Ystäväni haluaisi muutta Saksasta takaisin omaan kotimaahansa Suomeen. Hänellä on kaksoiskansalaisuun ja pojallaan myös. Mistä maahanmuutto pitäisi aloittaa. Hän halisi työtä hoitoalalta Helsingistä ja etsii samalla vuokra-asuntoa sieltä. Hän hallitseen molemmat kielet. Sukulaisia ei ole kenen luokse voisi alussa muuttaa..mitä siis tehdä?
Mitä pitäisi tehdä
5
602
Vastaukset
- iso muutos..
vaatii ainakin oma-aloitteisuutta, sitä alkaisin hankkia (jos ei jo ole)
- Peppi
On se nyt kumma jos ei enää omaan kotimaahan osaa tulla ilman tätä keskustelupalstaa.
- Tommi ja Annika
Peppi kirjoitti:
On se nyt kumma jos ei enää omaan kotimaahan osaa tulla ilman tätä keskustelupalstaa.
Tämän keskustelun aloittaja esitti asiallisen kysymyksen ja tällä vain purraan ojennettua kättä.
Ei kyllä innosta Suomeen muutto jos muutkin suomalaiset ovat samanlaisia.
Valitettavasti minäkään en voi auttaa, mutta. Lukeeko tätä palstaa kukaan ihminen.. siis joka haluaa ja joka osaa antaa neuvoja paluumuuttajalle?
- Kokemusta on
Saksasta Suomeen muutto tapahtuu samalla tavalla kuin Suomesta ulkomaille muutettaessa. Koska molemmat ovat EU maita, ei suuret byrokratiat ole esteenä. Vielä pari vuotta sitten Eu-kansalaiset tarvitsivat Suomessa oleskeluluvan vaikka työlupaa ei enää tarvittu. 2005 astui kuitenkin uusi laki voimaan, jossa ei enää edes oleskelulupaa tarvita. Kuitenkin pitäisi ilmeisesti pystyä todistamaan, että pärjää taloudellisesti, ettei heti ole menossa sossun luukulle. Saksassa ei sitten muuta tarvita kuin siirtää kirjat Suomeen ja sanoa heippa.
Suurin ongelma, mitä ystäväsi tulee kokemaan on asunnon saanti. Etenkin Helsingissä, jossa paikkakuntalaisillakin on vaikeuksia!! Asutko itse Suomessa? Voisitko kenties auttaa? Hänhän voisi asua ainakin ensialkuun Hesan lähettyvillä olevilla pienemmillä paikkakunnilla, esim. Nummela, Järvenpää, Kerava, josta asunnon saa varmasti helpommin. Hoitoalalla riittää Helsingissä töitä. Ainakin ensialkuun saa saman tien sijaisuuksia, jos haluaa pärjätä taloudellisesti. Sen jälkeen voi etsiä jotain vakituista paikkaa. Tässä linkki pääkaupunkiseudun työvoimapalvelusta, jossa etsitään jatkuvasti hoitoalalle sijaisia. Itse olen tehnyt samaa hommaa ja sain sen kautta sijaisuuksia ainakin 4 päivänä viikossa. www.seure.fi.
Kun muutin Suomesta Saksaan, tein ensin paljon töitä Suomessa ja säästin rahaa, jotta pärjäisin pari kuukautta ilman töitä ja voisin maksaa vuokratakuut jne. Minulla oli tosin se hyvä puoli, että sain asua ystävän luona ensimmäisen kuukauden. Toisena kuukautena sainkin jo asunnon ja kolmantena työpaikan. Täytyy vain olla aktiivinen! Itse otin selvää mahdollisista asunnoista ja työpaikoista ihan Suomesta käsin, joten uskon, että ystäväsi pärjää kyllä, jos tekee samalla tavalla! - Markus
Ei Suomen kansalaisen paluumuutto ole mikään ongelma, esimerkiksi Kelan vakuutuksen piirissä olet heti kotimaaha palattuasi, aivan sama oletko heti työelämässä vai työttömänä. Minäkin vähän ihmettelen kysymystä, jos ulkomailla asut osaat kyllä kotiakin palata. Hoitoalalla on varmasti työpaikkoja, vain asuminen Helsingissä on järkyttävän kallista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup665511Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1334233Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.861797- 631415
- 2611117
- 471112
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E126959Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim45782Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast31723Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.38672