Skitsofreenia

*piip*

Siskollani on skitsofreenia ja tuntuu että se on kokoajan menossa pahempaan, äänet ovat nyt taukoamatta ja pelkään hänen puolestaan. Hänellä on ollut se jo 5 vuotta ja valoa ei näy tunnelissa. Itse skitsofreenia todettiin vasta vuosi sitten mutta oireet ovat olleet jo siittä lähtien kun hän muutti pois kotoa toiselle paikkakunnalle. Samaan syssyyn hänellä on migreene ja paniikkihäiriöitä. Hänen äänensä eivät ole mukavia, ne haukkuvat häntä ja käskevät häntä tappaan itsensä enkä ole yhtään varma onko siskoni enää tarpeeksi vahva .Nyt hän on sairaala hoidossa neljättä viikkoa jossa yritetään tasapainottaa hänen lääkkeensä. Sairaala on kaukana enkä pysty olemaan hänen tukenaan kokoajan ja hänellä on koti-ikävä ja minäkin haluan hänet kotiin ja terveeksi.

Nyt vain pyytäisin teiltä apua tai tukea tai mitä tahansa jotta voin kannustaa siskoani eteenpäin. Minulta on sanat loppu, enkä täysin edes ymmärrä mitä hän kokee...

Olkaa kilttejä ja auttakaa

21

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin ja näin.

      Ainoa lääke on palata takas normaali arkeen, elikkä muuttaa takas sinne missä elämä oli normaalia.

      jos ei psyyke kestä elämän nopeita muutoksia niin sitten ei pidä yrittääkkään.

      • yhteyttä siskoosi lirjeitse,

        tai puhelinsoitoin,ne aina ppiristävät mieltä,ja sairaalassa aika tulee pitkäksi.Paraneminen kestää usein kuukausia,ja ennenkun löydetään oikeat lääkkeet,Voimia teille molemmille


    • TommyBoy

      koska itselleni on sama "tauti" luokitelta, mutta useimmiten en jostain syystä pahemmin välitä siitä vaikka kuulenkin ääniä. En pahemmin jaksa enää ajatella niistä mitään, äänet haukkuu, tuomitsee, kehuu, sun muuta, mutta en jostain syytä vaan jaksa aina välittää niistä ja teenkin joskus, niin kuin terapeuttini usein neuvoi, eli sanon niille, että pää kiinni - tänään ei jaksa kuunnella ja musta usein tuntuukin että ääniä kuulevat juuri sellaiset ihmiset jotka eivät koskaan, eivätkä milloinkaan osaa sanoa ei. Sano siskollesi että sanoo "Ei!" ja tutustuu uusiin ajatusmalleihin asian suhteen. Ei liian fanaatisesti, mutta vähän. Eli tyyliin: Mistä äänet voisivat johtua? Ja tutkii ja kuuntelee itseään. Sillä tavalla voi tosiaan löytää - jos ei lopullisia - niin kuitenkin helpottavia ajatuksia. Ajattelin vain kirjoittaa tämä rohkaisuksi, siskollesikin voi tulla - ainakin hetkitäistä tai mikse vaikka lopullista - tasapainoa koko jutun kanssa:)

    • TommyBoy

      viellä sen verran, että sano siskollesi, että opettelee suhtautumaan "ääniin" vaikka niin kuin hän suhtautuisi otetaan nyt vaikka esim. taivalla menevän lentokoneen ääneen tai ohi ajavan autoa ääneen. Ääni vain äänien joukossa, ei sen kummempaa ja joskus tuosta voi oppia sellaista suhtautumista/taitoa mitä joku sairastumaton ei ehkä oppisi, niinkin voi vaikka parhaassa tapauksessa käydä :)

      • *piip*

        Siskoni käski kiittää sinua sillä sanoistasi oli nähtävästi apua, minä myös olen täten kiitollinen :D


      • TommyBoy
        *piip* kirjoitti:

        Siskoni käski kiittää sinua sillä sanoistasi oli nähtävästi apua, minä myös olen täten kiitollinen :D

        jotenkin noin olen itse yrittänyt ajatella asiaa ja niin on itseänikin neuvottu, jatkoja:)


    • Tervehdys ystävä ! Tässä mielentutkija, joka tuntee skitsofrenian "salaisuuden" läpikotaisin. Ja joka tahtoo auttaa sisartasi.

      Aluksi on todettava, että kauhistus sentään; miten virallinen psykiatria ja "lääketiede" yrittää täydellisellä tietämättömyydellä tuhota sisaresi.Kuinka monta ihmistä se onkin jo tuhonnut.Katselin juuri esim. wikipediastakin, miten suurta ja sekavuudessaan ahdistavaa puppua skitsofreniasta levitetään virallisena totuutena.

      Kun tämän sinunkin kertomuksesi lukee, niin pitäisi kaikkien Suomen "psykiatri-Hannujenkin" ymmärtää olevan nollatieteilijöitä.

      Pikaiset toimenpiteet siskollesi tässä. KAIKKI siskosi lääkehoito ja myrkyttäminen tulee lopettaa välittömästi. Hän saa vain nauttia normaalia, puhdasta ruokaa, kuten muutkin ihmiset.

      Siskosi on yhtä normaali ja terve ihminen, kuin me muutkin, kunhan virallinen lääketiede ja psykiatria tee hänestä sairasta, siis jopa "hullua". Hän on ainoastaan vain muita herkempi ihminen tietyltä kohtaa, ja jos hän ei sitä itse tiedä ja joku psykiatri vielä syöttää hänelle myrkkyjä, on kokemanne mielensairauden tie valmis. Keskuudessamme on paljon näitä ns. skitsofrenia-alttiuden omaavia henkilöitä.Oikeastaan esim. tuurikin voi ratkaista, voittaako ao. ihminen tämän alttiuden vai alkaako lääkäreiden tukemana tämä kärsimysten tie, kuten siskolla.
      Mielentutkijan tehtävä on kertoa, opastaa ja varoittaa asiasta, jota asianomainen onkin usein tehnyt näillä palstoilla.

      Kuvitellaan niin, että siskosi tulee kotia. Hän hylkää kaikki lääkemyrkyt/ hoitaa itseään ja kuntoaan hyvin, esim. lenkkeilemällä, joka on skitsofreenikolle välttämätöntä hänen hermostorakenteensa takia.Skitsofrenia-alttiilla ruumis ja mieli on erityisen lähellä toisiaan ja siksi ruumiin huonovointisuus ilmenee säännönmukaisesti mielenoireina. Pahimmillaan juuri esim. pahoina ääninä, mutta tällainen vaatii siis jo lääke- tai alkoholimyrkytystä (krapula).

      Ainoa ongelma kohti paranemista on nyt se, että hän tarvitsisi kaiken kokemansa jälkeen tukihenkilön. Sehän voisit olla sinä. Ja kotona te kaksi voisitte keskittyä vain yhteen asiaan, pelon hallintaan. Kaikkien arjessa eteentulevien pelkojen hallintaan. Mutta mielentutkija tietää, että skitsofreniaan altistunut pelkää kaikkein eniten omaa itseään, omaa mieltään. Milentutkijalle olisi "piece of cake" luotsata siskosi pelottomuuteen ja vahvaan itsetuntoon, mutta kyllä se onnistuu teiltäkin, ajan mittaan.

      Siskosi on kertakaikkiaan luotettava vain itseensä, hän voi sen tehdä. Koska Skitsofrenian alkusyy on vain peritty normaalia herkempi aistin, silmän, rakenne, joka esimerkiksi "villiintyy" ja ottaa hermoimpulseja vastaan sitä ikävämmällä tavalla, mitä huonommassa kunnossa ao. henkilö on, vaikkapa lääkemyrkytetty.

      Kysymys on kaikenkaikkiaan hyvin yksinkertaisesta asiasta skitsofreniassa ja tämä esitys ei varmasti vielä selvitä kaikkea, mutta se tarjoaa alun tervehtymiselle.Sen takaa mielentutkija.Tulossa on joskus nettiin kaikenkattava esitys asiasta !

      • nimimerkki

        Toivottavasti kukaan ei ota todesta nimimerkin takaa kirjoittavan "asiantuntijan" neuvoja siitä, mitä oikeiden asiantuntijen määräämille lääkkeille on syytä tehdä. Lääkityksellä voidaan poistaa tai ainakin vähentää harhoja ja vähentää merkittävästi riskiä psykoosin uusiutumiselle, joten siitä ei todellakaan kannata luopua omin päin - ei siinäkään tapauksessa, vaikka olo tuntuisi terveeltä ilman lääkkeitä. Muussa tapauksessa edessä on helposti taas uusi psykoosi.


      • perusskitso

        hirteen!


      • *piip*

        Näen tekstissäsi paljon asioita mitä kannattaa miettiä, mutta lääkkeiden poistoa en siskolleni missään nimessä voisi suositella ihan vain siksi että hän luottaa niihin aivan liikaa tähän mennessä. Yhdyn mielipiteeseesi siinä että ruumiin kunto kuvastuu mielenterveydessämme ja sen tiedän jo siskostanikin, vaikka hän ei ole alkoholisti eikä tapahtumien alussa ollut mitenkään tekemisissä lääkkeiden kanssa, hän oli pitkään koulukiusattu ja pikku hiljaa alkoi paino nousta ja se tietysti lisäsi kiusausta ja omat mielikuvat itsestä alkoivat mukaustua näiden idiooteiden puheisiin. Nyt lääkärit ovat löytäneet nähtävästi oikean lääkkeen siskolleni sillä hänen äänensä ovat vähentyneet. Olen silti samaa mieltä kanssasi että pidemmän päälle lääkitys ei ole hyvästä, mutta jos tämä auttaa saada parannuksen vauhtiin niin olkoon niin.


      • mielentutkija
        *piip* kirjoitti:

        Näen tekstissäsi paljon asioita mitä kannattaa miettiä, mutta lääkkeiden poistoa en siskolleni missään nimessä voisi suositella ihan vain siksi että hän luottaa niihin aivan liikaa tähän mennessä. Yhdyn mielipiteeseesi siinä että ruumiin kunto kuvastuu mielenterveydessämme ja sen tiedän jo siskostanikin, vaikka hän ei ole alkoholisti eikä tapahtumien alussa ollut mitenkään tekemisissä lääkkeiden kanssa, hän oli pitkään koulukiusattu ja pikku hiljaa alkoi paino nousta ja se tietysti lisäsi kiusausta ja omat mielikuvat itsestä alkoivat mukaustua näiden idiooteiden puheisiin. Nyt lääkärit ovat löytäneet nähtävästi oikean lääkkeen siskolleni sillä hänen äänensä ovat vähentyneet. Olen silti samaa mieltä kanssasi että pidemmän päälle lääkitys ei ole hyvästä, mutta jos tämä auttaa saada parannuksen vauhtiin niin olkoon niin.

        Kiitos Piip ! Tarjoan skitsofreniasta kärsivälle vain sitä oikeata elämää, joka on olemassa. Lääkkeet, sairaalat, psykiatrit, pelot ym. eivät ole sitä.Mutta kaikilla meillähän on vapaus, kai, valita elämäntapamme.

        Tiedän vain kohtaloita, hirvittäviä sellaisia, joiden takia olen tutkinut asiaa kymmeniä vuosia ja löytänyt skitsofrenian alkujuuren.Koulukiusaamisella ei esimerkiksi ole mitään perustavanlaatuista tekemistä skitsofrenian kanssa.Perussyy on peritty yliherkkä aistihermosto ja sen toiminta, sekä sen toiminnan hallitseminen.Skitsofrenia ei siis ole niinkään mielensairaus vaan aistisairaus.

        Esimerkiksi tämä ensimmäinnen vastaaja ja monet muut taitavat olla juuri niitä, jotka väittivät, että aurinko kiertää maata. Kunnes tiede paljasti totuuden."Galileo Galileiko" muinoin taisteli asian puolesta ?

        Kiitti, terkut.


      • Jopi
        mielentutkija kirjoitti:

        Kiitos Piip ! Tarjoan skitsofreniasta kärsivälle vain sitä oikeata elämää, joka on olemassa. Lääkkeet, sairaalat, psykiatrit, pelot ym. eivät ole sitä.Mutta kaikilla meillähän on vapaus, kai, valita elämäntapamme.

        Tiedän vain kohtaloita, hirvittäviä sellaisia, joiden takia olen tutkinut asiaa kymmeniä vuosia ja löytänyt skitsofrenian alkujuuren.Koulukiusaamisella ei esimerkiksi ole mitään perustavanlaatuista tekemistä skitsofrenian kanssa.Perussyy on peritty yliherkkä aistihermosto ja sen toiminta, sekä sen toiminnan hallitseminen.Skitsofrenia ei siis ole niinkään mielensairaus vaan aistisairaus.

        Esimerkiksi tämä ensimmäinnen vastaaja ja monet muut taitavat olla juuri niitä, jotka väittivät, että aurinko kiertää maata. Kunnes tiede paljasti totuuden."Galileo Galileiko" muinoin taisteli asian puolesta ?

        Kiitti, terkut.

        Kutsut siis harhoja ja psykooseja "oikeaksi elämäksi". Miksi? Mikä tekee sekoamisesta tavoittelemisen arvoista?


      • mielentutkija
        Jopi kirjoitti:

        Kutsut siis harhoja ja psykooseja "oikeaksi elämäksi". Miksi? Mikä tekee sekoamisesta tavoittelemisen arvoista?

        Jos tutustuit koko kirjoitteluun kunnolla, niin melentutkija tarjoaa juuri muuta, kuin sairautta ja mainitsemiasi asioita. Mielentutkijan hallussa olevalla tiedolla skitsofreniaan ei tarvitse sairastua, kunhan sen alttius hoidellaan oikein ja mieluummin oikeassa vaiheessa, aikuistumisen kynnyksellä.


    • on itsetuhoaikeita

      niin tee hänelle tiettäväksi, miten tärkeä hän on sinulle, sillä yleensä itsetuhoaikeiset ajattelevat, ettei heistä kukaan kummiskaan oikeesti välitä ja he ovat muutenkin pessimistejä.

      Minun pikkusiskoni tappoi itsensä epätoivoissaan. Hän sairasti kuulemma "skitsofreniaa". Luulen että tuo sairauden leima oli itsetuhon todellisin syy.

      Anna tukesi siskollesi, sillä se tulee todella tarpeeseen. Itse asuin niin kaukana ja oli niin paljon velvotteita, etten voinut olla äidin ja siskoni tukena. Siitä olen tuntenut syyllisyyttä.
      Tapahtumasta on jo kohta 11v. En kiduta ajatuksella itseäni. Olenhan antanut itselleni anteeksi. Itse olen optimistinen ja se optimistisuus on oikea aarre. Ei ole itsetuho-ongelmia, vaikka kiusaamisen uhrina olen ollut ja kärsinyt lapsuudessa väkivaltaa. Ehkä yksi syy on se että lapsuudesta asti olen ollut pohtija -luonteinen ja uskonut niin pienestä kuin muistan, niin Jumalaan.

      • skitsofreniassa

        Lääkehoito ei ole pakollinen keino missään psyykkisessä "sairauksessa". Itse asiassa lääkehoito ei edes paranna "sairautta". Laitosympäristö ei myöskään ole terve ympäristö kenellekkään ja melkeinpä väistämättä pahentaa "sairauden" oireita. Lääkehoito osastohoito on yhdessä erittäin paha yhdistelmä. Lääkkeet turruttavat ihmisen todella pahaan kuntoon ja osastohoito tarjoaa kaiken valmiina, joten laitoskierre syntyy. Mitä pidemmän aikaa on osastolla, sitä apaattisemmaksi menee.
        Mielestäni tärkeintä tässä tilanteessa olisi todellakin saada elämän perusjutut kuntoon: tervellinen ravinto, riittävä liikunta, pitää yllä toimintakykyä arkiasioiden hoitoon, miellyttäviä harrastuksia... Kuitenkin ymmärrän, että pahan olon keskellä nämä asiat tuntuvat todella vaikeilta ja siksi ehdottaisin siskollesi hyvää terapeuttia, jonka kanssa voisi käydä läpi omia ahdistavia tuntemuksia, ilman että hoitoon liittyisi lääkehoitoa.
        Äänien kanssa voi oppia elämään, koita saada käsiisi Ääniä kuulevan opas -teos. Ole siskosi tukena, kuuntele häntä, yrittäkää löytää toimivia ratkaisuja. Lääkkeet ja osastohoito ovat menneen talven lumia, ne ei auta ketään oikeasti. Muista pitää huolta myös omasta terveydestäsi ja jaksamisestasi. Tukihenkilöitä voi oikeasti saada esim. sossun kautta ja luulen, että tällainen henkilö tekisi siskollesi hyvää.
        Siskosi pitäisi saada kuulla, ettei hän ole sairas, vaan hän reagoi vain sairaaseen ympäristöön. Ahdistusta ja pelkoa tulisi oppia hallitsemaan ja lääkkeet eivät ole tähän ratkaisu. Jos lääkehoito on jatkunut pitkään, niistä erottautuminen voi koitua erittäin vaikeaksi vieroitusoireiden takia. Vieroitusoireita tulee aina, vaikka lääke lopetettaisiinkin vähitellen lääkärin ohjeiden mukaan. Tähän on syytä varautua.
        Äänet eivät ole sairautta, ne ovat vain viestejä alitajunnalta, niiden kanssa voi oppia elämään ja niitä voi oppia hallitsemaan. Alustavaksi ohjeeksi sanoisin, että niitä ei tule hävittää pois, niitä ei pidä pelätä, ne eivät ole mielisairauden oire, niistä saa ja pitää puhua, niille voi sanoa vastaan, jos ovat epämiellyttäviä. Paljon ahdistusta aiheuttaa äänekuulijalle se, että niitä pidetään vakavana sairauden merkkinä ja ne yritetään hoitaa kemikaaleilla pois edes kuuntelematta ja käsitelemättä sitä mitä ne oikeastaan sanovat.


    • Anonyymi

      Itelleni todettu skitsofrenia, 5vuotta sitten. Skotsofreenia on hengellinen taistelu. Mut kannusta sun siskoa olla pelkäämättä. Koska pelon toisella puolella on jotakin niin kaunista, että ei löydy sanoja. Äänet johtuvat pelosta, usein toisten ihmisten mielipiteistä johtuvista mietteistä. Sano siskolles paljon terveisiä toiselta skitsolta 🤗. Kohtaa sun pelot. Sitä Jumala yrittää sulle sanoa. Jeesus on meijät lunastanut omakseensa jo.

    • Anonyymi

      Äänten kuuleminen on aika yleinen ilmiö, ja se diagnosoidaan sairaudeksi vain silloin, kun äänet ovat ahdistavia ja ikäviä ja heikentävät toimintakykyä. Ongelma mielestäni psykiatrisessa hoidossa on se, että äänten kuulijalle kerrotaan, että hänellä on geneettinen ja neurologinen sairaus, joka tuottaa nuo äänet.

      Se kertoo siitä, että psykiatriassa ei lainkaan ymmärretä, että äänet kertovat ihmisen suhteesta itseensä ja siksi kokemuksen stigmatisointi on todella vaarallista ja johtaa usein skitsofreniadiagnoosin saaneilla itsemurhaan. Jotta ääniä voitaisiin käsitellä, pitäisi ihmisen saada psykososiaalista tukea niiden turvalliseen kohtaamiseen niin, että ihminen vähitellen saisi yhteyden niitä tuottaviin negatiivisiin tunteisiin ja kokemuksiin. Näin tehdään erinäisissa psykoterapiamenetelmissä ja esimerkiksi avoimen dialogin mallissa, jossa äänet ymmärretään enemmän psykososiaalisena ilmiönä kuin yksiön oletettuihin geenivirheisiin pohjautuvana mielettömänä sairauden ilmentymänä.

      YouTubessa on katsottavissa esimerkiksi video terapeuttisesta menetelmästä, jossa ääniin opetellaan suhtautumaan myötätuntoisesi ja pyritään integroimaan ne osaksi oman minuuden puolia. Ajatellaan, että äänet ovat eräänlaisia defenssimekanismeja, jota pyrkivät pohjimmiltaan suojaamaan kokijaansa.

      https://www.youtube.com/watch?v=VRqI4lxuXAw

      Tuon videon äänenä toimii Eleanor Londgen, joka on malliesimerkki siitä, miten skitsofreniadiagnoosiin liittyvä stigma itse asiassa on suuri syy siihen, miksi äänet muuttuvat yhä uhkaavammiksi ja syyllistävämmiksi. Hän alkoi kuulla nuorena ääniä, jotka olivat aluksi puhtaasti kommentoivia, mutta kun hän avautui niistä, niin hän sai skitsofreniadiagnoosin ja äänet yltyivät yhä uhkaavammiksi ja hallitsevammiksi. Hän menetti toimintakykynsä vuosikausiksi, kunnes vähitellen sai oikeanlaista tukea ja lopulta väitteli tohtoriksi löydettyään hyvän tasapainoisen suhteen omiin sisäisiin ääniinsä.

      https://www.youtube.com/watch?v=syjEN3peCJw

    • Anonyymi

      Fiksuja juttuja tässä ketjussa. Yhdyn noihin, että skitsofrenia ei ole sairaus, ja että äänet kertovat ihmiselle elämässä tapahtuneista asioista. Esimerkiksi juuri koulukiusaaminen tai muu vastaava trauma voi tulla myöhemmin esiin ääninä, joita kuulee vain kiusattu ihminen itse.

      Lääkkeillä ei pitäisi koskaan koettaa poistaa ihmisestä jotain ajatuksia, tunteita tai ääniäkään. Vain jos on niin hirveä tuska- ja ahdistus- tai levottomuustila, että ihminen itse pyytää jotain kemiallista lievennystä, voi tarjota väliaikaisesti jotain. Sen ei tarvitse edes olla psyykenlääke, vaan joskus luontaislääke, vahva unilääke tai vaikka ihan tavallinen alkoholi voi viedä psyykkiseltä kivulta pahimman terän. Tai rauhoittaa, niin että saa nukutuksi ja voi kertätä voimia. Pitemmän päälle alkavat kuitenkin kaikki ylimääräiset, normaaliin ravintoon kuulumattomat kemikaalit aiheuttaa haittoja. Psyykenlääkkeiden pitkäaikaisvaikutukset ovat puolueettomien tutkimusten mukaan haitallisempia kuin esimerkliksi alkoholin!

      Terapeuttia kannattaa kyllä hakea. Ihme, että joku ylempänä kirjoittanut on löytänyt niinkin hyvän terapeutin, joka sanoo, ettei äänistä kannata välittää, tai että niille voi vastatakin jotain. Hän on oikeilla jäljillä; äänten kanssa kannattaa keskustella. Nehän ovat vain ihmisen omaa puhetta, jota psyyke ei sellaiseksi tunnista, koska ne kertovat torjutuista, hyvin vaikeista kokemuksista.

      Ja se, todellakin, että stigma ajaa monet jopa itsemurhaan.

      Stigma ei pääosin synny siitä mitä tavalliset kanssaihmiset, läheiset ja kadulla vastaantulevat ajattelevat. Hulluutta ymmärretään enemmän kuin luulisi. Koska ihmiset tietävät, että paineissa mieli voi murtua. Stigma on lääkäreiden laittama. Psykiatrit ovat saaneet muut uskomaan, että murtunut mieli on sairaus. Tällöin vain lääkärit voivat tietää, mitä ihminen oikeasti ajattelee, ja vain lääkärit voivat auttaa, ja kukaan muu ei voi mennä siihen väliin tukemaan ja voimaannuttamaan, ja antamaan uusia näkökulmia.

      Dokumentti avoimesta dialogista Keroputaalla. Siellä hoidetaan tehokkaasti skitsofreniaa ilman lääkkeitä ja leimaamista:

      https://www.youtube.com/watch?v=c4aKg7gZZrk

      • Anonyymi

        Sairas lohduttaa itseään.


      • Anonyymi

        "Psyykenlääkkeiden pitkäaikaisvaikutukset ovat puolueettomien tutkimusten mukaan haitallisempia kuin esimerkliksi alkoholin!"

        Kirjoitin tuon. Haluan vielä lisätä, että en kannusta ketään alkoholismiin, vaan pikemminkin varomaan alkoholia, kuten muitakin ylimääräisiä aivoihin vaikuttavia kemikaaleja. Mutta olen sitä mieltä, että myös liiallisen alkoholinkäytön takana on useimmiten trauma. Ihminen koettaa selvitä jostain asiasta, josta ei mitenkään voi selvitä, ja silloin ei ole aina varaa valita keinoista. Monet alkoholistit kantavat turhaan juopon stigmaa. Armahdusta heille. Ei pidä antaa itsetunnon laskea sen takia, että kantaa vuodesta toiseen kestämätöntä oloa sen epäoikeudenmukaisuuden vuoksi mitä ehkä itselle on joskus tehty, asioista, joista kokee niin suurta tuskaa ettei siitä ole mahdollista selvitä yksin ja niillä keinoilla, jotka sisältyvät latteuteen "ota itsesäsi niskasta kiinni."

        Alkoholisteille sama: alkoholismikaan ei ole sairaus siinä mielessä kuin terveydenhuolto sitä toitottaa. Fyysinen riippuvuus toki on. Mutta taustalla on useimpien kohdalla jotain elämän tekemää kipeää, johon ei itse ollut syypää, ja josta selviytymistä pitäisi tukea toisella tavalla kuin mihin nykyinen terveydenhuoltojärjestelmä antaa mahdollisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Psyykenlääkkeiden pitkäaikaisvaikutukset ovat puolueettomien tutkimusten mukaan haitallisempia kuin esimerkliksi alkoholin!"

        Kirjoitin tuon. Haluan vielä lisätä, että en kannusta ketään alkoholismiin, vaan pikemminkin varomaan alkoholia, kuten muitakin ylimääräisiä aivoihin vaikuttavia kemikaaleja. Mutta olen sitä mieltä, että myös liiallisen alkoholinkäytön takana on useimmiten trauma. Ihminen koettaa selvitä jostain asiasta, josta ei mitenkään voi selvitä, ja silloin ei ole aina varaa valita keinoista. Monet alkoholistit kantavat turhaan juopon stigmaa. Armahdusta heille. Ei pidä antaa itsetunnon laskea sen takia, että kantaa vuodesta toiseen kestämätöntä oloa sen epäoikeudenmukaisuuden vuoksi mitä ehkä itselle on joskus tehty, asioista, joista kokee niin suurta tuskaa ettei siitä ole mahdollista selvitä yksin ja niillä keinoilla, jotka sisältyvät latteuteen "ota itsesäsi niskasta kiinni."

        Alkoholisteille sama: alkoholismikaan ei ole sairaus siinä mielessä kuin terveydenhuolto sitä toitottaa. Fyysinen riippuvuus toki on. Mutta taustalla on useimpien kohdalla jotain elämän tekemää kipeää, johon ei itse ollut syypää, ja josta selviytymistä pitäisi tukea toisella tavalla kuin mihin nykyinen terveydenhuoltojärjestelmä antaa mahdollisuuden.

        Noinhan se on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe