automaattilaatikko

vaihda laatikko

automaatin valo syttyy ajon eka kilometrillä, vaihtaa pienemmälle ja ei toimi kunnolla.moottorilämmön noustessa tiettyyn pisteeseen auton voi sammuttaa ja automaatti toimii taas normaalisti. sama vika kesät talvet.auto on -99/00 malli tdi scenic.wetteri rovaniemi totesi että vaihda laatikko.

7

5964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GearBox

      ... että vika on mangneettiventtiileissä tai hydrauliikkayksikössä, menee vikatilaan ja kuittautuu virrat katkaisemalla. Käytä se korjaamolla joka ymmärtöää automaattien päälle. Ei siihen koko vaihteistoa tarvitse vaihtaa.

      • mja

        "Vaihdetaan NNN" on aika yleinen neuvo Renault-ketjussa nykyään. Automaattivaihteiston huoltaminen ei varmaankaan kuulu Renaultilla koulutusohjelmaan, mutta paljon vähäisemmatkin hommat kuitataan kokonaisten yksiköiden eli "modulien" vaihtamisella. On helpompaa maksattaa koko osa asiakkaalla (tehdastakuulla, huoltosopparilla) kuin ruveta likaiseen ja vaivalloiseen hommaan - joka tulisi asiakkaalle varmaan yhtä kalliiksi.

        Vaimon Cliossa menivät 6 v jälkeen todennäköisesti lämppärin puhaltimen hiilet. Vaihtoivat koko puhallinmoottorin (400 e), mitäs sitä turhaan avaamaan... Olen itse vaihtanut 70-luvulla silloisen Renault 8S:n puhallinmoottorin hiilet. Ei ollut iso homma, kun puhallinmoottori oli irroitettu, meni hiilien vaihtamiseen noin puoli tuntia. Silloin hiilet haettiin Autorexin varaosatiskiltä, nyt moottoriyksikkö tilataan Volvolta Ruotsista.

        Omassa Scenic 04:ssa lakkasi 2 vuoden (!!) ikäisenä sisäilman kierrätyksen läppämoottori toimimasta. Kierrätys ei mennyt päälle, vaikka näyttö niin väittikin. Ensimmäisellä korjaamokäynillä eivät viitsineet edes tutkia vikaa, vaan panivat tietokoneen päälle, ja diagnostiikka sanoi OK. Niin kirjoitti sitten asentajakin, aika saavutus kun ottaa huomioon miten kovaa pöhinää sisäilman kierrätys olisi pitänyt, _jos_ se olisi mennyt päälle. Olisi kannattanut katsoa naapuriautosta. Toisella käynnillä läppämoottoriyksikkö sitten vaihdettiin takuuna. Aikaa ensimmäisestä ajantilauksesta toimivaan autoon kului 2,5 kk.

        Epäilemättä autojen moottorielektroniikka on mennyt niin mutkikkaaksi, ettei niitä edes voi korjata. Kun vanhanajan asentajat alkavat loppua ja tilalle tulee ammatillisesta oppilaitoksesta tuoreita tapauksia, niin uskotaan enemmän tietokonetta kuin omia korvia. Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta. Hydrauliikkayksikkö kyllä kuluu ja se on vaihdettavissa. Vehossa esmes vaihtoivat pumpun kaverin Citroen C5:n laatikosta, joka on käytännössä sama kuin Renaultin ProActive. Se meni vikatilaan samoilla oireilla kuin kysyjälläkin, hydraulikkapaine oli kuluneen pumpun takia liian pieni.


      • perttu
        mja kirjoitti:

        "Vaihdetaan NNN" on aika yleinen neuvo Renault-ketjussa nykyään. Automaattivaihteiston huoltaminen ei varmaankaan kuulu Renaultilla koulutusohjelmaan, mutta paljon vähäisemmatkin hommat kuitataan kokonaisten yksiköiden eli "modulien" vaihtamisella. On helpompaa maksattaa koko osa asiakkaalla (tehdastakuulla, huoltosopparilla) kuin ruveta likaiseen ja vaivalloiseen hommaan - joka tulisi asiakkaalle varmaan yhtä kalliiksi.

        Vaimon Cliossa menivät 6 v jälkeen todennäköisesti lämppärin puhaltimen hiilet. Vaihtoivat koko puhallinmoottorin (400 e), mitäs sitä turhaan avaamaan... Olen itse vaihtanut 70-luvulla silloisen Renault 8S:n puhallinmoottorin hiilet. Ei ollut iso homma, kun puhallinmoottori oli irroitettu, meni hiilien vaihtamiseen noin puoli tuntia. Silloin hiilet haettiin Autorexin varaosatiskiltä, nyt moottoriyksikkö tilataan Volvolta Ruotsista.

        Omassa Scenic 04:ssa lakkasi 2 vuoden (!!) ikäisenä sisäilman kierrätyksen läppämoottori toimimasta. Kierrätys ei mennyt päälle, vaikka näyttö niin väittikin. Ensimmäisellä korjaamokäynillä eivät viitsineet edes tutkia vikaa, vaan panivat tietokoneen päälle, ja diagnostiikka sanoi OK. Niin kirjoitti sitten asentajakin, aika saavutus kun ottaa huomioon miten kovaa pöhinää sisäilman kierrätys olisi pitänyt, _jos_ se olisi mennyt päälle. Olisi kannattanut katsoa naapuriautosta. Toisella käynnillä läppämoottoriyksikkö sitten vaihdettiin takuuna. Aikaa ensimmäisestä ajantilauksesta toimivaan autoon kului 2,5 kk.

        Epäilemättä autojen moottorielektroniikka on mennyt niin mutkikkaaksi, ettei niitä edes voi korjata. Kun vanhanajan asentajat alkavat loppua ja tilalle tulee ammatillisesta oppilaitoksesta tuoreita tapauksia, niin uskotaan enemmän tietokonetta kuin omia korvia. Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta. Hydrauliikkayksikkö kyllä kuluu ja se on vaihdettavissa. Vehossa esmes vaihtoivat pumpun kaverin Citroen C5:n laatikosta, joka on käytännössä sama kuin Renaultin ProActive. Se meni vikatilaan samoilla oireilla kuin kysyjälläkin, hydraulikkapaine oli kuluneen pumpun takia liian pieni.

        "Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta."

        No sinähän näppärä kaveri olet jos automaattiaskin kuluvia osia aski autossa kiinni ollessa vaihdat. Kannattais varmaan pyrkiä alalle, tuohon ei joka äijä pystykkään


      • R19
        perttu kirjoitti:

        "Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta."

        No sinähän näppärä kaveri olet jos automaattiaskin kuluvia osia aski autossa kiinni ollessa vaihdat. Kannattais varmaan pyrkiä alalle, tuohon ei joka äijä pystykkään

        Tuon PSA-Renault automaatin yleisimmät viat voi korjata itse,samoin öljyt voi vaihtaa itse,öljyt on Esson valmistamat.

        Ja ne ÖLJYT tulee todellakin vaihtaa noihin!

        Jos Volvolla eivät osaa tehdä muuta kun vaihtaa laatikon uuteen voi voi vaan.

        Tietääkseni -98 uudemmissa 4-vaihteinen automaatti on PSA:n valmistama,Citroënin tyyppikoodi on AL4


      • Perttu
        R19 kirjoitti:

        Tuon PSA-Renault automaatin yleisimmät viat voi korjata itse,samoin öljyt voi vaihtaa itse,öljyt on Esson valmistamat.

        Ja ne ÖLJYT tulee todellakin vaihtaa noihin!

        Jos Volvolla eivät osaa tehdä muuta kun vaihtaa laatikon uuteen voi voi vaan.

        Tietääkseni -98 uudemmissa 4-vaihteinen automaatti on PSA:n valmistama,Citroënin tyyppikoodi on AL4

        Yllättävän paljon helpompi purkaa automaattiaski kun se on pöydällä, jos et tajunnut kettuilun syytä. Hydrauliikkayksikön vielä irroittaa aski paikoillaan, tosin toisissa malleissa pitää sitäkin varten purkaa paljon kamaa edestä pois


    • R19

      Onkos siihen vaihdettu ikinä edes öljyjä?

      60tkm välein öljynvaihto noihin automaatteihin.

      • Kaukomakkinat

        Mulla itsellä on Rellu laguna automaatti ajettu 500000km ei öljyä vaihdettu kertaakaan laatikkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2417
    2. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      57
      1393
    3. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    4. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1313
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1201
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      929
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      808
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      751
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      606
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      586
    Aihe