automaattilaatikko

vaihda laatikko

automaatin valo syttyy ajon eka kilometrillä, vaihtaa pienemmälle ja ei toimi kunnolla.moottorilämmön noustessa tiettyyn pisteeseen auton voi sammuttaa ja automaatti toimii taas normaalisti. sama vika kesät talvet.auto on -99/00 malli tdi scenic.wetteri rovaniemi totesi että vaihda laatikko.

7

5594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GearBox

      ... että vika on mangneettiventtiileissä tai hydrauliikkayksikössä, menee vikatilaan ja kuittautuu virrat katkaisemalla. Käytä se korjaamolla joka ymmärtöää automaattien päälle. Ei siihen koko vaihteistoa tarvitse vaihtaa.

      • mja

        "Vaihdetaan NNN" on aika yleinen neuvo Renault-ketjussa nykyään. Automaattivaihteiston huoltaminen ei varmaankaan kuulu Renaultilla koulutusohjelmaan, mutta paljon vähäisemmatkin hommat kuitataan kokonaisten yksiköiden eli "modulien" vaihtamisella. On helpompaa maksattaa koko osa asiakkaalla (tehdastakuulla, huoltosopparilla) kuin ruveta likaiseen ja vaivalloiseen hommaan - joka tulisi asiakkaalle varmaan yhtä kalliiksi.

        Vaimon Cliossa menivät 6 v jälkeen todennäköisesti lämppärin puhaltimen hiilet. Vaihtoivat koko puhallinmoottorin (400 e), mitäs sitä turhaan avaamaan... Olen itse vaihtanut 70-luvulla silloisen Renault 8S:n puhallinmoottorin hiilet. Ei ollut iso homma, kun puhallinmoottori oli irroitettu, meni hiilien vaihtamiseen noin puoli tuntia. Silloin hiilet haettiin Autorexin varaosatiskiltä, nyt moottoriyksikkö tilataan Volvolta Ruotsista.

        Omassa Scenic 04:ssa lakkasi 2 vuoden (!!) ikäisenä sisäilman kierrätyksen läppämoottori toimimasta. Kierrätys ei mennyt päälle, vaikka näyttö niin väittikin. Ensimmäisellä korjaamokäynillä eivät viitsineet edes tutkia vikaa, vaan panivat tietokoneen päälle, ja diagnostiikka sanoi OK. Niin kirjoitti sitten asentajakin, aika saavutus kun ottaa huomioon miten kovaa pöhinää sisäilman kierrätys olisi pitänyt, _jos_ se olisi mennyt päälle. Olisi kannattanut katsoa naapuriautosta. Toisella käynnillä läppämoottoriyksikkö sitten vaihdettiin takuuna. Aikaa ensimmäisestä ajantilauksesta toimivaan autoon kului 2,5 kk.

        Epäilemättä autojen moottorielektroniikka on mennyt niin mutkikkaaksi, ettei niitä edes voi korjata. Kun vanhanajan asentajat alkavat loppua ja tilalle tulee ammatillisesta oppilaitoksesta tuoreita tapauksia, niin uskotaan enemmän tietokonetta kuin omia korvia. Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta. Hydrauliikkayksikkö kyllä kuluu ja se on vaihdettavissa. Vehossa esmes vaihtoivat pumpun kaverin Citroen C5:n laatikosta, joka on käytännössä sama kuin Renaultin ProActive. Se meni vikatilaan samoilla oireilla kuin kysyjälläkin, hydraulikkapaine oli kuluneen pumpun takia liian pieni.


      • perttu
        mja kirjoitti:

        "Vaihdetaan NNN" on aika yleinen neuvo Renault-ketjussa nykyään. Automaattivaihteiston huoltaminen ei varmaankaan kuulu Renaultilla koulutusohjelmaan, mutta paljon vähäisemmatkin hommat kuitataan kokonaisten yksiköiden eli "modulien" vaihtamisella. On helpompaa maksattaa koko osa asiakkaalla (tehdastakuulla, huoltosopparilla) kuin ruveta likaiseen ja vaivalloiseen hommaan - joka tulisi asiakkaalle varmaan yhtä kalliiksi.

        Vaimon Cliossa menivät 6 v jälkeen todennäköisesti lämppärin puhaltimen hiilet. Vaihtoivat koko puhallinmoottorin (400 e), mitäs sitä turhaan avaamaan... Olen itse vaihtanut 70-luvulla silloisen Renault 8S:n puhallinmoottorin hiilet. Ei ollut iso homma, kun puhallinmoottori oli irroitettu, meni hiilien vaihtamiseen noin puoli tuntia. Silloin hiilet haettiin Autorexin varaosatiskiltä, nyt moottoriyksikkö tilataan Volvolta Ruotsista.

        Omassa Scenic 04:ssa lakkasi 2 vuoden (!!) ikäisenä sisäilman kierrätyksen läppämoottori toimimasta. Kierrätys ei mennyt päälle, vaikka näyttö niin väittikin. Ensimmäisellä korjaamokäynillä eivät viitsineet edes tutkia vikaa, vaan panivat tietokoneen päälle, ja diagnostiikka sanoi OK. Niin kirjoitti sitten asentajakin, aika saavutus kun ottaa huomioon miten kovaa pöhinää sisäilman kierrätys olisi pitänyt, _jos_ se olisi mennyt päälle. Olisi kannattanut katsoa naapuriautosta. Toisella käynnillä läppämoottoriyksikkö sitten vaihdettiin takuuna. Aikaa ensimmäisestä ajantilauksesta toimivaan autoon kului 2,5 kk.

        Epäilemättä autojen moottorielektroniikka on mennyt niin mutkikkaaksi, ettei niitä edes voi korjata. Kun vanhanajan asentajat alkavat loppua ja tilalle tulee ammatillisesta oppilaitoksesta tuoreita tapauksia, niin uskotaan enemmän tietokonetta kuin omia korvia. Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta. Hydrauliikkayksikkö kyllä kuluu ja se on vaihdettavissa. Vehossa esmes vaihtoivat pumpun kaverin Citroen C5:n laatikosta, joka on käytännössä sama kuin Renaultin ProActive. Se meni vikatilaan samoilla oireilla kuin kysyjälläkin, hydraulikkapaine oli kuluneen pumpun takia liian pieni.

        "Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta."

        No sinähän näppärä kaveri olet jos automaattiaskin kuluvia osia aski autossa kiinni ollessa vaihdat. Kannattais varmaan pyrkiä alalle, tuohon ei joka äijä pystykkään


      • R19
        perttu kirjoitti:

        "Automaattilaatikoiden täyskorjaus on toki epämielekästä, mutta niiden tavalliset kulumisviat ovat sellaisia, että viallisen osan vaihtaminen sujuu laatikkoa irroittamatta."

        No sinähän näppärä kaveri olet jos automaattiaskin kuluvia osia aski autossa kiinni ollessa vaihdat. Kannattais varmaan pyrkiä alalle, tuohon ei joka äijä pystykkään

        Tuon PSA-Renault automaatin yleisimmät viat voi korjata itse,samoin öljyt voi vaihtaa itse,öljyt on Esson valmistamat.

        Ja ne ÖLJYT tulee todellakin vaihtaa noihin!

        Jos Volvolla eivät osaa tehdä muuta kun vaihtaa laatikon uuteen voi voi vaan.

        Tietääkseni -98 uudemmissa 4-vaihteinen automaatti on PSA:n valmistama,Citroënin tyyppikoodi on AL4


      • Perttu
        R19 kirjoitti:

        Tuon PSA-Renault automaatin yleisimmät viat voi korjata itse,samoin öljyt voi vaihtaa itse,öljyt on Esson valmistamat.

        Ja ne ÖLJYT tulee todellakin vaihtaa noihin!

        Jos Volvolla eivät osaa tehdä muuta kun vaihtaa laatikon uuteen voi voi vaan.

        Tietääkseni -98 uudemmissa 4-vaihteinen automaatti on PSA:n valmistama,Citroënin tyyppikoodi on AL4

        Yllättävän paljon helpompi purkaa automaattiaski kun se on pöydällä, jos et tajunnut kettuilun syytä. Hydrauliikkayksikön vielä irroittaa aski paikoillaan, tosin toisissa malleissa pitää sitäkin varten purkaa paljon kamaa edestä pois


    • R19

      Onkos siihen vaihdettu ikinä edes öljyjä?

      60tkm välein öljynvaihto noihin automaatteihin.

      • Kaukomakkinat

        Mulla itsellä on Rellu laguna automaatti ajettu 500000km ei öljyä vaihdettu kertaakaan laatikkoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      103
      1677
    2. 210
      1517
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1000
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      58
      825
    6. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      49
      783
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      775
    8. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      58
      725
    9. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    10. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      722
    Aihe