kertoisiko joku mulle mitä tarkoittaa sijoituspentu? olen jotenkin saanut sellaisen käsityksen, että sijoituksessa olevat pennut ovat eri omistajan, kuin missä elävät. ostimme äskettäin rotukissan (ensimmäinen rotukissamme, vaikka kisoja on ollut ennenkin) ja nyt sitten kissayhdistysten ym sivuilla pyörittyäni olen törmännyt usein tuohon sijoitusjuttuun, enkä oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa ja mikä on idea. esim meidän kissamme kasvattajalla on 1 sijoituskissa ja muut ei-sijoituskissoja. pennuista jotku menivät sijoitukseen ja jotkut ei. maksaako se, jos ottaa kissan sijoitukseen? onko sen omistaja silloin joku muu? onko tuo sijoitus vain määräaikaista? syy? miksi laitaa kissaa sijoitukseen? voiko kissan omistaja milloin vain päättää ottaa kissan kotiinsa? vai olenko ihan kaiken tajunnut väärin? t.uusi näissä jutuissa, mutta haluaa tietää
mikä on sijoituskissa?
4
442
Vastaukset
- She
Sijoituskissa on kissa,joka asuu sijoittajan(ja uuden omistajan) luona, mutta siitos-eli jalostusoikeus on kasvattajalla. Kasvattajan ja sijoittajan välillä tehdään sopimus,jossa sovitaan sijoitusehdoista. Sijoituskissa annetaan joko ilmaiseksi tai takuumaksua vastaan. Olipa kyseessä uros- tai naaraspentu,sovitaan mm.pentueiden määrästä tai/ja näyttelyttämisestä. Kasvattaja hoitaa yleensä siitostoimintaan(ja mahdollisesti näyttelytoimintaan) menevät kulut,sekä pentujen myynnin. Sijoittaja vastaa muista kuluista. Kun sijoitussopimuksen ehdot on täytetty(esim. uros on siittänyt riittävän määrän pentueita) sijoituskissa siirtyy kokonaan sijoittajan omistukseen. Kasvattajat sijoittavat kissoja yleensä sen takia etteivät halua tai voi pitää liian montaa kissaa(kissapopulaatio ei saisi olla liian suuri,se voi olla terveysriski) tai eivät voi pitää esim.asunto-olojen takia molempia sukupuolia samassa talossa. En ole itsekään mikään asiantuntija,mutta meillä on persialainen sijoituksessa,ja näin olen asian ymmärtänyt.. =)
- She
Otsikon ei pitänut olla osasijoitus, vaan pelkkä sijoitus..=)
- mamma39
She tuossa jo kertoi pääperiaatteet, mutta lisäisin vielä jotain.
Yleensä sijoituskissa siirtyy sijoittajan omistukseen sen jälkeen kun kissa on leikattu, näin varsinkin silloin kun kissa on annettu ilmaiseksi (ei takuumaksua) sijoituskotiin. Omistaja/kasvattaja on kissan virallinen omistaja ja vastaa siis kissasta (tarkoitan lain edessä) ja käyttää omalla nimellään näyttelyissä sekä vastaa kasvatuskäyttöön (testit, astutukset, rekisteröinnit jne.) liittyvistä maksuista (näyttelykustannukset sovitaan usein erikseen jos sijoittaja haluaa käyttää näyttelyissä ja omistaja ei välttämättä niin usein). Vasta leikkauksen jälkeen sijoittajasta tulee kissan virallinen omistaja. Sijoittaja ei voi teettää pentuja kissalla omalle nimelleen.
Normaalit kulut, ruoat, hiekat, vuosittaiset rokotukset, lääkärikäynnit kuuluu sijoittajan hoidettaviksi (siis ne jotka eivät liity kasvatuskäyttöön).
Kasvattajalla on aina oikeus hakea kissa pois jos sitä kohdellaan tai hoidetaan huonosti, mutta sellaista harvoin tarvitsee tehdä.
Sijoitus on tarkoin harkittava molemmin puolin, vaikka on suuri houkutus ottaa "ilmainen" rotukissanpentu, on vastuu jopa suurempi kuin omasta kissasta ja kasvattajalla on myös suuri riski antaessaan pentunsa sijoitukseen. Yhteisymmärryksessä nämä sijoitusasiat antavat paljon molemmille osapuolille:o)Uusi kissaihminen saa näin kaiken mahdollisen tuen ja neuvot jos vaikka myöhemmin haluaisi alkaa itse kasvattaa kissoja. - mamma39
....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022106- 991527
- 1211263
- 771232
- 1121197
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58976- 36912
- 33794