lisähydrauliikan asennus??

herra45

Hei konemiehet.

Minulla olis tässä talven aikana tarkoitus rakentaa hyundai kaivukoneeseen siitä puuttuva lisähydrauliikka.
Kauahan kallistukseen sitä tarviin. Koneessa on yksi ylimääräinen venttiililohko jota voisi käyttää.
Ohjaukseen olen ajatellut käyttää sähköä.

Minkä kokoisella linjalla tuo kannattaa vetää jos myöemmin vielä tulis laitettua vesakkoleikkuri?

Mitähän tuohon joutuu ostamaan? putkien, letkujen ja ohjausventtiilin lisäksi??

Löytyyköhän netistä mistään ohjeita??

24

13115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maximus

      Ite tein vaihtoventtiilillä kauhan sylinteristä. Sähkö räikän napista. helppo tehä

    • marzi

      konemies...:)

      mutta sama paikka mistä ostat pumpun, niin on tietotaitoa(luultavasti) sopivien putkien/letkujen mitoitukseen.

      vesakkoleikkurin ja käännön tilavuusvirran tarve lienee "hieman" eri tasolla? Kääntö voi olla periaatteessa melko hidaskin toimiakseen, kun taas tuo leikkuri vaatii varmaan isompaa virtausta, ja näin ollen sen mukaan olisi mitoitus tehtävä?


      Tuo vesakkoleikkurin tilavuusvirran selvittämisen jälkeen pystyy mitoittamaan helposti pumpun, letkut jne. joku paineraja olis tarpeellinen, jos ei pumpussa itsessään ole.

      Mihin tuo muuten tulee kiinni, onks joku traktorityylinen voiman ulosottoakselin pää vapaana odottamassa?

      Eihän tuohon nyt kauheesti muuta tarvitse. Letkukoothan vois saada selville jo sillä että katsoo minkä kokoiset pikaliittimen noista löytyy...? pääsis ainakin jonkinlaiseen käsitykseen.

    • paluun tankkiin

      kun nykyään rototiltin ohjausboksi ja sen venttilit hoitaa muut. vesakko leikkurit voit unohtaa, hundaissa kawasakin hytrauliikka mikä ei kestä hyt moot pyörittämistä pitkiä aikoja. pumppu toimii pitkiä aikoja samalla kulmalla ja päätyihin muodostuu pienen pieni lovi joka estää pumpun säätymisen, tai ainakin takertelee. otappa selvää...joilla kokemusta

    • painoluokka

      esim. 20 t koneeseen tehdään kallistushydrauliikka 15mm putkilla. voi rakentaa myös ns. vasaralinjan, paineputki 25mm ja paluu 30mm. sitä voi käyttää myös kallistajana kun paluun tankkiyhteys laitetaan hanalla suljettavaksi. ns. vasara linjaahan voi käyttää vesakkoleikkurin tai roton tai iskuvasaran käyttöön.

    • Että menit

      näistä "ohjeista" vielä enemmän sekasi.Kysy hyvämies joltain asiantuntijalta neuvoa.Tällä palstalla on ihan oma elämä.

    • jkl

      Jos kaikki pittää täältä kysyä niin kannattaskohan kone viiä ammattilaiselle. Saattaa tulla kenties halvemmaksi.

    • systemhi

      Yleisin käytetty ja helpoin on seuraavanlainen. Pumpun paineputkesta (yleensä paineenmittaus nipasta) otetaan oksa nelitie venttiilille, esim se sähköohjattu. Tästä vain putket puomiin. Nelitieventtiili on hyvä sokkiventtiileillä varustettu. Kun luiskaa ei käytetä niin päästää mahdollisen ylipaineen purkautumaan putkilinjoista. Tämä vaatii tietenkin sitten tankkilinjan mahdolliselle ylipaineelle.

      Näin rakennettuna saadaan yhden pumpun tuotto. Riippuen koneesta tietenkin, mutta 20 t. puhutaabn noin 200 l. tuotosta. Tämä menee hyvin läpi moottorillekin 3/4 tuuman letkusta.

      Itse olen vetänyt puomiin linjat letkulla. Isolla nippusiteella putkien rinnalle. Jos haluu tehdä paremmin laittaa puomiin hitsattavat kiinnikkeet. Ehkä yksi liitos kannataisi tehdä varren kohdalle, niin ei tartte koko letkua irroittaa vaurion sattuessa.

      Mutta jos sulla on joku ylimääräinen lohko koneessa kannattaa sitä käytttää jos pystyy.

      • herra45

        Kiitoksia kaikista vinkeistänne ja lisääkin saa laittaa :) uskon että näistä moni muukin saa kaipaamiaan neuvoja asennuksiinsa.
        Otan toki näistä neuvoista vaan ne jotka totean itselleni sopiviksi ja jo itsekkin jotakin asiasta tietåvånå saan vahvistusta tietoihini ;)

        Helpoinhan tuo tietenkin olis vetästä kauhan käännöltä mutta olishan se toimivampi jos oman linjan vetäis.
        Vai ei kavasakin hydrauliikka kestä raiskaajaa???

        Hyviä tietoja nuokin ettei särje konettaan suotta.


      • asent

        tarkoitit varmaan pikaliittimen hydrauliikkaa, kallistaja ei toimi kunnolla kytkemällä nelitien paine mittausnippaan.


      • asent
        herra45 kirjoitti:

        Kiitoksia kaikista vinkeistänne ja lisääkin saa laittaa :) uskon että näistä moni muukin saa kaipaamiaan neuvoja asennuksiinsa.
        Otan toki näistä neuvoista vaan ne jotka totean itselleni sopiviksi ja jo itsekkin jotakin asiasta tietåvånå saan vahvistusta tietoihini ;)

        Helpoinhan tuo tietenkin olis vetästä kauhan käännöltä mutta olishan se toimivampi jos oman linjan vetäis.
        Vai ei kavasakin hydrauliikka kestä raiskaajaa???

        Hyviä tietoja nuokin ettei särje konettaan suotta.

        kyllä niitä lovia esiintyy melkein kaikissa merkeissä ,ei se taida kavasakin vika olla. esim ajomoottorissa melko yleistä. mielestäni johtuu likaisista öljyistä. raiskaaja ei kuormita pumppua tasaisesti muulloin kuin tyhjänä pyöritettäessä joten säätöpää liikkuu samalla tavalla kuin muussakin työssä.


      • liian pieni
        asent kirjoitti:

        tarkoitit varmaan pikaliittimen hydrauliikkaa, kallistaja ei toimi kunnolla kytkemällä nelitien paine mittausnippaan.

        Joo! Reikä varmaan liian pieni. Muuten pitäis kyllä toimia. Kannattaiso varmaan ottaa kunnon t-haara jos käyttää linjaa muuhun.


      • asent
        liian pieni kirjoitti:

        Joo! Reikä varmaan liian pieni. Muuten pitäis kyllä toimia. Kannattaiso varmaan ottaa kunnon t-haara jos käyttää linjaa muuhun.

        kun mittausreiässä on painetta vain vedettäessä jokin liike päähän. pikaliittimen lukitsijana toimii.


      • säätö
        asent kirjoitti:

        kun mittausreiässä on painetta vain vedettäessä jokin liike päähän. pikaliittimen lukitsijana toimii.

        Eikös hydrauliikka ole ns. negatiivisäätöinen perinteisiin nähden. Eli pummppu nollakulmalla paineisena ja kun virtaus paineputkessa kasvaa niin lisää tuottoa. Eli ei kierrätä käyttämättömänä öljyä
        lohkojen läpi tankkiin niin kuin perinteisissä.


      • asian..
        säätö kirjoitti:

        Eikös hydrauliikka ole ns. negatiivisäätöinen perinteisiin nähden. Eli pummppu nollakulmalla paineisena ja kun virtaus paineputkessa kasvaa niin lisää tuottoa. Eli ei kierrätä käyttämättömänä öljyä
        lohkojen läpi tankkiin niin kuin perinteisissä.

        Tarkistin asian vielä Volvon EC210B korjaamokäsikirjasta. Työhydrauliikan karojen keskiasennot ovat tulpattuja. Ei ns. läpivirtauskaroja. En tiedä ihan tarkkaan näitä muita merkkeja, mutta ns. japsihydrauliikat on mielestäni kaikki rakennettu näin.


      • asent
        säätö kirjoitti:

        Eikös hydrauliikka ole ns. negatiivisäätöinen perinteisiin nähden. Eli pummppu nollakulmalla paineisena ja kun virtaus paineputkessa kasvaa niin lisää tuottoa. Eli ei kierrätä käyttämättömänä öljyä
        lohkojen läpi tankkiin niin kuin perinteisissä.

        luiskahydrauliikkaa mittausnippaan. mielestäni kulman säätö saattaisi toimia huonosti koneen muilla liikkeillä.


    • Kuokkavieraana

      Olen vastaavassa tilanteessa kuin alkuperäinen (tosin minikaivuri) kirjoittaja. Kiitoksia asiallisista tiedoista.

    • herra45

      se systeemi sitten hyvä missä paine tuotaisiin puomiin jossa sähköohjattu venttiilipakka josta öljynpaine sitten jakautuu napilla ohjaten tarvittavaan kohteeseen.
      Paluulinja ilmeisesti sitten pitää olla vähän paksumpaa putkea.
      Tartteeko tuommosessa systeemissä sitten käyttää polinventtiiliä vai tapahtuuko ohjaus pelkästään napeilla??

      • asent

        paras ja monikäyttöisin systeemi jos koneessa ylimääräinen kara, siitä vedetään puomiin esim. 20mm ja toinen 30mm putket, 30mm putkesta tehdään t.haara tankkiin johon laitetaan paineenkestävä sulkuhana, putkien väliin pitää laittaa 170 bar. ylipaineventtiili jos käytetään iskuvasaraa. kauhankallistajaa voi käyttää kun sulkee tankkiin menevän hanan. putkien päähän voi laittaa käyttöventtiilin tai roton tai minkä tahansa vasaran tai vesakkoleikkurin kun avaa tankkihanan jolloin toimii yksitoimisena.


      • herra45
        asent kirjoitti:

        paras ja monikäyttöisin systeemi jos koneessa ylimääräinen kara, siitä vedetään puomiin esim. 20mm ja toinen 30mm putket, 30mm putkesta tehdään t.haara tankkiin johon laitetaan paineenkestävä sulkuhana, putkien väliin pitää laittaa 170 bar. ylipaineventtiili jos käytetään iskuvasaraa. kauhankallistajaa voi käyttää kun sulkee tankkiin menevän hanan. putkien päähän voi laittaa käyttöventtiilin tai roton tai minkä tahansa vasaran tai vesakkoleikkurin kun avaa tankkihanan jolloin toimii yksitoimisena.

        Oisit heti kertonu, tuommonenhan se pitää tehä!
        Kiitoksia :)


      • asent
        herra45 kirjoitti:

        Oisit heti kertonu, tuommonenhan se pitää tehä!
        Kiitoksia :)

        tuossa ylempänä (mikä koneen painoluokka) putkikoko varsinkin paluuputki kannattaa laittaa kooltaan semmonen että riittää koneeseen sopivalle vasaralle tai raivurille. sitten kun tankkihana suljetaan ja putkistoa käytetään kaksitoimisena on otettava huomioon että ison putken seinämävahvuus pitää olla paksumpi että kestää paineen esim 20mm 2.5 30mm 4 42mm 5.


    • herra45

      Pystyykö tuon poljinventtiilin korvaamaan sähköisellä kytkimellä? Elikkä voiko kääntäliikkeen saada jouhevaksi pelkällä sähkökytkimellä ilman pedaalia?

      • sen saaa sellaiseksi

        kun haluaa. Jos koneessa ei ole linjassa säätöä, niin laita säädettävä kuristin johonkin linjaan. ei tartte kun toiseen putkeen, niin kuristaa molempiin suuntiin. Tarviteset valmaan vielä mangneettiventtiilin jos sulla on hydraulisesti ohjattu lohko luiskahydrauliikassa.


      • herra45
        sen saaa sellaiseksi kirjoitti:

        kun haluaa. Jos koneessa ei ole linjassa säätöä, niin laita säädettävä kuristin johonkin linjaan. ei tartte kun toiseen putkeen, niin kuristaa molempiin suuntiin. Tarviteset valmaan vielä mangneettiventtiilin jos sulla on hydraulisesti ohjattu lohko luiskahydrauliikassa.

        no sillä kuristimellahan saa sen liikkeen nopeuden soppeliksi tietty :)
        Käytetäänköhän nykyisin koneissa sitä jalkakäyttöistä venttiiliä lisähydrauliikalle?


      • on.....
        herra45 kirjoitti:

        no sillä kuristimellahan saa sen liikkeen nopeuden soppeliksi tietty :)
        Käytetäänköhän nykyisin koneissa sitä jalkakäyttöistä venttiiliä lisähydrauliikalle?

        Ne on niitä yhden polkimen malleja niin kuin ajopoljin. Aika paljon kuitenkin käyttään sähkösiä. Pyörittäjäkin on varmaan totuttanut siihen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe