Vanhempi bemu?

autonostaja

Moikka!

Eli oon tässä lähiaikoina ostamassa autoa itselleni. Ja en viitti kovin paljoa käyttää rahaa tällä kertaa tohon auton hankintaan, ehkä joku viis kuus seittemän tonnia. Oon kattellu, et mitä kaikkee tolla hintaa saa käytettynä, ja oon ruvennu miettimään, et josko ostaisin jonkun vanhemman mut ns. kunnon merkkisen auton.

Olisko tollanen joku vanhempi bemari hyvä vaihtoehto? Ku ostaisin mieluummin laadukkaamaan, vaikkakin sit vähän vanhemman auton..mielummin kuin joitain vuosia uudemman suht hyvän merkkisen. Ja jotain uusia "riisikippoja" kuten Skodaa, Kia:aa tms. en ees harkitse, vaikka järkeväähän se periaattees olis ostaa mahdollisimman uusi auto.

Ajattelin tota vanhempaa bemua (ehkä opel, Audi..ei Mersu) sillä logiikalla, että tutuilla, joilla on ollut vanhempia autoja mut just "hyvän" merkkisiä autoja, niin niissä autoissa on iästä huolimatta säilynyt tosi hyvin se laadukkuus eli hyvät ajo-ominaisuudet, kestävät osat jne vaikka autoilla on ollut ikää. Ihan verrattuna saman ikäisiin japsimalleihin esim. Onkohan tollanen vanha bemu törkeen kallis pitää? En kyl aja paljoa sellasta lähiö-kaupunkiajoa pitempää ajoa (lomille pari kertaa vuodessa jne).

Mitä hyvää ja mitä huonoa tollasessa vanhammassa bemussa voi olla? Varaosat ja vakuutukset maksaa kuulopuheiden mukaan aika paljon..mut toisaalta jos mootori ja tekniikka on hintansa väärtiä kestävämpää niin...Ja mulla ratkaisee sekin, etten halua mitään Ford Focuksesta pienempää autoa. Isommassa autossa on turvallisempi tunne. Tollasen vanhemman bemun puolesta puhuis sekin, että musta on kiva, jos autossa on vähä isompi moottori, hyvät ajo-omainaisuudet, jotain ekstraa panostettu esim. vanhemmistakin bemuista löytyy ilmastointia jne. Musta se ns. k:njatke bemukin (315? 316?) voisi tuntua ihan hyvältä valinnalta mulle...juu ei tietenkään sen mielikuvan takia vaan tietty hintaluokkansa, ulkonäkönsä yms. puolesta.

Mitä meiltä ootte bemu-ihmiset, kannattaako harkita bemua vai suosiolla jotain muuta?

21

2683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++++++++
      • aloittaja

Ostan sit kunnon antiikkivehkeen, jos alkaa vanhat kiinnostamaan.

• bemari kuski

No tuota tekstiäsi lukiessa tuli mieleeni, että sinun kannattanee ostaa joko 316 tai 318 bemari. Yrität löytää uusimman, mitä tuolla 6000-7000e saa. Noissa pienikoneisimmisa bemareissa pysyy nuo huolto/polttoainekulut vielä kohtuudessa.

Mielestäni bemari on hyvä auto ajaa ja mukavan laadukkaan tuntoinen. Useamman bemarin omistaneena voin kuitenkin väittää, että mitään pomminvarmoja autoja ne eivät ole. Jos haluat laadukkaan käyttöauton, niin suosittelen ostamaan japanilaisen auton. Ne on niitä pomminvarmoja kulkineita.

Bemari ei ole kestävyydeltään missään nimessä huono. Voisin sanoa, että kestävyydeltään bemari on sellaista hyvää keskiluokkaa. Syy miksi bemareissa on enemmän ongelmia, kuin perus tojotissa on yleensä se, että bemarissa on niin paljon enemmän mitä mennä rikki. Kuten jo itsekkin mainitsit, niin bemarit on yleensä melko hyvin varusteltuja.

Jos ostat 6000-7000e bemun isolla moottorilla, niin kannattaa varautua siihen, että huonolla tuurilla saattaaa mennä 1000-2000e vuodessa yllättäviin vikakorjauksiin. Jos tuo summa pelottaa, niin pitäydy noissa pienempikoneisissa yksilöissä.

• aloittaja

ajaa? Kun noita käytettyjä katselee, niin vaihdossa on vielä kovasti sellasia lähes 300 000 ajettuja...Onneks on jotain vähän reilun 200 000 km:n kaarojakin. Oon kyl kuullu, että bmw:n moottorit kestää hyvin kolmeensataantuhanteen asti ja yli.

• styyd
        aloittaja kirjoitti:

ajaa? Kun noita käytettyjä katselee, niin vaihdossa on vielä kovasti sellasia lähes 300 000 ajettuja...Onneks on jotain vähän reilun 200 000 km:n kaarojakin. Oon kyl kuullu, että bmw:n moottorit kestää hyvin kolmeensataantuhanteen asti ja yli.

ajaahan niillä vaikka miten paljon, jos vaan on huollettu. Noi isommalla koneella olevat on kestää ehkä paremmin(m50)kuin m40. Suosittelen ehdottomasti 2,5 litraista. hinta, laatu, kulutus suhteessa ehdottomasti paras vaihtoehto. Ostattaessa kannattaa sit varoo ettei mee ostaa mitään kansivikaista, voi tulla muuten kalliiksi.

• AoN

Lämpimästi suosittelen BMW E34-mallia. Moottori maun ja rahakkuuden mukaan, 520i tai 525i miksei isompikin ja mielellään uusi moottorimalli (24V M50), käsitykseni mukaan kestävämpiä kuin vanhat 12V moottorit. Lisäksi malli tuo mukanaan 500-sarjan laadukkuuden ja koon verrattuna 300-sarjaan, joista mainitsit. On siis todella hiljainen, yksi hiljaisimmista autoista joissa olen ollut.

Itse ostin viime kesänä 145tkm ajetun E34 520iA -93 kaikil härpäkkeillä, oli tuotu vuonna 2003 Saksasta 80tkm ajettuna, missä oli ollu jonkun lähettilään vaimon kauppakassina. Ja tuo automaatti on mun sydäntä lähellä. Oli vetokoukku ja ruostesuojaus laitettu Suomessa. Maksoin tasan 7000e enkä hetkeäkään ole katunut, edes vakuutusmaksut eivät ole pahat. Veikkaan että 300-sarjassa kovemmat maksut, koska suositumpi nuorten kuskien keskuudessa (mutu-tietoa). Kannattaa ajan kanssa etsiä hyvä yksilö.

• aloittaja

13 vuotias Mersu. Voiko oikeesti olla noin vähä ajattu. Kai voi sitten :)

Mukavan vähän ajettu suhteellisesti ajateltuna aika vanhahkoksi autoksi.

Ajattelin itse tollasta jotain 200 000km - 230 000 km ajettua kaaraa...nollasta tohon noin kolmetoista vuotiaaseen yksilöön saakka, suomiautoa.

• aloittaja
        aloittaja kirjoitti:

Ajattelin itse tollasta jotain 200 000km - 230 000 km ajettua kaaraa...nollasta tohon noin kolmetoista vuotiaaseen yksilöön saakka, suomiautoa.

Ei Mersu, siis.

• alspe
        aloittaja kirjoitti:

Oikeilla väljillä olet.

Jos budjetti on 5000 - 7000 euoa niin ostat e34-korisen. Saat autoa joka eurolle pirusti enemmän kuin 316i:llä tai muutaman vuoden uudemmalla japsilla / Opelilla. tms.

Jos ajat vähän ja matka-ajoa ostat isokoneisen 535i tai 530i/540i v8. Vievät kevyesti alle 10 l maantiellä. Jos ajat paljon ja kaupungissa ostat 525i 24valve-koneella.

Varaudu pieneen alustaremppaan, osat maksavat muutaman kympin mutta autosta tulee samanlainen tai parempi ajaa kuin mitä uudet 20000-40000 euron auton kaupassa nyt maksavat.

Ja on hiljainen hieno äijäkaara :-)

• tuohon
        alspe kirjoitti:

Oikeilla väljillä olet.

Jos budjetti on 5000 - 7000 euoa niin ostat e34-korisen. Saat autoa joka eurolle pirusti enemmän kuin 316i:llä tai muutaman vuoden uudemmalla japsilla / Opelilla. tms.

Jos ajat vähän ja matka-ajoa ostat isokoneisen 535i tai 530i/540i v8. Vievät kevyesti alle 10 l maantiellä. Jos ajat paljon ja kaupungissa ostat 525i 24valve-koneella.

Varaudu pieneen alustaremppaan, osat maksavat muutaman kympin mutta autosta tulee samanlainen tai parempi ajaa kuin mitä uudet 20000-40000 euron auton kaupassa nyt maksavat.

alspe:n kommentiin on lisäämistä kuin sen, että E34 ehdottomasti tuolla budjetilla. Kone vaihtoehto kuten aiemmat on jo maininneet sen mukaan miten paljon ja missä ajat.

• aloittaja
        alspe kirjoitti:

Oikeilla väljillä olet.

Oon siis nainen :)

Juu ja tuosta budjetista. En muistanu, että laitoin tänne ton hinnan 7000 eur asti. Oon kuitenki netistä kattellu sellaisia n. 5000 maksavia autoja, ja silloin on ollut paljo tarjolla sitä 300-sarjan compactia tai sitä sen "sedan-mallia". Jompi kumpi vois olla hyvä tai sit tuo 500-sarja. Se suht iso 525(?) ja ne sen eri variaatiot alkaa olla jo sen kokosia, että siinä rajalla tykkäisinkö. Toisaalta toi compact olis silmään mukavannäköinen, ja hyvä ajaa (autokoulussa posottelin sellaisella) mutta sen koko on jo siinä rajamailla pienuuden suhteen. Et ehkä kuitenki sellanen vähä isompi. Eh, toisaalta haluaa siis itselle laatuisan ajapelin mut ei ökyauton näköistä autoa...hmm sitä miettimistä bemarin kanssa :)

Ajan pääasiassa kaupunkiajoa. Ja ajattelin et mieluiten joku kaksilitrainen ja siitä ylöspäin. V-koneet alkaa varmaan rohmuta bensaa runsaasti.

• alspe
        aloittaja kirjoitti:

Juu ja tuosta budjetista. En muistanu, että laitoin tänne ton hinnan 7000 eur asti. Oon kuitenki netistä kattellu sellaisia n. 5000 maksavia autoja, ja silloin on ollut paljo tarjolla sitä 300-sarjan compactia tai sitä sen "sedan-mallia". Jompi kumpi vois olla hyvä tai sit tuo 500-sarja. Se suht iso 525(?) ja ne sen eri variaatiot alkaa olla jo sen kokosia, että siinä rajalla tykkäisinkö. Toisaalta toi compact olis silmään mukavannäköinen, ja hyvä ajaa (autokoulussa posottelin sellaisella) mutta sen koko on jo siinä rajamailla pienuuden suhteen. Et ehkä kuitenki sellanen vähä isompi. Eh, toisaalta haluaa siis itselle laatuisan ajapelin mut ei ökyauton näköistä autoa...hmm sitä miettimistä bemarin kanssa :)

Ajan pääasiassa kaupunkiajoa. Ja ajattelin et mieluiten joku kaksilitrainen ja siitä ylöspäin. V-koneet alkaa varmaan rohmuta bensaa runsaasti.

Sitten asia on tietty eri, että jos oot nainen, niin e36 sopii paremmin "imagoon".

Käy katselemaan kuvia ja lukemassa hankinnasta www.btcf.fi, siletä foorumi ja showroom. siellä on jos jonkinlaista hienoa pulkkaa.

Jos budjetti on 7000 euroa, niin kannattaa ostaa 5000 euron auto ja budjetoida hieman parannuksiin ja korjauksiin. Siistit madallusjouset tekevät kaikkiin autoihin hyvää ajolle ja ulkonäölle.

• Alex_
        aloittaja kirjoitti:

Moi !

kakesta huolimatta suosittelisin suoralla kutosella (ei siis v6) olevaa E43/525:a.

Etsi hyvä yksilö niin saat tilavan, hiljaisen ja erittäin hyvän ajettavan.

--

• väliä
        alspe kirjoitti:

Sitten asia on tietty eri, että jos oot nainen, niin e36 sopii paremmin "imagoon".

Käy katselemaan kuvia ja lukemassa hankinnasta www.btcf.fi, siletä foorumi ja showroom. siellä on jos jonkinlaista hienoa pulkkaa.

Jos budjetti on 7000 euroa, niin kannattaa ostaa 5000 euron auto ja budjetoida hieman parannuksiin ja korjauksiin. Siistit madallusjouset tekevät kaikkiin autoihin hyvää ajolle ja ulkonäölle.

Vaikka olet nainen. Vaimoni tykkää tuosta E34:ta todella paljon ja kun on vielä automaatti. Loppu peleissä tuo e36 on huonompi ajettava kuin e34.
        Eikä ne V-koneet niin hirveesti kuluta.

• alspe
        Alex_ kirjoitti:

Moi !

kakesta huolimatta suosittelisin suoralla kutosella (ei siis v6) olevaa E43/525:a.

Etsi hyvä yksilö niin saat tilavan, hiljaisen ja erittäin hyvän ajettavan.

--

Asiaa tässä paitsi, että BMW ei harrasta v6:sia eikä ole e43:sta. Molemmat olivat luultavasti vain typoja.

Erittäin hyvä perusratkaisu on ostaa e34 525i vm -93-94. Siinä vasta autoa ja kulutus erittäin maltillinen 192 hv tehoihin ja 1600 kilon painoon nähden. Siihen pikku madallus ja aluvanteet huollot niin jo on autoa paljon.

• Alex_
        alspe kirjoitti:

Asiaa tässä paitsi, että BMW ei harrasta v6:sia eikä ole e43:sta. Molemmat olivat luultavasti vain typoja.

Erittäin hyvä perusratkaisu on ostaa e34 525i vm -93-94. Siinä vasta autoa ja kulutus erittäin maltillinen 192 hv tehoihin ja 1600 kilon painoon nähden. Siihen pikku madallus ja aluvanteet huollot niin jo on autoa paljon.

Moi !

Joo tuo E43 oli typo, mutta kirjoitin kyllä selkeästi että moottori on suora kutonen.

--

• Autoilija2
        aloittaja kirjoitti:

Niinpä, Rouva (joka nyt on kuitenkin selvästi alle kolmekymppinen) on tykännyt ajella E32 korimallisella 80 luvun loppupuolen 735 mallilla. Vaikka autossa on kokoa ei se ajaessa tunnu kuitenkaan isolta, kannattaa kokeilla. On ihan näppärä käsitellä, varsinkin automaattina, ja omaa kaikki nykyautojen varusteet ja paljon paljon muuta, on taatusti mukava ja hiljainen ja myös turvallinen, ja kestävä. Noin 6 tuhannella eurolla voi jo löytää hyvän vähänajetun yksilön, mutta kannattaa ottaa joku oikeasti noista tietävä kaupoille mukaan (vaikka tuolta btcf:n puolelta). Kulutus tuolla on rauhallisella ajolla noin 9l maantie ja 12 l kaupunki, voi tuntua suureltakin mutta kannattaa miettiä paljonko kilometrejä tulee ja se pienempikin auto vie helposti sen kympin kaupunkiajossa joten ero on vain pari euroa/100km.
        Vakuutus samanhintainen kuin samlla koneella olevassa pienemmässä.
        Jos tekniikaltaan hyvä löytyy niin pitkään noilla ajelee normaaleilla huolloilla.
        Vanteilla saa paljon ulkonäköä tuohon autoon. Rouva kuskailee tenavia tuolla , kulkee työmatkat yms kauppa asiat ja huviajelutkin eikä varmasti vaihtaisi pienempään enää jos ei pakko ole. Tottumiskysymys...

• Autoilija2
        aloittaja kirjoitti:

Käytetyssä MBssä taikka BMWssä kannattaa oikeasti miettiä onko järkevää ostaa suolattuja teitä ja monta kylmäkäynnistystä kokenutta suomiautoa jossa verotuskäytännöstä johtuen on vielä usein aika vähän varusteita. Monesti ns. tuontiauto voi olla paljon paremmassa kunnossa, toki jotkut yksilöt huonommassakin, usein hinta kertoo paljon. Oikeasti vähän ajetun (mittarin lukeman muuttamiset mahdollisia, ei toki helppoa BMW:n tapauksessa) ja selvästi hyvin pidetyn mutta vuosimalliltaan vanhemman auton hankinta voi olla loppupelissä järkevämpi sijoitus kuin muutamaa vuotta nuoremman mutta enempi rullatun hankinta samalla rahamäärällä.

• Autoilija2
        aloittaja kirjoitti:

Niin näitäkin löytyy. Rouvalle taannoin seiskan hankkiessani autolla oli ikää 19 vuotta ja mittarissa 170tkm. Lukemaahan en aluksi uskonut mutta hinnan vastatessa täysin auton lähes uudenveroista kuntoa ostin pois. Myöhemmin tarkempien tutkimisien myötä on lukeman paikkaansapitävyys vahvistunut eikä enää minkäänlaista epäilystä asian suhteen ole, ei se saksalainenkaan niin hölmö ole että vaihtaa joka osan muutaman tuhannen euron autoon, kyseessähän on siis tuontiauto. Tämä on ollut jollain firmalla joten huollot on varmasti tehty ajallaan, ainoa "vika" on kuskin oven ja apumiehenpuoleisen takaoven saranatappien kuluminen joten lienee ollut jonkinlaisessa edustuskäytössä.
        Nyt tuossa alkaa olla 200tkm ja toimii kuin kello.

• budjetti

unohda vanha bemari. Ja jos tosi tarkka budjetti unohda autot ja etsi rikas mies.

• aloittaja

Niin tai jos ottais heti suoraan rikkaan miehen, jolla on jo bmw ;) Joopa joo. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe