Älkää perustako yritystä

-hbu-

Perustan pari vuotta sitten yrityksen ja voin nyt todeta, että minulla on pienyrittäjyydestä vain pahaa sanottavaa.

Alkaen siitä paperisodasta, joka liittyy yrityksen perustamiseen, ylläpitoon ja nyt viimeeksi lopettamiseen. Jos et rakasta sekavien paperinivaskoiden täyttämistä niin et tule viihtymään. Tilanne muuttuu pahemmaksi potenssiin kaksi, jos vielä haet yrittäjyyden alkuun tukea yhteiskunnalta. Tämä kaikki pitäisi tietysti ehtiä tekemään varsinaisen työnteon lomassa. Tiedoksenne että käytin koko ajan tilitoimistoa, joten en tarkoita paperisodalla tilinpäätöksen tekemisestä.

Koska aloittavalla yrityksellä on harvoin markkinoita valmiina, varaudu olemaan hajalla ekat pari vuotta, kun tyrkytät itseäsi mahdollisille asiakkaille. Tähän tietysti vaikuttaa alasi kilpailutilanne, mutta yleensähän kilpailua piisaa alalla kuin alalla. Ellet ole jo valmiiksi todella varakas pääsi tulee todennäköisesti hajoamaan taloudelliseen epävarmuuteen ja kituuttamiseen. Sitä tunnetta on vaikea edes ymmärtää ellei ole itse sitä kokenut.

Jos vielä ajattelit perustaa firmasi yksin, joudut tekemään hommia sairaanakin. Kun olet luvannut asiakkaallesi jotain tiettyyn päivään mennessä, häntä ei kiinnosta tippaakaan oletko sairas vai et.

Varaudu myös siihen, että pienyrittäjänä joudut tekemisiin lähinnä muiden pienten yritysten kanssa. Koska niistä lähes kaikki elävät enemmän tai vähemmän kituuttamalla, he koittavat vedättää sinua joka asiassa. Usko pois, keinot siihen on loputtomat ja joudut oppimaan niistä jokaisen kantapään kautta. Jopa sukulaisesi ja ystäväsi joiden kanssa teet bisnestä pyrkivät vedättämään sinua. Se on todella kylmä ja kova maailma ja on täysin mahdollista, jopa todennäköistä, että muutut lopulta itsekin samanlaiseksi vedättäjäksi.

Tiedän mitä ajattelet: allekirjoittaja on luuseri, joka ei vain osannut pyörittää firmaansa oiekin. Ehkä. Mutta on jännä yhteensattuma, että ketään lukuisista yrittäjätutuistani ei voi luonnehtia onnelliseksi. He kaikki tekevät töitä kellon ympäri, hermoilevat, laiminlyövät perhettään ja nukkuvat vain viinan avulla.

Pääset paljon helpommalla palkansaajana, en voi mitään muuta sanoa. Palkka on turvattu, jos saat fudut sinulle maksetaan työttömyyskorvausta, lait suojelevat sinua todella hyvin kaikenlaiselta vedättämiseltä. Älä etenkään ryhdy yrittäjäksi jos et löydä oman alasi palkkatyötä vaan opiskele, opiskele ja opiskele.

t: nykyisin onnellinen palkansaaja

24

3616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten näin!

      Itse lopetin monista edellä mainittujen seikkojen takia. 3 vuotta painoin viikot hulluna töitä ja sitte pe-su viinan kanssa painien. Nyt kk tavallisena palkansaajana ja kaikki hyvin!

    • ja autuus

      Täyttä asiaa. Itselläni on 25v takana yrittäjäelämää ja allekirjoitan joka sanan.
      Tuttuja yrittäjiä on tappanut itsensä viinalla, tai ampumalla kuulan kalloon. Eikä he olleet niitä heikkohermoisinpia tyyppejä. Suorastaan vituttaa kun tätä yrittäjäksi ryhtymistä markkinoidaan ja vielä kaikenmaailman työttömille, jotka on tottuneet yhteiskunnan tuella elämään. Yrittäjäksi rytymisessä pitäisi käydä
      läpi todella tarkka psykologinen testi. 100%
      niistä virkamiehistä jotka mainostavat ja ehdottavat yrittäjiksi ryhtymistä, eivät selviäisi vuottakaan yrittäjänä.
      Itselläni on nyt yritys jonka perustin kolmevuotta sitten. En ole voinut ottaa palkkaa euroakaan, siis ei ole tullut eläkekertymääkää. Jos ehdottaisin jollekkin , että tämä saattaa olla hyvinkin kohdallasi totta, jos rupeat yrittäjäksi, niin tuskin uskoisi. Tosin nyt on eka vuosi milloin saan todennäköisesti itselleni tuloa, mutta en vielää edes keskiverto-
      palansaajan vertaa.
      Repikää tästä sitä yrittäjän ihanuutta mitä monesti kadehitaan.

      • outoa?

        Jos yrittäminen kerran on noin vittumaista, miksi helvetissä olet ollut yrittäjä noin kauan? Mene vieraalle töihin, jos kerran se on parempaa. Et taida olla ihan terve mieleltäsi kun kerran elät tavalla, josta et tykkää.


      • oikaistaanpa

        Yrittäjän palkka ei ole millään tavalla sidottu maksettuun palkkaan.

        Nykyisin homma menee yrittäjäeläkemaksun kautta, eli jokaisella yrittäjällä täytyy olla määritelty työtulo jonka mukaan maksetaan yrittäjäeläkemaksua. Yrittäjäeläkemaksut maksetaan vaikkei palkkaa ottaisikaan eli eläke kertyy.

        Uusi tapa on erinomainen myös esim. äitiyspäivärahaa maksettaessa, koska äityiyspäiväraha maksetaan muistaakseni tuon yrittäjäeläkejutskan mukaan.


    • Maneli

      25 vuotta yhdessä vaimoni kanssa. Ihan tuttuja nuo kaikki luettelemasi hankaluudet. Otimme ne haasteena vastaan, yhteiskunnan tukia emme käyttäneet. Hoidimme paperisodan, kirjanpidon, siivouksen ja muut rutiinit itse. Palkattuja työntekijöitä ei ollut. Pidimme joka vuosi ihan kunnon kesäloman, ja päivittäisen työajan kohtuullisena. Näin jälkeenpäin katsoen se oli antoisaa aikaa, vaikka sekaan mahtui paljon myös "paskaduunia" ja haasteita todella riitti, ne hoidettiin kunnialla kotiin.

      • tarina

        Yrittäjänä vuodesta 1996. Yksi konkurssi takana osakeyhtiömuodossa ja sen jälkeen onnistumisia. Toimialavalinta ollut sopiva, nyt teen n. 6-8h päivätyöllä 45 000 euron palkan 20 000 euron tuloksen yritykseen.

        Opiskelen samalla, joten työtahti ei ole liian paha. Kirjanpidon olen suosiolla ulkoistanut huomioiden oma aikaansaamattomuuteni.

        Kesälomatkin olen viettänyt 4 viikkoisena ja viimeksi marraskuussa kävin parin viikon ulkomaanmatkalla.

        Jos et yritä, et voi onnistua. Jos yrität, anna itsellesi lupa myös epäonnistua.


      • itse olen ollut nyt neljä ja puoli vuotta toiminimiyrittäjänä rakennusalalla ja voin rehellisesti sanoa olevani tyytyväinen että uskalsin alkaa yrittäjäksi.toki ensimmäiset pari vuotta olivat vaikeita mutta aina on töitä ja asiakkaita riittänyt ja laskut saanut maksettua.oon sentyylinen luonne että en viihdy toisten käskytettävänä,vaikka itelläni on ollut ihan mukavia ja asiallisia pomoja niin silti on aina vähän ahdistanut olla käskyläisenä. vaikka toki asiakas on yrittäjälle tavallaan pomo niin silti nautin tästä niin sanotusta vapaudesta,saa ite päättää työpäiviensä määrän ja pituuden ja koska haluaa pitää taukonsa.työni pyrin hoitamaan kasin ja neljän välillä,harvoin teen ilta tai viikonlopputöitä ja ihan kohtalaisesti pärjää taloudellisesti.toki ehkä tienaisin paremmin toisen palveluksessa mut en vaan halua olla toisella töissä.työntekijäkin firmallani oli pari vuotta mutta on yhteiskunta tehnyt työllistämisen niin törkeän kalliiksi että ei ihan helpolla uutta työntekijää tule.harmi sinänsä,mielelläni kyl työllistäisin vaikka useitakin tyyppejä mutta se ei vaan suomessa kannata.asiakkaat (yksityiset remontinteettäjät)eivät ole halukkaita maksamaan kahden miehen tuntitaksoja,enkä ihmettele,lähemmäs 40 e tunti/mies veroineen,halvemmalla ei vaan kannata tehä jos meinaa elääkkin ja maksaa kaikki lakisääteiset kulut.siltikin oon onnellinen yrittäjä.. :-)


      • voisit
        puuhapena kirjoitti:

        itse olen ollut nyt neljä ja puoli vuotta toiminimiyrittäjänä rakennusalalla ja voin rehellisesti sanoa olevani tyytyväinen että uskalsin alkaa yrittäjäksi.toki ensimmäiset pari vuotta olivat vaikeita mutta aina on töitä ja asiakkaita riittänyt ja laskut saanut maksettua.oon sentyylinen luonne että en viihdy toisten käskytettävänä,vaikka itelläni on ollut ihan mukavia ja asiallisia pomoja niin silti on aina vähän ahdistanut olla käskyläisenä. vaikka toki asiakas on yrittäjälle tavallaan pomo niin silti nautin tästä niin sanotusta vapaudesta,saa ite päättää työpäiviensä määrän ja pituuden ja koska haluaa pitää taukonsa.työni pyrin hoitamaan kasin ja neljän välillä,harvoin teen ilta tai viikonlopputöitä ja ihan kohtalaisesti pärjää taloudellisesti.toki ehkä tienaisin paremmin toisen palveluksessa mut en vaan halua olla toisella töissä.työntekijäkin firmallani oli pari vuotta mutta on yhteiskunta tehnyt työllistämisen niin törkeän kalliiksi että ei ihan helpolla uutta työntekijää tule.harmi sinänsä,mielelläni kyl työllistäisin vaikka useitakin tyyppejä mutta se ei vaan suomessa kannata.asiakkaat (yksityiset remontinteettäjät)eivät ole halukkaita maksamaan kahden miehen tuntitaksoja,enkä ihmettele,lähemmäs 40 e tunti/mies veroineen,halvemmalla ei vaan kannata tehä jos meinaa elääkkin ja maksaa kaikki lakisääteiset kulut.siltikin oon onnellinen yrittäjä.. :-)

        tienata paremmin toisen palveluksessa, jos tuntiveloituksesi on 40 euroa?


      • hinnat kohdallaan...
        voisit kirjoitti:

        tienata paremmin toisen palveluksessa, jos tuntiveloituksesi on 40 euroa?

        Itse otan 25e/h ja maksan sillä laskut sekä asunto ja auto lainaa. Ja rahaa jää jopa vielä hauskan pitoon.


      • voisit kirjoitti:

        tienata paremmin toisen palveluksessa, jos tuntiveloituksesi on 40 euroa?

        tuntiveloitukseni on 30e alv =36 e. siitä kun maksetaan kaikki kiinteät ja muuttuvat kulut kuukaudessa niin käteen jää kuukaudessa monesti paljon vähemmän kuin keskiverto palkansaajalla.joka päivä ei millään saa kahdeksaa tuntia laskutettavaa,hyvä jos edes neljä tai viisi tuntia eikä välttämättä töitä ole joka päivälle.tuntiveloituksesta maksetaan ensin kaikki yrityksen kulut esim kirjanpito,mainonta,autokulut,varaston vuokra,verot,arvonlisäverot takautuvasti(jos kesäkuussa teet ihan perkeleesti töitä ja laskutusta tulee paljon,maksat niistä alvit vasta elokuussa),vakuutukset(tapaturmavakuutus 800e/vuosi,yrityksen vastuuvakuutus,ajoneuvon vakuutukset),työkaluhankinnat,puhelin ja nettikulut,polttoaineet,työkalujen vuokrakulut,pankkikulut,mhdollisten lainojen kulut(omalla firmallani näitä ei ole),laskutuksesta maksetaan myös mahdolliset sairaslomapäivät,päivät jolloin ei ole töitä,mahdolliset lomapäivät,näiden jälkeen jos vielä jotain jää niin se vasta on yrittäjän omaa palkkaa.toki on kuukausia jolloin tienaa ihan mukavasti mutta on myös kuukausia jolloin ei pysty nostamaan itselleen palkkaa juuri ollenkaan.


      • puuhapena kirjoitti:

        tuntiveloitukseni on 30e alv =36 e. siitä kun maksetaan kaikki kiinteät ja muuttuvat kulut kuukaudessa niin käteen jää kuukaudessa monesti paljon vähemmän kuin keskiverto palkansaajalla.joka päivä ei millään saa kahdeksaa tuntia laskutettavaa,hyvä jos edes neljä tai viisi tuntia eikä välttämättä töitä ole joka päivälle.tuntiveloituksesta maksetaan ensin kaikki yrityksen kulut esim kirjanpito,mainonta,autokulut,varaston vuokra,verot,arvonlisäverot takautuvasti(jos kesäkuussa teet ihan perkeleesti töitä ja laskutusta tulee paljon,maksat niistä alvit vasta elokuussa),vakuutukset(tapaturmavakuutus 800e/vuosi,yrityksen vastuuvakuutus,ajoneuvon vakuutukset),työkaluhankinnat,puhelin ja nettikulut,polttoaineet,työkalujen vuokrakulut,pankkikulut,mhdollisten lainojen kulut(omalla firmallani näitä ei ole),laskutuksesta maksetaan myös mahdolliset sairaslomapäivät,päivät jolloin ei ole töitä,mahdolliset lomapäivät,näiden jälkeen jos vielä jotain jää niin se vasta on yrittäjän omaa palkkaa.toki on kuukausia jolloin tienaa ihan mukavasti mutta on myös kuukausia jolloin ei pysty nostamaan itselleen palkkaa juuri ollenkaan.

        aloittaessani yrittämiseni neljä ja puoli vuotta sitten veloitukseni oli 20 e alv. totesin hyvin pian että sillä ei elä.jokainen toki hinnoittelee ammattitaitonsa eri lailla.myönnän kyllä että ammattitaitoni ei yrityksen perustaessani ollut samalla tasolla kuin nykyään mutta nykyisellä ammattitaidolla töitä riittää hyvin nykyveloituksellani.ja mainostanut en ole missään viime kesän jälkeen ja silti töitä on koko ajan..puskaradio toimii.. :-)


      • kuulla
        tarina kirjoitti:

        Yrittäjänä vuodesta 1996. Yksi konkurssi takana osakeyhtiömuodossa ja sen jälkeen onnistumisia. Toimialavalinta ollut sopiva, nyt teen n. 6-8h päivätyöllä 45 000 euron palkan 20 000 euron tuloksen yritykseen.

        Opiskelen samalla, joten työtahti ei ole liian paha. Kirjanpidon olen suosiolla ulkoistanut huomioiden oma aikaansaamattomuuteni.

        Kesälomatkin olen viettänyt 4 viikkoisena ja viimeksi marraskuussa kävin parin viikon ulkomaanmatkalla.

        Jos et yritä, et voi onnistua. Jos yrität, anna itsellesi lupa myös epäonnistua.

        välillä tällainen tarina. Tuntuu, että tällä palstalla kirjoittelevat ovat kokeneet enemmän niitä yrittämisen negatiivisia puolia. Olisi kiva kuulla enemmän teistä onnistujista. Lycka till!


      • masaki
        puuhapena kirjoitti:

        aloittaessani yrittämiseni neljä ja puoli vuotta sitten veloitukseni oli 20 e alv. totesin hyvin pian että sillä ei elä.jokainen toki hinnoittelee ammattitaitonsa eri lailla.myönnän kyllä että ammattitaitoni ei yrityksen perustaessani ollut samalla tasolla kuin nykyään mutta nykyisellä ammattitaidolla töitä riittää hyvin nykyveloituksellani.ja mainostanut en ole missään viime kesän jälkeen ja silti töitä on koko ajan..puskaradio toimii.. :-)

        Älkää leikakko siipiä. Itse yrittäjä ja on meennyt paremmin kun luulen. Ei enää koskaan palkkatyöhön.


      • Uskonko laskelmiasi?
        puuhapena kirjoitti:

        tuntiveloitukseni on 30e alv =36 e. siitä kun maksetaan kaikki kiinteät ja muuttuvat kulut kuukaudessa niin käteen jää kuukaudessa monesti paljon vähemmän kuin keskiverto palkansaajalla.joka päivä ei millään saa kahdeksaa tuntia laskutettavaa,hyvä jos edes neljä tai viisi tuntia eikä välttämättä töitä ole joka päivälle.tuntiveloituksesta maksetaan ensin kaikki yrityksen kulut esim kirjanpito,mainonta,autokulut,varaston vuokra,verot,arvonlisäverot takautuvasti(jos kesäkuussa teet ihan perkeleesti töitä ja laskutusta tulee paljon,maksat niistä alvit vasta elokuussa),vakuutukset(tapaturmavakuutus 800e/vuosi,yrityksen vastuuvakuutus,ajoneuvon vakuutukset),työkaluhankinnat,puhelin ja nettikulut,polttoaineet,työkalujen vuokrakulut,pankkikulut,mhdollisten lainojen kulut(omalla firmallani näitä ei ole),laskutuksesta maksetaan myös mahdolliset sairaslomapäivät,päivät jolloin ei ole töitä,mahdolliset lomapäivät,näiden jälkeen jos vielä jotain jää niin se vasta on yrittäjän omaa palkkaa.toki on kuukausia jolloin tienaa ihan mukavasti mutta on myös kuukausia jolloin ei pysty nostamaan itselleen palkkaa juuri ollenkaan.

        30 alv 22% = 36,60
        Tämä pitäisi tulla ajattelematta, jos olisit yrittäjä.


      • Uskonko laskelmiasi? kirjoitti:

        30 alv 22% = 36,60
        Tämä pitäisi tulla ajattelematta, jos olisit yrittäjä.

        kato,pilkku,nusnus..


    • joku vaan

      Pyöritin konsulttifirmaa viisitoista vuotta, kunnes pistin lapun luukulle tämän uusimman verouudistuksen jälkeen.

      Alihankinta isoille firmoille on ihan kannattavaa, oma työvoima maksaa siellä kolme kertaa palkan verran. Jos on ammattitaitoinen ja laskuttaa vain kaksi ja puoli kertaa normipalkan, se on jollekin projektipäällikölle aika houkutteleva diili.

      Rautainen ammattitaito tietysti pitää olla.

      • joku vaan

        Takavuosina eräs Nokian legendaarinen pomo naureskeli että olen porukan halvin työntekijä.

        Laskutin puolitoista kertaa sen mitä hän itse sai palkkaa, hänen oli pitänyt käydä koko Nokian henkilöstöjohtajan haastattelussa saadakseen niin "paljon".

        Nämä sossulandian henkilöstösivukulut ovat karmeat, mutta niitä pystyy hyödyntämään.


    • ex-yritt.

      Joku sanoi osuvasti, että yrittäjätoiminnan täytyy työnä olla ns. "omaa alaa". Silloin homma antaa lisää voimaa ja intoa. Jos taas on toisin, yrittäminen vain syö ja vie voimia.

      Itellä on vuoden yrittämiskokeilu takana. Nyt toisen työt taas sylettää ja yrittäminen jälleen mielessä.

    • yrittäjä 00

      25:ssä vuodessa tajua että yritys ei kannata niin jotain on tekijässä vialla. Luulisi jo 5 tai 10 vuoden jälkeen tajuavan että hommassa on jotain väärin kun ei saa edes omaa palkkaa saatika voittovaroja jaettavaksi.
      Itse aloitin yrittämisen 18 vuotiaana enkä ole katunut. Pitää kuitenkin olla älyä tarkastella omaa toimintaa kauempaa ja tehdä muutoksia tarpeen mukaan. Pelkällä 24/7 puurtamisella ei pärjää.
      Nyt seitsemän vuotta myöhemmin palkkaa jää vuodessa satkun verran. Iltatöitä harvoin ja viikonlopputöitä vielä harvemmin. Alussa tietenkin tuli niitäkin tehtyä.
      Tuuriakin täytyy olla mutta ilman kovaa halua ja yrittämistä siitä ei ole apua.
      Työttömyyttä on turha valittaa, ainakaan terveiden nuorien ihmisten. Tiedossani on ainakin viisi työpaikkaa mihinkä voisin mennä töihin koska vain. Eikä kyse ole siitä että olisin niin ylivoimainen kaveri, vaan siitä että kun katsoo suurinta osaa näitä veteliä nuoria mitkä eivät viitsi tehdä mitään. Töitä olisi vaikka kuinka paljon.

    • verotuksella

      En tiedä mutta siltä vähän tuntuu, että jossain virastossa tai päättävällä puolella on tehty todennäköisesti (todella typerä) päätös, että suomeen tarvitaan "kasvu" ja "menestyviä" yrityksiä. Pienyritykset ovat sitten vain haittaamassa isompien "kansainvälistä" menestystä.

      No seurauksena on että pienyrityksiä yritetään lopettaa erilaisin verotuksellisin keinoin.

      Uskonpa, että demarien johtoportasssa haaveillaan enemmän suunnitelmataloudesta. Talous kun ei kehity heidän kaavailemaansa suuntaan. Eli jos ei kansa vapaaehtoisesti ymmärrä heidän "taloustaitoaan" niin sitten pakolla. Demareilla ei ole kokemusta yrittämisestä ja siellä ei oikein tajuta, että oikotietä ei ole onneen. Ei uutta nokiaa synny suoraan vaan se alkaa jostain pienyrityksestä ensin.

      Demarien suunnitelmataloutta kokeiltiin Neuvostoliitossa jonka alkuvaiheilla sallittiin pienyrittäjyys koska havaittiin, että pienyrittäjien tuottavuus on parempi kuin kolhooseissa. Ongelma oli vaan että pienyrittäjät (lähinnä itsenäiset maanviljelijät) halusivat nauttia itse työnsä hedelmistä eikä kauden lopussa antaa ne valtiolle. Niinpä pienyrittäjiä alettiin ahdistelemaan ja heidän elinkeinoaan kiristämään. Lopulta pienyrittäjät suorasukaisesti lopetettiin joka kuularuiskulla tai siperiaan passittamalla. Seurauksena oli Neuvostoliiton 20 luvun jättiläisnälänhätä ja n. 5-15 miljoonaa ilmistä kuoli nälkään 20-30 luvuilla.

      • asdfasdf...

        "No seurauksena on että pienyrityksiä yritetään lopettaa erilaisin verotuksellisin keinoin. "

        Mitä tarkoitit tällä?

        On luultavaa, että kukaan ei vastaa tähän, koska en ymmärrä alkuunkaan vaikka olen pienyrittäjä?

        Minun olisi hyvä tietää miten minun yritystäni yritetään lopettaa verotuksellisin keinoin!


      • joku vaan
        asdfasdf... kirjoitti:

        "No seurauksena on että pienyrityksiä yritetään lopettaa erilaisin verotuksellisin keinoin. "

        Mitä tarkoitit tällä?

        On luultavaa, että kukaan ei vastaa tähän, koska en ymmärrä alkuunkaan vaikka olen pienyrittäjä?

        Minun olisi hyvä tietää miten minun yritystäni yritetään lopettaa verotuksellisin keinoin!

        Kun kokemusta sattuu olemaan firman pyörittämisestä.

        Vanhaan hyvään aikaan valtio oli verottavinaan ja yritykset olivat maksavinaan veroja. Puolet tuloksesta sai laittaa investointivaraukseen ja lopusta meni osakeyhtiön degressiivinen tulovero. Alvia ei tietenkään tarvinnut maksaa asiantuntijahommista.

        Parisenkymmentä prosenttia kai makselin veroja nykyrahassa ehkä hieman yli sadantuhannen euron vuosituloista.

        Nykyisin on ALV, firman verot 26% ja osinkoverot 28%. Totesin että verottakaa toisianne, minulla on tarpeeksi rahaa.


    • aloittava yrittäjä

      Olen aivan samaa mieltä kanssasi.

      Varsinkin IT alalle ei kannata perustaa ja jos on perustanut niin pyytäisin lopettamaan yrityksen.

      Kilpailu on kovaa ja joutuu erottumaan joukosta edukseen. Onneksi erotumme, mutta vielä voisi pari kilpailijaa lopettaa toimintansa ;)

      • joku vaan

        Onneksi teistä IT-broilereista on tosi helppo erottua edukseen. :-)

        Oman firman lopetin muista syistä, näissä hommissa sossut yrittävät verouudistusta aina silloin tällöin. Lähivuosina ei ole kivaa, tehdään sitten jotain muuta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe