ja muutama muu kukka minkä nimii en kyl valitettavast tiedä,kuolee iha väkisi käsii teen niille mitätahans,annan kuivuu ja kastelen tai kastelen jokapv nii ainavaa lehdet kuivuu ja ruskistuu ja loppupeleis putoo poijes...mistähä löytys apu....?? nyt oon taas jotaa ostanu nii pitääkö laittaa "oikee" multa nyt vai myöhemmin..?mut siis kiitos jo etukätee...
rönsylilja
12
6101
Vastaukset
- paina mieleesi
Kastele vain ja ainoastaan kasvejasi kun multa on kuivaa kahden sentin syvyydeltä (eli kerran viikossa, puolessa toista) ja sumuttele päivittäin. Pidä huolta myös että kasvit saavat riittävästi valoa, eivät ole patterin vieressä tai avoimen ikkunan läheisyydessä.
- exBertti
on kyl vaikeeta saada järjestettyy ku huonees vaa pari pikkusta ikkunaa ja kummanki alapuolel patteri...:(
elikkä siitä valonpuutteestako kasvien huonovointisuus johtuu??
ja toi toinen kysymys et pitääkö vaihtaa multa nyt vai vasta myöhemmin?
ja jos myöhemmin nii millon? - Onttomukulakiurunkannus
exBertti kirjoitti:
on kyl vaikeeta saada järjestettyy ku huonees vaa pari pikkusta ikkunaa ja kummanki alapuolel patteri...:(
elikkä siitä valonpuutteestako kasvien huonovointisuus johtuu??
ja toi toinen kysymys et pitääkö vaihtaa multa nyt vai vasta myöhemmin?
ja jos myöhemmin nii millon?Mullan vaihtoa voi hiljalleen alkaa suunnitella valon määrän lisääntyessä. Ei ole vielä kiirettä.
Yksi mahdollinen syy kasviesi kärsimykseen voisi olla kylmä betoninen ikkunalauta. Itselläni meni monta vuotta sen käsittämiseen, että vaikka ikkunan alla olisi lämpöpatteri, itse ikkunalauta on kunnon pakkasella todella kylmä. Jos kukkaruukku on suoraan sen päällä, pysyy multa ja sitä myötä myös juuristo hyvin kylmänä ja alkaa pahimmassa tapauksessa mädäntyä. Olen ratkaissut ongelman niin, että laitan talveksi ruukun alle palan styroxia. Näin kukka saa kuitenkin hyödykseen sen vähäisen valon, mikä talven mittaan on tarjolla. - yllykkä
Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:
Mullan vaihtoa voi hiljalleen alkaa suunnitella valon määrän lisääntyessä. Ei ole vielä kiirettä.
Yksi mahdollinen syy kasviesi kärsimykseen voisi olla kylmä betoninen ikkunalauta. Itselläni meni monta vuotta sen käsittämiseen, että vaikka ikkunan alla olisi lämpöpatteri, itse ikkunalauta on kunnon pakkasella todella kylmä. Jos kukkaruukku on suoraan sen päällä, pysyy multa ja sitä myötä myös juuristo hyvin kylmänä ja alkaa pahimmassa tapauksessa mädäntyä. Olen ratkaissut ongelman niin, että laitan talveksi ruukun alle palan styroxia. Näin kukka saa kuitenkin hyödykseen sen vähäisen valon, mikä talven mittaan on tarjolla.onko liljassasi elukoita. Pieniä n.1/2 mm:n mittaisia tummia menijöitä!
- Marita.o
Mulla on kaksi komeaa isoa ja vanhaa rönsyliljaa. Ovat helppoja kun viihtyy ja tietää niksit.
Oman kokemuksen perusteella voin sanoa, että saviruukku on huono, jos kastelee harvoin: multa kuivahtaa nopeasti huokoisen ruukun takia. Liian pieni ruukku on kanssa huono.
Omat rönsyliljani ovat Pauliina-altakasteluruukuissa amppeleissa, eivät saa vetoa ja kastelen aina kerralla hyvin mullan. Seuraava kastelu on sitten, kun pintamulta on kunnolla kuivahtanut. Talvikaudella muutenkin kastellaan hiukan niukemmin, mutta liika kuivuus kyllä silti ruskistaa lehdet. Suihkutuksesta tykkää. Ja jos laitat altakasteluruukkuun, muista valita ALTAKASTELUUN TARKOITETTU kukkamulta.
Olen vaihtanut Pauliina-altakasteluruukkuun isompaan kokoon, kun kasvi alkaa näyttää vaativan sitä.
Lannoitekastelu kasvukauden alkaessa, eli kevättalvella saa aloittaa ja myöhään syksyyn asti jatkaa. Lannoitepurkin ohjeiden mukaan.
Itse käytän altakasteluruukkua niin, että kastelen kuitenkin ihan päältä. Näin ollen vesisäiliöosa toimii juuriston ilmastoijana. Täytän säiliön vain, jos olen pidemmän aikaa poissa kotoa.- rönsyistä
Rönsyliljaa kannattaa aina uusia parin vuoden välein niistä rönsyistä.
- Marita.o
rönsyistä kirjoitti:
Rönsyliljaa kannattaa aina uusia parin vuoden välein niistä rönsyistä.
Omien isojen rönsyliljojen kohdalla (jotka ovat siis useita vuosia vanhoja), olen antanut rönsytaimet kasvaa pikkasen, irrottanut sitten ja antanut juurtua vesilasissa. Lahjoittanut tutuille.
Kun niitä rönsyjä leikkaa pois välillä, niin emokasvi kasvaa paremmin: ei mene sen voimat pikkuisten kasvatukseen. - minä21
Marita.o kirjoitti:
Omien isojen rönsyliljojen kohdalla (jotka ovat siis useita vuosia vanhoja), olen antanut rönsytaimet kasvaa pikkasen, irrottanut sitten ja antanut juurtua vesilasissa. Lahjoittanut tutuille.
Kun niitä rönsyjä leikkaa pois välillä, niin emokasvi kasvaa paremmin: ei mene sen voimat pikkuisten kasvatukseen.Mulla on aika pahassa kunnossa pienet pistokkat nyt =(
postitse tai Kotkasta. - Marita.o
minä21 kirjoitti:
Mulla on aika pahassa kunnossa pienet pistokkat nyt =(
postitse tai Kotkasta.Rönsylilja kuuluu edullisimpiin viherkasveihin, joten kannattanee ostaa keväällä vaikka sitten marketista uusi. Veikkaan, että jossain vapaavalinnassa tai prismassa olis alle 5 euroa, mutta en ole varma...
- minä21
Marita.o kirjoitti:
Rönsylilja kuuluu edullisimpiin viherkasveihin, joten kannattanee ostaa keväällä vaikka sitten marketista uusi. Veikkaan, että jossain vapaavalinnassa tai prismassa olis alle 5 euroa, mutta en ole varma...
Näin eilen pieni semmonen euromarketissa 3euroa =). mut kuten sanoin, pelkän ostaa kaupoista, ne eivät kasvaa minulla vain kuolevat =(
- Marita.o
minä21 kirjoitti:
Näin eilen pieni semmonen euromarketissa 3euroa =). mut kuten sanoin, pelkän ostaa kaupoista, ne eivät kasvaa minulla vain kuolevat =(
Näin tänään alle viis euroa Stockmannilla Turussa tasavihreen rönsylilja-amppelin, jos oikein näin.... Siinä oli pistokkaitakin mukana.
Älä anna periksi. Kunhan tietyt jutut otat huomioon, uusikin kasvi kyllä kasvaa jopa sinulla ;).
Eli, ota nämä huomioon kasvisi kohdalla:
- ei vetoiseen paikkaan.
- ei aivan lämpöpatterin kylkeen
- ei suoraan auringonpaisteeseen, vaan hyvään valoon ikkunalle, johon ei aurinko pääse paahtamaan.
- jos ostat kasvin nyt, älä palelluta sitä matkalla kaupasta kotiin.
- kastele aina niin, että pintamulta kuivahtaa noin sentin syvyydeltä. Sitten kunnon kastelu, mutta alusvadille ei saa jäädä vettä lillumaan enemmäksi kuin viideksi minuutiksi: ylijäämä vesi pois aluslautaselta silloin.
- jos kaupasta ostettu on hyvin pienessä ruukussa ja juuret selvästi puskevat jo pohjareijistä, vaihda kevättalvella hiukan isompaan ruukkuun. Itse käytän noita pyöreän mallisia Pauliina-altakasteluruukkuja, joita on esim. Vapaavalinnassa ja Prismassa ollut. Niihin kuuluu sellainen vesisäiliö. Se sopii rönsyliljalle siksikin, koska siinä multatila on aika matala. Rönsylilja viihtyy sellaisessa, joka ei ole kovin syvä, vaan mielummin matalanmallinen.
ALTAKASTELURUUKUISSA KÄYTETTÄVÄ ALTAKASTELUMULTAA, koska tavallinen on liian tiivistä altakasteluruukussa käytettäväksi.
Kasvit ei talvella juurikaan puske uutta versoa, eli se on ihan normaalia. Vasta kevään koittaessa kasvit alkavat paremmin kasvaa. Silloin kannattaakin aloittaa myös lannoitekastelu.
No mut, toivottavasti saat joltain pistokkaita. Mut jos et saa, kokeile taas uusiksi kaupasta...;)
Kyllä se toisaalta on ihan tosi, että usein kaupasta ostetut näyttävät aluksi aika huonoilta. Johtuu paljolti siitä, että ne on kasvatettu korkeammassa ilmankosteudessa kasvihuoneella. Mulla kans uusi hieno juoru, tai siis se oli tosi hieno ja tuuhea. No kukkapaketissa se oli ainakin jo kärsinyt ja versoja oli poikki, mutta muutenkin rupesi kuivattamaan lehtiä. Olen kyllä ihan melkein 100varma, että kyllä se tosta vielä lähtee hyvään kasvuun. Vaihdan isompaan ruukkuun ja typistelen versoja. Joitain viikkoja on kaameen näköinen, mut lähtee se siitä. :) - minä21
Marita.o kirjoitti:
Näin tänään alle viis euroa Stockmannilla Turussa tasavihreen rönsylilja-amppelin, jos oikein näin.... Siinä oli pistokkaitakin mukana.
Älä anna periksi. Kunhan tietyt jutut otat huomioon, uusikin kasvi kyllä kasvaa jopa sinulla ;).
Eli, ota nämä huomioon kasvisi kohdalla:
- ei vetoiseen paikkaan.
- ei aivan lämpöpatterin kylkeen
- ei suoraan auringonpaisteeseen, vaan hyvään valoon ikkunalle, johon ei aurinko pääse paahtamaan.
- jos ostat kasvin nyt, älä palelluta sitä matkalla kaupasta kotiin.
- kastele aina niin, että pintamulta kuivahtaa noin sentin syvyydeltä. Sitten kunnon kastelu, mutta alusvadille ei saa jäädä vettä lillumaan enemmäksi kuin viideksi minuutiksi: ylijäämä vesi pois aluslautaselta silloin.
- jos kaupasta ostettu on hyvin pienessä ruukussa ja juuret selvästi puskevat jo pohjareijistä, vaihda kevättalvella hiukan isompaan ruukkuun. Itse käytän noita pyöreän mallisia Pauliina-altakasteluruukkuja, joita on esim. Vapaavalinnassa ja Prismassa ollut. Niihin kuuluu sellainen vesisäiliö. Se sopii rönsyliljalle siksikin, koska siinä multatila on aika matala. Rönsylilja viihtyy sellaisessa, joka ei ole kovin syvä, vaan mielummin matalanmallinen.
ALTAKASTELURUUKUISSA KÄYTETTÄVÄ ALTAKASTELUMULTAA, koska tavallinen on liian tiivistä altakasteluruukussa käytettäväksi.
Kasvit ei talvella juurikaan puske uutta versoa, eli se on ihan normaalia. Vasta kevään koittaessa kasvit alkavat paremmin kasvaa. Silloin kannattaakin aloittaa myös lannoitekastelu.
No mut, toivottavasti saat joltain pistokkaita. Mut jos et saa, kokeile taas uusiksi kaupasta...;)
Kyllä se toisaalta on ihan tosi, että usein kaupasta ostetut näyttävät aluksi aika huonoilta. Johtuu paljolti siitä, että ne on kasvatettu korkeammassa ilmankosteudessa kasvihuoneella. Mulla kans uusi hieno juoru, tai siis se oli tosi hieno ja tuuhea. No kukkapaketissa se oli ainakin jo kärsinyt ja versoja oli poikki, mutta muutenkin rupesi kuivattamaan lehtiä. Olen kyllä ihan melkein 100varma, että kyllä se tosta vielä lähtee hyvään kasvuun. Vaihdan isompaan ruukkuun ja typistelen versoja. Joitain viikkoja on kaameen näköinen, mut lähtee se siitä. :)Kiitos vinkeistä, nyt etsimään kaupoista rönsy =))
Jospa se kasvaisi, se on niin nätti, keskellä valkoinen viiva. Vihreät ei ole niin nätteja ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757