Onko kohteliasta syödä kaikkea kahvipyödässä?

ihmettelevä

Kuvitelkaa tilanne; olet juuri aterioinut läheisten sukulaistesi kanssa Sunnuntai päivän lämpimän aterian ja tästä noin tunnin-puolentoista päästä katetaan kahvipöytä.

Pöydässä on tarjolla karjalanpiirakkaa, omena-rahka piirakkapaloja , tiikerikakkupaloja, suklaakakkua ja keksejä sekä tietenkin kahvia. Olet syönyt itsesi kuitenkin aika täyteen aterialla ja olet vielä suhteellisen täynnä. Kahvin aikana juot siksi kupin kahvia ja syöt omena-rahkapiirakan palan, joka on kuitenkin aika iso.
Kahvin jälkeen saat kuulla, että olisi ollut kohteliasta maistaa kaikkea. Voiko mielestänne ruoan/kahvin tekijä vaatia tällaista, varsinkin kun kahvipöydässä oli paljon erilaisia lajeja.

Ja miten voi maistaa vain vähän sellaisia annnoksia, kuten esim. piirakkapaloja, jotka on leikattu valmiiksi tai jälkiruokana tarjottavaa rahkaa/talkkunaa, joka on annosteltu valmiiksi ja jos sitä on vielä annosteltu runsaasti?

16

2207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todellakaan

tarvitse maistella kaikkea, paremminkin tuo kahvipöydän kattaja on himppa höhelö, kun on ängennyt noin kaameasti syötävää pöytään. Yleensähän tuon tapaiseen, tavallaan jälkiruoka kahvitteluun katetaan vain yhtä tai kahta sorttia pientä makeaa, ja ylipäätänsä piiraiden tai muiden kakkujen valmiiksi leikkaaminen on melko törttöä. Ja vieläpä törtömpää on mennä huomauttelemaan toisten kohteliaisuuden puuttumisesta, etenkään kun sitä ei ole edes ollut.

• ihmettelevä

Kiitän vastauksesta ja itse olen samaa mieltä. Minusta kaikilla on oikeus kieltäytyä kohteliaasti ottamasta jotain lajia jos jotain ottaa kuitenkin ja se kieltäytyminen pitää pystyä tekemään ilman mitään perusteluja. Yleensäkin kahvipöytään tullaan ns. sosiaaliseen tilanteeseen eikä ahtamaan itseään täyteen ja kyttäämään, maistaako kukin kaikkea vaiko ei.

• Emäntä K.
        ihmettelevä kirjoitti:

Kiitän vastauksesta ja itse olen samaa mieltä. Minusta kaikilla on oikeus kieltäytyä kohteliaasti ottamasta jotain lajia jos jotain ottaa kuitenkin ja se kieltäytyminen pitää pystyä tekemään ilman mitään perusteluja. Yleensäkin kahvipöytään tullaan ns. sosiaaliseen tilanteeseen eikä ahtamaan itseään täyteen ja kyttäämään, maistaako kukin kaikkea vaiko ei.

Erittäin epäkohteliasta kieltäytyä! Ei siinä liho jos kyläpaikassa pari ylimääräistä palaa ottaa kakkua tai pullaa. Jos toinen kattaa sua varten itse ainakin loukkaannun jos ei kelpaa!

• KalleKala
        Emäntä K. kirjoitti:

Erittäin epäkohteliasta kieltäytyä! Ei siinä liho jos kyläpaikassa pari ylimääräistä palaa ottaa kakkua tai pullaa. Jos toinen kattaa sua varten itse ainakin loukkaannun jos ei kelpaa!

Ei varmastikaan liho. Kuitenkaan mielestäni ei ole mitenkään epäkohteliasta jättää ottamatta enempää kuin mahtuu. Jos on pääatearialla syöty hyvin, ja kahvipyödän tarjottavat ovat, niinkuin sanottu, valmiiksi paloiteltu suuriksi annoksiksi, täytyy emännänkin ymmärtää sen verran ettei kaikilla napa vedä enempää kuin sinne mahtuu. Outoa että asiasta on sitten tultu vielä huomauttamaan. Lähentelee mielestäni epäkohteliaisuutta jos emäntä silmä tarkkana vahtiin vieraidensa syömisiä. Muistithan kuitenkin kehua sitä mitä otit?

• ihmettelevä
        Emäntä K. kirjoitti:

Ei niin liho kerrasta, mutta jos ei halua syödä itseään ähkyksiin ja jos pöydässä on vielä tarjolla kaikki järkevät rajat yli menevä määrä tavaraa, niin minusta on äärettömän vanhanaikaista ja itsekästä, että emäntä pitää epäkohteliaana sitä, jos joku ei yksinkertaisesti halua syödä niin paljoa makeaa.
        Ja tuo asenne, että "kun olen kattanut, niin sitten on syötävä," on minusta aivan kuvottava. Jokainen ihminen päättää itse, mitä syö ja kuinka paljon. Se, että tekee ruoan ja kattaa pöydän, ei tee emännästä mitään jumalaa, joka saa vallan päättää siitä, kuinka paljon kukin syö. Tilanteestahan menee ilo, jos se on joku pakkotapahtuma.
        Jos pöydässä on vegetaristi, hänellä on oikeus kieltäytyä syömästä liharuokia. Samoin jos pöydässä on joku, joka ei halua syödä 6 lajia kakkua jos vaikka on sellainen ihminen jolla on vaikeaa pitää makean syöntiä kurissa, vaan haluaa aatteellisista ja terveydellisistä syistä syödä makeita sivistyneesti ja vain pieniä määriä kerrallaan, hänellä on siihen 110% oikeus.
        Jos tilaisuuden emäntä itse haluaa ahmia 6 palaa kakkuja ja leivonnaisia pöydässä sillä perusteella, että kerran tässä herkutellaan, niin siitä sitten vaan. Mutta moni muu voi mielummin syödä kohtuullisen annoksen mielummin lähes päivittäin eikä suuria määriä kerralla. Siihen ei sitten ole kellään mitään sanomista.
        Ja jos on paljon kahvikutsuja vaikka lähes perättäisinä päivinä ja aina pitää syödä kaikki mitä tarjotaan, niin kyllä siinä lihoo, varsinkin jos itse haluaa vielä jotain muutakin syödä/juoda kotona ja omaehtoisesti.
        Yleensäkin, ällöttää miten jotkut voivat kuvitella, että kohteliaisuudesta pitää syödä toista miellyttääkseen, varsinkin näinä aikoina jolloin ylensyönti, ahmiminen ja liikapainoisuus ovat kasvavia ongelmia. Yksilö on itse täysin vastuussa omasta syömisestään, niin silloin hän saa siitä myös 110% määrätä.

• noen vaen
        ihmettelevä kirjoitti:

Ei niin liho kerrasta, mutta jos ei halua syödä itseään ähkyksiin ja jos pöydässä on vielä tarjolla kaikki järkevät rajat yli menevä määrä tavaraa, niin minusta on äärettömän vanhanaikaista ja itsekästä, että emäntä pitää epäkohteliaana sitä, jos joku ei yksinkertaisesti halua syödä niin paljoa makeaa.
        Ja tuo asenne, että "kun olen kattanut, niin sitten on syötävä," on minusta aivan kuvottava. Jokainen ihminen päättää itse, mitä syö ja kuinka paljon. Se, että tekee ruoan ja kattaa pöydän, ei tee emännästä mitään jumalaa, joka saa vallan päättää siitä, kuinka paljon kukin syö. Tilanteestahan menee ilo, jos se on joku pakkotapahtuma.
        Jos pöydässä on vegetaristi, hänellä on oikeus kieltäytyä syömästä liharuokia. Samoin jos pöydässä on joku, joka ei halua syödä 6 lajia kakkua jos vaikka on sellainen ihminen jolla on vaikeaa pitää makean syöntiä kurissa, vaan haluaa aatteellisista ja terveydellisistä syistä syödä makeita sivistyneesti ja vain pieniä määriä kerrallaan, hänellä on siihen 110% oikeus.
        Jos tilaisuuden emäntä itse haluaa ahmia 6 palaa kakkuja ja leivonnaisia pöydässä sillä perusteella, että kerran tässä herkutellaan, niin siitä sitten vaan. Mutta moni muu voi mielummin syödä kohtuullisen annoksen mielummin lähes päivittäin eikä suuria määriä kerralla. Siihen ei sitten ole kellään mitään sanomista.
        Ja jos on paljon kahvikutsuja vaikka lähes perättäisinä päivinä ja aina pitää syödä kaikki mitä tarjotaan, niin kyllä siinä lihoo, varsinkin jos itse haluaa vielä jotain muutakin syödä/juoda kotona ja omaehtoisesti.
        Yleensäkin, ällöttää miten jotkut voivat kuvitella, että kohteliaisuudesta pitää syödä toista miellyttääkseen, varsinkin näinä aikoina jolloin ylensyönti, ahmiminen ja liikapainoisuus ovat kasvavia ongelmia. Yksilö on itse täysin vastuussa omasta syömisestään, niin silloin hän saa siitä myös 110% määrätä.

kun joskus joinakin kesinä on jouduttu kiertämään kaikki sukulaiset (pyynnöstään) läpi. Kyllä on niin paha olo kun tai jos syö jokapaikassa kaikkea sitä makeaa ja kahveet vielä päälle.

Itse sujuvasti opin kertomaan, jo ennen kahvitusta, että onpa nyt maha niin täynnä, että älä ihmeessä laita liikoja herkkuja pöytään.

• Emäntä K
        noen vaen kirjoitti:

kun joskus joinakin kesinä on jouduttu kiertämään kaikki sukulaiset (pyynnöstään) läpi. Kyllä on niin paha olo kun tai jos syö jokapaikassa kaikkea sitä makeaa ja kahveet vielä päälle.

Itse sujuvasti opin kertomaan, jo ennen kahvitusta, että onpa nyt maha niin täynnä, että älä ihmeessä laita liikoja herkkuja pöytään.

Kerro se etukäteen tälle emännälle. Hän on todennäköisesti jo ostanut tai leiponut sua varten herkkuja, ja sä vain töksäytät puoli tuntia ennen sovittua kyläilyä: Ohhoh kun ei maistukaan, kun tuli syötyä (grillillä!?) kauheat annokset...

Todella omituista. Miksi syödä napa täyteen kun on menossa kyläpaikkaan missä sulle vieraanvaraisuuttaan tarjotaan kaikkea?

• kysymys siitä
        Emäntä K kirjoitti:

Kerro se etukäteen tälle emännälle. Hän on todennäköisesti jo ostanut tai leiponut sua varten herkkuja, ja sä vain töksäytät puoli tuntia ennen sovittua kyläilyä: Ohhoh kun ei maistukaan, kun tuli syötyä (grillillä!?) kauheat annokset...

Todella omituista. Miksi syödä napa täyteen kun on menossa kyläpaikkaan missä sulle vieraanvaraisuuttaan tarjotaan kaikkea?

(ainakin minun lukutaitoni mukaan), että ensin emäntä on valmistanut hyvät ruoat, joita on syöty vatsa täyteen, ja sen jälkeen on vielä samassa paikassa kahvit kaikkine herkkuineen. Eli ei missään grillillä ole todellakaan käyty!

Opettele lukemaan.

• ihmettelevä
        Emäntä K kirjoitti:

Tässä on ensinäkin kyse siitä, että jos ollaan syöty lähellä kahvitarjoilua ateria ja syöjillä ei ole ollut tietoa kahvilla tarjottavien ruokien määrästä, jotta olisivat edes osanneet varautua kahvipöydän 6 eri (vai mitä niitä oli) antimiin, ei "kokki" voi olettaa, että kaikkien on syötävä kaikkia lajeja ruoan päälle.

Ihmiset tulevat täyteenkin eri määrästä ruokaa. Jokaisella on oikeus pysyä kohtuudessa, se on sitten pöydän kattajan häpeä, jos ei itse siinä ole pysynyt pöytää kattaessaan.

Ja yleensäkin, jos kahville ollaan esim. läheisen tutun luo tultu lyhyellä varoitusajalla esim. samana päivänä, eli poikettu kylään, ei ole välttämätä voinut varautua siihen olematta syömättä sitä ennen.
        Siinä, että ei ota pöydässä kaikke 6 lajia, vaan esim. kolmea, ei ole mitään henkilökohtaista viestiä emännälle hänen tekemästään ruoasta.

• ruoasta ei ole täällä pulaa
        Emäntä K kirjoitti:

Niin, nykyään kun mennään kylään, odotetetaan (erityisesti kaupunkilaiset), että sinne mennään ensisijaisesti näkemään tuttavia/sukulaisia, ei syömään itseään ähkyksiin.
        Ruokaa on jokapuolella nykyään tarjolla aivan liikaa eikä sen puutteesta (ainakaan sokerin ja rasvan) kärsi kukaan muu kuin ehkäpä kaikista pienituloisimmat, yhteikunnan tuella elävät ajoittain. Lähes koko muu osa kansasta syö aivan liikaa ja siitä on tulossa kallis lasku yhteiskunnalle ja monelle yksilölle henkilökohtainen tragedia, niin lapsille kuin aikuisillekin.

• kahvipöytään

Ensimmäiseksi mainittakoon, että kahvipöydässä ei tarvitse ottaa joka lajia, sanokoon emäntä mitä tahansa. Kaamea on sellainen naisihminen, joka koko ajan tuputtaa, että "syökää nyt, ottakaa kaikkia seitsemää lajia, maistakaa edes vähän..."

Entisaikainen tapa täyttää pöytä kymmenillä leikkokakuilla, karjalanpiirakoilla, pikkuleivillä, pullalla, juustolla, täytekakuilla jne. on käytössä korkeintaan hautajaisissa ja vastaavissa suurissa henkilökohtaisissa juhlissa. Osa väestä saattaa olla kaukaakin ja jos ruokatarjoilua ei ole, niin kahvipöydän antimilla voi tyydyttää pienen nälänkin.

Nykyisin pyritään monipuolisuuteen ja keveyteen. Suolaista tarjotaan yhä useammin ja vierailla on mahdollisuus valita itse syömiensä palojen koon. Kaikenlaiset piirakat kasviksista, kalasta tai sellaisista ovat suosittuja. Myöskään se pullataikinasta valmistettu nisupitko suurine valmiiksi leikattuine paloineen ei enää tahdo maistua.

Ja vieraiden tuttuudesta riippuen voi kahvin kanssa tarjota vaikkapa vain yhden lajin, kunhan se on huolellisesti valmistettu. Mehevä täytekakku marjojen tai hedelmien kanssa käy aina eikä sitä pakkopullaa enää tarvita.

Jos kahvi tarjotaan heti aterian päälle jälkiruoan sijaan, niin silloin voi tarjota tilanteesta riippuen vaikkapa kevyttä täytekakkua tai leivoskeksejä. Mikäli aterialla on syöty erillinen jälkiruoka, niin kahvin kanssa ei tarvita mitään, korkeintaan noita leivoskeksejä tms.

Alkuperäisen kirjoittajan mainitsema rahka/talkkuna ei taasen kuulu lainkaan kahvipöytään. Sehän on yksinäänkin jo iso välipala. Ei ihme, että kirjoittajan vatsa on ollut täynnä...

• ihmettelevä

Niin, oikaistakoon sen verran, että kyseistä talkkunaa ei ollut silloin pöydässä tarjolla, mutta samaisessa paikassa aterioidessa se on tarjottu aterian päälle "puskista" valmiiksi annosteltuna noin 2-3 dl jälkiruokakuppeihin. Siihenkään kun ei ole osannut varautua, niin on se hieman karua vetästä talkkunaa semmonen kasa huiviin heti aterian perään kun on suht täynnä muutenkin. Tällöin ei onneksi ole yleensä ollut tarjolla kahvia eikä sitä jälkiruokakokoelmaa.

• kesken työpäivän
        ihmettelevä kirjoitti:

Niin, oikaistakoon sen verran, että kyseistä talkkunaa ei ollut silloin pöydässä tarjolla, mutta samaisessa paikassa aterioidessa se on tarjottu aterian päälle "puskista" valmiiksi annosteltuna noin 2-3 dl jälkiruokakuppeihin. Siihenkään kun ei ole osannut varautua, niin on se hieman karua vetästä talkkunaa semmonen kasa huiviin heti aterian perään kun on suht täynnä muutenkin. Tällöin ei onneksi ole yleensä ollut tarjolla kahvia eikä sitä jälkiruokakokoelmaa.

Siis mitämitä. Talkkunaa joillain päivällisillä kahvin kanssa jälkiruoaksi? Älkää nyt naurattako mua, pitäisi töitäkin tehdä eikä itsekseen naureskella netin ääressä....

Jos mulle annettaisi tuolleen ämpärillinen talkkunaa eteen, epäilisin sen emännän olevan jo niin talkkunoissa itsekin, että poistuisin paikalta...

• Puska-Juhani
        ihmettelevä kirjoitti:

>>>se on tarjottu aterian päälle "puskista" valmiiksi annosteltuna

• ihmettelevä
        Puska-Juhani kirjoitti:

>>>se on tarjottu aterian päälle "puskista" valmiiksi annosteltuna

Tarkoittaa sitä, ettei siihen ole osannut "varautua", koska siitä ei ole etukäteen kerrottu... :)Varautua niin, että olisi osannut jättää sille "tilaa", kaikkiahan aina hiukan menee, mutta jos sitä on juuri tuo 2-3 dl.

• jälkiruoka aina mahtuu
        ihmettelevä kirjoitti:

Tarkoittaa sitä, ettei siihen ole osannut "varautua", koska siitä ei ole etukäteen kerrottu... :)Varautua niin, että olisi osannut jättää sille "tilaa", kaikkiahan aina hiukan menee, mutta jos sitä on juuri tuo 2-3 dl.

mutta kuitenkin jos aika pian ruuan jälkeen tarjotaan jälkiruokakahvit, niin mitään järkeä ei ole laittaa seitsemää eri sorttia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe