automaattilaatikko

vaihda laatikko

automaatin valo syttyy ajon eka kilometrillä, vaihtaa pienemmälle ja ei toimi kunnolla.moottorilämmön noustessa tiettyyn pisteeseen auton voi sammuttaa ja automaatti toimii taas normaalisti. sama vika kesät talvet.auto on -99/00 malli tdi scenic.wetteri rovaniemi totesi että vaihda laatikko.

7

5771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GearBox

      ... että vika on mangneettiventtiileissä tai hydrauliikkayksikössä, menee vikatilaan ja kuittautuu virrat katkaisemalla. Käytä se korjaamolla joka ymmärtöää automaattien päälle. Ei siihen koko vaihteistoa tarvitse vaihtaa.

      • mja

        "Vaihdetaan NNN" on aika yleinen neuvo Renault-ketjussa nykyään. Automaattivaihteiston huoltaminen ei varmaankaan kuulu Renaultilla koulutusohjelmaan, mutta paljon vähäisemmatkin hommat kuitataan kokonaisten yksiköiden eli "modulien" vaihtamisella. On helpompaa maksattaa koko osa asiakkaalla (tehdastakuulla, huoltosopparilla) kuin ruveta likaiseen ja vaivalloiseen hommaan - joka tulisi asiakkaalle varmaan yhtä kalliiksi.

        Vaimon Cliossa menivät 6 v jälkeen todennäköisesti lämppärin puhaltimen hiilet. Vaihtoivat koko puhallinmoottorin (400 e), mitäs sitä turhaan avaamaan... Olen itse vaihtanut 70-luvulla silloisen Renault 8S:n puhallinmoottorin hiilet. Ei ollut iso homma, kun puhallinmoottori oli irroitettu, meni hiilien vaihtamiseen noin puoli tuntia. Silloin hiilet haettiin Autorexin varaosatiskiltä, nyt moottoriyksikkö tilataan Volvolta Ruotsista.

        Omassa Scenic 04:ssa lakkasi 2 vuoden (!!) ikäisenä sisäilman kierrätyksen läppämoottori toimimasta. Kierrätys ei mennyt päälle, vaikka näyttö niin väittikin. Ensimmäisellä korjaamokäynillä eivät viitsineet edes tutkia vikaa, vaan panivat tietokoneen päälle, ja diagnostiikka sanoi OK. Niin kirjoitti sitten asentajakin, aika saavutus kun ottaa huomioon miten kovaa pöhinää sisäilman kierrätys olisi pitänyt, _jos_ se olisi mennyt päälle. Olisi kannattanut katsoa naapuriautosta. Toisella käynnillä läppämoottoriyksikkö sitten vaihdettiin takuuna. Aikaa ensimmäisestä ajantilauksesta toimivaan autoon kului 2,5 kk.

        Epäilemättä autojen moottorielektroniikka on mennyt niin mutkikkaaksi, ettei niitä edes voi korjata. Kun vanhanajan asentajat alkavat loppua ja tilalle tulee ammatillisesta oppilaitoksesta tuoreita tapauksia, niin uskotaan enemmän tietokonetta kuin omia korvia. Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta. Hydrauliikkayksikkö kyllä kuluu ja se on vaihdettavissa. Vehossa esmes vaihtoivat pumpun kaverin Citroen C5:n laatikosta, joka on käytännössä sama kuin Renaultin ProActive. Se meni vikatilaan samoilla oireilla kuin kysyjälläkin, hydraulikkapaine oli kuluneen pumpun takia liian pieni.


      • perttu
        mja kirjoitti:

        "Vaihdetaan NNN" on aika yleinen neuvo Renault-ketjussa nykyään. Automaattivaihteiston huoltaminen ei varmaankaan kuulu Renaultilla koulutusohjelmaan, mutta paljon vähäisemmatkin hommat kuitataan kokonaisten yksiköiden eli "modulien" vaihtamisella. On helpompaa maksattaa koko osa asiakkaalla (tehdastakuulla, huoltosopparilla) kuin ruveta likaiseen ja vaivalloiseen hommaan - joka tulisi asiakkaalle varmaan yhtä kalliiksi.

        Vaimon Cliossa menivät 6 v jälkeen todennäköisesti lämppärin puhaltimen hiilet. Vaihtoivat koko puhallinmoottorin (400 e), mitäs sitä turhaan avaamaan... Olen itse vaihtanut 70-luvulla silloisen Renault 8S:n puhallinmoottorin hiilet. Ei ollut iso homma, kun puhallinmoottori oli irroitettu, meni hiilien vaihtamiseen noin puoli tuntia. Silloin hiilet haettiin Autorexin varaosatiskiltä, nyt moottoriyksikkö tilataan Volvolta Ruotsista.

        Omassa Scenic 04:ssa lakkasi 2 vuoden (!!) ikäisenä sisäilman kierrätyksen läppämoottori toimimasta. Kierrätys ei mennyt päälle, vaikka näyttö niin väittikin. Ensimmäisellä korjaamokäynillä eivät viitsineet edes tutkia vikaa, vaan panivat tietokoneen päälle, ja diagnostiikka sanoi OK. Niin kirjoitti sitten asentajakin, aika saavutus kun ottaa huomioon miten kovaa pöhinää sisäilman kierrätys olisi pitänyt, _jos_ se olisi mennyt päälle. Olisi kannattanut katsoa naapuriautosta. Toisella käynnillä läppämoottoriyksikkö sitten vaihdettiin takuuna. Aikaa ensimmäisestä ajantilauksesta toimivaan autoon kului 2,5 kk.

        Epäilemättä autojen moottorielektroniikka on mennyt niin mutkikkaaksi, ettei niitä edes voi korjata. Kun vanhanajan asentajat alkavat loppua ja tilalle tulee ammatillisesta oppilaitoksesta tuoreita tapauksia, niin uskotaan enemmän tietokonetta kuin omia korvia. Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta. Hydrauliikkayksikkö kyllä kuluu ja se on vaihdettavissa. Vehossa esmes vaihtoivat pumpun kaverin Citroen C5:n laatikosta, joka on käytännössä sama kuin Renaultin ProActive. Se meni vikatilaan samoilla oireilla kuin kysyjälläkin, hydraulikkapaine oli kuluneen pumpun takia liian pieni.

        "Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta."

        No sinähän näppärä kaveri olet jos automaattiaskin kuluvia osia aski autossa kiinni ollessa vaihdat. Kannattais varmaan pyrkiä alalle, tuohon ei joka äijä pystykkään


      • R19
        perttu kirjoitti:

        "Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta."

        No sinähän näppärä kaveri olet jos automaattiaskin kuluvia osia aski autossa kiinni ollessa vaihdat. Kannattais varmaan pyrkiä alalle, tuohon ei joka äijä pystykkään

        Tuon PSA-Renault automaatin yleisimmät viat voi korjata itse,samoin öljyt voi vaihtaa itse,öljyt on Esson valmistamat.

        Ja ne ÖLJYT tulee todellakin vaihtaa noihin!

        Jos Volvolla eivät osaa tehdä muuta kun vaihtaa laatikon uuteen voi voi vaan.

        Tietääkseni -98 uudemmissa 4-vaihteinen automaatti on PSA:n valmistama,Citroënin tyyppikoodi on AL4


      • Perttu
        R19 kirjoitti:

        Tuon PSA-Renault automaatin yleisimmät viat voi korjata itse,samoin öljyt voi vaihtaa itse,öljyt on Esson valmistamat.

        Ja ne ÖLJYT tulee todellakin vaihtaa noihin!

        Jos Volvolla eivät osaa tehdä muuta kun vaihtaa laatikon uuteen voi voi vaan.

        Tietääkseni -98 uudemmissa 4-vaihteinen automaatti on PSA:n valmistama,Citroënin tyyppikoodi on AL4

        Yllättävän paljon helpompi purkaa automaattiaski kun se on pöydällä, jos et tajunnut kettuilun syytä. Hydrauliikkayksikön vielä irroittaa aski paikoillaan, tosin toisissa malleissa pitää sitäkin varten purkaa paljon kamaa edestä pois


    • R19

      Onkos siihen vaihdettu ikinä edes öljyjä?

      60tkm välein öljynvaihto noihin automaatteihin.

      • Kaukomakkinat

        Mulla itsellä on Rellu laguna automaatti ajettu 500000km ei öljyä vaihdettu kertaakaan laatikkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      67
      2801
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2554
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      431
      2217
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1692
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1477
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      26
      1283
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      18
      1165
    Aihe