Nyt ammattimiehiltä kaivataan asiallista faktatietoa, jota pahalainen en netistä onnistunut onkimaan:
1. Mikä on Suomessa vetokidan standardikorkeus maasta, ja mikä vaihteluväli on sallittu?
2. Onko suomalainen säädös sama kuin muualla Euroopassa?
Mitä pikemmin saan pätevän vastauksen, sen komeempi juttu. Maanantaina ehdin katsastumiehen pakeille, mutta tieto tarvittaisiin jo huomiseksi, kiitos!
Vetokidan korkeus
16
8003
Vastaukset
- varmasti
varmaa tietoa...
ei vetokidalle mitään standardi korkaeutta ole. riippuu alustasta ja renkaista. eiköhän vetokidan kiinnityksessä ole ainuat säännöt... ei sitä ruuvvata ihan joka paikkaan kiinni.- APUA KIIREESTI!
Luulisi tuolle korkeudelle jotain standardeja olevan, erityisesti jos on kyseessä raskas keskiakselivaunu. Ohan keskiakselivaunulle kokonan oma vetokitavaatimuksensakin, eli sen pitää olla 57,5 mm silmukalle sopiva.
Kaivakaahan tietoa jostain, ystävät hyvät. Kitoos! - Mattiratti
APUA KIIREESTI! kirjoitti:
Luulisi tuolle korkeudelle jotain standardeja olevan, erityisesti jos on kyseessä raskas keskiakselivaunu. Ohan keskiakselivaunulle kokonan oma vetokitavaatimuksensakin, eli sen pitää olla 57,5 mm silmukalle sopiva.
Kaivakaahan tietoa jostain, ystävät hyvät. Kitoos!On aikaisemmin kyselty.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000021806490 - APUA KIIREESTI!
Mattiratti kirjoitti:
On aikaisemmin kyselty.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000021806490Kiitos vaan, vetokoukun, siis enintään 3500 kg kokonaismassaisen perävaunun vetolaitetta koskevat asiat ovat ihan tuttuja.
Nyt on kysymys KUORMA-AUTON VETOKIDASTA, eikä siihen missään tapauksessa voi päteä tuo 35 - 45 cm (itse asiassa 38 - 42 cm) suositus.
Kuorma-auton vetokitojakin on kahta tyyppiä, sen tiedän: jäykälle aisalle = keskiakselivaunu, ja niveltyvälle aisalle = varsinainen perävaunu. Toiseen kohdistuu aisapaino, toiseen ei.
Ja mä kaipaan nyt tietoa O3 luokan keskiakseliperävaunun vetoon tarkoitetun vetokidan suosituskorkeudesta, tai määräyksistä sen korkeudesta maasta.
Edelleenkin kiitokset sille jolta vastausta ja tietoa löytyy! - tietoa löytyy
APUA KIIREESTI! kirjoitti:
Kiitos vaan, vetokoukun, siis enintään 3500 kg kokonaismassaisen perävaunun vetolaitetta koskevat asiat ovat ihan tuttuja.
Nyt on kysymys KUORMA-AUTON VETOKIDASTA, eikä siihen missään tapauksessa voi päteä tuo 35 - 45 cm (itse asiassa 38 - 42 cm) suositus.
Kuorma-auton vetokitojakin on kahta tyyppiä, sen tiedän: jäykälle aisalle = keskiakselivaunu, ja niveltyvälle aisalle = varsinainen perävaunu. Toiseen kohdistuu aisapaino, toiseen ei.
Ja mä kaipaan nyt tietoa O3 luokan keskiakseliperävaunun vetoon tarkoitetun vetokidan suosituskorkeudesta, tai määräyksistä sen korkeudesta maasta.
Edelleenkin kiitokset sille jolta vastausta ja tietoa löytyy!Tuolta VBG:n omilta sivuilta.
http://www.kraatz.fi - APUA KIIREESTI!
tietoa löytyy kirjoitti:
Tuolta VBG:n omilta sivuilta.
http://www.kraatz.fiNo siellähän mä surffasin, luin asennusohjeet etc, mutta en löytänyt vähäisintäkään mainintaa asiasta.
Kaipa se on uskottava että jälleen kerran katsastukonttori on se ainoa paikka missä homma pilkulleen tiedetään.
Kiitokset kaikille vaivaa nähneille! - kytkeä
APUA KIIREESTI! kirjoitti:
No siellähän mä surffasin, luin asennusohjeet etc, mutta en löytänyt vähäisintäkään mainintaa asiasta.
Kaipa se on uskottava että jälleen kerran katsastukonttori on se ainoa paikka missä homma pilkulleen tiedetään.
Kiitokset kaikille vaivaa nähneille!pitäisikö kytkeä vasikka vai dolly
- kytkeä pitäisi
kytkeä kirjoitti:
pitäisikö kytkeä vasikka vai dolly
Vasikka, lulla, eli siis keskiakselivaunu pitäisi kytkeä. 2-akselinen. Kuorma-auton perään. Ei dolly.
- scanianvolvon
kytkeä pitäisi kirjoitti:
Vasikka, lulla, eli siis keskiakselivaunu pitäisi kytkeä. 2-akselinen. Kuorma-auton perään. Ei dolly.
päälirakentajan ohjeista.
- Diesel-fani
SFS-ISO 11407 mukaan kuormatulla ajoneuvolla 400-450 mm kytkimen keskelle. Samassa Standardissa kytkimen pitäisi olla ISO 1102 mukainen eli 50 millinen. Standardi kirjani on vuodelta 2000, mutta eiköhän mitat oo pysyny samoina. Motorallin ja Kraatzin sivuilta ootkin varmaan löytänyt laskentakaavat vetokytkimen ja vetopalkin luujuuksien laskemiseksi. Vetokytkimen syvyys luokkia on kolme 1400, 1600 ja 1900 mm. Vetoaisan pitää mahtua kääntymään 90 astetta suuntaansa. 6 astetta 175 mm pitää olla tilaa ylöspäin. Onko komponenttisi e-hyväksyttyjä???
- APUA KIIRUUSTI
No jopa on matalalla, jos tuo 400 - 450 mm pitää kutinsa. Kun tuolla Keski-Euroopan puolella noissa keskiakselivaunuissa vetopään/vetosilmukan korkeus / säätövara maasta mitattuna jää usein välille 700 - 900 mm.
Ja eikös keskiakselivaunuille ole ihan oma vetokitansakin, siis että periaatteessa tavallisella vankkurin vetoon (nivelletyn aisan vetoon) tarkoitetulla 50 mm tapilla ei edes lain mukaan saisi keskikaselivaunua vetää. Siinähän on huomioitava se varsin yleinen tonnin aisapaino, jota vankkurikitaan ei kohdfistu lainkaan. Ainakin Kraatzin tarjoamat keskiakselikidat ovat yhtä lukuunottamatt 57,5 mm tapilla.
Kyllä meni vaikeaksi, pahus, jos tässäkin asiassa meillä finskeillä on ihan muusta maailmasta poikkeavat standardit, just kun junakiskojen leveydessä että ne on samat kuin Venäjällä mutta ei muualle käy. Huhhuuh, meni tosi vaikeaksi...
Mun ongelmani nääs on se, että tarvitsisin eurooppalaiselle keskiakselivaunulleni jonkun vetomiehen aina silloin tällöin, mutta eihän se onnistu jos täällä kidat on 40 cm korkeudella ja mun 10 tonnia kantavan vaununi aisa on 70 cm korkeudella.
Jos toi sun mittasi pitää kutinsa niin täysperävaunun aisahan on ihan nokallaan sekin? - rahtiautossa
APUA KIIRUUSTI kirjoitti:
No jopa on matalalla, jos tuo 400 - 450 mm pitää kutinsa. Kun tuolla Keski-Euroopan puolella noissa keskiakselivaunuissa vetopään/vetosilmukan korkeus / säätövara maasta mitattuna jää usein välille 700 - 900 mm.
Ja eikös keskiakselivaunuille ole ihan oma vetokitansakin, siis että periaatteessa tavallisella vankkurin vetoon (nivelletyn aisan vetoon) tarkoitetulla 50 mm tapilla ei edes lain mukaan saisi keskikaselivaunua vetää. Siinähän on huomioitava se varsin yleinen tonnin aisapaino, jota vankkurikitaan ei kohdfistu lainkaan. Ainakin Kraatzin tarjoamat keskiakselikidat ovat yhtä lukuunottamatt 57,5 mm tapilla.
Kyllä meni vaikeaksi, pahus, jos tässäkin asiassa meillä finskeillä on ihan muusta maailmasta poikkeavat standardit, just kun junakiskojen leveydessä että ne on samat kuin Venäjällä mutta ei muualle käy. Huhhuuh, meni tosi vaikeaksi...
Mun ongelmani nääs on se, että tarvitsisin eurooppalaiselle keskiakselivaunulleni jonkun vetomiehen aina silloin tällöin, mutta eihän se onnistu jos täällä kidat on 40 cm korkeudella ja mun 10 tonnia kantavan vaununi aisa on 70 cm korkeudella.
Jos toi sun mittasi pitää kutinsa niin täysperävaunun aisahan on ihan nokallaan sekin?näin muistaakseni kaks kitaa, toinen ylempänä, toinen alempana
- on joo
rahtiautossa kirjoitti:
näin muistaakseni kaks kitaa, toinen ylempänä, toinen alempana
AT=ahola transport on käyttänyt kahta kitaa,toinen perinteinen ja toinen ns.majavan häntä silmukalle.Soitto vaikkapa jollekin korivalmistajalle(Ekeri,Tyllis,Limetec) jne saattais auttaa tai esim ahola transport/Åke Nyblom
- Diesel-fani
APUA KIIRUUSTI kirjoitti:
No jopa on matalalla, jos tuo 400 - 450 mm pitää kutinsa. Kun tuolla Keski-Euroopan puolella noissa keskiakselivaunuissa vetopään/vetosilmukan korkeus / säätövara maasta mitattuna jää usein välille 700 - 900 mm.
Ja eikös keskiakselivaunuille ole ihan oma vetokitansakin, siis että periaatteessa tavallisella vankkurin vetoon (nivelletyn aisan vetoon) tarkoitetulla 50 mm tapilla ei edes lain mukaan saisi keskikaselivaunua vetää. Siinähän on huomioitava se varsin yleinen tonnin aisapaino, jota vankkurikitaan ei kohdfistu lainkaan. Ainakin Kraatzin tarjoamat keskiakselikidat ovat yhtä lukuunottamatt 57,5 mm tapilla.
Kyllä meni vaikeaksi, pahus, jos tässäkin asiassa meillä finskeillä on ihan muusta maailmasta poikkeavat standardit, just kun junakiskojen leveydessä että ne on samat kuin Venäjällä mutta ei muualle käy. Huhhuuh, meni tosi vaikeaksi...
Mun ongelmani nääs on se, että tarvitsisin eurooppalaiselle keskiakselivaunulleni jonkun vetomiehen aina silloin tällöin, mutta eihän se onnistu jos täällä kidat on 40 cm korkeudella ja mun 10 tonnia kantavan vaununi aisa on 70 cm korkeudella.
Jos toi sun mittasi pitää kutinsa niin täysperävaunun aisahan on ihan nokallaan sekin?Toi on standardi, mutta kyllä niitä muillakin korkeuksilla näkyy. En usko sinun kohtaavan mitään ongelmia jos sijoitat kidan niin kuin perävaunusi edellyttää ja täysperävaunun vetokin onnistuu. Ja jos teet erilliskykennän keskiakseli vaunullesi niin kaikki on varmasti myös laillista.
Matalalla sijoituksella saadaan kytkin syvälle ja näin ollen perävaunun ja auton lavaväli saadaan pieneksi. Myös vetolaitteelle kohdistuva rasitus on pienempi jos vetoaisa on pitkä. Kyllä Keski-Euroopan vehkeissä kytkin on yleensä alhaalla . Täysperävaunun osalta meidän ja Keski-Euroopan standardit eroaa. Siellä kytkimet on vielä ylempänä ja usein 40 millisiä.
- Apuva saatiin
Kiitos kaikille. Eiköhän homma tosta hoidu.
Sen verran tuosta keskiakselivaunusta ja vetolaitteesta, että noitahan on kahta tyyppiä, se Keski-Euroopassa erittäin yleinen pitkä aisa ja "alakiinnitys" jolla saadaan vaunun ja vetoauton väli tosi lyhyeksi, ja sitten nää ei niin rahtiyhdistelmät, eli keskiakselikärryt jotka tökätään samaan vetokitaan kuin täysperäkin. Mun ongelma koski tätä jälkimmäistä mallia. Esimerkiksi koneenkuljetuskärryt on tätä jälkimmäistä sorttia, ja niiden kohdalla tuntuis olevan muualla ihan eri aisa/vetokytkin korkeusstndardit kuin meillä Suomessa.
Mut kyllä tää tästä. Kiitokset!- ikkim
Suositus 700 - 100 ja 600mm alle asennettiin ns dollykoukku , niin onnistuu dollyn veto sekä keskiaxelikärry samalla autolla . Keskiaxelikärrystä jouduttiin aisaa nostamaan sen 300 mm kun oli ollut 400 , aisa jäi myös turhan pitkäks mut ei väliä kun vaan kotimaan ajossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859