Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä pitäisi tehdä

ensimmäiseksi?

Ystäväni haluaisi muutta Saksasta takaisin omaan kotimaahansa Suomeen. Hänellä on kaksoiskansalaisuun ja pojallaan myös. Mistä maahanmuutto pitäisi aloittaa. Hän halisi työtä hoitoalalta Helsingistä ja etsii samalla vuokra-asuntoa sieltä. Hän hallitseen molemmat kielet. Sukulaisia ei ole kenen luokse voisi alussa muuttaa..mitä siis tehdä?

5

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iso muutos..

      vaatii ainakin oma-aloitteisuutta, sitä alkaisin hankkia (jos ei jo ole)

      • Peppi

        On se nyt kumma jos ei enää omaan kotimaahan osaa tulla ilman tätä keskustelupalstaa.


      • Tommi ja Annika
        Peppi kirjoitti:

        On se nyt kumma jos ei enää omaan kotimaahan osaa tulla ilman tätä keskustelupalstaa.

        Tämän keskustelun aloittaja esitti asiallisen kysymyksen ja tällä vain purraan ojennettua kättä.

        Ei kyllä innosta Suomeen muutto jos muutkin suomalaiset ovat samanlaisia.

        Valitettavasti minäkään en voi auttaa, mutta. Lukeeko tätä palstaa kukaan ihminen.. siis joka haluaa ja joka osaa antaa neuvoja paluumuuttajalle?


    • Kokemusta on

      Saksasta Suomeen muutto tapahtuu samalla tavalla kuin Suomesta ulkomaille muutettaessa. Koska molemmat ovat EU maita, ei suuret byrokratiat ole esteenä. Vielä pari vuotta sitten Eu-kansalaiset tarvitsivat Suomessa oleskeluluvan vaikka työlupaa ei enää tarvittu. 2005 astui kuitenkin uusi laki voimaan, jossa ei enää edes oleskelulupaa tarvita. Kuitenkin pitäisi ilmeisesti pystyä todistamaan, että pärjää taloudellisesti, ettei heti ole menossa sossun luukulle. Saksassa ei sitten muuta tarvita kuin siirtää kirjat Suomeen ja sanoa heippa.

      Suurin ongelma, mitä ystäväsi tulee kokemaan on asunnon saanti. Etenkin Helsingissä, jossa paikkakuntalaisillakin on vaikeuksia!! Asutko itse Suomessa? Voisitko kenties auttaa? Hänhän voisi asua ainakin ensialkuun Hesan lähettyvillä olevilla pienemmillä paikkakunnilla, esim. Nummela, Järvenpää, Kerava, josta asunnon saa varmasti helpommin. Hoitoalalla riittää Helsingissä töitä. Ainakin ensialkuun saa saman tien sijaisuuksia, jos haluaa pärjätä taloudellisesti. Sen jälkeen voi etsiä jotain vakituista paikkaa. Tässä linkki pääkaupunkiseudun työvoimapalvelusta, jossa etsitään jatkuvasti hoitoalalle sijaisia. Itse olen tehnyt samaa hommaa ja sain sen kautta sijaisuuksia ainakin 4 päivänä viikossa. www.seure.fi.

      Kun muutin Suomesta Saksaan, tein ensin paljon töitä Suomessa ja säästin rahaa, jotta pärjäisin pari kuukautta ilman töitä ja voisin maksaa vuokratakuut jne. Minulla oli tosin se hyvä puoli, että sain asua ystävän luona ensimmäisen kuukauden. Toisena kuukautena sainkin jo asunnon ja kolmantena työpaikan. Täytyy vain olla aktiivinen! Itse otin selvää mahdollisista asunnoista ja työpaikoista ihan Suomesta käsin, joten uskon, että ystäväsi pärjää kyllä, jos tekee samalla tavalla!

    • Markus

      Ei Suomen kansalaisen paluumuutto ole mikään ongelma, esimerkiksi Kelan vakuutuksen piirissä olet heti kotimaaha palattuasi, aivan sama oletko heti työelämässä vai työttömänä. Minäkin vähän ihmettelen kysymystä, jos ulkomailla asut osaat kyllä kotiakin palata. Hoitoalalla on varmasti työpaikkoja, vain asuminen Helsingissä on järkyttävän kallista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe