jätä maito pois

iloinen vauva

Vauvallani on koliikki. Olen kokeillut montaa keinoa, mm. vyöhyketerapiasta ja mallaksesta ollut apua, mutta vain siten, että olen jättänyt myös maidon omasta ruokavaliosta pois. Aika kauan kesti, ennenkuin hoksasin vauvan runsaan itkun ja oman maidon nauttimisen yhteyden. Maitoa on muuten melkein kaikkialla!

10

1831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myöskin

      maidosta. Ja nyt olen ollut reilun viikon ilman sitä ja ilta/yö itkuja ei ole ollut 6 päivään.

      Kertoisitko vähän tarkemmin teidän oireista ? Minkä ikäisenä alkoi ? Oliko muita oireita kuin itku ? Millaista itku oli & milloin ? yms. kaikkea mahdollista.

      • iloinen vauva

        vauva oli itkemättä alkuviikot. Muistaakseni itkut alkoivat kk ikäisenä ja ei itsellä tullut mieleen, että asialle voisi tehdä muutakin kuin hyssytellä sylissä. Vauvalla oli KOVAT ILMAVAIVAT ja kakka tuli paineella. Vartalo oli ihan jännittynyt, hieronta ja jumppa ei meinannut onnistua ollenkaan. Itku oli kovaa ja lohdutonta. Enimmäkseen vauva itki yöllä, mutta myös päivällä ja sylissä oli pidettävä koko ajan. Vauva tykkäsi selvästi olla pystyasennossa. Vyöhyketerapiasta oli selvä apu, mutta juuri sinä päivänä olin päättänyt myös olla ilman maitoa, kahvia, ruisleipää, sipulia, paprikaa, kaalia...Eilen söin reilusti juustoa, niin jo oli taas vaikea päivä. Mutta yö oli taas ok. Poskessa on ollut ryhelöä, nyt alkaa tuntua, että sekin liittyy tähän äidin maidon nauttimiseen tai nauttimattomuuteen. Kuulemma lehdmän maidon molekyylit (siis maito/juusto jne) ovat liian isoja pikkuvauvan suoliston pilkottavaksi. Ihmettelen, kun niin vähän esim. tällaista tietoa koliikista, vaikka on aika vakava ongelma noin perheen kannalta ja vauvalla tosi surkeaa, vaikkei kuolemaksi olekaan.


      • meillä epäily myöskin
        iloinen vauva kirjoitti:

        vauva oli itkemättä alkuviikot. Muistaakseni itkut alkoivat kk ikäisenä ja ei itsellä tullut mieleen, että asialle voisi tehdä muutakin kuin hyssytellä sylissä. Vauvalla oli KOVAT ILMAVAIVAT ja kakka tuli paineella. Vartalo oli ihan jännittynyt, hieronta ja jumppa ei meinannut onnistua ollenkaan. Itku oli kovaa ja lohdutonta. Enimmäkseen vauva itki yöllä, mutta myös päivällä ja sylissä oli pidettävä koko ajan. Vauva tykkäsi selvästi olla pystyasennossa. Vyöhyketerapiasta oli selvä apu, mutta juuri sinä päivänä olin päättänyt myös olla ilman maitoa, kahvia, ruisleipää, sipulia, paprikaa, kaalia...Eilen söin reilusti juustoa, niin jo oli taas vaikea päivä. Mutta yö oli taas ok. Poskessa on ollut ryhelöä, nyt alkaa tuntua, että sekin liittyy tähän äidin maidon nauttimiseen tai nauttimattomuuteen. Kuulemma lehdmän maidon molekyylit (siis maito/juusto jne) ovat liian isoja pikkuvauvan suoliston pilkottavaksi. Ihmettelen, kun niin vähän esim. tällaista tietoa koliikista, vaikka on aika vakava ongelma noin perheen kannalta ja vauvalla tosi surkeaa, vaikkei kuolemaksi olekaan.

        ...meillä. Siispä olen entistä vakuuttuneempi asiasta taas kerran.

        Onko teillä tutkittu asiaa lääkärissä tms. ollenkaan vai ihanko vaan oman kokemuksen mukaan toimitte ?


    • Anneli 33

      Moi

      Oletko kuitenkin syönyt kalkkitabletteja vai mistä olet kalsiumin saanut. Oletko myös jättänyt piimän ja juustonkin..

      Neuvo hieman tarkemmin kiitos niin siitä olisi hyötyä...

      Anneli

      • tarpeen

        en ole muistanut vielä ostaa kalkkitabletteja, niitähän on syötävä, koska näin totaalisesti yritän välttää maitotaloustuotteita, etten juustoakaan ota. Aion ostaa Homeokalkkia. Varmaan aluksi siis kannattaa jättää kaikki ja sitten kokeilla, mikä ja millainen määrä passaa vauvalle. Eilen kokeilin yhden leivän päällä 'juustovuorta', ja vauva oli tuskainen päivän mutta yö oli jo ok. Ruokaan ja leivän päälle olen laittanut voita, ja se ei näköjään häiritse vauvaa, on niin pieniä määriä.Kuulemma on hyvin yksilöllistä, mitkä aineet häiritsevät vauvaa äidinmaidon kautta. Aloita kokeilu syömällä pari päivää hyvin simppeliä ruokaa, mautonta jne. Tiedätkö ruokaaineet, joita tulee välttää?


      • Anneli 33
        tarpeen kirjoitti:

        en ole muistanut vielä ostaa kalkkitabletteja, niitähän on syötävä, koska näin totaalisesti yritän välttää maitotaloustuotteita, etten juustoakaan ota. Aion ostaa Homeokalkkia. Varmaan aluksi siis kannattaa jättää kaikki ja sitten kokeilla, mikä ja millainen määrä passaa vauvalle. Eilen kokeilin yhden leivän päällä 'juustovuorta', ja vauva oli tuskainen päivän mutta yö oli jo ok. Ruokaan ja leivän päälle olen laittanut voita, ja se ei näköjään häiritse vauvaa, on niin pieniä määriä.Kuulemma on hyvin yksilöllistä, mitkä aineet häiritsevät vauvaa äidinmaidon kautta. Aloita kokeilu syömällä pari päivää hyvin simppeliä ruokaa, mautonta jne. Tiedätkö ruokaaineet, joita tulee välttää?

        Moi

        Ei ole tietoa ruuista mitä pitäisi imetysaikana välttää. Tietoa haen itse vastisuuden varalle kun esikoisella oli koliikki ja nyt vauvelin pitäisi syntyä ihan lähiviikkoina. Osaisi heti osata katsoa ruokavaliotaan jos ongelmia alkaa tulemaan..

        anneli


      • välttääksesi vatsakipuja
        Anneli 33 kirjoitti:

        Moi

        Ei ole tietoa ruuista mitä pitäisi imetysaikana välttää. Tietoa haen itse vastisuuden varalle kun esikoisella oli koliikki ja nyt vauvelin pitäisi syntyä ihan lähiviikkoina. Osaisi heti osata katsoa ruokavaliotaan jos ongelmia alkaa tulemaan..

        anneli

        tällainen lista löytyi netistä (ei neuvolasta!): kaali, sipuli, tomaatti, marjat, suklaa, ruisleipä. Perusteluja en kaikkiin tiedä, pitäisi hankkia tietoa niistä. Maito on kuulemma kuitenkin yleisin harmin aiheuttaja, kuulopuheiden perusteella. Ja näin myös oman kokemuksen perusteella.


    • circula

      Meillä alkoi 2 viikkoisena huuto, jätin kaikki (!)maitotuotteet pois, söin kalkkitabletteja jotta sain tarvittavan kalsiumin. Nyt myöhemmin lapsellani todettiin maitoallergia yli vuoden ikäisenä, iho-oireet paranivat heti kun siirryttiin soijamaitoon. Eli uskon koliikin johtuneen diagnosoimattomasta maitoallergiasta, joka siis on hyvin harvinainen, mutta diagnoosi olisi säästänyt perheemme tältä kolmen kuukauden helvetiltä, unettomuudelta, hermoromahdukselta ja tästä kaikesta johtuvasta vakavasta sairastumisesta.
      Toivon voimia kaikille koliikkilasten vanhemmille ja muistakaa levätä ja hakea apua joka taholta mitä vain saatte. Jos oma väsymys ja stressi pääsee liian pahaksi, ei elimistö enää pysty huolehtimaan itsestään ja alttius sairastua on luonnollisesti suuri.

      • luomua juu

        meidän taloudessa käytetään luomutuotteita; esim maito. Itse en varsinaisesti juo maitoa, mutta tuleehan sitä laitettua erinäisiin syömisiin. Toinen kriteeri ostoksillemme on kotimaisuus, mielellään lähiruoka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe