Flunssa ja nenä tukossa......

Otrivinia??

Kääk, nyt menee hermot! Viikonlopun oon sairastanu flunssaa, räkä valuu ja nenä tukossa. Ja kun meikäläisellä on nenä tukossa niin siitä ei sitte henki kulje, ei.. Suun kautta ei pysty hengittämään kun suu kuivuu..ja nukuttua ei tosiaankaan saa. Viikkoja on 15 1 ja vessassa pitää rampata vähintään 2-tunnin välein yöllä niin aina kun siinä välissä herään nenän tukkoisuuteen ni ei uni tuukkaan..ja nukuttua en saa kun nenä on tukossa....kiva kun huomenna töitä olis.....

Otrivinia oon laittanu eilen ja viime yönä, helpotti ja sain nukuttua. Kuitenki sit selvis ettei sitäkään saa käyttää ja oon nyt sitkutellu ilman.. suolaliuos ei TODELLAKAAN auta eikä lievempi nenäsumute, jonka nimeä nyt en muista.. vaikuttava aine kuitenki eri kun otrivinilla.

Höyryhengitys saattaa auttaa, mutta vaikutus loppuu tasan siihen kun höyryn hengittäminen. No, uuden konstin keksin, nimittäin minuutin hengittää pakkasilmaa pihalla niin kyllä nenä aukeaa. Mut sekään ei liian kauaa pysy sisätiloissa auki, n. 10min..

Olo on todella kireä ja stressaantunut tukkoisen nenän takia..pelottaa tuleva yö ja väsyneenä töihin meneminen..mietin jo ulkona seisoskelua yöllä kun herään..mutta taitaa kyllä viimesetki unenrippeet kadota sielä..

Voiko joku puoltaa otrivinin käyttöä tai kertoa jotain muita hyviä vinkkejä? Tämä on tosiaankin ongelma mulle... sh sanoi että otrivin supistaa verisuonia ja tämä supistava vaikutus voi levitä alemmas ja aiheuttaa keskenmenon. Kuulostaa mielestäni vähän kaukaa haetulta mutta turhaa riskiä en haluais ottaa..

8

2567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitsi24

Mulla oli kans suunnilleen samoilla viikoilla kauhea flunssa, joka kesti kolme viikkoa. Lisäks mulla oli vielä pahoinvointikin päällä, joten siinä sitten vielä flunssakärvistelyjen lisäks oksentelinkin... Mun määräaikanen työsuhde oli "onneks" just päättynyt, joten mulla ei ollut tota ressiä huonosti nukutuista öistä.

Kuumetta mä alentelin Panadolilla ja Panadol hotilla, mutta nenään en tosiaan uskaltanut mitään suihkeita laittaa. Henki ei tosiaan kulkenut, suu oli kuiva ja kurkussa asusti kaktus. Mutta kyllä se meni tosiaan ohi siinä kolmessa viikossa :D

Sun sijassas hakisin kuitenkin muutaman päivän saikkua, koska flunssa menee joko lepäämällä tai jos ei mee niin sitten tarvitaan antibioottia. Lääkäriltä tai terveydenhoitajalta saisit varmaan hyviä neuvoja noiden nenäsumutteidenkin kanssa. Luulis nyt, että jotain sais raskaudenkin aikana käyttää???

Pikaista paranemista! Se pahin tukkosuus menee onneks yleensä viikossa parempaan suuntaan.

• Alkuperäinen......

No niin, töistä oli pakko lähteä pois kun tuli niin huono olo.. ja aamulla (hyvin-hyvin huonosti nukutun yön jälkeen) päätin hakea nasolinia apteekista. Nyt alkaa elämä voittaa, nenä on auki ja mielenterveys turvassa ;D kyllä kai yleisesti sanotaan, että nasolinia sais käyttää raskauden aikana ja ainakin mun on pakko,että pystyy edes jotenki päin olemaan.

Masussa on tuntunu puplintaa aina välillä, mahtaako olla potkuja...

• vain aamusella.

Otrivin
      Itsehoitovalmiste

Markkinoija
      Novartis Finland Oy

Lääkemuoto
      Nenäsumute. Säilytysaineetonta muotoa on kahta eri vahvuutta (0,5 mg/ml ja 1 mg/ml) ja sitä on saatavana myös Menthol -valmisteena.

Vaikuttava aine
      Ksylometatsoliini.

Kayttötarkoitus
      Nenän limakalvon turvotuksen vähentäminen tilapäisesti nuhan, heinänuhan tai poskiontelotulehduksen yhteydessä. Lääkkeestä voi olla apua myös välikorvan tulehdusta hoidettaessa. Lapsille (1-10 vuotta) suositellaan 0,5 mg/ml vahvuista sumutetta.

Vaikutustapa
      Valmiste supistaa nenän pieniä verisuonia, jolloin turvotus laskee ja kirkkaan liman eritys vähenee. Vaikutus alkaa muutamassa minuutissa ja kestää useita tunteja.

Annostus
      Annoksen suuruus ja valmisteen vahvuus ovat yhteydessä käyttäjän ikään ja oireiden voimakkuuteen. Pakkauksessa on tarkka annostusohje.

Lääkkeen ottaminen
      Sumute annostelee tietyn suuruisen annoksen kerralla. Pakkauksessa on sen tarkka käyttöohje. Nenä on niistettävä aina ennen lääkkeen ottamista. Otettaessa sumutetta kannattaa hieman hengittää samalla nenän kautta, jolloin lääke leviää tasaisemmin nenäonteloon.

Haittavaikutukset
      Tilapäisesti käytettynä lääke ei aiheuta juurikaan haittavaikutuksia. Aikuiset saavat käyttää lääkettä yhtäjaksoisesti enintään 10 vuorokautta ja lapset 5 vuorokautta. Joillekin käyttäjille voi ilmaantua nenän tai nielun kuumotusta, paikallista ärsytystä, pahoinvointia, päänsärkyä tai limakalvojen kuivumista. Lääkkeen joutumista silmiin on varottava.

Raskaus ja imetys
      Lääkkeen käyttämisestä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä kannattaa neuvotella lääkärin kanssa.

Säilytys
      Otrivin Menthol säilytetään alle 25 asteessa. Muut muodot: Ei erityisiä säilytysohjeita. Avattu 0,5 mg/ml nenäsumute on käyttökelpoinen 3 viikkoa avaamisen jälkeen.

Pakkaukset
      Valmistetta saa vahvuudesta riippuen 5 ja 10 millilitran pakkauksissa.

ATC-koodi
      R01AA07

Tuotetiedot päivitetty
      03.06.2004

• käyttänyt

flunssan aikana nasolin nenätippoja...niin pystyin nukkumaan yön.

Sitä kun saa käyttää raskauden aikana...katsoin ohjeista.

• vaan

nasolinia. Ainaki joka lääkäri missä itse käyny (toinen raskaus) Sanoo, että Nasolin ainut nenäsumute, jota voi tutvallisesti käyttää raskausaikana.

• vähä

enemmään sitä nasolinia

• Käyttänyt

Ainakin minä sain raskaana ollessa vuodeosastolla hoitohenkilökunnalta nuhaani Otrivinia, ja sehän auttoi. Nasonex on toinen jota voi käyttää raskaana ollessa, mut se on resepti lääke.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      465
      2959
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2716
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      1734
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1304
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1245
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1081
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      998
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      995
    Aihe