MAARIANHAMINA...HJÄLP!

Piivi87

Hei! Olisin muuttamassa täältä Oulusta Ahvenanmaalle,Maarianhaminaan. Muutto pelottaa todella paljon sillä en ole ikinä käynyt ahvenanmaalla. Helsingissäkin viimeksi 8vuotta sitten :/ Osaan tosi kehnosti Ruotsia ja pelkään sitä myös että miten tulen pärjäämään ja ymmärtämään puhuttua kieltä? :/
Voisiko joku kertoa mulle Ahvenanmaasta/Maarianhaminasta?
Millainen maa?
Millaiset ihmiset?
Onko Maarianhaminassa joitain ns."Kansallisopistoja" josta saisi Ruotsinkielen iltakursseja yms.
Onko iso kaupunki ja mitä siellä kapungissa on?
Esim.Millaisia kauppoja? Ei taida Siwaa, citymarkettia tai valintataloa löytyä?
Kiitos vastanneille! :)

34

10164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maija-täti

      Ahvenanmaasta saat asiatietoa esim. sivulta www.ahvenanmaa.fi. Linkki Ahvenanmaa pähkinänkuoressa kertoo lyhyesti maakunnan historiasta ja nykypäivästä. Ahvenanmaalla on kansalaisopisto joka järjestää jatkuvasti ruotsin kielen kursseja maakuntaan muuttaneille. Ilman jonkinlaista ruotsin taitoa on varmaankin arkielämässä vaikea tulla toimeen, mutta asukkaat ovat yleensä avuliaita ja suhtautuvat myönteisesti jos edes yrittää selviytyä ruotsillaan. Ruoka- ja muita kauppoja on useitakin, Maarianhaminan liepeillä pari suurta markettia, maaseudulla lisää. Maarianhamina on n 11000 asukkaan pikkukaupunki, jossa on kokoisekseen runsaasti palveluja keskussairaalaa ja eri alojen kouluja myöten, koska se on myös autonomisen maakunnan hallintokeskus. Vapaa-ajanviettoon on myös paljon mahdollisuuksia, urheilu- ja kuntoilutiloja, uimahalli, hieno kirjasto ym.ym. Pärjäät varmasti hyvin, rohkeasti vain matkaan, kielenkin opit paikan päällä vaivatta. Voin sanoa omasta kokemuksestani että Ahvenanmaa on hieno paikka varsinkin kesällä ja ahvenanmaalaiset mukavaa väkeä. Sielläkin on kuitenkin syytä muistaa, että metsä vastaa niinkuin sinne huutaa eli kannattaa olla ystävällinen ja avoin niin kohtelu on samanlaista.

      • Piivi87

        Kiitos Maija-täti sinulle vastauksestasi!
        Olen tutustunut nuihin netti sivuihin ja käynyt jopa ruotsinkielisilläkin sivuilla(sanakirjan kanssa) :)
        Ruotsinkielen kurssit olisivat todella hyödyllisiä ja kyllähän se ruotsi alkaa sujua kun sitä ympärillä puhutaan ja olenhan kuitenkin sitä peruskoulussa ja lukiossa sekä ammattikoulussakin opiskellut joten eiköhän ne menneiltö vuosilta mieleen taas palaudu.
        Olikohan jossain päin nettiä mitään sivuja josta löytäisi web-kamera joka kuvaa Maarianhaminaa nyt? Olisi kiva nähdä paikkaa ennekuin sinne muuttaa :)
        Mistäköhän löytyisi netistä sivussa jossa olisi vapaita vuokra-asuntoja Maarianhaminassa?

        Jännittää hirmuisesti muuttaa Maarianhaminaa kielen,ihmisten ja uuden paikan takia mutta onneksi olen avoin kaikille uusille asioille :)


      • !?!?!?
        Piivi87 kirjoitti:

        Kiitos Maija-täti sinulle vastauksestasi!
        Olen tutustunut nuihin netti sivuihin ja käynyt jopa ruotsinkielisilläkin sivuilla(sanakirjan kanssa) :)
        Ruotsinkielen kurssit olisivat todella hyödyllisiä ja kyllähän se ruotsi alkaa sujua kun sitä ympärillä puhutaan ja olenhan kuitenkin sitä peruskoulussa ja lukiossa sekä ammattikoulussakin opiskellut joten eiköhän ne menneiltö vuosilta mieleen taas palaudu.
        Olikohan jossain päin nettiä mitään sivuja josta löytäisi web-kamera joka kuvaa Maarianhaminaa nyt? Olisi kiva nähdä paikkaa ennekuin sinne muuttaa :)
        Mistäköhän löytyisi netistä sivussa jossa olisi vapaita vuokra-asuntoja Maarianhaminassa?

        Jännittää hirmuisesti muuttaa Maarianhaminaa kielen,ihmisten ja uuden paikan takia mutta onneksi olen avoin kaikille uusille asioille :)

        paikan päällä olevana voin sanoa,että pärjää suomella ei oo ollu mitään vaikeutta olla ja asua,paremmin täällä ymmäretään suomia,kun pietarsaaressa.


      • emr ermey tpyouler
        !?!?!? kirjoitti:

        paikan päällä olevana voin sanoa,että pärjää suomella ei oo ollu mitään vaikeutta olla ja asua,paremmin täällä ymmäretään suomia,kun pietarsaaressa.

        Vai ymmärretään Apartheid Ålannissa paremmin suomea kuin Jakobstadissa.


    • Deodor

      Ruotsin kielen kursseja ei luultavasti nyt ole muuttajille. Siellä on lisäksi järjestö joka ei pidä Suomalaisista muuttajista ollenkaan.

      • Maija-täti

        Niin, on tietysti Ahvenanmaallakin ihmisiä, jotka lukevat lehdistä kuinka vihattavia ahvenanmaalaiset ja suomenruotsalaiset joidenkin suomalaisten (järjestöjen) mielestä ovat ja ovat siitä syystä epäluuloisia ja vihamielisiä, kuten ahdasmieliset ihmiset kaikkialla. Kuten Deodor, joka ei ilmeisesti ole koskaan jalallaan astunut Ahvenanmaalle, mutta on "kuullut" että siellä on joku järjestö... Minä taas en ole sellaisesta järjestöstä kuullut vaikka asuin maakunnassa vuosia. Ja tottahan on että kansalaisopiston kursseilla on alkamisajankohta joka ei ehkä ole juuri tänään...


    • ahvenanmaalla

      Tervetuloa tänne vaan,
      ruotsin kielen kursseja järjestetään ja kyllä kielen äkkiä oppii. K-kauppoja täältä löytyy, ei siwoja sun muita. Maarianhamina on viihtyisä pikkukaupunki, josta kyllä löytää kaiken tarvittavan, hinnat voivat olla hiukan manner-Suomea korkeammat.Ihmiset ovat ihan mukavia. Että terbetuloa vaan tänne!

      • Piivi87

        Kiitos sinulle vastauksesta!
        Onkohan nuille Ruotsinkielen kursseille mitään aikataulua missään että koska niitä järjestetään ja kuinka pitkiä ne ovat? esim. netti sivuja?
        Rohkein ja avoin mielin matkaan lähden... :)


    • pärjäät

      Että "millainen maa"? No sehän on Suomen yksi maakunta, ei mikään ulkomaa!

      • Deodor

        No millainen rasismi maa sitten on missä Suomalaiset ovat sen kohteena. Eikö se ole Åland?


      • ahvenanmaalla
        Deodor kirjoitti:

        No millainen rasismi maa sitten on missä Suomalaiset ovat sen kohteena. Eikö se ole Åland?

        Mitä ihmeen rasismia? Ei minua ainakaan kukaan ole rasistisesti täällä Ahvenanmaalla kohdellut? Suomalainen olen ja suomenkielinenkin, vaikka nykyisin ruotsia tulee käytettyä huomattavasti enemmän kun sitä sekä töissä että kotona puhuu.


      • matkaan!
        ahvenanmaalla kirjoitti:

        Mitä ihmeen rasismia? Ei minua ainakaan kukaan ole rasistisesti täällä Ahvenanmaalla kohdellut? Suomalainen olen ja suomenkielinenkin, vaikka nykyisin ruotsia tulee käytettyä huomattavasti enemmän kun sitä sekä töissä että kotona puhuu.

        Täältä tietoa ruotsin kielen kursseista:
        http://www.mariehamn.aland.fi/medis/
        Varmasti pärjäät kielitaidollasi. Alku varmasti hankalaa, mutta vähitellen se kielitaito kertyy. Kesätöihinkö olet lähdössä, vai pitemmäksikin aikaa?

        Nuo negatiiviset kommentit rasismista kannattaa sivuuttaa.


      • Piivi87
        matkaan! kirjoitti:

        Täältä tietoa ruotsin kielen kursseista:
        http://www.mariehamn.aland.fi/medis/
        Varmasti pärjäät kielitaidollasi. Alku varmasti hankalaa, mutta vähitellen se kielitaito kertyy. Kesätöihinkö olet lähdössä, vai pitemmäksikin aikaa?

        Nuo negatiiviset kommentit rasismista kannattaa sivuuttaa.

        Kiitos paljon tuosta osoitteesta! :)
        Tosiaan muutamme tuossa viimeinen viikonloppu ja näillä näkymin ihan pysyvästi jos vain tulen siellä pärjäämään. Odotan ainakin kovasti muuttoa vaikkakin perhosia masussa jo on :)


      • Deodor
        Piivi87 kirjoitti:

        Kiitos paljon tuosta osoitteesta! :)
        Tosiaan muutamme tuossa viimeinen viikonloppu ja näillä näkymin ihan pysyvästi jos vain tulen siellä pärjäämään. Odotan ainakin kovasti muuttoa vaikkakin perhosia masussa jo on :)

        Ainakin enempi tiedustella minkälaiset olot siellä
        Suomalaisille muuttajille on.Pahasti voit joutua katumaan rasisti paikkaan menoasi.Jos olisit muualta niin voisi olla parempi kohtelu.Törmäät pian niihin
        kieli rasisteihin siellä.


      • ahvenanmaalla
        Deodor kirjoitti:

        Ainakin enempi tiedustella minkälaiset olot siellä
        Suomalaisille muuttajille on.Pahasti voit joutua katumaan rasisti paikkaan menoasi.Jos olisit muualta niin voisi olla parempi kohtelu.Törmäät pian niihin
        kieli rasisteihin siellä.

        Lopeta nyt, Deodor. Tänne on jo vastannut monta suomenkielistä Ahvenanmaalla asuvaa, jotka ovat kertoneet, että meitä ei kohdella huonosti tai rasistisesti. Kai me itse sen parhaiteb tiedämme?


      • Repe
        ahvenanmaalla kirjoitti:

        Lopeta nyt, Deodor. Tänne on jo vastannut monta suomenkielistä Ahvenanmaalla asuvaa, jotka ovat kertoneet, että meitä ei kohdella huonosti tai rasistisesti. Kai me itse sen parhaiteb tiedämme?

        Miten suomalaiset matkailijat menevät sinne kun Ahvenanmaan ääliömäiseltä vaikuttava ruotsalaisuus. Sekä öykkäri poliitikot pitävät yllä rasistista mielivaltaa lakien turvin.


      • petiinpissaaja
        Repe kirjoitti:

        Miten suomalaiset matkailijat menevät sinne kun Ahvenanmaan ääliömäiseltä vaikuttava ruotsalaisuus. Sekä öykkäri poliitikot pitävät yllä rasistista mielivaltaa lakien turvin.

        joka ei edes ole käynyt Ahvenanmaalla.


      • turkulainen**
        Piivi87 kirjoitti:

        Kiitos paljon tuosta osoitteesta! :)
        Tosiaan muutamme tuossa viimeinen viikonloppu ja näillä näkymin ihan pysyvästi jos vain tulen siellä pärjäämään. Odotan ainakin kovasti muuttoa vaikkakin perhosia masussa jo on :)

        Olisi todella kiva kuulla miten siellä on sujunut, vai jäitkö sinne?
        Itsekkin olen katsellut työpaikkaa sieltä, ja jos sen saan, niin tulen minäkin Ahvenanmaalle! :)
        Onko niin, että Ahvenanmaalla on työvoimapula?
        Hieno paikka se ainakin on! (ainakin kesällä).


      • ålantiLOINEN
        turkulainen** kirjoitti:

        Olisi todella kiva kuulla miten siellä on sujunut, vai jäitkö sinne?
        Itsekkin olen katsellut työpaikkaa sieltä, ja jos sen saan, niin tulen minäkin Ahvenanmaalle! :)
        Onko niin, että Ahvenanmaalla on työvoimapula?
        Hieno paikka se ainakin on! (ainakin kesällä).

        Turhaan yrität kiero hurri esittää suomenkielistä. Ei kukaan "finne" sinne Apartheid helvettiin vapaaehtoisesti muuttaisi.


      • Piivi86
        turkulainen** kirjoitti:

        Olisi todella kiva kuulla miten siellä on sujunut, vai jäitkö sinne?
        Itsekkin olen katsellut työpaikkaa sieltä, ja jos sen saan, niin tulen minäkin Ahvenanmaalle! :)
        Onko niin, että Ahvenanmaalla on työvoimapula?
        Hieno paikka se ainakin on! (ainakin kesällä).

        Hei! Olisin muuttamassa täältä pois. Muutto pelottaa todella paljon sillä en olisi ikinä uskonu mitä
        olen kärsinyt ja kokenut täällä rasistesessa paikassa. Osaan tosi kehnosti Ruotsia enkä ole sitä oppinut millään vaikka sitä on pakolla pantu minuun edestä ja takaa kuin hullua ruotsisikaa.
        Voisiko joku kertoa mulle miten pääsen pois täältä helvetistä?


      • Tämä vielä
        turkulainen** kirjoitti:

        Olisi todella kiva kuulla miten siellä on sujunut, vai jäitkö sinne?
        Itsekkin olen katsellut työpaikkaa sieltä, ja jos sen saan, niin tulen minäkin Ahvenanmaalle! :)
        Onko niin, että Ahvenanmaalla on työvoimapula?
        Hieno paikka se ainakin on! (ainakin kesällä).

        Menisit esimerkiksi Kiteelle siellä on jylhää ja luonto on terveempää mitä ruotsalaiskiihkolaisten
        hallitsemalla Ahvenanmaalla (Ålandi) jossa ruotsalaiset majailevat ja sontivat kuin siat.


    • Atwa

      Se on hieno paikka ja mukavia ihmisiä.

      Olen käynyt siellä vuodesta -87 keskimäärin n. joka kolmas vuosi. En osaa puhua ruotsia, mutta pakkoruotsin ansiosta ymmärrän kyllä sanoja sieltä sun täältä.

      Olen pärjännyt siellä joka kerta suomenkielellä ja palvelu on ollut aina ystävällistä. Niinkuin vanha sanonta kuuluu: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaankin.

      Se mikä minua on aina siellä kiehtonut, on se tunnelma, mikä oikein huokuu siellä: kiireettömyys.
      Rauhallinen tunnelma joka puolella.

      Jos olisin huomattavasti nuorempi, menisin itsekin sinne, koska saisin töitä sieltä kyllä ja kielen opiskelisin myös, mutta näin ollen....

      Olin siellä viime kesänä n. pari viikkoa yhteensä, kun tein sinne kaksi reissua ja ensi kesänä on suunnitelmissa mennä taas.
      Muutaman vuoden kuluttua jään eläkkeelle ja sitten voin viettää rauhassa pitempiäkin aikoja siellä.

      Tuollainen muutto, minkä nyt olet tekemässä, on henkisesti todella virkistävää. On täysin uusi paikka ja sen vuoksi voitkin aloittaa kaiken tyhjältä pöydältä. Tiedän tämän, koska itsekin muutin pari vuotta sitten yli 200 km:n päähän sieltä, missä olin asunut koko muun elämäni. Ja en koskaan tehnyt niin hyvää päätöstä kuin sen.

      Sinne vaan rohkeasti ja avoimin mielin, niin kyllä se siitä lähtee.
      Nähtävää riittää ja kun nyt kesä tulee, niin polkupyörällä voit tehdä hienoja retkiä joka puolelle ja siellä on fiksusti järjestetty polkupyörälosseja, joten ei tarvitse samaa reittiä ajaa takaisin.

      Lykkyä tykö!

    • Vaadi palvelua suomeksi, kyllä ne osaavat sitä jonkin verran, koska suomalaisten turistien takia. Perustakaa muiden suomalaisten kanssa jokin järjestö vaatimaan suomen kielen virallistamista.

      • kommentin jättäjä

        ...illasta pitäisi lapsukaisten olla nukkumassa!


      • Repe
        kommentin jättäjä kirjoitti:

        ...illasta pitäisi lapsukaisten olla nukkumassa!

        Minusta ihan tuntuu että olet niitä p- nuolijoita ihan mitä siellä ilmeisesti on myös.


      • varsinainen...
        Repe kirjoitti:

        Minusta ihan tuntuu että olet niitä p- nuolijoita ihan mitä siellä ilmeisesti on myös.

        mulkku. Täällä palstalla uhoot noita peräkammarin poikien juttuja etkä ole edes käynyt Ahvenanmaalla, Pakari-Paavo.


      • Balle
        varsinainen... kirjoitti:

        mulkku. Täällä palstalla uhoot noita peräkammarin poikien juttuja etkä ole edes käynyt Ahvenanmaalla, Pakari-Paavo.

        Olet jo samoilla linjoilla näissä ahvenanmaan asioissa kuin sikäläiset öykkärit tarkoittaa sen puolen poliitikkoja, että rasisti mikä rasisti. Alat nimitellä kansalaisia halventavasti ihan niin kuin siellä on tapana Suomalaisista ollut jo pitkään.Yrittäisit rauhoittua ja eläisit kuin muut ihmisyyttä kunnioittavat kansalaiset, ettet kompastuisi omiin kinttuihisi vielä.


      • 2 päivän aikana KAIKKI puhuttelemani henkilöt puhuivat SUOMEA ja innokkaasti halusivat osoittaa taitonsa. Aloiti itse aina ruotsilla, jota osaan riittävän hyvin, mutta AINA keskustelu päättyi SUOMEKSI !

        Hotellin ravintolan ruokalistassa oli eka kielenä SUOMI, vasta sen jälkeen muita kieliä ml. ruotsi.


      • Balle
        thatsit kirjoitti:

        2 päivän aikana KAIKKI puhuttelemani henkilöt puhuivat SUOMEA ja innokkaasti halusivat osoittaa taitonsa. Aloiti itse aina ruotsilla, jota osaan riittävän hyvin, mutta AINA keskustelu päättyi SUOMEKSI !

        Hotellin ravintolan ruokalistassa oli eka kielenä SUOMI, vasta sen jälkeen muita kieliä ml. ruotsi.

        On kyllä palvelua, miten muuten turistit tulisivat Ahvenanmaalle Suomesta.Eikä monikaan siellä käyneistä tiedä sisäisistä asioista mitään.Paikka on enempi ruotsalainen mitä itse Ruotsi ja ruotsalaiset
        ovatkaan.Täysin fasisti politiikkaa harrastavat Ahvenanmaan päättäjät.


    • Mariam_78

      Hei!

      Olisin kiinnostunut tietämään miten olet kotiutunut sinne Ahvenanmaalle? Olisi kiva jos voist kertoa kokemuksistasi!

      T: Mariam

      • mirjam555

        noipa ne poraa vaan peräputkeen alkaa ottaan päähän, vois ottaa etupuolelle välillä..


    • totuus affenoista

      Ahvenanmaalle, jos olet äidinkieleltäsi suomenkielinen, koska he kohtelevat sinua hyvin suurella todennäköisyydellä kakkosluokan kansalaisena niin kuin he yleensäkin kohtelevat kaikkia suomenkielisiä.
      Ahvenanmaa taloudelliset tuet kuuluisi välittömästi lopettaa ja palauttaa vasta, kun kyseinen saarimaakunta
      alkaa kohdella suomalaisia tasavertaisesti.

      • kaikki kokenut

        He yleensäkin kohtelevat kaikkia suomenkielisiä, kuin he eivät ihmisiä olisikaan.
        Kakkosluokan kansalainen on liian hyvä nimitys suomenkielisistä Ahvenanmaalla.


    • zzxcc

      Hyvä pila.Siwa,Citymarketti.Terveisiä Tampereelta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe