Onko arvon palstalaisilla kokemuksia asumisesta junaradan läheisyydessä? Miten merkittävä on meluhaitta 50 metrin, 100 metrin 150 metrin jne etäisyydellä radasta?
junaradan läheisyydessä asuminen
11
9160
Vastaukset
- siitä,
paljonko junia menee ohi. Mutta melua suurempi haitta voi olla talon tärinä. Kannattaa testata ennen kuin ostaa.
- niin mitään
N. 100m radasta oleva kerrostalo Espoossa, mutta asunto talon toisella puolella: ei mitään haittaa, ei edes kesällä ikkunat auki. Tosin uusi talo. Vanhemmista en tiedä.
- perustukset
niin mitään kirjoitti:
N. 100m radasta oleva kerrostalo Espoossa, mutta asunto talon toisella puolella: ei mitään haittaa, ei edes kesällä ikkunat auki. Tosin uusi talo. Vanhemmista en tiedä.
Itse olen asunut talossa, joka tärisi aina junan mennessä ohi.
- ja ikkunoiden suunnasta
50 metrin päässä 90-luvun talossa ja ikkunat talon toisella puolella ei haitannut.
100 metrin päässä 60-luvun talossa läpitalon huoneistossa junat kuuli selvästi. - 7,4 richteriä
Melulta on mahdollista suojautua. Tärinältä ei. Selvitä maaperä. Savimaa on tärinän kannalta pahin, voi täristä satojen metrien päässä.
- rata ei
Vilkkaasti liikennöidyllä tiellä polttomoottoritörisijöitä menee jatkuvasti. Aina. Moottori- ja rengasäänimelu on kova ja ennenkaikkea jatkuva.
Junat taas menevät paikallisesti saasteettomilla ja äänettömillä sähkömoottoreilla. Junia menee harvakseltaan, riippuen radasta.
Lisäksi kiskot ovat nykyään saumattomia, yhtä jöötiä. Ei kuulu säännöllinen kolke kuin ennen. Kevyt heläys vaan kuuluu, oikeastaan junan ääni tuntuu paljon miellyttävämmältä kuin savuavien kuorma-autojen jatkuva jyrinä.- hieman edelliseen:
Telien ja pyörien kunto vaikuttaa ääneen. Venäläisissä tavara- ja öljyvaunuissa on tunnetusti huonot telit ja pyörät ja ne pitävät mittausten mukaan huomattavan suurta ääntä.
Radan perustus vaikuttaa tärinään. Kouvola-Kotka-radan varrella Anjalankoskella lähitaloissa lasit putoavat hyllyiltä, kun savipellolle ilman pohjanvahvistusta perustettu rata tärisee junan ajaessa sillä. Tärinä on suurempi tavarajunien kohdalla johtuen niiden suurista akselikuormista. Myös tärinään vaikuttaa telien ja pyörien kunto.
- Junatmeni
Asuin 100 metrin päässä rautatiestä, siinä oli vielä vanhan liiton saumalliset kiskot. Heräsin kolmena ensimmäisenä yönä juniin, sen jälkeen en enää koskaan. Siihen tottuu nopeasti.
Makuuhuoneen ikkuna oli radalle päin ja auki kesällä, sittenkään en herännyt.
Tietysti ihmisillä on erilaiset unitaipumukset. Niin ja sitten vielä se, että heräät varmasti, jos juna jää menemättä :) - talon iästä
ja sijainnistakin. Olen asunut 50m päässä radasta, jossa kulki siihen aikaan dieselveturijunia ja meteli oli aikasmoinen. Talo oli 1977 rakennettu betonikerrostalo.
Sittemmin asuin n.200 m päässä samasta radasta rivitalossa ja radalla kulki pääsääntöisesti sähköjunia - öisin tosin joitakin tavarajunia - meteli oli olematon. Talo oli 2000-luvun alussa rakennettu ja kunnollisin ikkunoin varustettu, joten ääntä ei kuulunut yhtään ikkunoiden ollessa kiinni.
Samassa kylässä on vanhoja ok-taloja aivan radan tuntumassa ja kuulemma perustukset tutisee iltaisin/öisin kun tavarajunat matelee ohi... - nasunenä
Miten hyvin tai huonosti kuuluu ohikulkevan junan ääni 250 metrsin päähän pihalle? Mietin, että kannattaako ostaa taloa 250 metrin päästä junradasta vai ei. Asiaa ei voi itse havannoida vielä koska junat rupeavat kulkemaan kyseistä reittiä vasta muutaman vuoden kuluttua.
- Kehärata?
Olisiko kehärata kyseessä? Silloin voin sanoa, että huoli pois. Asun itse n 200 m päässä asemalta ja tässä on vielä sillai sopivasti rinnettä, että oma asuntoni on aikalailla tolppien päälle rakennetun aseman tasolla. Välissä ei ole mitään esteitäkään.
Mitä kuuluu...? No ei tasan tarkkaan yhtään mitään! Ainakaan ikkunoiden ollessa kiinni.
Enemmän sisälle kuuluu satunnaiset lentokoneet ja lumiaurojen kolistelu pihalla.
Ex asunnossa oli riesana liikennemelu. Vaikka lähimmälle moottoriteille oli matkaa melkein kilometri, sieltä kuului jatkuva kohina - tai keväällä, kun nastarenkailijat olivat raastaneet asvaltin karkeaksi - suorastaan pauhu. Myös lumiaurojen kolistelu kuului yllättävän hyvin. Siis sieltä motarilta saakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291333
- 100861
- 75683
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372