WeHa, joka tietää kaiken, ei tiedä minkä ikäisenä Vapahtajamme kastettiin, tietääkö joku muu.
Minulla on vain anttikin ajan tieto.
Siunausta.
Minkä ikäisenä Jeesus kastettiin?
25
1742
Vastaukset
- niis
Johannes kastaja hänet kastoi ennenkuin Jeesus lähti puhumaan,Jordan virrassa.
Ja Jeesuksen päälle taivaasta laskeutui kyyhkynen.- pyhitettiin kasteessa
tehtäväänsä. Niin hassulta kuin se kuulostaakin ehkä, niin Jeesus oli valmis tehtäväänsä saatua Pyhityksen eli kun hänet kastettiin, laskeutui taivaasta lintunen ja taivaat aukeni.Pyhä Henki tuli taivaasta.
sai ympärileikkauksen vauvana. Hänet kastettiin Johanneksen kasteella n. ehkä 30 vuotiaana.
Johanneksen kaste kuului lähinnä juutalaisille (apt.13:24). Meitä ei ole kastettu sillä kasteella jonka Jeesus sai Johannekselta. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Jeesus ei ollut tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3), eikä häntä voitu kastaa sillä kasteella.
Meidät on kastettu uudenliiton kasteella Jeesusken kuolemaan.
Tässä jotain ajatuksiani Jeesuksen kasteesta.- kuolemaan?
aika erikoinen tulkinta sinulla. Oletko muuten alkanut ajattelemaan, että vl usko ei ehkä olekaan kaikessa oikeassa?
- Tiinaliina
kuolemaan? kirjoitti:
aika erikoinen tulkinta sinulla. Oletko muuten alkanut ajattelemaan, että vl usko ei ehkä olekaan kaikessa oikeassa?
Erikoinen tulkinta? Mitä erikoista Wehan tulkinnassa oli tuossa kohtaa? Eikös se ole ihan normaali lut. tulkinta? Selitä vähän minulle, mitä tarkoitat.
T: Tiinaliina - käsitys kasteesta
Tiinaliina kirjoitti:
Erikoinen tulkinta? Mitä erikoista Wehan tulkinnassa oli tuossa kohtaa? Eikös se ole ihan normaali lut. tulkinta? Selitä vähän minulle, mitä tarkoitat.
T: Tiinaliinahttp://www.evl.fi/sanasto/selitysK.htm#KASTE
"Kaste
Kristus on itse asettanut pyhän kasteen (Matt. 28:18–20). Kaste on toinen evankelis-luterilaisen kirkon sakramenteista. Kirkon jäseneksi tullaan kasteessa. Kasteessa ihminen syntyy uudesti Pyhän Hengen vaikutuksesta. Hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän pääsee vapaaksi synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Kasteessa Jumala kutsuu ihmisen nimeltä omakseen ja lahjoittaa hänelle oman uskon. Kaste velvoittaa luottamaan Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti.
Markuksen evankeliumissa Jeesus sanoo, että joka uskoo evankeliumin ja saa kasteen, pelastuu (Mark. 16:16). Siksi luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan kaste on ”välttämätön pelastukseen ja Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä.” (Augsburgin tunnustus, artikla 9).
Kaste toimitetaan kirkossa, kotona tai muualla, sen mukaan kuin pappi ja kastettavan vanhemmat siitä sopivat. Kastettaessa pappi valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu: ”N.N., minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Luterilaisessa kirkossa, kuten kaikissa vanhoissa kirkkokunnissa, kastetaan kaikenikäisiä lapsista aikuisiin, kunhan henkilöä ei ole aiemmin kastettu."
Voi tietysti tulkita että kastetaan Jeesuksen kuolemaan, mutta oikeastaan paremmin luterilaisittain kasteessa tullaan Jumalan valtakunnan yhteyteen, Jumalan lapseksi, kasteessa Jumala kutsuu ihmisen omakseen nimeltä ja kasteessa saa Pyhän Hengen sekä syntien anteeksiantamuksen. - Tiinaliina
käsitys kasteesta kirjoitti:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysK.htm#KASTE
"Kaste
Kristus on itse asettanut pyhän kasteen (Matt. 28:18–20). Kaste on toinen evankelis-luterilaisen kirkon sakramenteista. Kirkon jäseneksi tullaan kasteessa. Kasteessa ihminen syntyy uudesti Pyhän Hengen vaikutuksesta. Hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän pääsee vapaaksi synnin, kuoleman ja pahan vallasta. Kasteessa Jumala kutsuu ihmisen nimeltä omakseen ja lahjoittaa hänelle oman uskon. Kaste velvoittaa luottamaan Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä mukaisesti.
Markuksen evankeliumissa Jeesus sanoo, että joka uskoo evankeliumin ja saa kasteen, pelastuu (Mark. 16:16). Siksi luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan kaste on ”välttämätön pelastukseen ja Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä.” (Augsburgin tunnustus, artikla 9).
Kaste toimitetaan kirkossa, kotona tai muualla, sen mukaan kuin pappi ja kastettavan vanhemmat siitä sopivat. Kastettaessa pappi valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu: ”N.N., minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Luterilaisessa kirkossa, kuten kaikissa vanhoissa kirkkokunnissa, kastetaan kaikenikäisiä lapsista aikuisiin, kunhan henkilöä ei ole aiemmin kastettu."
Voi tietysti tulkita että kastetaan Jeesuksen kuolemaan, mutta oikeastaan paremmin luterilaisittain kasteessa tullaan Jumalan valtakunnan yhteyteen, Jumalan lapseksi, kasteessa Jumala kutsuu ihmisen omakseen nimeltä ja kasteessa saa Pyhän Hengen sekä syntien anteeksiantamuksen.Laitan tähän lainauksen Katekismuksesta ja sitä ennen yhden raamatunkohdan. Minun ymmärtääkseni Weha ei puhunut mitään niitä vastaan. Ensin siis se raamatunkohta:
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa. (Room.6:3-5)
Ja Katekismusta:
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
(Lutherin Vähä katekismus)
------------------------------------------
Aika yleistä puhua Kristukseen kuolemaan kastamisesta. Ei se ole mitään Wehan tai vl:ien erikoistulkintoja.
T: Tiinaliina - kuitenkin ..
Tiinaliina kirjoitti:
Laitan tähän lainauksen Katekismuksesta ja sitä ennen yhden raamatunkohdan. Minun ymmärtääkseni Weha ei puhunut mitään niitä vastaan. Ensin siis se raamatunkohta:
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa. (Room.6:3-5)
Ja Katekismusta:
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
(Lutherin Vähä katekismus)
------------------------------------------
Aika yleistä puhua Kristukseen kuolemaan kastamisesta. Ei se ole mitään Wehan tai vl:ien erikoistulkintoja.
T: Tiinaliinavl-kastekäsitys poikkeaa Lutherin kastekäsityksestä:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismus.html
"PYHÄN KASTEEN SAKRAMENTTI
niin kuin perheenisän on se väelleen yksinkertaisesti opetettava.
Ensimmäiseksi
Mitä on kaste? Vastaus:
Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.
Mikä sitten on tämä Jumalan sana? Vastaus:
Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Toiseksi
Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:
Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Kolmanneksi
Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus? Vastaus:
Ei sitä vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja "uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä", niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."
Neljänneksi
Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman." " - Tiinaliina
kuitenkin .. kirjoitti:
vl-kastekäsitys poikkeaa Lutherin kastekäsityksestä:
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/vahakatekismus.html
"PYHÄN KASTEEN SAKRAMENTTI
niin kuin perheenisän on se väelleen yksinkertaisesti opetettava.
Ensimmäiseksi
Mitä on kaste? Vastaus:
Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan käskyyn sisältyvä ja Jumalan sanaan yhdistetty vesi.
Mikä sitten on tämä Jumalan sana? Vastaus:
Se minkä Herramme Jeesus Kristus lausuu Matteuksen viimeisessä luvussa: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
Toiseksi
Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:
Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Kolmanneksi
Miten vedellä voi olla näin suuri vaikutus? Vastaus:
Ei sitä vaikutakaan vesi, vaan veteen liittyvä ja vedessä oleva Jumalan sana sekä Jumalan sanaan luottava usko. Ilman Jumalan sanaa vesi ei ole mikään kaste, vaan pelkkää vettä. Jumalan sanaan liittyessään se kuitenkin on kaste, armoa tulviva elämän vesi ja "uudestisyntymisen pesu Pyhässä Hengessä", niin kuin pyhä Paavali lausuu kirjeessään Titukselle, sen kolmannessa luvussa: "Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. Tämä sana on varma."
Neljänneksi
Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: "Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman." "Tiedän, että vl-käsitys poikkeaa lut. käsityksestä. Kommentoinkin ainoastaan tuota Wehan tästä keskustelusta löytyvää kastekommenttia. Hänhän ei siinä esittänyt mitään vl:ien erikoisoppeja, vaan ihan sitä samaa mitä luterilainen oppikin sanoo.
T: Tiinaliina - anteeksi vain
Tiinaliina kirjoitti:
Tiedän, että vl-käsitys poikkeaa lut. käsityksestä. Kommentoinkin ainoastaan tuota Wehan tästä keskustelusta löytyvää kastekommenttia. Hänhän ei siinä esittänyt mitään vl:ien erikoisoppeja, vaan ihan sitä samaa mitä luterilainen oppikin sanoo.
T: Tiinaliinaanteeksi että aiheutin teille mielipahaa.
- Tiinaliina
anteeksi vain kirjoitti:
anteeksi että aiheutin teille mielipahaa.
Mistä tuollainen kommentti? Ethän sinä ole tietääkseni kellekään mielipahaa aiheuttanut! Ketä "teitä" oikein mahdat tarkoittaa?
T: Tiinaliina - on väärä
Tiinaliina kirjoitti:
Tiedän, että vl-käsitys poikkeaa lut. käsityksestä. Kommentoinkin ainoastaan tuota Wehan tästä keskustelusta löytyvää kastekommenttia. Hänhän ei siinä esittänyt mitään vl:ien erikoisoppeja, vaan ihan sitä samaa mitä luterilainen oppikin sanoo.
T: TiinaliinaJeesuksen kasteessa ALKOI kristillinen kaste ja
uusi-liitto.
Siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä-Henki. Mitä
olisi vielä puuttunut?
Vanha-liitto loppui, kun Johannes Kastaja vietiin
mestattvaksi heti Jeesuksen kasteen jälkeen.
Luuk 16:16
Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti."
Jeesus ja opetuslapset alkoivat kastaa tämän jälkeen
niitä, jotka uskoivat Jeesukseen, Joh 4:1
Näitä ei kastettu enää uudestaan, kuten Johannek-
sen kasteella kastettuja Ap 19:2-5.
Jeesus on sama eilen, tänään ja iankakkisesti,
joten hänen kasteensa on myös sama meillekkin.
Jeesus asetti ehtoollisenkin ennen kuolemaansa,
joten uusi-liitto oli jo voimassa uskon kautta,
vaikkakin se toteutui vasta ristillä.
Siksi kastekaan ei muuttunut miksikään, vaan sa-
ma kaste kuuluu meillekkin: Joka uskoo ja kas-
tetaan, pelastuu. - Tiinaliina
on väärä kirjoitti:
Jeesuksen kasteessa ALKOI kristillinen kaste ja
uusi-liitto.
Siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä-Henki. Mitä
olisi vielä puuttunut?
Vanha-liitto loppui, kun Johannes Kastaja vietiin
mestattvaksi heti Jeesuksen kasteen jälkeen.
Luuk 16:16
Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti."
Jeesus ja opetuslapset alkoivat kastaa tämän jälkeen
niitä, jotka uskoivat Jeesukseen, Joh 4:1
Näitä ei kastettu enää uudestaan, kuten Johannek-
sen kasteella kastettuja Ap 19:2-5.
Jeesus on sama eilen, tänään ja iankakkisesti,
joten hänen kasteensa on myös sama meillekkin.
Jeesus asetti ehtoollisenkin ennen kuolemaansa,
joten uusi-liitto oli jo voimassa uskon kautta,
vaikkakin se toteutui vasta ristillä.
Siksi kastekaan ei muuttunut miksikään, vaan sa-
ma kaste kuuluu meillekkin: Joka uskoo ja kas-
tetaan, pelastuu.En muistakaan että olisin ennen törmännyt tuohon ajatukseen, että Jeesuskin olisi jo kastettu kristillisellä kasteella. Mutta saatat olla oikeassakin, kun ihan järkevältähän tuo ainakin näin äkkiseltään kuulostaa. Pitänee käydä jossain kyselemässä asiaa.
T: Tiinaliina - Rahikainen
Tiinaliina kirjoitti:
Laitan tähän lainauksen Katekismuksesta ja sitä ennen yhden raamatunkohdan. Minun ymmärtääkseni Weha ei puhunut mitään niitä vastaan. Ensin siis se raamatunkohta:
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa. (Room.6:3-5)
Ja Katekismusta:
MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
(Lutherin Vähä katekismus)
------------------------------------------
Aika yleistä puhua Kristukseen kuolemaan kastamisesta. Ei se ole mitään Wehan tai vl:ien erikoistulkintoja.
T: TiinaliinaMitä sinä tähän muita kirjoja sekoita, kun Raamatun, ota sieltä kasteesta luku, niitä löytyy muuten useita ja paljon, eikä ole vertauksia.
Tätä vauhtia WeHan, jota puolustelet INRI tulee muutaman vuoden siällä olemaan Isä Neptunus Rauhanyhdityksen isä. - Tiinaliina
Rahikainen kirjoitti:
Mitä sinä tähän muita kirjoja sekoita, kun Raamatun, ota sieltä kasteesta luku, niitä löytyy muuten useita ja paljon, eikä ole vertauksia.
Tätä vauhtia WeHan, jota puolustelet INRI tulee muutaman vuoden siällä olemaan Isä Neptunus Rauhanyhdityksen isä.Eikö juuri Katekismuksessa ole selitetty, miten luterilaiset tulkitsevat mm. kasteoppia? Siitähän tässä oli kyse, eikä vl:ien erikoistulkinnoista.
T: Tiinaliina - Rahikainen
Tiinaliina kirjoitti:
Eikö juuri Katekismuksessa ole selitetty, miten luterilaiset tulkitsevat mm. kasteoppia? Siitähän tässä oli kyse, eikä vl:ien erikoistulkinnoista.
T: TiinaliinaNiin saattavat tulkita, mistä epäilet, että olen Luterilainen, minulle riittää Raamattu, näitä on näitä tulkitsijoita kyllä tällä osastolla.
- Tiinaliina
on väärä kirjoitti:
Jeesuksen kasteessa ALKOI kristillinen kaste ja
uusi-liitto.
Siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä-Henki. Mitä
olisi vielä puuttunut?
Vanha-liitto loppui, kun Johannes Kastaja vietiin
mestattvaksi heti Jeesuksen kasteen jälkeen.
Luuk 16:16
Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti."
Jeesus ja opetuslapset alkoivat kastaa tämän jälkeen
niitä, jotka uskoivat Jeesukseen, Joh 4:1
Näitä ei kastettu enää uudestaan, kuten Johannek-
sen kasteella kastettuja Ap 19:2-5.
Jeesus on sama eilen, tänään ja iankakkisesti,
joten hänen kasteensa on myös sama meillekkin.
Jeesus asetti ehtoollisenkin ennen kuolemaansa,
joten uusi-liitto oli jo voimassa uskon kautta,
vaikkakin se toteutui vasta ristillä.
Siksi kastekaan ei muuttunut miksikään, vaan sa-
ma kaste kuuluu meillekkin: Joka uskoo ja kas-
tetaan, pelastuu.Lainausta:
"Vanha-liitto loppui, kun Johannes Kastaja vietiin
mestattvaksi heti Jeesuksen kasteen jälkeen.
Luuk 16:16
Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti."
Tiinaliina:
Eikös se ollut Jeesus, eikä Johannes, joka sen Lain täytti? Siihen Lain täyttämiseen sopii oikein hyvin sekin, että Jeesus kastettiin Johanneksen kasteella.
"Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." (Room.10:4)
T: Tiinaliina - Tiinaliina
on väärä kirjoitti:
Jeesuksen kasteessa ALKOI kristillinen kaste ja
uusi-liitto.
Siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä-Henki. Mitä
olisi vielä puuttunut?
Vanha-liitto loppui, kun Johannes Kastaja vietiin
mestattvaksi heti Jeesuksen kasteen jälkeen.
Luuk 16:16
Laki ja profeetat ovat Johannekseen asti."
Jeesus ja opetuslapset alkoivat kastaa tämän jälkeen
niitä, jotka uskoivat Jeesukseen, Joh 4:1
Näitä ei kastettu enää uudestaan, kuten Johannek-
sen kasteella kastettuja Ap 19:2-5.
Jeesus on sama eilen, tänään ja iankakkisesti,
joten hänen kasteensa on myös sama meillekkin.
Jeesus asetti ehtoollisenkin ennen kuolemaansa,
joten uusi-liitto oli jo voimassa uskon kautta,
vaikkakin se toteutui vasta ristillä.
Siksi kastekaan ei muuttunut miksikään, vaan sa-
ma kaste kuuluu meillekkin: Joka uskoo ja kas-
tetaan, pelastuu.Lainausta:
"Siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä-Henki. Mitä
olisi vielä puuttunut?"
Tiinaliina:
Olivathan Isä, Poika ja Pyhä Henki läsnä Johanneksen kasteessakin, niinkuin myös muissa Vanhan testamentin aikaisissa tapahtumissa. Ei se vielä tarkoita, että siinä olisi Uuden Liiton kristillisestä kasteesta kyse. Vasta helluntaina Pyhä Henki vuodatettiin seurakunnalle, ja se oli merkkinä Uuden Liiton alkamisesta.
Anteeksi, että nämä minun kommenttini tulevat tällein tiputellen, mutta kun en ole tätä asiaa ennen niin paljoa pohtinut, ainakaan tältä kantilta. Ja siellä missä kysyin lisävalaistusta tähän, niin en ole sielläkään vielä kovin paljoa ehtinyt saamaan tietoa asiaan.
T: Tiinaliina - kaste oli
Tiinaliina kirjoitti:
Lainausta:
"Siinä olivat läsnä Isä, Poika ja Pyhä-Henki. Mitä
olisi vielä puuttunut?"
Tiinaliina:
Olivathan Isä, Poika ja Pyhä Henki läsnä Johanneksen kasteessakin, niinkuin myös muissa Vanhan testamentin aikaisissa tapahtumissa. Ei se vielä tarkoita, että siinä olisi Uuden Liiton kristillisestä kasteesta kyse. Vasta helluntaina Pyhä Henki vuodatettiin seurakunnalle, ja se oli merkkinä Uuden Liiton alkamisesta.
Anteeksi, että nämä minun kommenttini tulevat tällein tiputellen, mutta kun en ole tätä asiaa ennen niin paljoa pohtinut, ainakaan tältä kantilta. Ja siellä missä kysyin lisävalaistusta tähän, niin en ole sielläkään vielä kovin paljoa ehtinyt saamaan tietoa asiaan.
T: Tiinaliinaparannuksen kaste. Hän kastoi ihmisiä kun nämä tunnustivat syntinsä.
Ei siinä ollut Isää, Poikaa eikä Pyhää-Henkeä. Mis
tä sinä niin olet lukenut?
Kristus on nimenomaa lain loppu. Lakiliitto ja lain
tekojen kautta pelastuminen loppui ja hänessä alkoi uusi liitto joka on armoliitto!
"Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta,
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."
Sen jälkeen kukaan ei enää olisi pelastunut Johan-
neksen kasteessa, koska se kuului vanhaan liitton.
Tiedän, että tämä on vastoin luterilaisten käsitystä, koska he eivät hyväksy Jeesuksen kas-
tetta uuden-liiton kasteeksi mutta kuitenkin he
hyväksyvät Jeesuksen asettaman ehtoollisen. - Tiinaliina
kaste oli kirjoitti:
parannuksen kaste. Hän kastoi ihmisiä kun nämä tunnustivat syntinsä.
Ei siinä ollut Isää, Poikaa eikä Pyhää-Henkeä. Mis
tä sinä niin olet lukenut?
Kristus on nimenomaa lain loppu. Lakiliitto ja lain
tekojen kautta pelastuminen loppui ja hänessä alkoi uusi liitto joka on armoliitto!
"Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta,
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."
Sen jälkeen kukaan ei enää olisi pelastunut Johan-
neksen kasteessa, koska se kuului vanhaan liitton.
Tiedän, että tämä on vastoin luterilaisten käsitystä, koska he eivät hyväksy Jeesuksen kas-
tetta uuden-liiton kasteeksi mutta kuitenkin he
hyväksyvät Jeesuksen asettaman ehtoollisen.Missä on uskoa, siellä on myös Isä, Poika ja Pyhä Henki. Et kai väitä ihmisten menneen Johanneksen (parannuksen)kasteelle ilman uskoa ja ilman Jumalaa?
T: Tiinaliina kuolemaan? kirjoitti:
aika erikoinen tulkinta sinulla. Oletko muuten alkanut ajattelemaan, että vl usko ei ehkä olekaan kaikessa oikeassa?
niinkuin Vl-seuraoissakin on opetettu.
Johanneksen kaste oli vain juutalaisille (apt.13:24), kun kristillinen kaste kaikille kansoille (Matt.28:19-20).
Johneksen kasteen tilelle tuli kristillinen kaste: apt.19:3. "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4. Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
5. Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.
Jeesusken asettama kaste, on hänen kuolemaansa kastamista (Room.6:3), eli aina hengellistä palaamista kasteen armoliittoon.(ei uudelleen vedellä kastamista)- tarvinnut
weha kirjoitti:
niinkuin Vl-seuraoissakin on opetettu.
Johanneksen kaste oli vain juutalaisille (apt.13:24), kun kristillinen kaste kaikille kansoille (Matt.28:19-20).
Johneksen kasteen tilelle tuli kristillinen kaste: apt.19:3. "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4. Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
5. Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
6. ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.
Jeesusken asettama kaste, on hänen kuolemaansa kastamista (Room.6:3), eli aina hengellistä palaamista kasteen armoliittoon.(ei uudelleen vedellä kastamista)parannuksen kastetta. Mistä hänen olisi pitänyt
tehdä parannus? Hänhän oli synnitön.
Johannes kastoi vain niitä, jotka tunnustivat
syntinsä. Eihän Jeesuksella ollut mitään tunnustettavaa!
Hän ALOITTI KRISTILLISEN KASTEEN Isän, Pojan ja
Pyhän-Hengen nimeen. Ei häntä eikä opetuslapsia
kastettu enää uudestaan, vaan se Jeesuksen aloittama
kaste riitti.
Johannes vietiin mestattavaksi. - Tiinaliina
tarvinnut kirjoitti:
parannuksen kastetta. Mistä hänen olisi pitänyt
tehdä parannus? Hänhän oli synnitön.
Johannes kastoi vain niitä, jotka tunnustivat
syntinsä. Eihän Jeesuksella ollut mitään tunnustettavaa!
Hän ALOITTI KRISTILLISEN KASTEEN Isän, Pojan ja
Pyhän-Hengen nimeen. Ei häntä eikä opetuslapsia
kastettu enää uudestaan, vaan se Jeesuksen aloittama
kaste riitti.
Johannes vietiin mestattavaksi.Ei Jeesus tarvinnut mitään kastetta, ei Johanneksen eikä kristillistä. Mutta menemällä Vanhan Liiton ajan kasteelle Hän täytti siinäkin kohdassa lain meidän puolestamme. Ettei meitä enää sitoisi se, mikä kuului Vanhaan Liittoon, mihin Johanneksen kastekin kuului.
T: Tiinaliina - Rahikainen
Tiinaliina kirjoitti:
Ei Jeesus tarvinnut mitään kastetta, ei Johanneksen eikä kristillistä. Mutta menemällä Vanhan Liiton ajan kasteelle Hän täytti siinäkin kohdassa lain meidän puolestamme. Ettei meitä enää sitoisi se, mikä kuului Vanhaan Liittoon, mihin Johanneksen kastekin kuului.
T: TiinaliinaMltä VL tähän kuulkuu, Johanneshan Jeesuksen serkkuna toi kasteen, minkä Jumala halusi.
Jumala vain osoitti, että kaste tulee antaa sitten kun usko on omakohtaista, siis erottaa oikean väärästä, vaikka Jeesuskella se kyllä olikin, mutta HÄntä ei kasettu lapsena, siinä on selvä viesti ja dokmi.
- Se oli pakana
Vitti rietasta elämää Jerusalemin bordelleissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178133Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996379Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743683- 722529
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402450- 452263
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222176Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962024- 891927
- 481585