Tasonsäätö ja madallus w124

-O-

Olis tarkoitus laittaa madallusjouset alle ja takapäässsä kun on tuo hydraulinen tasonsäätö,niin kuinkas tuota säädetään alaspäin?Auto on 300ce.Vieterit on noin -30mm.

6

4986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolja

      Joo, mulla on kokemusta W124 farkun peräkorkeuden säädöstä, samanlainen se on tuossa coupessa.

      Eli takapään kallistuksenvakaajassa (keskikohdassa) on kiinni sellainen ns. koiranluu, joka alapäästään kiinnittyy hydrauliöljyn venttiiliin. Perän laskiessa kallistuksen vakaaja kiertyy hieman ylöspäin ja venttiilin hana nousee näin myös ylös ja venttiili avautuu, kun perä on noussut säädetylle tasolle sulkeutuu hana kallistuksen vakaaja kiertyessä takaisin alas.

      Tämän koiranluun pituutta voidaan säätää (usein ihan saakelin tiukkaan ruostunut, ole varovoinen) koska sen keskikohta koostuu 8 mm kierteistä. eli 10 mm mutteri auki alhaalta ja vedät koiranluun irti hanan vivusta, sitten kierittelet luuta hieman pidemmäksi.

      Säätö on todella vaikeaa, ainakin edellisessä 300 TE:ssäni tuntui siltä kuin venttiili olisi kulunut ja oikean kohdan löytäminen vaati lähes 10 säätökertaa, usein perä roikkui tai nousi saakelin korkeaksi (vaikka säätäessä näytti hyvältä, saattoi ajossa muuttua), mutta kun oikea kohta löytyi niin sitten oli hyvä.

      Paras paikka säätämiselle olisi rasvamonttu tai nosturi joka nostaa pyöristä, tällöin voin koneen käydessä katsoa missä asennossa hanan olisi oltava jotta perä on hyvällä korkeudella, sitten kierittelet koiranluun sopivaksi ja kiinnität sen.

      Valitan että tämä on selostettu todella vaikeasti, koita pärjätä ;)

      • höpö

        mulla on tollanen E34 bemu jossa on kans tasonsäätö jonka kans oon jonkun verran joutunu taistelemaan...
        Eli olettaisin että meses on samalla periaattella toimiva tasonsäätö murikka eli kallistuksen vakaajasta tanko säätimelle joka säätää paineet iskareille.?
        Eli, mulla tuli nesteet ulos murikassa olevasta tulpasta ja siihen tehttin uusi tulppa, tulpan alla oli jousi joka painaa jonkin näköistä vastaisku vanttiiliä?
        Onko jousen kireydellä minkälainen vaikutus entä miten ihmeessä saan perän tason kohdilleen, eli mulla meni just samalla lailla perä taivaaseen ja älyttömän kova eli lykkäskö se täydet paineet iskareille jousen ollessa liian tiukka vai oliko kara vaan väärässä kohdassa?
        Olis kiva jos auttaisit hivenen...


      • Kolja
        höpö kirjoitti:

        mulla on tollanen E34 bemu jossa on kans tasonsäätö jonka kans oon jonkun verran joutunu taistelemaan...
        Eli olettaisin että meses on samalla periaattella toimiva tasonsäätö murikka eli kallistuksen vakaajasta tanko säätimelle joka säätää paineet iskareille.?
        Eli, mulla tuli nesteet ulos murikassa olevasta tulpasta ja siihen tehttin uusi tulppa, tulpan alla oli jousi joka painaa jonkin näköistä vastaisku vanttiiliä?
        Onko jousen kireydellä minkälainen vaikutus entä miten ihmeessä saan perän tason kohdilleen, eli mulla meni just samalla lailla perä taivaaseen ja älyttömän kova eli lykkäskö se täydet paineet iskareille jousen ollessa liian tiukka vai oliko kara vaan väärässä kohdassa?
        Olis kiva jos auttaisit hivenen...

        Nyt täytyy valitettavasti tunnustaa etten ole tutustunut kyseisen murikan sisäosiin..

        Kuvittelisin ainakin mersussa olevan ihan yksinkertainen hana murikan sisällä, eli kun hana on alhaalla, pääsee lisää hydraulinestettä iskareihin ja hanan ollessa ylhäällä palaa neste iskareista konehuoneen säiliöön. Eli hana kaikella todennäköisyydellä avaa tarpeen vaatiessa joko venttiiliä iskareille tai säiliöön.

        Olisiko sinulla syytä kokeilla säätää tuota koiranluuta, jos Bemussa on sellainen?


      • höpö
        Kolja kirjoitti:

        Nyt täytyy valitettavasti tunnustaa etten ole tutustunut kyseisen murikan sisäosiin..

        Kuvittelisin ainakin mersussa olevan ihan yksinkertainen hana murikan sisällä, eli kun hana on alhaalla, pääsee lisää hydraulinestettä iskareihin ja hanan ollessa ylhäällä palaa neste iskareista konehuoneen säiliöön. Eli hana kaikella todennäköisyydellä avaa tarpeen vaatiessa joko venttiiliä iskareille tai säiliöön.

        Olisiko sinulla syytä kokeilla säätää tuota koiranluuta, jos Bemussa on sellainen?

        Täs on nyt aikaa kirjoitella tekniikasta kun ei oikein saa noita naisiakaan....


      • höpö
        Kolja kirjoitti:

        Nyt täytyy valitettavasti tunnustaa etten ole tutustunut kyseisen murikan sisäosiin..

        Kuvittelisin ainakin mersussa olevan ihan yksinkertainen hana murikan sisällä, eli kun hana on alhaalla, pääsee lisää hydraulinestettä iskareihin ja hanan ollessa ylhäällä palaa neste iskareista konehuoneen säiliöön. Eli hana kaikella todennäköisyydellä avaa tarpeen vaatiessa joko venttiiliä iskareille tai säiliöön.

        Olisiko sinulla syytä kokeilla säätää tuota koiranluuta, jos Bemussa on sellainen?

        juuh, luulen että noi toimii samalla periaatteella, eli luu liikuttaa vipua sekä murikan sisällä olevaa pyöreätä karaa. kara on puoliympyrän muotoinen kanavan kohdalta ja todennäköisesti (aukeaa?) kun perä painuu lisäten siten painetta iskareissa. Nyt olis vaan sen jousen merkitys arvoituksena ja säätö... eli se ns.vastaisku oli tulopuolella josta ohj.tehostimelta tuleva putki,eli toimiiko se vain vasta iskuna vai säätääkö jousi jollakin lailla iskareille menevää painetta, jos löysään jousta niin mahtaakohan se myös pienentää painetta.
        Nyt mulla olis se säätö juttu vielä, perän ollessa ylhäällä ja auto käynnissä otin koiranluun irti ja pyöritin akselia, ei tapahtunu mitään eli perä ei laskenu...? Tuntu että täydet paineet oli perässä kokoajan päällä..?
        Jos on tietoa niin kiitoksia taas!


      • Kolja
        höpö kirjoitti:

        juuh, luulen että noi toimii samalla periaatteella, eli luu liikuttaa vipua sekä murikan sisällä olevaa pyöreätä karaa. kara on puoliympyrän muotoinen kanavan kohdalta ja todennäköisesti (aukeaa?) kun perä painuu lisäten siten painetta iskareissa. Nyt olis vaan sen jousen merkitys arvoituksena ja säätö... eli se ns.vastaisku oli tulopuolella josta ohj.tehostimelta tuleva putki,eli toimiiko se vain vasta iskuna vai säätääkö jousi jollakin lailla iskareille menevää painetta, jos löysään jousta niin mahtaakohan se myös pienentää painetta.
        Nyt mulla olis se säätö juttu vielä, perän ollessa ylhäällä ja auto käynnissä otin koiranluun irti ja pyöritin akselia, ei tapahtunu mitään eli perä ei laskenu...? Tuntu että täydet paineet oli perässä kokoajan päällä..?
        Jos on tietoa niin kiitoksia taas!

        Tuskin se jousi painisiin vaikuttaa, kun ajattele millainen paine pitää olla että perä kuormattuna nousee, ei siinä jousi paljoa vastaan laita.

        Nyt kuulostaa siltä kuin sinulla olisi sen murikan sisältä hajonnut / tukkeutunut se paluuventtiili. En kyllä osaa auttaa enempää, sori.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4282
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      154
      1812
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1513
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1278
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1063
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      914
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      829
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe