Dreenin poiston jälkeinen vuoto

kevätmielinen

Nyt on siis noin viikko rontasyöpäleikkauksesta kulunut. Päivällä kävin poistattamassa tikit ja dreenin. Mukavaa kun siitä roikottimesta pääsi eroon. Äsken kun kumarruin suihkuttelemaan haavojani lavuaarin ylle, purskahtikin dreeninreiästä oikein paineella verensekaista kudosnestettä. Vuoto lakkasi, kun aikani pumppasin käsivartta kylkeä vasten. Nestettä tuntuu siis kertyvän edelleen.

Soitin sairaalaan ja lupasivat punkteerata siellä viikonloppuna, jos olo käy tukalaksi.

Kuinkahan pitkään jatkuvaa ja kuinkahan yleistä tämä nesteen erittyminen on dreenin poiston jälkeen? Täytyy koittaa saada itse pumpattua kertyvä neste pihalle, niin kauan kuin reikä on vielä auki. Ei sitten yhtään innosta mitkään lasipillien tunkemiset jo umpeutuneesta haavasta.. :/

Minulta siis tyhjättiin varmuuden vuoksi koko kainalo, kaikki imusolmukkeet (joita oli kuulemma tavanomaista runsaammin) ja rasvat. Näkyvää syöpää niissä ei ollut, patologin lausunnon kuulen vasta helmikuussa. Vartijatutkimusta ei edes tehty kasvaimen suuren koon (n. 2,5 cm) takia. Rutiinihoito kuulemma se kainaloevakuaatio tälläisessä tapauksessa. Mutta ilmeisesti (?) kudosta on siis poistettu tavanomaista enemmän johtuen imusolmukkeiden runsaudesta.

16

14386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinua neuvomaan,kun

minulla on sama homma vasta viikon kuluttua.Toinen rinta poistetaan,ja toinen kainalo tyhjennetään,En tiedä kannattaisiko sinun mennä sairaalaan,ettet saisi vaan mitään tulehdusra,mutta taidat itse paremmin tietää,Paranemisia vain sinulle toivon

• pelottavaa

Hei kevätmielinen
        Mulla tuli dreenin poiston jälkeen jotain kellertävää eli rintsikat oli vähän töhnässä.
        Kehoittivat tulemaan naistenklinikalle punkteeraukseen, jos tarve. Huomaa kuulemma kyllä. Oletko pääkaupunkiseudulta vai muualta Suomea. Naistenklinikalla saattoi ainakin käydä ma-la 8.00-11.00 muistaakseni. Mulla on kainalo parantunut hyvin eikä ole kertynyt nestettä.
        Hyvää vointia sinulle.

• kevätmielinen
        pelottavaa kirjoitti:

Hei kevätmielinen
        Mulla tuli dreenin poiston jälkeen jotain kellertävää eli rintsikat oli vähän töhnässä.
        Kehoittivat tulemaan naistenklinikalle punkteeraukseen, jos tarve. Huomaa kuulemma kyllä. Oletko pääkaupunkiseudulta vai muualta Suomea. Naistenklinikalla saattoi ainakin käydä ma-la 8.00-11.00 muistaakseni. Mulla on kainalo parantunut hyvin eikä ole kertynyt nestettä.
        Hyvää vointia sinulle.

Jep, no mulla sitä nestettä on tullut enemmänkin dreenin poiston jälkeen. Tosin kirurgi kyllä totestikin, että hän on melko varman, että joudun punkteeraukseen. Ilmeisesti kainaloani kaiveltiin sitten tavanomaista enemmän. Rinta ei ihme kyllä ole mitenkään kipeästi turpoillut, vaikka siihen tehtiin hyvin laaja resektio.

Olen toistaiseksi saanut ylimääräisen nesteen itse tyhjättyä siitä dreeninreiästä. Se ei siis ole vielä
        täysin ummessa. Olen jopa rasvannut sitä bepanthenillä ettei menisikään umpeen. Mielummin valutan itse pakottavan nesteen painamalla käteni tiettyyn asentoon, kuin teen sairaalareissun. Nesteen määrä on koko ajan vähentynyt, joten elän toiveissa että sen tulo ehtyisi tässä ja välttyisin punkteeraukselta.

Reikä on siis kainalossa, ei rinnassa.

Muuten käden liikkuvuus parani huomattavasti dreenin poisoton jälkeen :) Ihmekös tuo, kun oli 15 cm ylimääräistä muoviletkua tungettuna jänteiden ja lihasten väliin :o Nyt saan käteni jo lähes kohtisuoraan taivasta kohti, liikkeet eivät enää aiheuta kipua, mutta ihan ääriasentoihin ei raaja vielä veny. Tunnottomuutta ja sitä sellaista turtaa oloa on edelleen kyynärpääkainaloseudulla.
        Jumppaliikkeet olen tehnyt jo nelinkertaisesti ohjeiden määrän, joten eiköhän tämä tästä aikaa myöden ala sujua. Alku aina hankalaa.

Niin, olen Länsi-Suomen alueelta, entisestä Hämeestä.

Kaunis ilma, siivosin juuri, kun tulee vieraita. Lähdemme ulkoilemaan ja lupasin laittaa ystävälleni ja hänen pojalleen ruokaa. Pojat saavat pelailla ja leikkiä sillä aikaa kun me äidit lähdemme aurinkoon.

Hyviä toipilaspäiviä, odotellaan rauhassa tietoa jatkosta :)

• vielä kaikki hyvin
        kevätmielinen kirjoitti:

Jep, no mulla sitä nestettä on tullut enemmänkin dreenin poiston jälkeen. Tosin kirurgi kyllä totestikin, että hän on melko varman, että joudun punkteeraukseen. Ilmeisesti kainaloani kaiveltiin sitten tavanomaista enemmän. Rinta ei ihme kyllä ole mitenkään kipeästi turpoillut, vaikka siihen tehtiin hyvin laaja resektio.

Olen toistaiseksi saanut ylimääräisen nesteen itse tyhjättyä siitä dreeninreiästä. Se ei siis ole vielä
        täysin ummessa. Olen jopa rasvannut sitä bepanthenillä ettei menisikään umpeen. Mielummin valutan itse pakottavan nesteen painamalla käteni tiettyyn asentoon, kuin teen sairaalareissun. Nesteen määrä on koko ajan vähentynyt, joten elän toiveissa että sen tulo ehtyisi tässä ja välttyisin punkteeraukselta.

Reikä on siis kainalossa, ei rinnassa.

Muuten käden liikkuvuus parani huomattavasti dreenin poisoton jälkeen :) Ihmekös tuo, kun oli 15 cm ylimääräistä muoviletkua tungettuna jänteiden ja lihasten väliin :o Nyt saan käteni jo lähes kohtisuoraan taivasta kohti, liikkeet eivät enää aiheuta kipua, mutta ihan ääriasentoihin ei raaja vielä veny. Tunnottomuutta ja sitä sellaista turtaa oloa on edelleen kyynärpääkainaloseudulla.
        Jumppaliikkeet olen tehnyt jo nelinkertaisesti ohjeiden määrän, joten eiköhän tämä tästä aikaa myöden ala sujua. Alku aina hankalaa.

Niin, olen Länsi-Suomen alueelta, entisestä Hämeestä.

Kaunis ilma, siivosin juuri, kun tulee vieraita. Lähdemme ulkoilemaan ja lupasin laittaa ystävälleni ja hänen pojalleen ruokaa. Pojat saavat pelailla ja leikkiä sillä aikaa kun me äidit lähdemme aurinkoon.

Hyviä toipilaspäiviä, odotellaan rauhassa tietoa jatkosta :)

Itselleni tehtiin oikean rinnan kokopoisto ja kainalon tyhjennys 24.1., eli neljä päivää sitten. Kotiudun kolmantena leikkauksen jälkeisenä päivänä dreenin kanssa. Tänään kävin sairaalan osastolla dreenin poistossa. Vielä oli nestettä keräytynyt reilun vuorokauden aikana jonkin verran, mutta poistivat kuitenkin. Nyt toivon, että ei tarvitsisi turvautua punkteeraukseen. Tikkien poisto on ensi perjantaina eli reilu viikko leikkauksen jälkeen.

Onko teillä ollut kipuja tai muita oireita. Itse olen ollut koko ajan kivuton. Sairaalassa oli liikkeelle lähtiessä jonkin verran kirvelyn tunnetta, mutta kipua ei missään vaiheessa. Panadolilla olen pärjäillyt, tosin en ole sitäkään ottanut viimeksi kuin eilen illalla nukkumaan mennessa ihan varmuuden vuoksi. Jumppaliikkeitä olen tehnyt jo sairaalasta lähtien. Ainoastaan ne pari venytysliikettä on kiellettyjä ennen haavan parantumista. Mutta keppijumppaa ja kaikki muutkin jutut olen tehnyt ohjeiden mukaan ja ihmeen hyvin se käsi liikkuu vaikka siinä oli vielä se dreenikin paikoillaan. Nyt lähden kokeilemaan jumppaa ilman dreenia, miltähän se tuntuu, luultavasti on helpompaa.

• leikkausta,Minulla tuo
        vielä kaikki hyvin kirjoitti:

Itselleni tehtiin oikean rinnan kokopoisto ja kainalon tyhjennys 24.1., eli neljä päivää sitten. Kotiudun kolmantena leikkauksen jälkeisenä päivänä dreenin kanssa. Tänään kävin sairaalan osastolla dreenin poistossa. Vielä oli nestettä keräytynyt reilun vuorokauden aikana jonkin verran, mutta poistivat kuitenkin. Nyt toivon, että ei tarvitsisi turvautua punkteeraukseen. Tikkien poisto on ensi perjantaina eli reilu viikko leikkauksen jälkeen.

Onko teillä ollut kipuja tai muita oireita. Itse olen ollut koko ajan kivuton. Sairaalassa oli liikkeelle lähtiessä jonkin verran kirvelyn tunnetta, mutta kipua ei missään vaiheessa. Panadolilla olen pärjäillyt, tosin en ole sitäkään ottanut viimeksi kuin eilen illalla nukkumaan mennessa ihan varmuuden vuoksi. Jumppaliikkeitä olen tehnyt jo sairaalasta lähtien. Ainoastaan ne pari venytysliikettä on kiellettyjä ennen haavan parantumista. Mutta keppijumppaa ja kaikki muutkin jutut olen tehnyt ohjeiden mukaan ja ihmeen hyvin se käsi liikkuu vaikka siinä oli vielä se dreenikin paikoillaan. Nyt lähden kokeilemaan jumppaa ilman dreenia, miltähän se tuntuu, luultavasti on helpompaa.

kaikki on vajaan viikon päästä,ja vähän hirvittää.Onneksi sinulla kaikki meni hyvin

• pelottavaa
        leikkausta,Minulla tuo kirjoitti:

kaikki on vajaan viikon päästä,ja vähän hirvittää.Onneksi sinulla kaikki meni hyvin

Älä sure, kyllä se hyvn menee. Pidämme peukkua sinulle. Mulla on nyt yli kolme viikkoa leikkauksesta ja olen toipunut hyvin. Tänäänkin olin lenkilla ja sauvakävelyllä.

• mariannetar..
        pelottavaa kirjoitti:

Älä sure, kyllä se hyvn menee. Pidämme peukkua sinulle. Mulla on nyt yli kolme viikkoa leikkauksesta ja olen toipunut hyvin. Tänäänkin olin lenkilla ja sauvakävelyllä.

kirurgille olisi eka aika 5.2 ja diagnoosin sain 23.1 eli odottelua jännänä.

• vielä kaikki hyvin
        leikkausta,Minulla tuo kirjoitti:

Tuossa viimeisen viestin jälkeen tein jumppaliikkeitä ja sitten kävin miehen kanssa noin vajaan puolen tunnin lenkillä. Olo on edelleenkin ihan hyvä. Ei kípuja. Äsken otin yhden 500 mg Panadolin vaikka en vielä mitään kipua tunnu, mutta ajattelin, että voin sitten vapaammin jumpata. Älä pelkää leikkausta. Kaikki menee paremmin kuin uskotkaan. Itsekin ihmettelen, että tässäkö se oli. Toki voihan tässä vielä tulla vaikka mitä, mutta olen luottavainen, että selviän ilman suurempia ongelmia.

Yhdessä mennään eteenpäin.

• hyvämieli tässä
        vielä kaikki hyvin kirjoitti:

Tuossa viimeisen viestin jälkeen tein jumppaliikkeitä ja sitten kävin miehen kanssa noin vajaan puolen tunnin lenkillä. Olo on edelleenkin ihan hyvä. Ei kípuja. Äsken otin yhden 500 mg Panadolin vaikka en vielä mitään kipua tunnu, mutta ajattelin, että voin sitten vapaammin jumpata. Älä pelkää leikkausta. Kaikki menee paremmin kuin uskotkaan. Itsekin ihmettelen, että tässäkö se oli. Toki voihan tässä vielä tulla vaikka mitä, mutta olen luottavainen, että selviän ilman suurempia ongelmia.

Yhdessä mennään eteenpäin.

varmasti tärkeintä toipumisessa onkin

• kevätmielinen
        hyvämieli tässä kirjoitti:

varmasti tärkeintä toipumisessa onkin

Juuri fysioterapeutti soitti tuossa aamulla ja kyseli vähän kuinka on lähtenyt sujumaan.

Sanoi että kivut ja kipulääkkeiden tarve vaihtelee hyvin paljon tapauksesta riippuen ja oikeastaan lähinnä siitä, että minkä verran hermoja leikkauksen aikana on jouduttu ropeltamaan tai peräti on vaurioitunut.

Ei ole kuulemma kuukauden eikä kahden juttuja nämä tuntohäiriöt ym, saattaa mennä puoli vuottakin!
        Kehui kun olen liikkunut päivittäin tunnin kaksi ja tehnyt niitä jumppaliikkeitäkin moninkertaiset määrät, vaikka sellainen ihme tunnottomuus ja pöhö olo käsivärressa ja kainalossa onkin.

Kudosnesteestä sanoi, että hyvä jos tulee ulos, eikä jää kudoksiin. Ei ole tarvinnut käydä punktiossa, kolme vuorokautta jo dreenin poisotosta. Tosin eilenkin sitä nestettä suihkusi varmaan muutama kymmenen milliä siitä reiästä reilumman jumpan jälkeen, kun se oli valunut tuohon haavan seutuville. Vielä tänäänkin sitä tuli jonkun verran. Käy vähiin ennen loppua.

Ihana aurongonpaiste taas, vielä kun päivä vähän lämpenee, niin eikun lenkille ja nivelet liikkeelle! :)

• asiat valoisesti,Se on tosi
        kevätmielinen kirjoitti:

Juuri fysioterapeutti soitti tuossa aamulla ja kyseli vähän kuinka on lähtenyt sujumaan.

Sanoi että kivut ja kipulääkkeiden tarve vaihtelee hyvin paljon tapauksesta riippuen ja oikeastaan lähinnä siitä, että minkä verran hermoja leikkauksen aikana on jouduttu ropeltamaan tai peräti on vaurioitunut.

Ei ole kuulemma kuukauden eikä kahden juttuja nämä tuntohäiriöt ym, saattaa mennä puoli vuottakin!
        Kehui kun olen liikkunut päivittäin tunnin kaksi ja tehnyt niitä jumppaliikkeitäkin moninkertaiset määrät, vaikka sellainen ihme tunnottomuus ja pöhö olo käsivärressa ja kainalossa onkin.

Kudosnesteestä sanoi, että hyvä jos tulee ulos, eikä jää kudoksiin. Ei ole tarvinnut käydä punktiossa, kolme vuorokautta jo dreenin poisotosta. Tosin eilenkin sitä nestettä suihkusi varmaan muutama kymmenen milliä siitä reiästä reilumman jumpan jälkeen, kun se oli valunut tuohon haavan seutuville. Vielä tänäänkin sitä tuli jonkun verran. Käy vähiin ennen loppua.

Ihana aurongonpaiste taas, vielä kun päivä vähän lämpenee, niin eikun lenkille ja nivelet liikkeelle! :)

hienoa,ja siksi varmastikkin paranet joutuin.Hyvää lenkkeily ilmaa sinulle,älä palelluta itseäsi

• kevätmielinen

Kävin juuri terveyskeskuksen päivystyksessä punktiossa, kun tuntui että oli tennispallo kainalossa :o

Ihan suotta sitäkin pelkäsin, eihän se sattunut yhtään! Helpotti vain kun sai nesteet pois jomottamasta. Ei onneksi ollut yhtään tulehdukseen viittavaa, vajaa desi sitä sieltä imettiin.

Taas on reikä auki ja pitää kuulemma itse vähän painella suihkussa, jotta mahdollinen uusi neste tulee ulos.

Tänään oli muuten mukava päivä, kaksi kertaa tein puolentoista tunnin lenkin, ensin aamulla yksin ja iltapäivällä ystävälliset eläkeläisnaapurit tulivat kanssani, niin sain koiranikin (iso hurtta) mukaan. Itse en uskalla vielä remmin perässä roikkua, mutta apukäsiä on onneksi tarjolla. Mikäs oli järven jäällä auringossa kävellessä ja koirakin sai siellä juosta vapaana elämänsä kyllyydestä :)

Nyt vain jatketaan toipumista ja tiedänpähän ette se punktio ole ollenkaan kamala asia, seuraavan kerran reippain mielin rei'itettäväksi. Sitä vain suotta pelkää kaikkea mikä on uutta.

Tsemppiä kaikille potilaille ja rohkeaa mieltä!

• rinnaton

Näin on,sitä pelkää jo etukäteen kaikkea mitä ei ole kokenut ja sitten helpottaa ;)
        Minä pelkäsin tikkien poisottoa,mutta sekään ei sattunut sitten yhtään.
        Tänään olikin tosi aurinkoinen päivä,kiva ulkoilupäivä,vaikka asteita oli -12.

Muista että saunassa pidät jotain vaatetta tai pyyhettä leikatun rinnan päällä,se ei saisi saada kuumaa löylyä.

Tsemmpiä ja hyvää mieltä myös Sinulle !

• kevätmielinen
        rinnaton kirjoitti:

Näin on,sitä pelkää jo etukäteen kaikkea mitä ei ole kokenut ja sitten helpottaa ;)
        Minä pelkäsin tikkien poisottoa,mutta sekään ei sattunut sitten yhtään.
        Tänään olikin tosi aurinkoinen päivä,kiva ulkoilupäivä,vaikka asteita oli -12.

Muista että saunassa pidät jotain vaatetta tai pyyhettä leikatun rinnan päällä,se ei saisi saada kuumaa löylyä.

Tsemmpiä ja hyvää mieltä myös Sinulle !

Tosin saunaan en ole vielä päässyt, enkä pääsekään ennenkuin punktioreikät(reiätkin) on menneet umpeen, ettei sieltä vain mene mitään pöpöä.

Soitin minut leikanneelle kirurgille ja kysyin rinnan lotisemisesta. Nimittäin siinä, mistä se kasvain on otettu, on tietty tyhjää ja nyt kun se on täyttynyt kudosnesteellä, rinta lotisee. Aika holjalta kuulostaa :)) Mutta niin oli tarkoituskin, se neste samenee ja tiivistyy ajan kanssa ja täyttää sen kommon. Jos neste imetään pois, siihen jää ruma krunttu. Minulle tehtiin siis hyvin laaja resektio rinnan päälle.

Heh, harvemmin sitä rinnoista loisketta kuuluu, kun niitä hölskyttelee :))

• kun otetaan koko rinta pois,
        kevätmielinen kirjoitti:

Tosin saunaan en ole vielä päässyt, enkä pääsekään ennenkuin punktioreikät(reiätkin) on menneet umpeen, ettei sieltä vain mene mitään pöpöä.

Soitin minut leikanneelle kirurgille ja kysyin rinnan lotisemisesta. Nimittäin siinä, mistä se kasvain on otettu, on tietty tyhjää ja nyt kun se on täyttynyt kudosnesteellä, rinta lotisee. Aika holjalta kuulostaa :)) Mutta niin oli tarkoituskin, se neste samenee ja tiivistyy ajan kanssa ja täyttää sen kommon. Jos neste imetään pois, siihen jää ruma krunttu. Minulle tehtiin siis hyvin laaja resektio rinnan päälle.

Heh, harvemmin sitä rinnoista loisketta kuuluu, kun niitä hölskyttelee :))

Voipi olla tosi omituista aluksi.Onneksi toinenkin rinta on aika piemi.Ei vissiin huomaa edes eroa.No tuo nyt oli mustaa huumoria,

• rinnaton
        kun otetaan koko rinta pois, kirjoitti:

Voipi olla tosi omituista aluksi.Onneksi toinenkin rinta on aika piemi.Ei vissiin huomaa edes eroa.No tuo nyt oli mustaa huumoria,

Ei täälläkään paljoa lotise,enään toinen jäljellä ja sekin kuin kansallispuvun tasku ;)

Tänään kävin lääkärissä,katsoivat labratulokset ja kuunteli keuhkot ja koputteli vatsan ja koitteli rinnan ja kaulan...kaikki oli hyvin.

Viime viikolla kävin siellä mammossa ja ultrassa,nekin olivat ok,niinkuin aiemmin kerroin.
        Seuraava kerta vasta ensi vuoden tammikuulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe