Ajattelin tehdä ensi kesänä saunamökin (perusmuurisokkeliperustus) anturan valumuotin käyttäen apuna myöhemmin sokkeliin tulevia kevytsoraharkkoja. Ensiksi tasaan alapuolisen soran täysin vaateriin ja tiivistän sen tärylevyllä. Sitten ladon linjalankojen avulla harkot siten että niistä tulee anturan valumuotin laidat. Suojaan harkot muovilla, jonka jälkeen teen raudoituksen. Harkkojen toiselle puolelle lapioin soraa tukemaan harkkoja valupainetta vastaan. Betoniauto pumppaa muottiin 4 kuutiota valmisbetonia. Betonin kovetuttua kaivan harkot pois ja leikkaan muovin pois anturan sivustoilta (anturan alle valitettavasti jää muovia). Antura on valmis.
Naapuri teki samalla tapaa, tässä kuva:
http://www.fotothing.com/photos/938/93833ef1df8ebc5507bc0bdeb0aaa8d3_0b7.jpg
Mitä olette mieltä, onko hyvä tapa?
Anturan valumuotti harkoista
20
12328
Vastaukset
- kanssa nähnyt
samalla tavalla tehdyt muotit
- Illoo
Antaa paukkua vaan. Työtä saattaa teettää pohjan saaminen täysin vaateriin, joka ei ole ehdoton vaatimus lautamuotille. Myös valun pinnan saisi helpommin tasaiseksi lautamuotilla, nythän rypyssä oleva muovi haittaa työtä. Pidä siis laaseri käden ulottuvilla vielä valuvaiheessa varmistaaksesi oikean koron.
Linkin kuvassa on tarpeettoman paljon rautaa. 2T10 anturan suuntaisesti riittää vastaanottamaan kuivumisesta aiheutuvat jännitykset. - Tehty noin jo pitkään..
tekee ilman muovia...betonin jämähdettyä hieman, nostetaan eka harkkorivi anturan päälle...tarttuu vielä kiinni, ei tarvii muurata.
Tosin en kyllä suosittele..antaisin anturan kuivua, siksi se muovi.
Eikä tossa tarvitse sitä pohjaa niin vaateriin laittaa..harkot riittää..ja oikasemaan pystyy vielä muuratessakin.Tosin mitä paremmin ne saa vaateriin sitä parempi tietenkin on.- talon rakentaja
voi tehdä niin????
- aika rumasti
laitettu ja liikaa kuten jo kuultiin. Muistiko tehdä raudoituskatselmuksen??
Samalla lailla kun säveltää koko ajan niin mikä lie lopputulos?- juvela2
Tuo naapuri jonka anturanvalumuotista linkin kuva siis on aloitti mökkinsä (60m2 Honkarakenteen Aamutähti 15m2 Honkarakenteen sauna) rakentamisen ilman mitään lupia, tosin ranta-asemakaava-alueelle. Tuo kuva otettaessa (lokakuu) ei ollut siis yhtään mitään lupia, ja tuon jälkeen rakensi vielä sokkelin sisätäyttöineen, kunnes vasta välipäivinä sai luvan. Rakennustarkastaja oli vaan kirjoittanut että 30% rakentamisesta oli jo tehty ennen luvan myöntämistä.
Olen täysin samaa mieltä muiden kanssa siitä että raudoitus on tuossa tehty rumasti ja muovikin on rypyssä. Itselläni on hyvin aikaa väkästellä raudat viimosen päälle ja laskostaa ja leikata muovi "täydellisesti". Kun antura on kuvissa 20 cm korkea ja tuo harkko vain 19 cm, ajattelin laittaa laudat kehyksiksi harkkojen päälle ja siististi nitojalla pingoittaa muovin siihen lautaan. Laudan kanssahan tuo valumuotin reuna on noin 20 cm. Uskon että jos muovi on siististi laudassa ilman ryppyjä on valun pinta helppoa tasata täytön jälkeen. - näennäishelppo
juvela2 kirjoitti:
Tuo naapuri jonka anturanvalumuotista linkin kuva siis on aloitti mökkinsä (60m2 Honkarakenteen Aamutähti 15m2 Honkarakenteen sauna) rakentamisen ilman mitään lupia, tosin ranta-asemakaava-alueelle. Tuo kuva otettaessa (lokakuu) ei ollut siis yhtään mitään lupia, ja tuon jälkeen rakensi vielä sokkelin sisätäyttöineen, kunnes vasta välipäivinä sai luvan. Rakennustarkastaja oli vaan kirjoittanut että 30% rakentamisesta oli jo tehty ennen luvan myöntämistä.
Olen täysin samaa mieltä muiden kanssa siitä että raudoitus on tuossa tehty rumasti ja muovikin on rypyssä. Itselläni on hyvin aikaa väkästellä raudat viimosen päälle ja laskostaa ja leikata muovi "täydellisesti". Kun antura on kuvissa 20 cm korkea ja tuo harkko vain 19 cm, ajattelin laittaa laudat kehyksiksi harkkojen päälle ja siististi nitojalla pingoittaa muovin siihen lautaan. Laudan kanssahan tuo valumuotin reuna on noin 20 cm. Uskon että jos muovi on siististi laudassa ilman ryppyjä on valun pinta helppoa tasata täytön jälkeen....juuri äsken kirjoittamasi teksti. Ja mieti ihan rauhassa, että onko tuo nyt enää mitenkään erityisen käytännöllistä, kätevää tai helppoakaan. Joudut paikkaamaan virityksillä viritysten perään. Ihan oikeasti.
---
"Itselläni on hyvin aikaa väkästellä raudat viimosen päälle ja laskostaa ja leikata muovi "täydellisesti". Kun antura on kuvissa 20 cm korkea ja tuo harkko vain 19 cm, ajattelin laittaa laudat kehyksiksi harkkojen päälle ja siististi nitojalla pingoittaa muovin siihen lautaan. Laudan kanssahan tuo valumuotin reuna on noin 20 cm. Uskon että jos muovi on siististi laudassa ilman ryppyjä on valun pinta helppoa tasata täytön jälkeen." - laitella
näennäishelppo kirjoitti:
...juuri äsken kirjoittamasi teksti. Ja mieti ihan rauhassa, että onko tuo nyt enää mitenkään erityisen käytännöllistä, kätevää tai helppoakaan. Joudut paikkaamaan virityksillä viritysten perään. Ihan oikeasti.
---
"Itselläni on hyvin aikaa väkästellä raudat viimosen päälle ja laskostaa ja leikata muovi "täydellisesti". Kun antura on kuvissa 20 cm korkea ja tuo harkko vain 19 cm, ajattelin laittaa laudat kehyksiksi harkkojen päälle ja siististi nitojalla pingoittaa muovin siihen lautaan. Laudan kanssahan tuo valumuotin reuna on noin 20 cm. Uskon että jos muovi on siististi laudassa ilman ryppyjä on valun pinta helppoa tasata täytön jälkeen."siisti antura,jos vaikka myyrä kattelee sitä.
- Raksa- Rane
Ihan hyvä juttu. Säästää anturalaudotuksen hinnan. Moni omakotirakentajakin tekee samoin.
- pää kylmänä
Vajaasärmäisestä puutavarasta tehdyn anturamuotin materiaalihinta saunamökin kokoisessa kohteessa on hyttysen ininää. Säästö ehkä pari-kolmekymppiä, MAX.
Kannattaa noihin "säästö"kohteisiin suhtautua viileän kriittisellä otteella. Lautamuottiin on jo kurat valettu, kun harkkoja vielä kannellaan ja asemoidaan ympäri rakennuspaikkaa... - näennäishelppo
pää kylmänä kirjoitti:
Vajaasärmäisestä puutavarasta tehdyn anturamuotin materiaalihinta saunamökin kokoisessa kohteessa on hyttysen ininää. Säästö ehkä pari-kolmekymppiä, MAX.
Kannattaa noihin "säästö"kohteisiin suhtautua viileän kriittisellä otteella. Lautamuottiin on jo kurat valettu, kun harkkoja vielä kannellaan ja asemoidaan ympäri rakennuspaikkaa...Rakennusmuovirullan hinnalla saa ne muottilaudat. Lautamuottiin saa raudoitteetkin tuettua tukevammin.
Tekee ne lautasiivut valmiiksi ja pätkii sitten asennusvaiheessa mittojen mukaan paikoilleen. Helppoa ja nopeaa. - näiä
näennäishelppo kirjoitti:
Rakennusmuovirullan hinnalla saa ne muottilaudat. Lautamuottiin saa raudoitteetkin tuettua tukevammin.
Tekee ne lautasiivut valmiiksi ja pätkii sitten asennusvaiheessa mittojen mukaan paikoilleen. Helppoa ja nopeaa.Jos perustusmuotin tekee harkoista, niin siellä on valmiiksi kannettuna kahden ensimmäisen kerroksen sokkeli kivet. Tuskin tuohon enempää meneekään. eli siinä säästetään aikaa ja vaivaa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Lisäksi jää kaikki laudoitukseen liittyvät siirtelyt, purkamiset ja naulojen repimiset tekemättä.
- se on
pää kylmänä kirjoitti:
Kannattaa noihin "säästö"kohteisiin suhtautua viileän kriittisellä otteella. Lautamuottiin on jo kurat valettu, kun harkkoja vielä kannellaan ja asemoidaan ympäri rakennuspaikkaa...kun ne harkot kuitenkii sinne on kannettava.
- näennäishelppo
...maksaa vaivaa. Väitän, että on huomattavasti suuritöisempi kuin perus-lautamuotti. Oikeastaan ainut hyöty tulee siitä, että betonisia lautoja ei jää tontille pyörimään.
Lautamuotti on huomattavasti helpompi saattaa oikeaan koroon. 20-senttiä paksun betonikerroksen valupaine on suorastaan mitätön, joten yllättävänkin heppoinen muotti toimii. Itse tein anturamuotin taitellusta aaltopahvista ja valu sujui ongelmitta.- on...
ihan hyvä systeemi jos kaivanto on tarpeeksi leveä.Mut jos teet kapeeseen uraan anturan niin lauta muotti on parempi.
- valaneena
olen samaa mieltä. Laudasta muotin tekee nopeammin kuin harkoista. Säästyyhän siinä muutama kymppi laudoista, eikä tartte betonisia lautoja käsitellä eikä tehdä haloiksi. Mutta maksaa ne vuovitkin ja saa valuvaiheessa varoa etenkin ahtaissa paikoissa, että harkot ei liiku.
Harkot tuppaa tuossa hommassa ryvettymään, vaikka liekö siitä juuri haittaa.
Toi mitä kysyjä suunnitteli, että korottais laudalla puuttuvan sentin on aivan turhaa näpertelyä ja ajan haaskausta. Kaiva mieluummin harkkojen välistä muutama sentti hiekaa pois. - Harkkomuottiin
valaneena kirjoitti:
olen samaa mieltä. Laudasta muotin tekee nopeammin kuin harkoista. Säästyyhän siinä muutama kymppi laudoista, eikä tartte betonisia lautoja käsitellä eikä tehdä haloiksi. Mutta maksaa ne vuovitkin ja saa valuvaiheessa varoa etenkin ahtaissa paikoissa, että harkot ei liiku.
Harkot tuppaa tuossa hommassa ryvettymään, vaikka liekö siitä juuri haittaa.
Toi mitä kysyjä suunnitteli, että korottais laudalla puuttuvan sentin on aivan turhaa näpertelyä ja ajan haaskausta. Kaiva mieluummin harkkojen välistä muutama sentti hiekaa pois.Mulle teki urakoitsija perustukset ja anturamuottina olivat harkot.
Löytyipä kuvakin vastaavasta asennustavasta:
http://kauppa.taloon.com/PublishedService?pageID=9&itemcode=VPE-2006
Tiivistivät lätkällä ensin pohjat, tarksitivat takymetrillä korot ja koordinaatit.
Kaksi miestä kanteli harkot paikolleen. Raudat valukorokkeiden varaan. Rakennustarkastaja ja vastaava työnjohtaja tarkastivat raudoitukset ja saman tien kurat uraan.Ei mitään muoveja alle. Mikä virka niillä olisi? Kuran jämähdettyä nostelivat harkkaoja vähän sivuun ja heittivät muovia päälle.
- muotit?
http://www.formex.fi/
ja kannattaa kysästä vaikka paikallisesta rautakaupasta... - Rakennusmies
edellä mainostetuille muoteille.
http://www.lammi-perustus.fi/portal/
Itse tekisin kuitenkin
http://www.soklex.fi/ - ammattimiekkonen
Seinähullun touhua ollut. Kas kun et ensin tehnyt ensin laudoitusta, pinonnut harkkoja sitä vasten laittanut laudoituksen toiselle puoleelle fiinfoamin, sen perään muovin ja sitten EPS:n ja sen jälkeen salaojasora ja multa vielä tuletki, pinnalle savea ettei sade vie....siinä sitä hyvä muotti. pari levyn palasta ja patikkaa, likuvaluna. Hitto mitä hommia toiset tekee, kun naapurikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549