Meillä tytöllä huomattiin hammashoitajalla käydessä että hänellä on sen verran paksu huuli(?)jänne että yläetuhampaiden väliin tulee hyvin todennäköisesti rako. No, nyt on hampaat sitten puhjenneet ylös(tyttö 11k)ja rakohan siinä on. Eipä siinä mitään, hauskan näköinen hymyillessään mutta silti mietin tässä että miten muilla. Jos siis on ollut jänteen takia rako hampaiden välissä niin oletteko korjauttaneet ja missä iässä? Millainen toimenpiden korjaus on ollut, siis onko lapselle ollut kivulias?
Minulle kerrottiin ettei rako välttämättä edes tule pysyviin hampaisiin ja jos tulee niin 5-vuotis hammaslääkärissä sitä sitten katsotaan. Jänne kuulemma katkaistaisiin paikallispuudutuksessa, pari tikkiä ja siinäpä se korjaus sitten olisi. Mutta ihan omakohtaisia kokemuksia kuulisin; miten on leikkauksen jälkeen huuli parantunut, ym. Tai onko yleensä tullut rakoa enää pysyvien hampaiden väliin?
Huulijänteestä
2
4643
Vastaukset
- minulla itsellä
Meidän perheessä minulla, kahdella sisarellani ja veljelläni kaikilla on menny jänne etuhampaiden välistä ja maitohampaiden aikaan ja on ollu siinä yhä kun eturautahampaat on tulleet.
Meillä on kaikilla leikattu tuo jänne puudutuksessa hammaslääkärillä siinä vaiheessa kun kulmahampaat rupesivat lähtemään. Siksi siinä vaiheessa että tulevat rautahampaat työntävät hampaita keskemmäs ja yhteen ja kaikilla meillä on mennyt rako yhteen :)
Itse olin tuohon aikaan ala-asteella. Jännitin toki leikkausta. Hammaslääkärilla laitettiin muutama puudutuspiikki ja leikkaus ei tuntunut YHTÄÄN. Ainoastaan tiesi että suussa tehdään jotain.
Haava ei juurikaan vuotanut, tikkejä tuli pari. Leikkauksen jälkeen noustiin hitaasti ylös, istuskeltiin hetki ja sitten sai purskuttaa suun ja juoda vettä ja pääsi kotiin. Jotain särkylääkettä taisi mennä.
Aluksi syöminen oli hankalaa, kun ei pystynyt/uskaltanut avata suuta kunnolla. Muutama päivä tuli syötyä murskattua banaania, jugurttia, vellejä ym.. sitten pikkuhiljaa pystyi siirtymään tavalliseen sapuskaan.
Tikit poistettiin muistaakseni viikon kuluttua, sekään ei sattunut. Mulla hankas yks tikki suussa koko ajan mut ei kauheen pahasti.
Puhuminenkin tais aluks olla puuromaista kun ei voinu/uskaltanu käyttää ylähuuliseutua kunnolla.
Mutta pikkuinen toimenpide kaikenkaikkiaan ja on nipeasti ohi eikä toipuminen ole hankalaa :) - huulijänne
katkesi kun poika (11kk) kaatui naamallensa ja alahampaat osuivat jänteeseen. Verta tuli pari minuuttia tosi paljon mutta sen jälkeen ei hepusta huomannut mitään vaikka epäilin että syöminen vois olla hankalaa pari päivää. Käytiin hammaslääkärissä joka sanoi etä hyvä kun on poikki niin ei tule tollaista ongelmaa joka teillä nyt on.
En nyt varsinaisesti vastannut kysymykseesi mutta ainakin tällaisessa tapauksessa toipuminen oli todella nopeaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa43118Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.92148Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1151776Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101106Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450992Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn129986- 35774
- 53733
- 67701
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30675