Blue 1 hajosi lähtökiidossa

Elmeri

Blue1 Arlanda-Helsinki, klo 10.00, 27.1.06.

Lähtö myöhässä. Kun lopulta päästään kiitotielle niin kesken kiihdytyksen lyödään jarrut pohjaan ja palataan portille. Joku lamppu oli syttynyt palamaan. Tunti korjailua, sitten uusi yritys. Taas nousu keskeytetään samasta syystä. Kentälle odottelemaan muita vaihtoehtoja, blue1:n lipulla ei pääse kuitenkaan esim. SAS:n bisnesluokkaan tai Finnairille, ei vaikka kuinka selittäisi, että pakko päästä töihin (jota ei lyhyellä varoituksella kukaan muu pysty tekemään), että poisjäänti töistä sotkee kymmenien ihmisten elämän.

Pari ruokavoucheria taskuun ja lentokenttähotelliin. Lento seuraavaksi aamuksi. Tämä siis Tukholma-Helsinki välillä, jolla lentää päivittäin kymmeniä koneita. Myöhemmin työnantaja anelee yrittämään vielä jotain lentoa. Marssin Finnairin tiskille ja kuinka ollakkaan, koneessa on tilaa (SAS:n mukaan Finnair on täyteen buukattu). Lippu kouraan, ystävällinen palvelu ja tunnissa ilmaan.

Mitä opimme: kun on halpisyhtiö niin palvelukin on halpista. Koneessa ei saa ruokaa, ja jos tilaa leivän niin se on kuin kumitossua söisi. Penkkivälit ovat ahtaat jne. Ja miksi koneen sisäseinistä valui vesipisaroita kun menimme koneeseen? Eikö ilmastointi toimi?

16

4481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lennosta...

      Kyllähän ARN-HEL Blue1 lennolla jaetaan sämpylä. Mistä sait käsityksen, että ruokaa ei ole?

      Ihmettelen suuresti, että jos klo 10 kone hajoaa, niin korvaava lento vasta seuraavana päivänä. Eihän siinä ole mitään järkeä.

      • liikenne..

        Viikonloppuisin on yleensä vähennetty liikenne reittilentoyhtiöissä. Esim. SAS/Blue1lla on 10 vuoroa päivässä Tukholmaan arkisin, mutta lauantaisin vain 3. Myös Finnairilla on arkisin 10 vuoroa päivässä, mutta lauantaisin vain 3. Jos lento on klo 10, ja seuraava(t) vuorot ovat täyteen buukattuja, siinä ei varmasti ole paljon muuta vaihtoehtoa kuin antaa korvaava lento seuraavalle päivälle. Ja eiköhän alkuperäinen kirjoittaja ole saanut niin hyvää palvelua kuin vain mahdollista, halppisyhtiöt tuskin jakavat ruokavouchereita saati laittavat matkustajat hotelliin?


      • ......
        liikenne.. kirjoitti:

        Viikonloppuisin on yleensä vähennetty liikenne reittilentoyhtiöissä. Esim. SAS/Blue1lla on 10 vuoroa päivässä Tukholmaan arkisin, mutta lauantaisin vain 3. Myös Finnairilla on arkisin 10 vuoroa päivässä, mutta lauantaisin vain 3. Jos lento on klo 10, ja seuraava(t) vuorot ovat täyteen buukattuja, siinä ei varmasti ole paljon muuta vaihtoehtoa kuin antaa korvaava lento seuraavalle päivälle. Ja eiköhän alkuperäinen kirjoittaja ole saanut niin hyvää palvelua kuin vain mahdollista, halppisyhtiöt tuskin jakavat ruokavouchereita saati laittavat matkustajat hotelliin?

        Blue1 ei ole Skandinavian reiteillä mikään halppisyhtiö. Liput on ehkä 20 e halvempia kuin Finnairilla (eli HEL-ARN-HEL maksaa Finnairilla 400 e ja Blue 380 e keskihintaisella lipulla). Näillä Skandinavian reiteillä kuuluu sitten sämpylä ja juomat ml. alkoholi hintaan, joten palvelu on siltä osin jopa parempaa kuin Finskillä (jolla alkoholi maksaa tänä päivänä). Koneet on tosin Blue1:llä ahtaampia (penkit on kyllä tilavia, mutta käsimatkatavaroille on vain vähän tilaa).


      • finnairilla...
        ...... kirjoitti:

        Blue1 ei ole Skandinavian reiteillä mikään halppisyhtiö. Liput on ehkä 20 e halvempia kuin Finnairilla (eli HEL-ARN-HEL maksaa Finnairilla 400 e ja Blue 380 e keskihintaisella lipulla). Näillä Skandinavian reiteillä kuuluu sitten sämpylä ja juomat ml. alkoholi hintaan, joten palvelu on siltä osin jopa parempaa kuin Finskillä (jolla alkoholi maksaa tänä päivänä). Koneet on tosin Blue1:llä ahtaampia (penkit on kyllä tilavia, mutta käsimatkatavaroille on vain vähän tilaa).

        ja alkoholi ei maksanut. SAS:lla maksaa KAIKILLA euroopanreitillä samoin pululla kaikilla muilla maksaa jopa ruokakin paitsi oslo, tukholma ja köpis


      • Elmeri
        ...... kirjoitti:

        Blue1 ei ole Skandinavian reiteillä mikään halppisyhtiö. Liput on ehkä 20 e halvempia kuin Finnairilla (eli HEL-ARN-HEL maksaa Finnairilla 400 e ja Blue 380 e keskihintaisella lipulla). Näillä Skandinavian reiteillä kuuluu sitten sämpylä ja juomat ml. alkoholi hintaan, joten palvelu on siltä osin jopa parempaa kuin Finskillä (jolla alkoholi maksaa tänä päivänä). Koneet on tosin Blue1:llä ahtaampia (penkit on kyllä tilavia, mutta käsimatkatavaroille on vain vähän tilaa).

        Itse maksoin lipusta veroineen n. 80 euroa. Uskon, että suurin osa Blue1:n asiakkaista ostaa lippunsa melko halvalla. Jos on varaa maksaa huomattavasti enemmän, niin miksei sitten samaan hintaan lentäisi Finnairin tilavammilla/mukavammilla koneilla?


      • Elmeri
        liikenne.. kirjoitti:

        Viikonloppuisin on yleensä vähennetty liikenne reittilentoyhtiöissä. Esim. SAS/Blue1lla on 10 vuoroa päivässä Tukholmaan arkisin, mutta lauantaisin vain 3. Myös Finnairilla on arkisin 10 vuoroa päivässä, mutta lauantaisin vain 3. Jos lento on klo 10, ja seuraava(t) vuorot ovat täyteen buukattuja, siinä ei varmasti ole paljon muuta vaihtoehtoa kuin antaa korvaava lento seuraavalle päivälle. Ja eiköhän alkuperäinen kirjoittaja ole saanut niin hyvää palvelua kuin vain mahdollista, halppisyhtiöt tuskin jakavat ruokavouchereita saati laittavat matkustajat hotelliin?

        Olisi kiva tietää, mikä on käytäntö esim. Ryanairilla, jos kone hajoaa.

        Lentoyhtiöhän sitoutuu kuljettamaan matkustajat perille tiettynä päivänä ja tiettyyn aikaan. Jos tuo ei ole mahdollista, vähintä mitä yhtiö voi tehdä, on maksaa majoitus ja ateriat. Matkustajillehan tulee ylimääräisiä kustannuksia puhelinkuluista ja palkanmenetyksiä yms, jos viivästys on pitkä. Käsittääkseni tällainen hotellivelvoite on kirjattu EU-tasolla lakeihin, eikä sitä voi ohittaa, vaikka olisi halpisyhtiö. Tilanne on eri silloin, jos vaikka lumimyrskyn takia ei päästä ilmaan.


      • Ei hajonnut, sorry!
        Elmeri kirjoitti:

        Olisi kiva tietää, mikä on käytäntö esim. Ryanairilla, jos kone hajoaa.

        Lentoyhtiöhän sitoutuu kuljettamaan matkustajat perille tiettynä päivänä ja tiettyyn aikaan. Jos tuo ei ole mahdollista, vähintä mitä yhtiö voi tehdä, on maksaa majoitus ja ateriat. Matkustajillehan tulee ylimääräisiä kustannuksia puhelinkuluista ja palkanmenetyksiä yms, jos viivästys on pitkä. Käsittääkseni tällainen hotellivelvoite on kirjattu EU-tasolla lakeihin, eikä sitä voi ohittaa, vaikka olisi halpisyhtiö. Tilanne on eri silloin, jos vaikka lumimyrskyn takia ei päästä ilmaan.

        Ahtimen paineet ei riittänyt ylös vetämiseen. Perämies Ikor ja kapteeni IWF 201 teki ratkaisun.


    • Nimetön

      Ja sitä paitsi Blue1:n myyntituotteet lennoilla on tosi hyviä ja edullisia.

      Mitä olisi sinun mielestäsi vielä pitänyt tehdä? Ei sinua varten jettiä tilata. Ja mitä niihin Finnairin vapaisiin paikkoihin tulee, usein kone on jopa ylibuukattu, mutta kun menee luukulle juuri ennen lähtöä niin saattaa jopa saada lipun, koska lennoille jää usein matkustajia tulematta. Summa summarum: voi olla ettei Finnair myymyt niitä paikkoja Blue1lle. Olisi varmasti tullut Blue1lle halvemmaksi ostaa vaikka business-luokan liput kaikille matkustajille kuin antaa ruokakupongit, hotellihuoneet ja vielä kuljettaa seuraavana päivänä. Mieti sitä!

      • Elmeri

        Ilmeisesti erehdyin väittäessäni, ettei Tukholma-Helsinki välillä ole tarjoilua. En pystynyt siitä nauttimaan kun kone ei ilmaan asti päässyt. Euroopan reiteillä tarjoiluahan ei enää ole, silloin kuin noin reilu vuosi sitten vielä oli, niin ruoka todella oli hyvää, jopa parempaa kuin finskillä. Mutta blue1:n myyntituotteet kahvia lukuunottamatta ovat varsin aneemisia, joskaan eivät kovin kalliita.

        En todellakaan oleta oman jetin tilaamista, kysymys onkin siinä, että kun koneellinen (n. sata ihmistä) jää ilman lentoa, niin kumpi on isompi kustannus lentoyhtiölle - kierrättää muita reittejä samana päivänä perille omilla tai SAS:n koneilla (samaa konsernia) vai majoittaa SAS:n lentokenttähotelliin ja antaa voucherit SAS:n ravintolaan? Ilmeisesti hotellimajoitus muuten puolityhjässä hotellissa. Kysymys onkin siitä, että kalliimmalla lipulla pääsee korvaavalle lennolle mutta ei halvalla. "With this ticket - I am sorry" Eli pitäisikö minun olla kiitollinen siitä, että Blue1 kaikessa armollisuudessaan antoi minulle hotellimajoituksen? En mitenkään erityisesti dikkaa viettää aikaa lentokenttähotellissa, mutta kirjoittaja ilmeisesti olisi kiitollisena viettänyt yön Arlandan kentällä penkeillä nukkuen?


    • Finnairilla

      Muutama vuosi sitten lähdimme Burgasista ja ohjaamossa paloi joku punainen valo, lentoemäntä sanoi niin. Tunnin koettivat selvittää asiaa, mutta vikaa ei löytynyt joten lähdimme matkaan ja hengissä selvisimme se oli muistaakseni jokin häiriö?? Mutta näin silloin joku 4 tai 5 v taaksepäin.

      • lentos

        Vai että ihan Blue1 hajosi? Jos nyt kuitenkin niin, että ko. yhtiön lentokoneeseen tuli tekninen vika tms... Pilkunviilausta.


      • på finska
        lentos kirjoitti:

        Vai että ihan Blue1 hajosi? Jos nyt kuitenkin niin, että ko. yhtiön lentokoneeseen tuli tekninen vika tms... Pilkunviilausta.

        Heh, jos kone ei voi lentää niin sillon se on hajalla.


      • Ei lennä

        Kansainväliset ilmailumääräykset kieltää lentoonlähdön matkustajien kanssa, mikäli yksikään punainen varoitusvalo palaa.


      • puupaa..
        Ei lennä kirjoitti:

        Kansainväliset ilmailumääräykset kieltää lentoonlähdön matkustajien kanssa, mikäli yksikään punainen varoitusvalo palaa.

        No miksi varoitusvalo palaa jos mikään ei ole hajalla vaan kaikki kunnossa??


      • Sivustaseuraaja
        puupaa.. kirjoitti:

        No miksi varoitusvalo palaa jos mikään ei ole hajalla vaan kaikki kunnossa??

        "No miksi varoitusvalo palaa jos mikään ei ole hajalla vaan kaikki kunnossa??"

        No höh! Esim. siksi että se varoitusjärjestelmä on rikki...


      • dandeli
        Sivustaseuraaja kirjoitti:

        "No miksi varoitusvalo palaa jos mikään ei ole hajalla vaan kaikki kunnossa??"

        No höh! Esim. siksi että se varoitusjärjestelmä on rikki...

        rikki=hajalla -> ei lennä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe