arkako?

leevi

Minulla on noin 4kk kääpiöluppa, joka tuli minulle 3kk ikäisenä. Ongelmana on se, että se pyristelee ja sen sydän alkaa läpättää kun sen ottaa syliin. Ei siinä mitään, jos tämä on sellainen yksilö joka ei sylissä viihdy, mutta täytyisi se joskus häkkiinkin saada. Olen yrittänyt kahta lähestymistapaa. Ensin en ollenkaan yrittänyt ottaa sitä syliin, vaan kun se itse meni häkkiin, laitoin luukun kiinni. Kävi kuitenkin niin että jänis huomasi että lattialla on paljon kivempaa kuin häkissäm joten ei se turhan usein sinne häkkiin mennyt.... Seuraavaksi (nyt parina päivänä) olen ottanut kanin ulos häkistä ja pidellyt sitä kunnes se ei pyristele ja sitten päästänyt sen vapaaksi. Kun se on täytynyt saada häkkiin, olen ottanut sen kiinni. Nyt minusta kuitenkin tuntuu että kani vierastaa minua jopa kun yritän antaa sille herkkua enkä edes suunnittele ottavani sitä syliin. Haluaisin todella saavuttaa sen luottamuksen, mutta en oikein tiedä millä tavalla se onnistuisi. Jos jollakin olisi kokemuksia tai muuten vaan toimintaohjeita, olisin todella iloinen avusta!

4

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä puput saadaan koppiin joka ikinen ilta ruokinnan yhteydessä. Eli illan tuoreruoka suoraan häkkiin jolloin pupuptit juoksevat omiin häkkeihinsä vapaaehtoisesti. Samoin aamujuoksutuksen yhteydessä saadaan häkkeihin pelletillä. Joskus kun oikein pistävät vastaan, niin sylissäkin rimpuilevat saadaan pidettyä sen muutaman sekunnin sylissä, jonka toimenpide vaatii, jopa ison ranskanlupan ;) Monikaan kani ei viihdy sylissä ja vaikka sen saisi sylissä pidettyäkin, harva siitä todella nauttii. Sydän läpättää ja nenu vipattaa normaalia kovemmin. Silityksestä sen sijaan moni pitää, joten yritä seurailla kaniasi mistä se pitää ja mistä ei. Omien kanieni luottamuksen voitin sillä, etten jatkuvasti ottanut niitä kiinni, vaan näytin, että voin tehdä niille paljon mukavaakin. Puput.net tarjoaa paljon vinkkejä esimerkiksi kesytykseen ym. Sieltä haulla löytää helposti vanhoja aiheita. Samoista aiheista kun ei saa uutta aihetta aloittaa!

      • leevi

        Kiitos viestistä. Meillä kani ei ole niin kiinnostunut ruuasta että menisi häkkiin sen perässä. Tai meni se aluksi, mutta sitten kun huomasi, ettei pääse takaisin ulos niin se ei ole enää onnistunut... Jospa siis toivon, että se menisi häkkiin jossain vaiheessa ja vasta kun on aivan pakko ottaisin sen kiinni.


    • _Lumi_

      Meilläkin oli aluksi hankalaa mennä häkkiin. Joutui aina ajamaan takaa, että se menisi sinne. Myöhemmin kani innostui, kun rapisteltiin nami pussia. Kun sen saa huoneeseensa, niin menen sohvalle ja odotan ihan hiljaa, että se menee häkkiin. Sitten kun se sinne loikkaa, niin häkki kiinni. Iltarutiinikin on se että pitää lyödä pari kertaa omaan reiteen, että nyt mennään nukkumaan. Nykyään aika helppo saada häkkiin. Pitää etsiä, sen pupun tapa, miten se haluaa häkkiin. Tottuminen kestää, mutta se palkitsee myöhemmin. :)
      Toivottavasti tästä oli nyt edes vähän apua. Täytyy muistaa että jokainen pupu on yksilö, niinkuin me ihmisetkin. Tsemppiä!

    • totuttela

      anna kanin tulla aina sinun luokse älä mene väkisin sen luokse... pikku hiljaa hyvä tulee meillä joka kani on tarvinnut oman ajan tutustumiseen niin ranskan luppa kuin kääpiö lupatkin... kun kani on vapaana ole itsekkin lattialla mielummin vaikka makuulla ja jos kani tulee tutkimaan minkä varmasti tekee jossain välissä niin älä koske älä liiku anna tutustua rauhassa pikku hiljaa lisää liikettä ja tottumusta päivä kerrallaan. meillä kanit tulee syliin nykyään itse. kärsivällisyyttä =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe