Minkä ikäisenä potalle...?

ei mitään kiirettä

Olen ihmetellyt tätä palstaa lukiessni, miten monet sanovat lastensa aloittavan pottailun jo 1½ vuotiania...! Minusta sopivin aika potalle on aikaisintaan 3 vuotiaana. Oma tyttö täytti juuri 3 ja on vielä täysin vaipoissa, mutta mietiskelin että tässä keväänb aikana voisi jo aloittaa pottaharjoittelun... Mitäs mieltä muut on?

42

15273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti ja poika

      Meillä alettiin harjoittelemaan potalla käyntiä 10kk ikäisenä ja 2 vuotiaana oltiin jo yötkin ilman vaippaa. Toisilla onnistuu toisilla ei.

      • Iso-britannia

        Valkonauhaliiton kristillinen johtaja asiassaan, erilaistumaton skitsofrenia...


    • ...

      meidän tyttö oli täysin vaipaton 1v11kk iässä...ja täysin ilman painostusta. Alkoi itse sanomaan että pissattaa tai kakattaa ja siitä se lähti:)

    • kamelia

      7kk ikäisenä, poika on nyt 8kk ja kyllä sinne pottaan aina tulee jotain. Ajattelin, että jos pääsisi vaipoista eroon ajoissa. Vaikka eihän tässä mikään kiire ole ; ) muistaakseni nuo isommat lapseni aloittivat pottailun paljon myöhemmin...

    • on aivan

      liian vanha käyttämään enää vaippoja!!!! Potalle opetus pitäisi aloitella noin yhden vuoden iässä. Mitä vanhemmaksi lapsi tulee sitä vaikeampaa se on!

      • jos on

        kehitysvammaa. Ei siinä niin helpolla potalle päästä. Tunnen lapsen, jolla down, ja jota on laitettu potalle n. 6 kk asti, mutta vielä 3 v. käyttä vaippoja. Pottaan kyllä saadaan aina jotain, mutta eipä osaa lapsi vielä itse ilmaista, että olisi hätä. Aina ei ole laiskuudesta kiinni...


      • 11v.down poika
        jos on kirjoitti:

        kehitysvammaa. Ei siinä niin helpolla potalle päästä. Tunnen lapsen, jolla down, ja jota on laitettu potalle n. 6 kk asti, mutta vielä 3 v. käyttä vaippoja. Pottaan kyllä saadaan aina jotain, mutta eipä osaa lapsi vielä itse ilmaista, että olisi hätä. Aina ei ole laiskuudesta kiinni...

        Meillä down poika joka ollut jo vaipossa 11 vuotta ja voi olla ettei koskaan opi kuivaksi.


      • tässä kohtaa
        jos on kirjoitti:

        kehitysvammaa. Ei siinä niin helpolla potalle päästä. Tunnen lapsen, jolla down, ja jota on laitettu potalle n. 6 kk asti, mutta vielä 3 v. käyttä vaippoja. Pottaan kyllä saadaan aina jotain, mutta eipä osaa lapsi vielä itse ilmaista, että olisi hätä. Aina ei ole laiskuudesta kiinni...

        "normaalia" lasta ja kehitystä! Tottakai jokainen ymmärtää, että kehitysvammaisen kanssa toimitaan toisin. Ja jokainen lapsihan on oma yksilö ja kehittyy omaan tahtiinsa. Tuo vuoden ikä vaan on yleinen käytäntö aloitella potta-asioita! Minä en muuten kirjoittanut mitään laiskuudesta!!!


      • laiska äiti
        11v.down poika kirjoitti:

        Meillä down poika joka ollut jo vaipossa 11 vuotta ja voi olla ettei koskaan opi kuivaksi.

        puhumme täällä normaaleista lapsista. Luulen kyllä, että ap:n kirjoitus oli provo.


    • biologi

      Suurimmassa osassa maailman maita pidettäisiin todella pahasti jälkeen jääneenä lasta, joka kulkee vielä kolme vuotiaana vaipoissa. Vaippoja on ollut olemassa vain noin 80-vuotta. Sitä ennen äidit opettelivat pissittämään ja kakattamaan vauvansa heti syntymästä lähtien. Ei siis istuttamalla vaan tukemalla kainaloista. Alle vuoden ikäinen voi jo olla kuiva, jos kommunikointi äidin kanssa sujuu hyvin. Eli vauva kertoo milloin on hätä ja äiti hoitaa penskan sellaiseen kohtaan missä saa tarpeet tehdä ja suhistaa "pissssssss". Jos vauva saisi valita vaippojen ja vaipattomuuden välillä se valitsisi vaipattomuuden!

      Googleta vaipaton vauva!

      • hahhahhah

        Jos suomessa olisi 80 vuotta sitten pidetty lapset ilman vaippoja ja aina pissihädän iskiessä äiti olisi rientänyt paikalle sihisemään, eipä siinä olisi silloiset perheenäidit muuta ehtineet tekemäänkään yli kymmenpäisien lapsilaumojensa kanssa...

        "Jos vauva saisi valita vaippojen ja vaipattomuuden välillä se valitsisi vaipattomuuden! " Jos vauva saisi valita äidinmaidon ja sokerilitkun välillä, se valitsisi sokerilitkun. Vanhempien tehtävä on päättää asiat vauvojen puolesta! Jos et ole sattunut huomaamaan, edes sinun vauvasi aivokapasiteetti ei riitä tekemään elämisen kannalta tarpeellisia ratkaisuja...

        Suurimmassa osassa maailman maita siis lapsia pissitetään missä sattuu. Aivan! He kulkevat ilman vaippoja ja myös ilman housuja. Aivan! Myöskään näissä maissa ei ole lunta saatikka parinkymmenen asteen pakkasia...

        "Vaippoja on ollut olemassa vain noin 80-vuotta. " Niinpä. Kehitys kehittyy. Mietippä kuule mitä kaikkea ei ole ollut olemassa 80 vuotta sitten ja jätä sitten kaikki se käyttämättä. Kysynpä vaan, että miksi haluat tehdä elämästäsi niin saamarin vaikeaa???

        Jo pelkästään käyttämäsi termi "penska" kertoo sivistyksesi tasosta tuhat kertaa enemmän kuin valitsemasi nimimerkki...


      • biologi
        hahhahhah kirjoitti:

        Jos suomessa olisi 80 vuotta sitten pidetty lapset ilman vaippoja ja aina pissihädän iskiessä äiti olisi rientänyt paikalle sihisemään, eipä siinä olisi silloiset perheenäidit muuta ehtineet tekemäänkään yli kymmenpäisien lapsilaumojensa kanssa...

        "Jos vauva saisi valita vaippojen ja vaipattomuuden välillä se valitsisi vaipattomuuden! " Jos vauva saisi valita äidinmaidon ja sokerilitkun välillä, se valitsisi sokerilitkun. Vanhempien tehtävä on päättää asiat vauvojen puolesta! Jos et ole sattunut huomaamaan, edes sinun vauvasi aivokapasiteetti ei riitä tekemään elämisen kannalta tarpeellisia ratkaisuja...

        Suurimmassa osassa maailman maita siis lapsia pissitetään missä sattuu. Aivan! He kulkevat ilman vaippoja ja myös ilman housuja. Aivan! Myöskään näissä maissa ei ole lunta saatikka parinkymmenen asteen pakkasia...

        "Vaippoja on ollut olemassa vain noin 80-vuotta. " Niinpä. Kehitys kehittyy. Mietippä kuule mitä kaikkea ei ole ollut olemassa 80 vuotta sitten ja jätä sitten kaikki se käyttämättä. Kysynpä vaan, että miksi haluat tehdä elämästäsi niin saamarin vaikeaa???

        Jo pelkästään käyttämäsi termi "penska" kertoo sivistyksesi tasosta tuhat kertaa enemmän kuin valitsemasi nimimerkki...

        Googleta nyt kuitenkin tuo "vaipaton vauva" Erityisesti voima lehden artikkeli on valaiseva!


      • laiska äiti
        biologi kirjoitti:

        Googleta nyt kuitenkin tuo "vaipaton vauva" Erityisesti voima lehden artikkeli on valaiseva!

        Kaikkea sitä. Nettiin voi jokainen panna mitä roskaa vain. Ei kaikkea kannata uskoa.

        Kyllä lapset olivat tiukasti kapaloituja ennen vanhaan eli vaipat oli keksitty. Lisäksi kehdon pohjalla oli olkia, jotka vaihdettiin aina puhtaisiin. Talvella ei juuri pesty muuta pyykkiä kuin vauvan vaipat ja kapalot, koska pyykin pesu oli vaikeata. Isommille lapsille tai aikuisille ei puhdasta paitaa vaihdettu talvella edes viikottainkaan. Keväällä pestiin sitten suurpyykki, mm koko talven lakanat.


      • Jihuuu
        hahhahhah kirjoitti:

        Jos suomessa olisi 80 vuotta sitten pidetty lapset ilman vaippoja ja aina pissihädän iskiessä äiti olisi rientänyt paikalle sihisemään, eipä siinä olisi silloiset perheenäidit muuta ehtineet tekemäänkään yli kymmenpäisien lapsilaumojensa kanssa...

        "Jos vauva saisi valita vaippojen ja vaipattomuuden välillä se valitsisi vaipattomuuden! " Jos vauva saisi valita äidinmaidon ja sokerilitkun välillä, se valitsisi sokerilitkun. Vanhempien tehtävä on päättää asiat vauvojen puolesta! Jos et ole sattunut huomaamaan, edes sinun vauvasi aivokapasiteetti ei riitä tekemään elämisen kannalta tarpeellisia ratkaisuja...

        Suurimmassa osassa maailman maita siis lapsia pissitetään missä sattuu. Aivan! He kulkevat ilman vaippoja ja myös ilman housuja. Aivan! Myöskään näissä maissa ei ole lunta saatikka parinkymmenen asteen pakkasia...

        "Vaippoja on ollut olemassa vain noin 80-vuotta. " Niinpä. Kehitys kehittyy. Mietippä kuule mitä kaikkea ei ole ollut olemassa 80 vuotta sitten ja jätä sitten kaikki se käyttämättä. Kysynpä vaan, että miksi haluat tehdä elämästäsi niin saamarin vaikeaa???

        Jo pelkästään käyttämäsi termi "penska" kertoo sivistyksesi tasosta tuhat kertaa enemmän kuin valitsemasi nimimerkki...

        Vauva puolella aiheesta on enemmän juttua mutta tuohon parinkymmenen asteen pakkasiin on vain pakko sanoa, että ei kai sen vauvan tartte minnekään lumihankeen pissatakaan! Meilläkin potta on sisällä lämpimässä ja vauvan vaippa on kuiva niin vaunu, kauppa, neuvola ym. reissujenkin jälkeen eli hetkinä, jolloin käymme kodin ulkopuolella - olipa pakkasta tai ei!

        Kiitokset sille, joka pisti aiheen taannoin äitien jutut-osioon, sieltä innostuin vaipattomuutta kokeilemaan ja sen myötä tuntuu todella järkyttävältä, miten ihmiset on aivopesty kietomaan lapsensa vaippoihin ja opettamaan heidät tekemään tarpeensa niihin. Harvalla vaippojen puolesta liputtavalla on edes mitään aavistusta vauvojen pissarytmistä, mikä on tietysti ymmärrettävää kun länsimaissa tämä vauvojen tarve on tyystin sivuutettu.


      • Kummastakin kokemusta
        Jihuuu kirjoitti:

        Vauva puolella aiheesta on enemmän juttua mutta tuohon parinkymmenen asteen pakkasiin on vain pakko sanoa, että ei kai sen vauvan tartte minnekään lumihankeen pissatakaan! Meilläkin potta on sisällä lämpimässä ja vauvan vaippa on kuiva niin vaunu, kauppa, neuvola ym. reissujenkin jälkeen eli hetkinä, jolloin käymme kodin ulkopuolella - olipa pakkasta tai ei!

        Kiitokset sille, joka pisti aiheen taannoin äitien jutut-osioon, sieltä innostuin vaipattomuutta kokeilemaan ja sen myötä tuntuu todella järkyttävältä, miten ihmiset on aivopesty kietomaan lapsensa vaippoihin ja opettamaan heidät tekemään tarpeensa niihin. Harvalla vaippojen puolesta liputtavalla on edes mitään aavistusta vauvojen pissarytmistä, mikä on tietysti ymmärrettävää kun länsimaissa tämä vauvojen tarve on tyystin sivuutettu.

        MEilläkin on menty vaipattomuuden nimissä koko ajan, MUTTA, se on ihan täysin lapsesta kiinni kuinka se onnistuu. Pottailuun tulee noita takapakkeja monesti kun tapahtuu jotain uutta. Vauvana meilläkin onnistui ihan hyvin vielä , mutta isompana sitten jo eri asia. Lapset kun tykkää mennä piiloon tekemään kakkaa tai pissiä. Päivähoitoon mennessä kaatui ihan päällensä koko juttu. Uusien taitojen oppiminen ja kipeänä oleminen vaikuttaa paljon. Ja jos lasta ei huvita mennä potalle, ei voi pakottaa , voi vain houkutella. Eli hienoa kun te jaksatte ja nostan hattua, mutta siinä vaiheessa kunhan alkaa taapero aika, pyllähtää elämä nurinperin helposti. Tsemppiä!

        T: Pikku-Kakkonen vaipoissa


      • Jihuuu
        Kummastakin kokemusta kirjoitti:

        MEilläkin on menty vaipattomuuden nimissä koko ajan, MUTTA, se on ihan täysin lapsesta kiinni kuinka se onnistuu. Pottailuun tulee noita takapakkeja monesti kun tapahtuu jotain uutta. Vauvana meilläkin onnistui ihan hyvin vielä , mutta isompana sitten jo eri asia. Lapset kun tykkää mennä piiloon tekemään kakkaa tai pissiä. Päivähoitoon mennessä kaatui ihan päällensä koko juttu. Uusien taitojen oppiminen ja kipeänä oleminen vaikuttaa paljon. Ja jos lasta ei huvita mennä potalle, ei voi pakottaa , voi vain houkutella. Eli hienoa kun te jaksatte ja nostan hattua, mutta siinä vaiheessa kunhan alkaa taapero aika, pyllähtää elämä nurinperin helposti. Tsemppiä!

        T: Pikku-Kakkonen vaipoissa

        Takapakkeja voi tulla ja todennäköisesti tuleekin, kun lapsi alkaa kiinnostua pissaamisesta ja hoksaa, että on vaikkapa hauskaa pissata lattialle.. näin voi käydä, omalla reagoimisella siihen voi sitten pyrkiä vaikuttamaan (vaipattomuudesta lukiessa vinkkejä takapakkeihinkin löytyy).

        Päivähoitoon tyttö tulee menemään vasta 2veenä ja mitä todennäköisemmin on jo siinä iässä viimeistäänkin kuivana.


    • pisss...

      nyt lapsi 1v2kk ja joka aamu käydään aamupissalla ja illalla iltapissalla, on jopa itse mennyt ( kylläkin housut jalassa ) potalle, kun on alkanu kakattaan...

    • *****

      Meillä lapset ovat halunneet tulla vessaan mukaan. Tapanani oli laittaa lapsi potalle ja itse pöntölle. Muutoin en huolinut mukaan. Kumpikin lapsistani on istunut 7-9 kk iästä asti säännöllisesti potalla.

      Esikoinen oli 11 kk vanhana täysin päiväkuiva ja toinen lapsi jo 9 kk:n iässä (katsoi mallia vanhemmasta lapsesta).

      Yökuivia lapset ovat olleet vasta 4 ja 6 vuotiaana. Suvussamme esiintyy paljon yökastelua aina 12 ikävuoteen asti.

    • ollut kaksi

      lasta jo täysin kuivia alle kaksivuotiaana. Kolmas on nyt 1v ja 3 kk ja aika hyvin päiväkuiva. Ulos ja päiväunille laitan vielä vaipan varmuuden vuoksi. Miksi käyttää vaippoja kolmevuotiaaksi kun helpommalla ja halvemmalla pääsee kun opettaa lapsensa ajoissa kuivaksi. Ei mikään iso homma.

    • mitään ikää

      koska pitäs olla potalla. Meillä oli jokaisen lapsen kohdalla ns. itseopetusta!

      Potta oli aina näkyvillä, oli se olkkarissa tai keittiössä, siinä se olla jökötti.
      Siihen oli helppo lapsi istuttaa ja pian huomasi sen kikan itsekin.

      Pikku hiljaa pottapaikkaa siirrettiin lähemmäs vessaa, kunnes lapsi itse oppi mennä, tietty avustettiin tarpeen tuleen!

    • näin''

      Varmaankin tuo ensimmäinen viesti oli provo. Mutta vastataanpa kuitenkin. Olen aloittanut kummallakin pottailun n.8kk ikäisenä, kun ovat osanneet istua. Tyttö oppi kuivaksi 1,5v. Pojasta en osaa vielä sanoa, mutta 1v 4kk ikäisenä tekee usein pissat ja kakat, kun osaa viedä oikeaan aikaan.

      Eihän siinä ole mitään järkeä pitää lasta vuosikausia vaipoissa, kun pienellä vaivalla oppii kuivaksi nopeamminkin. Ainakin useimmissa tapauksissa.

    • miek

      Laitoin pojan ekan kerran puoli vuotiaana potalle, kun siis osasi istua. Ja siitä lähtien teki melkein kaikki kakat pottaan. Pissiminenkin alkoi sujua tosi hyvin, ja alle 2 vuotiaana jäi päivävaipat pois ja vähän 2 vuoden jälkeen myös yövaipat. Joten omasta viitseliäisyydestä sekä lapsen yksilöllisestä kehityksestä kiinni. Meidän tuttavien lapset kyllä kaikki 2 vuoden tienoilla ainakin päiväkuivia.

      • ****

        vajaa vuoden ikäinen tekee pottaan yleensä kakkat ja osan pissoista. Vaippaa vielä pidetään varalta.


      • MEILLÄ
        **** kirjoitti:

        vajaa vuoden ikäinen tekee pottaan yleensä kakkat ja osan pissoista. Vaippaa vielä pidetään varalta.

        Meillä kuukauden ikäinen käy vessanpytyllä tarpeillaan. Myös pyyhkii itse pyllynsä ja vetää vessan.


      • tämä on ainakin totta
        MEILLÄ kirjoitti:

        Meillä kuukauden ikäinen käy vessanpytyllä tarpeillaan. Myös pyyhkii itse pyllynsä ja vetää vessan.

        täyttää heinäkuussa 4 vuotta.
        JA KÄYTTÄÄ VIELÄ VAIPPOJA.Täysin terve lapsi,mutta äitinsä niin vitun laiska ettei oo tottakaan!!!!!!!!!!!


    • äippä

      Olen kahden lapsen äiti ja ammatiltani lastenohjaaja. Lapsen kuivaksi oppiminen on yksilöllistä kuten käveleminen ja puhuminen. Vanhemmat voivat toki aloittaa kuivaksi opettelun vaikka 1-vuotiaalle mutta se on sitten täysin eri asia oppiiko lapsi kuivaksi, se ei riipu vanhemmista ja heidän opettamisestaan. Itse aloitin pojallemme pottaharjoittelut kun poika täytti 2v. Sitten kun poika oli 2,5v poika oli usein ilman vaippaa ja kasteli kerta toisensa jälkeen housuihin kunnes totesin, että poika ei vielä ole tarpeeksi kypsä käymään potalla koska useita kuukausia meni eikä mitään tullut potalle.

      Päätin pitää pienen tauon ja yritin jälleen muutaman kuukauden päästä uudestaan, ja taas sama juttu. Poika ei tiennyt miten pitää pissata potalle. Kunnes eräänä päivänä kun poika oli 2v10kk poika jälleen kävi potalla ja sinne tuli pissa. Se yksi kerta riitti ja sen jälkeen poika ei enää halunnut käyttää vaippoja vaan laitettiin pikkuhousut ja siitä lähtien poika on joka päivä käynyt potalla.

      Eli se mitä haluan tällä sanoa, että lapsen täytyy ITSE huomata miten se pissa sinne pottaan tulee ja siinä voi joillaki mennä kauemmin kuin toisilla. Joku voi sen heti huomata ja joillaki voi kestää kauemmin. Aivan kuten pyöräilyssä täytyy itse hoksata miten poljetaan että pyörä lähtee eteenpäin, samalla lailla on potta harjoittelussa, lapsen täytyy itse hoksata mitä hänen täytyy tehdä että se pissa sinne pottaan tulee.

      Jos joku lapsi oppii kuivaksi 2v niin se on hyvä mutta on myös täysin normaalia että lapsi oppii kuivaksi vasta 3,5v koska kaikki lapset ovat yksilöitä ja kuivaksi oppiminen kuten monet muut taidot riippuvat lapsen kehityksestä.

    • sofie77

      kyllä oli jo kai aika.. ..vaipat pois vaan ja varmasti noin viikon vahinkojen jälkeen jo tuon ikäinen oppii tiedostamaan hätänsä. ..aluks tietysti ulos vaipat ja päikkäreille ja yö-unille.. ..pikkuhiljaa.. ..sit esim on noita kuivaksi opettelu housuja, jos ei halua et vaatteet on pissaset.

      käy esim www.vaippatalo.fi ja sieltä kuivaksi opettelu

    • Laiskako?No en ole!!!

      yhtään hätäile vaikka tuolla jotkut saarnaa sulle esimerkiksi laiskuudesta kyllä se lapsi vaipan pois jättää vaikket sitä potalle opettais ollenkaan, mulla itsellä lapsi jätti vaipan pois hieman sen jälkeen kun oli täyttänyt 3vuotta ei suostunut enään vaippaan sano että on iso poika jo ei ollut edes yökastelua vaipat jäi kertaheitolla, aiemminkin oltiin kokeiltu potalle ekan kerran n.1v mutta aina oli kauheaa huutoa en viitsinyt kiusata lasta. Ja muuten ei ole tullut mulla koskaan vastaan ns. normaalia lasta joka aloittaessaan koulun kulkisi vielä vaipoissa, niin että kyllä ne kuivaksi oppii ilman opettamistakin ole huoleti:)

      • Kaikkea kokeillut

        Poika on jo 3v eika suostu itse menemään potalle. Kovin kyselen joko on pisu tulossa, mutta vastaa aina ei. Maanittelemalla saan potalle, ja pisut tulevat, mutta itse vapaaehtoisesti ei mene. Kakat on sitten, vaippaan vaan, ei puhettakaan, että saisin potalle tai pyntylle. Olen kokeillut tarra palkintoja, jopa karkkia, vaippahousuja ja ties mita. Ei vaan onnistu. Vaipat kun ottaa pois pissat hurahtaa housuun eikä poika ole moksiskaan. Onkohan tässä mitään toivoa tai muita konsteja? Tarhassa narisevat, että poika pitää saada oppimaan, mutta vaikka kuinka yritetään, ei tämän pidemmälle olla päästy.


    • kukka

      Hei!

      Oma lapseni oppi potalle alle kaksi vuotiaana. Oli helppo aika opettaa kun oli lämmin kesä ja piha muut lapsetkin opettelivat samaan aikaan.. Kärsivällisyytta vaati ja paljon pyykkiä, mutta kyllä se siitä.

      Potalle/kuivaksi opettelu on varmasti hyvin yksilöllistä. Toiset oppii nopeammin kuin toiset.

      Siskollani kaksi lasta, toinen oppi alle kaksi vuotiaana ja toinen vasta lähempänä neljää vuotta. Eikä äiti ole todellakaan millään tavalla laiska tai lapsi (tämä joka oppi myöhemmin) kehitysvammainen tai jälkeen jäänyt. Asiat vaan jokainen oppii omalla ajallaan.

      Tsemppiä sinne opetteluun! :)

      Äippä 77

      • 78954397897

        Meillä likka ei suostunut ollenkaan potalle tekemään mitään, mutta minä olin päättänyt ettei vaippoja enää käytetä ja kävin hakemassa pienennysrenkaan vessanpyttyyn ja likka oli aivan haltioissaan uudesta hienosta rinkulasta. Tämä tapahtui vuoden tai kahden vuoden ikäisenä. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tarvinnut vaippoja käyttää. Tosin yöllä pissasi housuun ja kokeilimme sitten, että nukkuu ilman housuja ja eipäs enää tehnyttkään tarpeitaan sänkyyn. Tuon rinkulan hankkimisen jälkeen sitten pyyhkimisen opiskelu sujui joutuisasti ja kolmen ikäisenä jo oppi suoriutumaan vessareissuista omin avuin.


    • vaipaton

      Avauksen on pakko olla vitsi. Ei kai kukaan voi olla ylpeä siitä, että kohtelee lastaan kuin vammaista ja hauduttaa laiskuuttaan ja kasvatuskyvyttömyyttään lastaan virtsassaan. Vaipat ovat mielestäni ihmisarvoa alentavaa. Meillä ainakin luovutaan niistä mieluiten mahdollisimman pian.

      • vaipaton

        Ja vaikka jotkut täällä selitteleekin, että kyse ei ole laiskuudesta, sitä se juuri on. Vauvoilla on sisäänrakennettuna halu ja kyky olla tahraamatta itseään ja äitiään jätöksiin, mutta mistähän te sitä tietäisitte, kun ette ole a) vaivautuneet lukemaan vauvan elekieltä b) ottaneet selvää siitä.

        Tuntuu että länsimainen helponhakuisuus on ajaneet äidit ihan ulos kaikesta luonnollisesta. Itse olen puoliksi bulgarialainen... mummoni opasti suomalaista äitiäni ja olin poissa kestovaipoista 7 kk ikäisenä, blulgarialainen isäni veljineen ei käyttänyt kuin 4 kk kestoja, jonka jälkeen oli ilman vaippoja. Oma poikani on 5 kk ja käydään potalla. Otin mielummin bulgarialaisen mummoni menetelmän käyttöön, johon ei kuulu kemikaalit ja luontoa ja lasta rasittavat inhottavat vaipat. Jos joku kehtaa väittää, että ahdistelen vauvaani tällä, niin kuinka sitten teidän lapset itkevät kun virtsat kirvelee housuissa ja meidän poika hihkuu tyytyväisyyttään pissakaarelle joka lorisee vadin pohjalle....


    • vaipaton(ko)?

      olen lastenhoitaja, ja oma mielipiteeni on että lapsi opetetaan potalle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Olen hoitanut lapsia jotka ovat vielä 2-2,5 v täysin vaipallisia, eivätkä suostu potalle. Näin ollen pottaharjoittelu on jo paljon vaikeampaa. Tämä nyt ei tietenkään tarkoita että kaikki lapset kieltäytyisivät potasta, tai että kaikki suostuisivat istumaan potalla. Mutta itse pääset myös helpommalla ja halvemmalla alkukankeuden jälkeen. Tämä siis oma mielipiteeni.

    • päiväkuiva t 1v10kk

      Minusta pitää toimia lapsen, ei iän mukaan. Tietenkään "väkisin" ei saa opettaa, mutta siinä vaiheessa kun lapsi ilmaisee hätäänsä, minusta siihen kuuluu reagoida kuten muidenkin tarpeiden ilmaisuun. Monet ilmaisevat jo alle 3-vuotiaina, kun tajuavat ettei aikuisetkaan käytä vaippoja vaan menevät vessaan - ja haluavat seurata esimerkkiä. Jos lapselle ei tällöin anneta kyseistä mahdollisuutta, hän ehdollistuu ja opettelu saattaa olla myöhemmin todellakin vaikeampaa. Ja toki pottaan kannattaa tutustuttaa jo aikaisin, ei siitä ole mitään haittaa ja onpahan lapsi sitten ainakin tietoinen kyseisen vaihtoehdon olemassaolosta!

      • ...

        Monet ilmaisevat jo alle 1-vuotiaana "hätäänsä" eli 8-10 kk on aikalailla oikea aika aloittaa potattelu.

        Jos lapsi on 3-vuotiaana täysin vaipoissa, hän on jollain tavalla "kehitysvammainen". Ei välttämättä niin pahasti, että sitä enää vanhempana erottaisi, muuten kuin esimerkiksi lievänä oppimisvaikeutena, sosiaalisten taitojen puuttumisena, puheen kehityksen häiriönä tms.


    • tavallinen äippä

      Enne kuin ruetaan diagnosoimaan lapsia vammaisiksi, niin kannattaa lukea tämä:

      http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/

      Lapsilla voi mennä pitkäänkin ennen kuin oppivat kuivaksi. Tietysti riippuu aikuisen älyllisestä kehityksestä pystyykö hän ymmärtämään tämän. Myös monet aikuiset ovat kehitysvammaisia.

      Ei sillä, että minulla olisi mitään kehitysvammaisia vastaan, koska tuntemani kehitysvammaiset henkilöt ovat valoisimpia ja iloisimpia kaikista tuntemistamini ihmisistä.

    • perheessä 3 lasta

      Meillä on kolme lasta ja kaikki ovat olleet vaipattomia vähän alle 2-vuotiaina. Potattelu on aloitettu 8 kk - 1v iässä ja välillä on pidetty taukoakin, jos lasta ei potalla istuminen ole kiinnostanut.

    • Trållerman

      Ehkä tossa nelikymppisenä voisi alkaa harkita.

    • Anonyymi

      19 vuotiaana voi alkaa jo harjotteleen pottaa

    • Anonyymi

      meidän lapsi on jo 13 mutta on silti vaipat ja aina yön jälkeen oon kakat vaipassa

    • Anonyymi

      Joo, jos lapsi on terve ja nukkuu yönsä hyvin, voi nostaa potalle aamulla yön jälkeen, kun vaippa on kuiva. Siis istumakykyisen lapsen.Kun siloin tod.näk. rakossa on pissaa. Samoin ruokailun jälkeen voi tarjota mahdollisuuden pottailuun. Asteittainhan se menee. Poikamme nukkui yöt ilman vaippaa 2-vuotiaana ja silloin tällöin tuli päivällä vielä pissa housuun, jolloin poika riisui housut ja sanoi 'oho'.
      Hämäläiseen tapaan: ei tehrä tästä ny numeroo.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe