Olis tarkoitus laittaa madallusjouset alle ja takapäässsä kun on tuo hydraulinen tasonsäätö,niin kuinkas tuota säädetään alaspäin?Auto on 300ce.Vieterit on noin -30mm.
Tasonsäätö ja madallus w124
6
4986
Vastaukset
- Kolja
Joo, mulla on kokemusta W124 farkun peräkorkeuden säädöstä, samanlainen se on tuossa coupessa.
Eli takapään kallistuksenvakaajassa (keskikohdassa) on kiinni sellainen ns. koiranluu, joka alapäästään kiinnittyy hydrauliöljyn venttiiliin. Perän laskiessa kallistuksen vakaaja kiertyy hieman ylöspäin ja venttiilin hana nousee näin myös ylös ja venttiili avautuu, kun perä on noussut säädetylle tasolle sulkeutuu hana kallistuksen vakaaja kiertyessä takaisin alas.
Tämän koiranluun pituutta voidaan säätää (usein ihan saakelin tiukkaan ruostunut, ole varovoinen) koska sen keskikohta koostuu 8 mm kierteistä. eli 10 mm mutteri auki alhaalta ja vedät koiranluun irti hanan vivusta, sitten kierittelet luuta hieman pidemmäksi.
Säätö on todella vaikeaa, ainakin edellisessä 300 TE:ssäni tuntui siltä kuin venttiili olisi kulunut ja oikean kohdan löytäminen vaati lähes 10 säätökertaa, usein perä roikkui tai nousi saakelin korkeaksi (vaikka säätäessä näytti hyvältä, saattoi ajossa muuttua), mutta kun oikea kohta löytyi niin sitten oli hyvä.
Paras paikka säätämiselle olisi rasvamonttu tai nosturi joka nostaa pyöristä, tällöin voin koneen käydessä katsoa missä asennossa hanan olisi oltava jotta perä on hyvällä korkeudella, sitten kierittelet koiranluun sopivaksi ja kiinnität sen.
Valitan että tämä on selostettu todella vaikeasti, koita pärjätä ;)- höpö
mulla on tollanen E34 bemu jossa on kans tasonsäätö jonka kans oon jonkun verran joutunu taistelemaan...
Eli olettaisin että meses on samalla periaattella toimiva tasonsäätö murikka eli kallistuksen vakaajasta tanko säätimelle joka säätää paineet iskareille.?
Eli, mulla tuli nesteet ulos murikassa olevasta tulpasta ja siihen tehttin uusi tulppa, tulpan alla oli jousi joka painaa jonkin näköistä vastaisku vanttiiliä?
Onko jousen kireydellä minkälainen vaikutus entä miten ihmeessä saan perän tason kohdilleen, eli mulla meni just samalla lailla perä taivaaseen ja älyttömän kova eli lykkäskö se täydet paineet iskareille jousen ollessa liian tiukka vai oliko kara vaan väärässä kohdassa?
Olis kiva jos auttaisit hivenen... - Kolja
höpö kirjoitti:
mulla on tollanen E34 bemu jossa on kans tasonsäätö jonka kans oon jonkun verran joutunu taistelemaan...
Eli olettaisin että meses on samalla periaattella toimiva tasonsäätö murikka eli kallistuksen vakaajasta tanko säätimelle joka säätää paineet iskareille.?
Eli, mulla tuli nesteet ulos murikassa olevasta tulpasta ja siihen tehttin uusi tulppa, tulpan alla oli jousi joka painaa jonkin näköistä vastaisku vanttiiliä?
Onko jousen kireydellä minkälainen vaikutus entä miten ihmeessä saan perän tason kohdilleen, eli mulla meni just samalla lailla perä taivaaseen ja älyttömän kova eli lykkäskö se täydet paineet iskareille jousen ollessa liian tiukka vai oliko kara vaan väärässä kohdassa?
Olis kiva jos auttaisit hivenen...Nyt täytyy valitettavasti tunnustaa etten ole tutustunut kyseisen murikan sisäosiin..
Kuvittelisin ainakin mersussa olevan ihan yksinkertainen hana murikan sisällä, eli kun hana on alhaalla, pääsee lisää hydraulinestettä iskareihin ja hanan ollessa ylhäällä palaa neste iskareista konehuoneen säiliöön. Eli hana kaikella todennäköisyydellä avaa tarpeen vaatiessa joko venttiiliä iskareille tai säiliöön.
Olisiko sinulla syytä kokeilla säätää tuota koiranluuta, jos Bemussa on sellainen? - höpö
Kolja kirjoitti:
Nyt täytyy valitettavasti tunnustaa etten ole tutustunut kyseisen murikan sisäosiin..
Kuvittelisin ainakin mersussa olevan ihan yksinkertainen hana murikan sisällä, eli kun hana on alhaalla, pääsee lisää hydraulinestettä iskareihin ja hanan ollessa ylhäällä palaa neste iskareista konehuoneen säiliöön. Eli hana kaikella todennäköisyydellä avaa tarpeen vaatiessa joko venttiiliä iskareille tai säiliöön.
Olisiko sinulla syytä kokeilla säätää tuota koiranluuta, jos Bemussa on sellainen?Täs on nyt aikaa kirjoitella tekniikasta kun ei oikein saa noita naisiakaan....
- höpö
Kolja kirjoitti:
Nyt täytyy valitettavasti tunnustaa etten ole tutustunut kyseisen murikan sisäosiin..
Kuvittelisin ainakin mersussa olevan ihan yksinkertainen hana murikan sisällä, eli kun hana on alhaalla, pääsee lisää hydraulinestettä iskareihin ja hanan ollessa ylhäällä palaa neste iskareista konehuoneen säiliöön. Eli hana kaikella todennäköisyydellä avaa tarpeen vaatiessa joko venttiiliä iskareille tai säiliöön.
Olisiko sinulla syytä kokeilla säätää tuota koiranluuta, jos Bemussa on sellainen?juuh, luulen että noi toimii samalla periaatteella, eli luu liikuttaa vipua sekä murikan sisällä olevaa pyöreätä karaa. kara on puoliympyrän muotoinen kanavan kohdalta ja todennäköisesti (aukeaa?) kun perä painuu lisäten siten painetta iskareissa. Nyt olis vaan sen jousen merkitys arvoituksena ja säätö... eli se ns.vastaisku oli tulopuolella josta ohj.tehostimelta tuleva putki,eli toimiiko se vain vasta iskuna vai säätääkö jousi jollakin lailla iskareille menevää painetta, jos löysään jousta niin mahtaakohan se myös pienentää painetta.
Nyt mulla olis se säätö juttu vielä, perän ollessa ylhäällä ja auto käynnissä otin koiranluun irti ja pyöritin akselia, ei tapahtunu mitään eli perä ei laskenu...? Tuntu että täydet paineet oli perässä kokoajan päällä..?
Jos on tietoa niin kiitoksia taas! - Kolja
höpö kirjoitti:
juuh, luulen että noi toimii samalla periaatteella, eli luu liikuttaa vipua sekä murikan sisällä olevaa pyöreätä karaa. kara on puoliympyrän muotoinen kanavan kohdalta ja todennäköisesti (aukeaa?) kun perä painuu lisäten siten painetta iskareissa. Nyt olis vaan sen jousen merkitys arvoituksena ja säätö... eli se ns.vastaisku oli tulopuolella josta ohj.tehostimelta tuleva putki,eli toimiiko se vain vasta iskuna vai säätääkö jousi jollakin lailla iskareille menevää painetta, jos löysään jousta niin mahtaakohan se myös pienentää painetta.
Nyt mulla olis se säätö juttu vielä, perän ollessa ylhäällä ja auto käynnissä otin koiranluun irti ja pyöritin akselia, ei tapahtunu mitään eli perä ei laskenu...? Tuntu että täydet paineet oli perässä kokoajan päällä..?
Jos on tietoa niin kiitoksia taas!Tuskin se jousi painisiin vaikuttaa, kun ajattele millainen paine pitää olla että perä kuormattuna nousee, ei siinä jousi paljoa vastaan laita.
Nyt kuulostaa siltä kuin sinulla olisi sen murikan sisältä hajonnut / tukkeutunut se paluuventtiili. En kyllä osaa auttaa enempää, sori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781