainitsitkin, on tosi hienoa et Valon sanoituksissa on tulkinnan varaa ja niitä voi soveltaa.

        Niin, toi Beyond redemption kertoo selkeesti masennuksesta tai sit yleisesti ottaen siitä, kun kaikki ongelmat kasaantuu ja kaikki menee syystä tai toisesta päin persettä. Tuntuu ettei kukaan välitä ja mukaan astuu myös katkeruus tyyliin: antaa tulla lisää vaan kaikki paska niskaan. Vaikka erityisesti tuo biisin nimi mielestäni myös antaa viitteitä itsemurhan haikailusta, biisissä annetaan tavallaan myös toivoa paremmasta. "Feel it turning your heart into stone..." Mä oon miettiny, et Valo viittaa tossa siihen, et kokemukset kovettaa. Josai vaihees biisis myös lauletaan, et "I've been there before...", eli Valo tietää mist puhuu.

        Eli lyhykäisyydessään Valo voisi laulaa jollekulle tosi kovia kokeneelle: Vaikka kaikki on päin persettä, sieltä voi päästä ylös, mikä ei tapa se vahvistaa, MUTTA päätös on sulla itelläs, ei kellään muulla...

        Toi Circle of fear onki mun mielestä vähä kinkkisempi juttu. En oo sitä ikinä sillai oikeen miettimällä jääny miettimään. Pahasta olosta seki kertoo ilman muuta, ja tietty siitä et yhtä huonossa jamassa oleva ei voi toista samanlaista auttaa...

        Jos vaikka mun elämässä sattuu joku biisiin sopiva tilanne, ni eiköhän seki paremmin aukee. Sillai soveltaen nimenomaan.

        Mikäs on muuten sun kaikkien aikojen Himin suosikkibiisi? Mulla se aina vaihtelee, mutta tällä hetkellä This fortress of tears on aika kova sana. Ja nimenomaan sen takia, että se koskettaa just NYT...

        Mulla se vaihtelee muutamien suosikkibiisien välillä; Funeral of Hearts, koska se on ensimmäinen HIMin biisi johon ihastuin, Death is in Love with Us, sillä siitä on hyvä ottaa voimaa ollakseen oma itsensä, kun siinä sanat menee mun mielestä vähän siihen tyyliin siinä kertsissä, että ihminen on sellainen kuin on eikä sen välttämättä tartte muuttua. Sitten Stigmata Diaboli (joskus sanotaan myös Sigillium Diaboli) on upea koska siinä kuuluu se kuinka biisi on todella tehty itse oman pään mukaan, ja se on myös yksi bändin rankimmista biiseistä.

        Yleisesti ottaen The Path sopii aika hyvin mun elämääni kuvaamaan, ja se ehkä onkin eniten mun suosikkini.

        Mitä mieltä sä olet siitä kun sanotaan, että HIM on mennyt nyt huonompaan suuntaan Dark Lightin kanssa? Mikä sun mielestä on HIMin paras levy, tai onko joku selvästi toisia huonompi? Mun mielestä Deep Shadows and Brilliant Highlightsilla on eniten biisejä joihin ei vaan pääse kunnolla mukaan.

        Ja niinku sä sanoit ni eri elämäntilanteissa voi päästä perille sellasesta biisistä johon ei ole ennen kiinnittänyt niin paljoa huomiota, tai jos sattuu kuuntelemaan jotain biisiä joissain tietyissä fiiliksissä.


      • Pohtija
        Elyce kirjoitti:

        Mulla se vaihtelee muutamien suosikkibiisien välillä; Funeral of Hearts, koska se on ensimmäinen HIMin biisi johon ihastuin, Death is in Love with Us, sillä siitä on hyvä ottaa voimaa ollakseen oma itsensä, kun siinä sanat menee mun mielestä vähän siihen tyyliin siinä kertsissä, että ihminen on sellainen kuin on eikä sen välttämättä tartte muuttua. Sitten Stigmata Diaboli (joskus sanotaan myös Sigillium Diaboli) on upea koska siinä kuuluu se kuinka biisi on todella tehty itse oman pään mukaan, ja se on myös yksi bändin rankimmista biiseistä.

        Yleisesti ottaen The Path sopii aika hyvin mun elämääni kuvaamaan, ja se ehkä onkin eniten mun suosikkini.

        Mitä mieltä sä olet siitä kun sanotaan, että HIM on mennyt nyt huonompaan suuntaan Dark Lightin kanssa? Mikä sun mielestä on HIMin paras levy, tai onko joku selvästi toisia huonompi? Mun mielestä Deep Shadows and Brilliant Highlightsilla on eniten biisejä joihin ei vaan pääse kunnolla mukaan.

        Ja niinku sä sanoit ni eri elämäntilanteissa voi päästä perille sellasesta biisistä johon ei ole ennen kiinnittänyt niin paljoa huomiota, tai jos sattuu kuuntelemaan jotain biisiä joissain tietyissä fiiliksissä.

        ..ainakin mulle on käynyt niin et just toi Dark Light ei oikeen avaudu, ei sitte millään, vaikka kuinka kuuntelis. Siinä on ihan "viihdyttäviä" biisejä, mut jotenki se ei vaan oo sitä aidointa Himiä. Eli kyllä huonompaan ollaa menty. Seuraavaa levyä odotellessa; eikös sen oo luvattu olevan vähä raskaampaa matskua. Näkee sitte...


        Paras levy musta oli pitkään Razorblade Romance, se oli mun eka Himin levy, ja onhan se vieläkin hyvä, joskin aika "loppuunsoitettu" jos tällänen termi sallitaan. Tällä hetkellä ehdoton suosikki on Love Metal. Siinä melkein jokainen biisi koskettaa jollain tavalla. Ja tosta Deep Shadows and Brilliant Highlightsista sen verran, et mun mielest se on aika "keskikastia".

        Entäs sulla, onko yks levy ylitse muiden? Entä ootko hankkinu tän Himin Uneasy Listening Vol. 1 -kokoelman? Mitäs pidät siitä? Mulla se on, ja kuuntelemalla se on auennu. Tykkään siitä itseasias tosi paljon...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe