Vetokidan korkeus

APUA KIIREESTI!

Nyt ammattimiehiltä kaivataan asiallista faktatietoa, jota pahalainen en netistä onnistunut onkimaan:

1. Mikä on Suomessa vetokidan standardikorkeus maasta, ja mikä vaihteluväli on sallittu?

2. Onko suomalainen säädös sama kuin muualla Euroopassa?

Mitä pikemmin saan pätevän vastauksen, sen komeempi juttu. Maanantaina ehdin katsastumiehen pakeille, mutta tieto tarvittaisiin jo huomiseksi, kiitos!

16

8003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti

      varmaa tietoa...

      ei vetokidalle mitään standardi korkaeutta ole. riippuu alustasta ja renkaista. eiköhän vetokidan kiinnityksessä ole ainuat säännöt... ei sitä ruuvvata ihan joka paikkaan kiinni.

      • APUA KIIREESTI!

        Luulisi tuolle korkeudelle jotain standardeja olevan, erityisesti jos on kyseessä raskas keskiakselivaunu. Ohan keskiakselivaunulle kokonan oma vetokitavaatimuksensakin, eli sen pitää olla 57,5 mm silmukalle sopiva.

        Kaivakaahan tietoa jostain, ystävät hyvät. Kitoos!


      • Mattiratti

      • APUA KIIREESTI!
        Mattiratti kirjoitti:

        On aikaisemmin kyselty.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000021806490

        Kiitos vaan, vetokoukun, siis enintään 3500 kg kokonaismassaisen perävaunun vetolaitetta koskevat asiat ovat ihan tuttuja.

        Nyt on kysymys KUORMA-AUTON VETOKIDASTA, eikä siihen missään tapauksessa voi päteä tuo 35 - 45 cm (itse asiassa 38 - 42 cm) suositus.

        Kuorma-auton vetokitojakin on kahta tyyppiä, sen tiedän: jäykälle aisalle = keskiakselivaunu, ja niveltyvälle aisalle = varsinainen perävaunu. Toiseen kohdistuu aisapaino, toiseen ei.

        Ja mä kaipaan nyt tietoa O3 luokan keskiakseliperävaunun vetoon tarkoitetun vetokidan suosituskorkeudesta, tai määräyksistä sen korkeudesta maasta.

        Edelleenkin kiitokset sille jolta vastausta ja tietoa löytyy!


      • tietoa löytyy
        APUA KIIREESTI! kirjoitti:

        Kiitos vaan, vetokoukun, siis enintään 3500 kg kokonaismassaisen perävaunun vetolaitetta koskevat asiat ovat ihan tuttuja.

        Nyt on kysymys KUORMA-AUTON VETOKIDASTA, eikä siihen missään tapauksessa voi päteä tuo 35 - 45 cm (itse asiassa 38 - 42 cm) suositus.

        Kuorma-auton vetokitojakin on kahta tyyppiä, sen tiedän: jäykälle aisalle = keskiakselivaunu, ja niveltyvälle aisalle = varsinainen perävaunu. Toiseen kohdistuu aisapaino, toiseen ei.

        Ja mä kaipaan nyt tietoa O3 luokan keskiakseliperävaunun vetoon tarkoitetun vetokidan suosituskorkeudesta, tai määräyksistä sen korkeudesta maasta.

        Edelleenkin kiitokset sille jolta vastausta ja tietoa löytyy!

        Tuolta VBG:n omilta sivuilta.
        http://www.kraatz.fi


      • APUA KIIREESTI!
        tietoa löytyy kirjoitti:

        Tuolta VBG:n omilta sivuilta.
        http://www.kraatz.fi

        No siellähän mä surffasin, luin asennusohjeet etc, mutta en löytänyt vähäisintäkään mainintaa asiasta.

        Kaipa se on uskottava että jälleen kerran katsastukonttori on se ainoa paikka missä homma pilkulleen tiedetään.

        Kiitokset kaikille vaivaa nähneille!


      • kytkeä
        APUA KIIREESTI! kirjoitti:

        No siellähän mä surffasin, luin asennusohjeet etc, mutta en löytänyt vähäisintäkään mainintaa asiasta.

        Kaipa se on uskottava että jälleen kerran katsastukonttori on se ainoa paikka missä homma pilkulleen tiedetään.

        Kiitokset kaikille vaivaa nähneille!

        pitäisikö kytkeä vasikka vai dolly


      • kytkeä pitäisi
        kytkeä kirjoitti:

        pitäisikö kytkeä vasikka vai dolly

        Vasikka, lulla, eli siis keskiakselivaunu pitäisi kytkeä. 2-akselinen. Kuorma-auton perään. Ei dolly.


      • scanianvolvon
        kytkeä pitäisi kirjoitti:

        Vasikka, lulla, eli siis keskiakselivaunu pitäisi kytkeä. 2-akselinen. Kuorma-auton perään. Ei dolly.

        päälirakentajan ohjeista.


    • Diesel-fani

      SFS-ISO 11407 mukaan kuormatulla ajoneuvolla 400-450 mm kytkimen keskelle. Samassa Standardissa kytkimen pitäisi olla ISO 1102 mukainen eli 50 millinen. Standardi kirjani on vuodelta 2000, mutta eiköhän mitat oo pysyny samoina. Motorallin ja Kraatzin sivuilta ootkin varmaan löytänyt laskentakaavat vetokytkimen ja vetopalkin luujuuksien laskemiseksi. Vetokytkimen syvyys luokkia on kolme 1400, 1600 ja 1900 mm. Vetoaisan pitää mahtua kääntymään 90 astetta suuntaansa. 6 astetta 175 mm pitää olla tilaa ylöspäin. Onko komponenttisi e-hyväksyttyjä???

      • APUA KIIRUUSTI

        No jopa on matalalla, jos tuo 400 - 450 mm pitää kutinsa. Kun tuolla Keski-Euroopan puolella noissa keskiakselivaunuissa vetopään/vetosilmukan korkeus / säätövara maasta mitattuna jää usein välille 700 - 900 mm.

        Ja eikös keskiakselivaunuille ole ihan oma vetokitansakin, siis että periaatteessa tavallisella vankkurin vetoon (nivelletyn aisan vetoon) tarkoitetulla 50 mm tapilla ei edes lain mukaan saisi keskikaselivaunua vetää. Siinähän on huomioitava se varsin yleinen tonnin aisapaino, jota vankkurikitaan ei kohdfistu lainkaan. Ainakin Kraatzin tarjoamat keskiakselikidat ovat yhtä lukuunottamatt 57,5 mm tapilla.

        Kyllä meni vaikeaksi, pahus, jos tässäkin asiassa meillä finskeillä on ihan muusta maailmasta poikkeavat standardit, just kun junakiskojen leveydessä että ne on samat kuin Venäjällä mutta ei muualle käy. Huhhuuh, meni tosi vaikeaksi...

        Mun ongelmani nääs on se, että tarvitsisin eurooppalaiselle keskiakselivaunulleni jonkun vetomiehen aina silloin tällöin, mutta eihän se onnistu jos täällä kidat on 40 cm korkeudella ja mun 10 tonnia kantavan vaununi aisa on 70 cm korkeudella.

        Jos toi sun mittasi pitää kutinsa niin täysperävaunun aisahan on ihan nokallaan sekin?


      • rahtiautossa
        APUA KIIRUUSTI kirjoitti:

        No jopa on matalalla, jos tuo 400 - 450 mm pitää kutinsa. Kun tuolla Keski-Euroopan puolella noissa keskiakselivaunuissa vetopään/vetosilmukan korkeus / säätövara maasta mitattuna jää usein välille 700 - 900 mm.

        Ja eikös keskiakselivaunuille ole ihan oma vetokitansakin, siis että periaatteessa tavallisella vankkurin vetoon (nivelletyn aisan vetoon) tarkoitetulla 50 mm tapilla ei edes lain mukaan saisi keskikaselivaunua vetää. Siinähän on huomioitava se varsin yleinen tonnin aisapaino, jota vankkurikitaan ei kohdfistu lainkaan. Ainakin Kraatzin tarjoamat keskiakselikidat ovat yhtä lukuunottamatt 57,5 mm tapilla.

        Kyllä meni vaikeaksi, pahus, jos tässäkin asiassa meillä finskeillä on ihan muusta maailmasta poikkeavat standardit, just kun junakiskojen leveydessä että ne on samat kuin Venäjällä mutta ei muualle käy. Huhhuuh, meni tosi vaikeaksi...

        Mun ongelmani nääs on se, että tarvitsisin eurooppalaiselle keskiakselivaunulleni jonkun vetomiehen aina silloin tällöin, mutta eihän se onnistu jos täällä kidat on 40 cm korkeudella ja mun 10 tonnia kantavan vaununi aisa on 70 cm korkeudella.

        Jos toi sun mittasi pitää kutinsa niin täysperävaunun aisahan on ihan nokallaan sekin?

        näin muistaakseni kaks kitaa, toinen ylempänä, toinen alempana


      • on joo
        rahtiautossa kirjoitti:

        näin muistaakseni kaks kitaa, toinen ylempänä, toinen alempana

        AT=ahola transport on käyttänyt kahta kitaa,toinen perinteinen ja toinen ns.majavan häntä silmukalle.Soitto vaikkapa jollekin korivalmistajalle(Ekeri,Tyllis,Limetec) jne saattais auttaa tai esim ahola transport/Åke Nyblom


      • Diesel-fani
        APUA KIIRUUSTI kirjoitti:

        No jopa on matalalla, jos tuo 400 - 450 mm pitää kutinsa. Kun tuolla Keski-Euroopan puolella noissa keskiakselivaunuissa vetopään/vetosilmukan korkeus / säätövara maasta mitattuna jää usein välille 700 - 900 mm.

        Ja eikös keskiakselivaunuille ole ihan oma vetokitansakin, siis että periaatteessa tavallisella vankkurin vetoon (nivelletyn aisan vetoon) tarkoitetulla 50 mm tapilla ei edes lain mukaan saisi keskikaselivaunua vetää. Siinähän on huomioitava se varsin yleinen tonnin aisapaino, jota vankkurikitaan ei kohdfistu lainkaan. Ainakin Kraatzin tarjoamat keskiakselikidat ovat yhtä lukuunottamatt 57,5 mm tapilla.

        Kyllä meni vaikeaksi, pahus, jos tässäkin asiassa meillä finskeillä on ihan muusta maailmasta poikkeavat standardit, just kun junakiskojen leveydessä että ne on samat kuin Venäjällä mutta ei muualle käy. Huhhuuh, meni tosi vaikeaksi...

        Mun ongelmani nääs on se, että tarvitsisin eurooppalaiselle keskiakselivaunulleni jonkun vetomiehen aina silloin tällöin, mutta eihän se onnistu jos täällä kidat on 40 cm korkeudella ja mun 10 tonnia kantavan vaununi aisa on 70 cm korkeudella.

        Jos toi sun mittasi pitää kutinsa niin täysperävaunun aisahan on ihan nokallaan sekin?

        Toi on standardi, mutta kyllä niitä muillakin korkeuksilla näkyy. En usko sinun kohtaavan mitään ongelmia jos sijoitat kidan niin kuin perävaunusi edellyttää ja täysperävaunun vetokin onnistuu. Ja jos teet erilliskykennän keskiakseli vaunullesi niin kaikki on varmasti myös laillista.

        Matalalla sijoituksella saadaan kytkin syvälle ja näin ollen perävaunun ja auton lavaväli saadaan pieneksi. Myös vetolaitteelle kohdistuva rasitus on pienempi jos vetoaisa on pitkä. Kyllä Keski-Euroopan vehkeissä kytkin on yleensä alhaalla . Täysperävaunun osalta meidän ja Keski-Euroopan standardit eroaa. Siellä kytkimet on vielä ylempänä ja usein 40 millisiä.


    • Apuva saatiin

      Kiitos kaikille. Eiköhän homma tosta hoidu.

      Sen verran tuosta keskiakselivaunusta ja vetolaitteesta, että noitahan on kahta tyyppiä, se Keski-Euroopassa erittäin yleinen pitkä aisa ja "alakiinnitys" jolla saadaan vaunun ja vetoauton väli tosi lyhyeksi, ja sitten nää ei niin rahtiyhdistelmät, eli keskiakselikärryt jotka tökätään samaan vetokitaan kuin täysperäkin. Mun ongelma koski tätä jälkimmäistä mallia. Esimerkiksi koneenkuljetuskärryt on tätä jälkimmäistä sorttia, ja niiden kohdalla tuntuis olevan muualla ihan eri aisa/vetokytkin korkeusstndardit kuin meillä Suomessa.

      Mut kyllä tää tästä. Kiitokset!

      • ikkim

        Suositus 700 - 100 ja 600mm alle asennettiin ns dollykoukku , niin onnistuu dollyn veto sekä keskiaxelikärry samalla autolla . Keskiaxelikärrystä jouduttiin aisaa nostamaan sen 300 mm kun oli ollut 400 , aisa jäi myös turhan pitkäks mut ei väliä kun vaan kotimaan ajossa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe