Terve!
Nyt on sitten ne hetket käsillä, että kolmen kuukauden tetralysal kuurini (2x päivässä) loppuu. nyt pelottaa ja stressaa jo valmiiksi.
Kolme kuukautta sitten painelin ihotautilääkärille, kun tuskastuin täysin suuriin kipeisiin patteihin poskessani ja leukaperissäni. Patit tuntuivat vaan pysyvän ja pysyvän, ja kun yksi parani lopulta niin siihen tuli heti tilalle toinen samanmoinen, kipeämpi vaan.
Lääkäri määräsi Tetralysalin.
Nytpäs kysynkin, onko kukaan oikeasti saanut apua antibioottikuuristaan? Koska kammoan ajatusta, että joutuisi uuden syömään. Ja Roaa en varmasti kestäisi, koska iho on niin herkkä ja sivuvaikutukset olisivat varmasti kohtalokkaita :) ja e-pillereitä en voi ottaa allergiani takia.
eli, mitäs jos ne perkeleet palaa?
Nyt on sitten ne hetket käsillä, että kolmen kuukauden tetralysal kuurini (2x päivässä) loppuu. nyt pelottaa ja stressaa jo valmiiksi.
Kolme kuukautta sitten painelin ihotautilääkärille, kun tuskastuin täysin suuriin kipeisiin patteihin poskessani ja leukaperissäni. Patit tuntuivat vaan pysyvän ja pysyvän, ja kun yksi parani lopulta niin siihen tuli heti tilalle toinen samanmoinen, kipeämpi vaan.
Lääkäri määräsi Tetralysalin.
Nytpäs kysynkin, onko kukaan oikeasti saanut apua antibioottikuuristaan? Koska kammoan ajatusta, että joutuisi uuden syömään. Ja Roaa en varmasti kestäisi, koska iho on niin herkkä ja sivuvaikutukset olisivat varmasti kohtalokkaita :) ja e-pillereitä en voi ottaa allergiani takia.
eli, mitäs jos ne perkeleet palaa?
Vastaukset 7
Vanhimmat
Sä voisit pyytää ihotautilääkäriltäsi vuoden miedon roacutan kuurin, joka ei ihollesi muuta tee kuin puhdistaa ja kuivattaa sitä.
Katselet sitten miten käy sen vuoden jälkeen... n. 3 kk:den kuluttua kuurin loppumisesta rasvoittuminen ja sitä myötä epäpuhtaudet tod.näk. palaavat.
Hei, söin vuosikausia tetralysalia; ensin riitti kolmen kuukauden kuuri kerran vuodessa, mutta sitten sen teho tuntui heikkenevän ja jouduin syömään pari-kolme kuuria vuodessa. Seurauksena oli muun vastustuskyvyn heikkeneminen, virtsatie- ja hiivatulehduksia jne.
Lopulta ihotautilääkäri kysyi, olisinko kiinnostunut laser-hoidosta, jota antaa kosmetologi. Totta kai! Menin ja sain avun. Mutta vain Nlite-laser auttaa. Se on kallis multa meni yhteensä noin 250 € (hinta riippuu hoitokerroista), mutta silti kannattava satsaus, sillä nyt iho on kirkas, arveton ja muukin terveys kunnossa. Suosittelen!
en ymmärrä miks ihmiset pelkää tota roa kuuria. mullaki oli iho paskana ja herkkänä kaikista aineista mitä siihen oli tunkenu. alotin syömällä isotretinoin ratiopharmia ekan kuukauden vähemmän, alko näyttää jo hyvältä ja lääkäri sano et annosta voi nostaa hieman. nyt on 3 kk takana eikä yhtäkää finniä eikä iho enää oo niin herkkä. eiköhän sieltä löydy kaikille sopiva annostus ja sivuvaikutukset saa pidettyä kurissa kyllä lääkärin antamilla ohjeilla. ite joudun illalla rasvaa kasvot ja laittamaa silmätippoja kuivuneisii silmii. ei todellakaa mikää paha homma. aamulla pesee naaman ja laittaa uudet silmätipat. sil pärjää koko päivän. välil on kämmenselät kuivunu mut laittaa vaa käsirasvaa ni se siitä. alkoholiaki oon juonu jonku verran eikä oo mitää ihmeempää tullu. että ei mulla oo ainakaa mitää pahaa sanottavaa sillee, ohan se pitkä kuuri ja välillä rasittaa mut on se sen arvosta
Joo en missään nimessä pelkää Roa-kuuria, ja sen otan, jos tämä tetralysal ei helpotusta tuonut ja lääkäri sen näkee parhaaksi.
juttu on vaan siinä, että jos on jo valmiiksi esim tosi kuivat limakalvot, ja vielä siihen päälle roan aiheuttama kuivuus, niin se on morjens...
mutta toivotaan että tämä mun yksi tetralysal-kuuri tuo jo toivottavan avun. pahaa vaan pelkään, että jättipaiseet tekee comebackin.
tuohon en kuitenkaan suostu, että alan joka vuosi tetraa popsimaan, maha muutenkin herkkä...
kiitti kaikille vastanneille ja jatketaan keskustelua vielä!!!
Antibiootit tuovat pitkäaikaisen avun akneen vain aniharvoille. Jatkuvasti saa lukea kuinka ihmiset syövät antibiootteja vuosikausia, se ei ole missään tapauksessa järkevää, varsinkaan kun niistä ei saa apua pitkällä tähtäimellä.
Roan kanssa on sitten toisenlaiset ongelmat. Olen lukenut että joillain ihmisille se on aiheuttanut loppuiäksi atooppisen ihottuman ja muita iho-oireita, ohentanut ihoa ja näin altistanut rypyille. Roan aikana on pakko myös vetää jotain hormonaalista ehkäisyä, mikä taas itsessään voi poistaa aknen oireet niin ettei potilas edes tiedä kumpi aknen poisti, Roa vai e-pillerit.
itse söin tuon kuurin 5kk juuri samantapaisiin iho-ongelmiin. Iho oli kuurin aikana ok, muutamia pienempiä näppyjä silloin tällöin.. Kuurin loputtua 2vk päästä räjähti!! Ei kuitenkaan kovin pahaksi, mut isoja patteja tuli ja paljon.. Nyt siitä jo 4kk aikaa, mitään kuuria en ole vielä aloittanut tuohon. Mut aloitin 3vk sitten apteekin Widmer sarjan käyttöä, ja tuntuu et se auttaa jonkin verran.. Muuta en osaa neuvoa :/ Roaccutania mäkään halua, e-pillerit jo syöty.. kai sitä on kärsittävä pattinaamana :'( Toivottavasti hormonit tasoittuu iän myötä.. Vaikka ikää jo yli 20...
..Kyllä ne perkeleet paalavat:)
Mulla on joka talvi syötävä ainakin 3-4 kk tetralysalia. Kesät pärjään ilman,olisko tuo aurinko ja vähemmän stressiä syynä? Pyydä lääkäriä jatkamaan kuuria kuukaudella? Sitten solarium,mutta ei samaan aikaan. Näin ajattelin itse pärjätä pattieni kanssa, olen ollut ihan tyytyväinen jo 4 vuotta.