Kuka muistaa EFFOA:n rahtilaiva Pallaksen.
Rakennettu v.1971 Raumalla. Ajoi pääasiassa paperia ja puutavaraa Suomesta Välimerelle.
Laiva myytiin syksyllä 1986 Kreikkalaisille (koska konepäällystöliitto ei antanut lupaa ajaa laivaa kahdella konemestarilla).
Itse olin kesällä -86 merimiesammattikoulun harjoittelumatkalla Kemistä Israelin Haifaan.
Täkkäreinä oli kavereita jotka oli olleet Auroralla ja Atlantalla Etelä-Amerikan linjalla.
Nehän myytiin samana keväänä.
Kaverit kertoi kovia juttuja Brasilian ja Argentiinan satamista.
Pallas syttyi palamaan Pohjanmerellä 1998 Kreikkalaisomistuksessa ja haaksirikkoitui Tanskan rannikolle.
http://www.gidb.itu.edu.tr/staff/unsan/R/22/MV Pallas - fire damages.jpg
Linkki tuhuotuneeseen laivaan.
Pallas nimi säilyi laivalla koko ajan, mikä on todella harvinaista.
Hyvä laiva , jos ei olisi palanut niin kenties yhä liikenteessä.
MS Pallas
26
8854
Vastaukset
- maho
Olin puolikkaana 87-88 "paskapallaksessa" n.8 kuukauden reissun. Ei se mikään kreikkalainen silloin ollut. Nassau luki perseessä, ja Finnlines miehitti
- Geminimies
...luulenpa istuneeni juuri tuossa Pallaksessa laivakraanan puikoissa. Kukaties juuri siinä kraanassa, joka on rojahtanut parrasta vasten tuossa tulipalon jälkeisessä kuvassa.
Tein ahtaajan hommia Helsingissä 1970-1974. Kävin Kotkassa (1972?) yleisahtaajan (koneahtaajan) kurssit, minkä jälkeen työt olivat useimmiten trukinajoa. Käsky saattoi käydä myös ”karveliapinaksi” eli manttelimieheksi, huitomaan oranssinpunaisilla rukkasilla merkkejä kraanamiehelle. Joskus harvoin saattoi joutua laivakraanan tai puomivinssien käyttäjäksikin.
Helsingissä luukkulaivat lossattiin normaalisti maakraanoilla, joita ajoivat Helsingin kaupungin palveluksessa olevat kraanamiehet. Jos kaupungin kraanamiehiä ei saatu ilta-/yövuoroon tai viikonloppukeikkaan, saattoi yleisahtaajakin leikkiä kraanamiestä.- ahtaajasta 70-luvulla
Mainio ja lyhyt mutta kattava kuvaus yleisahtaajan elosta 70-luvulla.
Kiitos!
Lisää näitä! - Anonyymi
Mitähän siellä kraanakopissa oikein touhuttiin . Olen ollut föörmannina korjaamass Kalarannan nimissä kraanakoppeja, alkoivat olla paperia ainakin lattiat. Sitten vielä brygän navigointivaloja piti rempata sektorien osalta kun säädökset muuttuivat tai jotaan. Vuosiluku hävinnyt.
- Jurputtaja
Pallaksessahan sitä tuli seilattua muutama reissu, äkkisiltään muistelisin että vuosi oli 1982.Sitä ennen Argossa muutaman vuoden samalla linjalla.
- Geminimies
FÅA:n valkoiset Välimeren-laivat Argo ja Virgo olivat (Salmisaaren voimalaan hiiltä kuskaavien laivojen ohella) niitä, joille Helsingissä avattiin joskus Lauttasaaren silta.
Argossa ja Virgossa oli kai keulapiikissä säiliöt, joilla ajettiin Välimereltä halpaa bulkkiviiniä Alkon laituriin Salmisaareen. Tätä ennen tai tämän jälkeen purettiin muu lasti (useimmiten viereisessä Länsisatamassa).
Jommassakummassa laivassa olin kerran yön yli Jätkäsaaressa mättämässä maihin autonrenkaita ja hedelmälaatikoita. Tuli siinä kai jotain muutakin. Tein silloin putkeen 36 tuntia (ihan raakaa fyysistä lemppaushommaa, ei konekuskin töitä) maanantaiaamusta tiistai-iltaan. Neljä laivaa tyhjäksi perätysten. Aika naatti olin kämpille päästyäni!
Virgo (Neitsyen tähdistö) löytyy tähtitaivaalta. Effoalla oli paljonkin tähtiaiheisia laivojen nimiä. Argo menee kai sitten kreikkalaisen mytologian puolelle. Argonautit ajelivat jumaltarustoissa Argo-nimisellä paatilla. - lause..
Geminimies kirjoitti:
FÅA:n valkoiset Välimeren-laivat Argo ja Virgo olivat (Salmisaaren voimalaan hiiltä kuskaavien laivojen ohella) niitä, joille Helsingissä avattiin joskus Lauttasaaren silta.
Argossa ja Virgossa oli kai keulapiikissä säiliöt, joilla ajettiin Välimereltä halpaa bulkkiviiniä Alkon laituriin Salmisaareen. Tätä ennen tai tämän jälkeen purettiin muu lasti (useimmiten viereisessä Länsisatamassa).
Jommassakummassa laivassa olin kerran yön yli Jätkäsaaressa mättämässä maihin autonrenkaita ja hedelmälaatikoita. Tuli siinä kai jotain muutakin. Tein silloin putkeen 36 tuntia (ihan raakaa fyysistä lemppaushommaa, ei konekuskin töitä) maanantaiaamusta tiistai-iltaan. Neljä laivaa tyhjäksi perätysten. Aika naatti olin kämpille päästyäni!
Virgo (Neitsyen tähdistö) löytyy tähtitaivaalta. Effoalla oli paljonkin tähtiaiheisia laivojen nimiä. Argo menee kai sitten kreikkalaisen mytologian puolelle. Argonautit ajelivat jumaltarustoissa Argo-nimisellä paatilla.Virgo,Argo, Regulus ja Rhea- effooan h..ra-paatit !
- MessiKallenKilluttimet
Loppuiko varustamolta rahat kun laiva piti polttaa?
- moottorioppilas
Pallas kuvattuna 1997 Naantalissa.
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=113497
Ja "onnettomuustutkintalautakunnan" raportti , tosin saksan kielellä
http://www.waddensea-secretariat.org/oelvoegel/2pallas/chronic.pdf - obis
moottorioppilas kirjoitti:
Pallas kuvattuna 1997 Naantalissa.
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=113497
Ja "onnettomuustutkintalautakunnan" raportti , tosin saksan kielellä
http://www.waddensea-secretariat.org/oelvoegel/2pallas/chronic.pdfMuutama kuva Tanskan rannikolle haaksirikkoutuneesta Pallaksesta
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=146665
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=134677
Huonoksi on mennyt.
Ei kannata alkaa enää korjaamaan.
- pal
Kotka 4.1.2007
Minä muistan EEFOAN m/s Pallaksen.
Olin silloin nuori,kun PALLAS kävi täällä Kotkassa.
Siihen aikaan olin isäni Huolintaliike Merihuolto Oy töissä.Pallas kävi täällä Kotkassa monta kertaa.
Terveisiin
Peik Larsson - sailor9
Tere!
Olin "Paska-Pallaksen" myyntireissulla mukana,viimeinen keikka Ashdottiin ja Pireukseen.Otettiin kreikut Mon-saarelta laivaan ja laiva luovutettiin Maltalla niille. Hyvä reissu..:=). Siirryin siitä sitte Juliana-luokan laivoihin Atlantin-linjalle.Myyntireissulla tapahtu kyllä monen näköistä:)- maho
Jäin just pois Pallaksesta ennen myyntireissua. Hyvät muistot jäi "paska-pallaksesta".
- sailor9
Pallas ajoi Kotkasta kiveä vielä muutama vuosi sitte....taisi olla "Blue Stone" nimellä.
- hasse
Ei ajanut, on maannut haveristaan asti Amrum'in saaren rannassa hiekalla taytettyna, kansirakenteet havitettyna.
- sailor9
hasse kirjoitti:
Ei ajanut, on maannut haveristaan asti Amrum'in saaren rannassa hiekalla taytettyna, kansirakenteet havitettyna.
vai niin..sitte se ole sen sisarlaiva?
- maho
sailor9 kirjoitti:
vai niin..sitte se ole sen sisarlaiva?
paskaPallas, romuRhea, ja automaattiAriel oli aivan eri sarjaa kun toi Stone. Se vaikuttais enemmänkin Clio, Koiteli, Tuira osastolta, siis nää
Biskajan sahaajat.
- peik larsson
ms Pallas
=========
Minä muistan ihan hyvin ms pallas laivan,se kävi täällä Kotkassa usein.
Olin siihen aikaan isäni konttorissa töissä.
Firman nimi oli Merihuolto Oy.
terveisiin peik larsson- Mabuhay
Seilasin 14 - 15 vuotiaana Helsingin satamahinaajissa köysipoikana. En muista että Effoan paateille olisi Lauttasaaren siltaa avattu, mutta en mene vannomaan koska Effoaalla oli omat hinaajat Partner ja Primus. Minä seilasin niillä kuuluisilla Helsingin Satamahinauksen Jannulla ja Harrilla. Virgo ja Argo tapasi olla kaijassa oikealla puolella siltaa elikkä viinatehtaan viinaputken puolella. Ne kuuluisat salakuljetuslaivat Someri ja Markus taasen menivät sillan kautta hiililaituriin. Muistan kuinka syysmyrskyssä vedettiin Someri läpi sillan eikä millään mahdettu saada oikaistua laivaa oikeaan vinkkeliin siltaan nähden. Somerin kipparin rauhallisesti sanoi VHF: ään, että paljonko tollainen silta maksaa. No menihän se kuitenkin hyvin läpi.
Itse menin myähemmin heti 16 täytettyäni Effoan Argoon puolikkaaksi.
- Real Chief Eng
Tuli yksi Välimeren reisu ko lotjassa heitettyä,oli todella paska laivan maineessa ja ei mikään kiva työpaikka.Automaatti laiva ja työt alkoi aamulla klo 0700,pääsi sitten kuulemma aiemmin illan vietttoon.
Rhea ajoi pitkään väli amerikkaan ja oli halutuin reki noista kolmesta,Ariel oli myös pidetty työpaikka.
No sinne se Effoa keikahti ja taitaa mennä kohta loputkin yhtiöstä(silja line),mutta tulipa siellä ura aloitetuksi.- ASHDOD
No mitä vittua??? Ainakin Bahaman lipun alla oli loistava rento meininki. Täkkilastin surraus
pohjoisen pakkasissa täkkäreille nyt ei ollu mitään herkkua, mutta sen jälkeen pitkä merimatka kohti
Espanjan/Kreikan/Israelin riemuja. Vajaan 9kk:n reissun heitin, pitenpäänkin olisin
ollut, mutta armeija kutsui poikiaan...
- jooko jooopi
paska pallakselle kaveri
http://www.teesships2.freeuk.com/070202pallas1953.htm- rfsareashgregh
Haise sinä vitulle ja varpaanvälille!!!½!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161668
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1631247- 1431209
- 521145
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1171109Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1131106- 571081
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46969